mad til børn
Fra : Kitti Egevang

Dato : 29-06-03 22:45

Hej gruppe.

Jeg står og skal have gæster på torsdag, hvor der bla. er børn med.
Er der nogen her som kan komme med nogle gode forslag til lidt lækkert
"børnemad"???
De er jo ikke så meget til steg og den slags.
Ungerne er i alderen 1½ år og op til 8 år.
Jeg håber at I kan hjælpe mig....

Hilsen fra Kitti.

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-06-03 23:17

Kitti Egevang wrote:
> [...]
> "børnemad"???
> De er jo ikke så meget til steg og den slags.
> Ungerne er i alderen 1½ år og op til 8 år.

Pomfritter og pølser
evt. istedet for pomfritter, så nogen kartoffel "kugler" som ligger i samme
fryser som pomfritterne.. nede i supermarkedet altså...
Børn plejer også at kunne lide kalkun og kyllinge kød?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-06-03 06:25

Kitti Egevang wrote:
> [...]
> "børnemad"???
> De er jo ikke så meget til steg og den slags.
> Ungerne er i alderen 1½ år og op til 8 år.

jeg synes det er lidt generaliserende at sige at børn ikke er så meget til
den slags....
min søn ville ELSKE steg "og den slags"......

men jo, der er NOGLE børn der ikke bryder sig om den slags, eller rettere,
hellere vil have den "spændende" røde pølse*G*

mit forslag er at have lidt på lager.... små frikadeller på en pind, pølser
eller fiskefileter.... evt med pommes til...... men giv børnene muligheden
for at vælge den almindelige hovedret også....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-06-03 06:25

Kitti Egevang wrote:
> Hej gruppe.
>
> Jeg står og skal have gæster på torsdag, hvor der bla. er børn med.
> Er der nogen her som kan komme med nogle gode forslag til lidt lækkert
> "børnemad"???

Pizzasnegle er megetpopulære hos mine børnebørn. F.eks.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=5462

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-06-03 07:37

"Kitti Egevang" <kittislet@dettemail4us.dk> skrev i en meddelelse

> De er jo ikke så meget til steg og den slags.
> Ungerne er i alderen 1½ år og op til 8 år.

De børn jeg kender i den alder er da vilde med steg og masser af sovs!
Er du HELT sikker på, at de børn du kender ikke er til "steg og den slags" -
eller er det noget du gætter på?

Hvis du har ret - hvad plejer de unger da at spise, når der er "steg og den
slags" på bordet?

Mvh Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-06-03 08:26

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De børn jeg kender i den alder er da vilde med steg og masser af sovs!
> Er du HELT sikker på, at de børn du kender ikke er til "steg og den
slags" -
> eller er det noget du gætter på?

Nej, jeg tror heller ikke på, at børn fravælger steg, blot fordi de er børn.
- Endelig kunne der vel også være nogle af de voksne gæster, der ikke er
vilde med steg og den slags - og laver du speceiel mad til dem?
Når jeg sætter mad på bordet, tænker jeg på, at der skal være noget
forskelligt, især tilbehør. Jeg kunne ikke drømme om at lave speciel mad til
nogen, højst ville jeg lægge en håndfuld kyllingelår sammen med stegen.

Nogen i min omgangskreds gør det, og det ender som regel med, at nogle
voksne, der ikke har lært husets "spilleregler", snupper frikadellerne, så
der alligevel er børn, der ikke kan få, og så sidder deres mødre lettere
fornærmede tilbage

Og jeg tænker stadig med gru på de stakkels børn (værternes egne), der
engang sad i køkkenet med stegte pølser, mens vi voksne sad i stuen med
hjortesteg, waldorff-salat og hindbærmousse.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 30-06-03 10:20

"Inger Pedersen" skrev i en meddelelse news:bdoomt$8k4$1@sunsite.dk...
> [...]
til
> nogen, højst ville jeg lægge en håndfuld kyllingelår sammen med stegen.

Heller ikke her. Børn kan sagtens spise noget så banalt som kartofler og
steg.
Her i huset spiser alle aldre alt, også stærk krydret mad, da der jo ikke er
grund til selv at skabe en kræsenhed hos børnene.

Nette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-06-03 12:58

Nette wrote:
> [...]
> Her i huset spiser alle aldre alt, også stærk krydret mad, da der jo
> ikke er grund til selv at skabe en kræsenhed hos børnene.

Hvor er i 'hellige'
Jeg er enig i, at børn skal spise, eller ihvertfald smage på, den mad
der kommer på bordet. Men det er jo til hverdag.
Her snakker vi om 'gæster' og 'festmad', her gælder der andre 'regler'.
Jeg er sikker på at i alle har tænkt over menuen og laver noget specielt
lækkert til gæsterne. Lur mig om de ikke også får et godt glas vin til
maden

Børn er også 'gæster'. De skal også have noget 'lækkert' der er udover
det sædvanlige. Så jo.... gerne en speciel børnemenu og masser af
sodavand.
De voksne får sjældent lov til at 'mangle noget'.
'Opdragelsen' påhviler forældrene og hører hverdagen til.
Det er værtens/værtindens privilegium at forkæle gæsterne med alt det
'usunde'.
Masser af sprut og lækkerier til de voksne og masser af slik og sodavand
til børnene.

At 'børn' ikke altid har noget med alder at gøre er en anden sag

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-06-03 13:08

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
<snip, en masse vise ord>
> [...]
>
> --
> Carsten (3600)
> HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

.......Amen!

Jeg vil foreslå en stabel pandekager og fyld i alle afskygninger. Salat,
tomat, agurk, majs ærter osv. Skinke, kylling eller oksekød. Revet ost må
naturligvis ikke mangle, og en smule dressing hører sig også til. Børnene
laver så hver deres yndling, og det er altid et hit.

Mvh. Renate

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 30-06-03 14:56

Ja, dengang jeg var hel lille da var det ikke noget problem med
hovedretterne.. Det var mere forretterne jeg ikke ku ta'!... sådan noget
lakse fis med al muligt underligt halløj og ditten og datten af småtterier,
det var noget underligt noget...

idag ka jeg kun lige få det ned.. Høh...

Men ellers kunne man jo lave nogle kyllinge pinde med peberfrugt, kylling,
ananas, og så i ovnen med skidtet til kyllingen er gennemstegt - servér med
ovn-kartofler. Det må ungerne da ku lide?

HC

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-06-03 17:37

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er i 'hellige'

Hvorfor er den ene holdning hellig og den anden ikke?

> Jeg er enig i, at børn skal spise, eller ihvertfald smage på, den mad
> der kommer på bordet. Men det er jo til hverdag.

Hvorfor kun til hverdag? Hvorfor skal de gøres kræsne på mad, der afviger
fra hverdagsmad?

> Her snakker vi om 'gæster' og 'festmad', her gælder der andre 'regler'.

Hvorfor gør der det?

> Børn er også 'gæster'. De skal også have noget 'lækkert' der er udover
> det sædvanlige.

Festmad ER jo lækkert ud over det sædvanlige.

> Så jo.... gerne en speciel børnemenu og masser af
> sodavand.

Jeg er ikke enig i, at der skal være en speciel børnemenu! Laver gerne
maden, så den kan spises af alle.

Men det er nu ikke ret meget mad, der ikke kan spises af alle ikke-kræsne.

Og børn er IKKE født kræsne.

> 'Opdragelsen' påhviler forældrene og hører hverdagen til.

At deltage i en fest eller spise ude er sørme en del af opdragelsen. At
turde det ukendte er en del af opdragelsen.

> Det er værtens/værtindens privilegium at forkæle gæsterne med alt
> det 'usunde'.

> Masser af sprut og lækkerier til de voksne og masser af slik og
> sodavand til børnene.

jada. Men hvorfor skal børn dog have anden mad end den gode festmad andre
spiser?

Jeg var i går så heldig at være i Djurs Sommerland med to 2-årige tøser - og
deres mødre. Vi valgte at spise Barbeque-menuen. Den er endda gratis for
børn under 3 år.

Den ene mor havde madpakke med til sin datter - kedelige leverpostegmadder.
Hendes datter kunne nemlig ikke lide andet, forklarede hendes mor.

Den anden mor mente, at hendes datter sagtens kunne spise som vi andre -
nemlig af udvalget fra buffeten.

Den ukræsne pige kunne endda selv vælge et bredt og sundt udvalg til sin
tallerken fra menuen. Hun valgte både kød og salat. Samt ananas og rosiner.

Og hvad skete der så......

Den kræsne 2-årige, som ifølge sin mor kun vil have leverpostegmadder, lod
sig inspirere af den altspisende 2-årige. Det endte med, at begge piger
spiste løs fra samme tallerken. Altså fra den tallerken, som den ikke-kræsne
havde fyldt.

Da den kræsne blev præsenteret for maden og så den anden spise, var hun med
andre ord ikke spor kræsen, men faktisk ret interesseret i at spise det
samme som sin legekammerat. Det samme som vi andre.

Så nej.. jeg fatter ikke alle de voksne, der fastholder, at børn er kræsne.
Det er desværre noget nogle gør dem til. Og jeg synes det er synd. Blandt
andet fordi det ofte varer ved. Kræsenhed er desværre ikke nødvendigvis
noget, man vokser fra - men tvært imod noget, man skal døje med, fordi
voksne har gjort en bjørnetjeneste.

Mvh. Lisbeth

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-06-03 20:26

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er den ene holdning hellig og den anden ikke?

> Hvorfor kun til hverdag? Hvorfor skal de gøres kræsne på mad, der
> afviger fra hverdagsmad?

Det er heller ikke sikkert at de skal "gøres kræsne", men du skal tænke på
at børns smagsløg er anderledes end voksne menneskers.
Det er ikke særlig mange børn som kan lide sure/syrlige ting? Citroner, sure
agurker osv.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-06-03 21:09

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse news:b60Ma.4067

> Det er ikke særlig mange børn som kan lide sure/syrlige
> ting? Citroner, sure agurker osv.

Ikke? Jeg fatter ikke alle de børn, der kan spise surmælksprodukter, som er
alt for sure/syrlige til MINE smagsløg.

Men ellers .... smag er til tider noget man skal vænne sig til og derfor
ikke noget, man skal skånes for at vænne sig til.

Og decideret sure, syrlige ting er jo sjældent hovedret - men som regel kun
tilbehør. *S*

Og jeg ved af erfaring, at mange børn faktisk kan lide meget mere, end mange
voksne forstiller sig. I min familie har børn eksempelvis kunnet spise Dana
Blue, oliven, marinerede sild m.m. selvom mange voksne har protesteret, når
det blev serveret for børn.

Og den ikke-kræsne to-årige jeg fortalte om tidligere i denne tråd, spiser
ikke lillebror-ost og tilsvarende gummibørneoste uden smag. Hun spiser de
oste, som de voksne spiser. Også Danablue.

Mvh. Lisbeth

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-07-03 04:21

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke? Jeg fatter ikke alle de børn, der kan spise surmælksprodukter,
> som er alt for sure/syrlige til MINE smagsløg.

OK.. Nu har jeg heller ikke meget forstand på børn, jeg er kun 20 år og de
interesserer mig ikke (endnu) ..
Men jeg husker blot fra min egen barndom, at man (min bror og jeg) skiftede
smag efterhånden som vi blev ældre..

Vi er også blevet opdraget med den der "i spiser hvad der bliver sat på
bordet, i får ingen specielle retter".. Og altid har vi skulle smage, sådan
man er sikker på man ikke kan lide det.. Fin regel, man bliver jo tit
overrasket
Men der er jo også enkelte ting som man ikke kan lide.. Kål er ikke så
populært hos os drenge, så i sådan et tilfælde bliver der både lavet kål og
kartofler eller ris :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-07-03 07:44

> Men jeg husker blot fra min egen barndom, at man (min bror og jeg)
skiftede
> smag efterhånden som vi blev ældre..

Jeg har personligt skiftet smag efterhånden som jeg har smagt på tingene -
men det har ikke noget at gøre med min alder.

Jeg skulle vænne mig til smagen af lam og oliven eksempelvis. Og det gjorde
jeg først som voksen. Fik det ganske enkelt ikke serveret som barn.

Blåskimmelost var min fars yndlingsost, så den vænnede jeg mig til allerede
som lille pige.

Jeg tror slet og ret det handler om, at man skal opdrage sine smagsløg. Det
kan gøres, når man er voksen. Men i mange tilfælde går det nemmest, hvis det
sker, når man er barn.

> [...]
sådan
> man er sikker på man ikke kan lide det.. Fin regel, man bliver jo tit

Og man skal ofte endda smage FLERE gange, før smagsløgene er med på den.
Kaffe og whiskey er gode eksempler.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-07-03 21:59

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Og den ikke-kræsne to-årige jeg fortalte om tidligere i denne tråd,
> spiser ikke lillebror-ost og tilsvarende gummibørneoste uden smag.
> Hun spiser de oste, som de voksne spiser. Også Danablue.

hehe, ja her i huset er det mig der spiser gummioste ;)
min søn tager rask væk de stærke som min kæreste og mor elsker ;)

Fra : Nette

Dato : 01-07-03 00:03

"Anders Houmark" skrev i en meddelelse

> at børns smagsløg er anderledes end voksne menneskers.
> Det er ikke særlig mange børn som kan lide sure/syrlige ting? Citroner,
sure
> agurker osv.

Ok, så lad dem dog springe asierne over til hovedretten.

Der er faktisk mange små børn som spiser oliven direkte fra glasset.
Ligeledes med syltede agurker og lign. Det er først når de blive større, de
plludselig ikke kan lide det.
Underligt

Nette

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 30-06-03 21:37

> [...]
>
> --
> Carsten (3600)
> HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Hej!!

Jeg kan ikke se at der er noget hellig i ikke at ville servere noget andet.
Herhjemme har vi den regel at de må spise hvad der bliver sereveret. Også
selvom vi har besøg af børn jeg ved er kræsen, eftersom det er forældres
skyld. Så derfor har de værsgo at spise hvad der severes.
Glemmer aldrig da vi var til 18 års fødselsdag og mit datter på 4 var så
skuffet over at hun ikke måtte få det samme som os. Hun elsker fisk og endte
da også med at sidde som eneste barn og spise forret, men hun elskede det.
Hun fravalgte også de dødsyge røde pølser og pommes frites og spiste indbagt
mørbrad som også andre. Det var mere lækkert syntes hun end den dødsyge
børnemenu min svigermor havde fundet på.

Knus
Heidi

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-06-03 23:19

"Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen(nospam)@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Så derfor har de værsgo at spise hvad der severes.

Den regel forstår jeg til gengæld ikke. Hvorfor SKAL folk (børn eller
voksne?) dog spise noget, de IKKE kan lide?

Mvh. Lisbeth

Fra : Tina

Dato : 01-07-03 00:04

> "Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen(nospam)@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Den regel forstår jeg til gengæld ikke. Hvorfor SKAL folk (børn eller
> voksne?) dog spise noget, de IKKE kan lide?

Fatter det heller ikke... Det er bedre at sætte én ret m. div tilbehør på
bordet, og så lade børn/voksne spise det de kan lide, og måske smage på
noget af det, de i første omgang siger nej tak til.

Siden jeg var helt lille, har jeg ikke kunne fordrage fisk, æg og mælk. Æg
og mælk går an i fars, pandekager, kagedej og lignende, men ikke fx drikke
et glas mælk eller spise et æg. Ved fisk kan jeg hverken lide smagen, lugten
eller fornemmelsen af fiskekødet i munden. Og det er ligegyldigt, om det er
fiskefilet, fiskepinde, makrel i tomat, tun, torskerogn, og hvad folk ellers
generelt ikke anser som værende "fisk". Jeg prøver jævnligt at smage på fisk
og fiskeprodukter, samt æg og mælk.

Jeg hører også stadig: Ih, hvor er du altså kræsen!
Men er man kræsen, når der er noget, man simpelthen bare ikke bryder sig om,
hvadenten det er i den ene eller den anden form?

Og jo, man kan godt få dækket sit kalkbehov, selvom man ikke drikker mælk!

Tina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-07-03 07:56

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Siden jeg var helt lille, har jeg ikke kunne fordrage fisk, æg og mælk.

Mælk holdt jeg op med at kunne lide da jeg for flere år siden drak direkte
af kartonen - og slugte en masse sur mælk.

Drak det ikke i årevis efter. Addder....

I dag er den psykiske barriere forsvundet - men nu synes jeg det klistrer
hæsligt i munden og jeg drikker derfor aldrig mælk. Så det er jeg ganske
enkelt holdt op med at kunne lide.

> Jeg hører også stadig: Ih, hvor er du altså kræsen!
> Men er man kræsen, når der er noget, man simpelthen bare ikke bryder sig
om,
> hvadenten det er i den ene eller den anden form?

Nej... man er ikke kræsen, hvis der er nogle (enkelte) ting, man ikke kan
lide - fordi smagen eller konsistensen er en imod.

Man er kræsen, hvis man ikke kan lide mad, man ikke før har smagt. I mange
tilfælde er det helt tydeligt, at den kræsne kun kan lide det begrænsede
udvalg vedkommende har lært at spise som barn. Kræsne mennesker behøver ofte
kun SE på en gødevare/ret før de ved, at det kan de ikke lide.

Man er kræsen, hvis man eksempelvis ikke kan lide "fisk" eller ikke kan lide
"ost".
De to produkter findes nemlig i så mange forskellige varianter, konsistenser
og smag at det må være noget andet end smagsløgene, der protesterer. I
sådann tilfælde skal folk ofte VIDE at det er "ost" eller "fisk" før de ved,
at de ikke kan lide det.

Helt slemt er det med folk, der ikke kan lide noget så varieret og
forskelligt som ost - heller ikke når den er "gemt" i en ret og ikke sådan
lige til at få øje på. Men som sagtens kan spise cheesecake, når de ikke
ved, at det er ostekage.

Eller når folk ikke kan lide løg - men ikke desto mindre guffer de med
velbehag mine frikadeller i sig, på trods af store mængder finthakket løg.

SÅ er der tale om det, jeg kalder kræsenhed.

Jeg respekterer kræsenhed. Forlanger ikke, at kræsne SKAL spise, hvad de
ikke kan lide.

Men jeg synes ikke man skal opdrage børn til at være det! Synes ganske
enkelt det er synd for dem. Lad dem smage på mest muligt mens de er små - og
giv dem madglæde.

Mvh. Lisbeth

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 30-06-03 08:31

On Sun, 29 Jun 2003 23:44:34 +0200, "Kitti Egevang"
<kittislet@dettemail4us.dk> wrote:

Hej Kitti.

> [...]
>"børnemad"???
>De er jo ikke så meget til steg og den slags.
>Ungerne er i alderen 1½ år og op til 8 år.

Hvis der skal kræses lidt om dem, så er dette en succes hos os:

Forloren hare med kulørte pastadimser og små letkogte gulerødder med
lidt af toppen på som håndtag..

God fornøjelse
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Zarh

Dato : 30-06-03 11:39

Boller i karry kan de fleste børn lide, men ellers spiser børn som regel det
som er på bordet om de er sultne nok, hvis der ikke er andet vel at mærke,
de er mange gang ikke mere kræsne end man gør dem til. En kæmpe skål fuld
salat plejer også at gøre lykke!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-06-03 10:36

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> writes:
>Her i huset spiser alle aldre alt, også stærk krydret mad, da der jo ikke
>er
>grund til selv at skabe en kræsenhed hos børnene.

Det samme her. Dog har jeg gjort det til en vane at stille lidt creme
fraiche frem, hvis maden ermeget stærk. En skefuld får lige chillibrænden
på tungen til at lægge sig øjeblikkelig. Og det er en glimrende ting for
en ti-årigs ret uspolerede smagsløg
Det har jeg scoret en del point på )))

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Felix

Dato : 30-06-03 17:14

On Sun, 29 Jun 2003 23:44:34 +0200, Kitti Egevang wrote:

>Jeg står og skal have gæster på torsdag, hvor der bla. er børn med.
>Ungerne er i alderen 1½ år og op til 8 år.

Det er simpelt. Lav forloren skildpadde, og gem en portion af
sovsen til ungerne, *før* den tilsmages med sherry og cognag.

For ungerne serveres der de små frikadeller og kødboller, sovs
efter behag, pastaskruer, nye kartofler, salat og flutes.
Særligt de yngste er helt vilde med de små frikadeller og pasta.

Uanset hvad deserten består af, vil alle børnene gerne have is.

Just my cent.

m.v.h.

Fra : Kitti Egevang

Dato : 30-06-03 20:16

Uha uha...sikke dog en debat jeg har fået startet ved bare at spørge om et
forslag
Jeg er skam helt og aldeles enig i at børn skal kunne spise det der bliver
sat på bordet.
Og det gør mine egne på 1½ og 5 år da også - for det meste.
Men nu da vi skal have gæster til steg, og der så kommer flere småstørrelser
på 1½ år,
er vi simpelthen nød til at have en ekstra lækkerbid til dem......
Ja nu ved jeg ikke med jeres 1½ årige, men min kan altså ikke tygge oksekød
endnu.....
Dertil mangler hun endnu nogle kindtænder Men hun elsker da sovs og
kartofler, og det er da også
meningen at ungerne skal have det samme som os, bare med noget andet kød
til - hvis de ønsker det.
De er altid velkomne til at spise det vi andre skal have!!

Men tak til alle jer som faktisk er kommet med nogle gode forslag.
Der er flere muligheder jeg overvejer.

Hilsen Kitti.

Fra : Felix

Dato : 30-06-03 20:58

On Mon, 30 Jun 2003 21:16:19 +0200, Kitti Egevang wrote:

>Uha uha...sikke dog en debat jeg har fået startet ved bare at spørge om et
>forslag

Ja, er det ikke herligt?

>Ja nu ved jeg ikke med jeres 1½ årige, men min kan altså ikke tygge oksekød
>endnu.....

For et par års tid siden var der her i gruppen et forslag om
koldstegt oksekød. Jeg har prøvet det mange gange; resultatet kan
blive så mørt, at kødet kan spises med ske, og smagen er
uovertruffen. Senere er ideen taget op af andre, og kaldes her
for lavtemperaturstegning. Prøv at Google lidt på det.

>Der er flere muligheder jeg overvejer.

Det er drøn-irriterende med alle de forslag; det tager længere
tid at vælge.

m. v. h.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 01-07-03 10:44

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> writes:
Snip en hel masse fornuftige betragtninger.

>Men jeg synes ikke man skal opdrage børn til at være det! Synes ganske
>enkelt det er synd for dem. Lad dem smage på mest muligt mens de er små -
>og
>giv dem madglæde.

Helt enig. Netop madglæden skal grundlægges fra barnsben.