Spidskål
Fra : Ole Larsen

Dato : 27-06-03 07:18

Det er vel efterhånden ved at være slut med denne IMHO kongen blandt kål.
Ifgl. datteren og undertegnede kommer den fine nøddeagtige smag bedst til
sin ret således:
Flækkes på langs i 1/2 , skylles, lægges i gryde med snitfladen nedad og kun
lidt mere vand end der hænger ved ( et par spskf ) samt en god klat smør (
ikke olie ). Efter kogning i ca. 8min under låg - prøv at stikke i den -
hældes lidt piskefløde ved. Efter yderligere1-2 min. skal det være færdigt
og med let bid, ikke faldet sammen. V. servering lægges kålen med snitflade
( der gerne må være blevet lidt brun ) opad og overhældes med resten (der
skal ikke være meget af det) af "saften" og saltes let.
Det hører, sammen med nye kartofler og jordbær, til den danske sommer.
Mvh
Ole

Fra : kautaq

Dato : 27-06-03 21:05

Ole Larsen wrote:

> Det er vel efterhånden ved at være slut med denne IMHO kongen blandt
> Det hører, sammen med nye kartofler og jordbær, til den danske sommer.

Det gør det i hvert fald. Jeg glæder mig hvert år til spidskålen.
Din opskrift er helt i top, jeg løb op i supermarkedet og fik fat
i en helt frisk spidskål og fulgte dine anvisninger. Det samgte
helt fantastisk. Tak for det.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-06-03 23:15

Kautaq skrev:

> Din opskrift er helt i top, jeg løb op i supermarkedet og fik
> fat i en helt frisk spidskål og fulgte dine anvisninger. Det
> samgte helt fantastisk. Tak for det.

Det samme gjorde jeg. Tak for inspirationen.

// Klaus

Fra : kautaq

Dato : 28-06-03 01:54

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det samme gjorde jeg. Tak for inspirationen.

Ja. Bare det det ikke samgte godt, men smagte godt.
Uhmmm... Blomkål, spidskål, ærter, jordbær, nye kartofler
osv. - det bliver ikke bedre.

*smovs*

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-06-03 21:17

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
Tak for det.
Og så er min fornøjelse endnu større.
Mvh
Ole

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-07-03 15:28

Ole Larsen wrote:
> Det er vel efterhånden ved at være slut med denne IMHO kongen blandt
> kål. Ifgl. datteren og undertegnede kommer den fine nøddeagtige smag
> bedst til sin ret således:
-snip-

Har lige testet. Det smager så englene synger
Tak for det.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Torben Madsen

Dato : 02-07-03 16:09

Min version af spidskål.

Del spidskålet i 4 dele på langs så stokken holder det sammen. Brun
stykkerne på de tre sider i olivenolie i en gryde, ca. 2 minutter på hver
side. Tilsæt salt og peber efter behov, hæld derefter o,5 dl. balcamico i
gryden. Damp kålene i 5 minutter under låg.

Tag kålen op af gryden og reducer balcamicoen til det halve og hæl det
derefter på spidskålet.

Jeg anvender det fx som tilbehør. Go appetit.

Med venlig hilsen

Torben Madsen