Lavendelsirup
Fra : Coffea ramosa

Dato : 26-06-03 23:22

Jeg så en sirup med lavendel idag hos den lokale tyrkiske grønthandler.. de
har altmuligt importeret fra de varme lande.. Den havde den klareste lilla
farve, det så bare skønt ud.. kostede så bare lige 35kroner for en lille
flaske..

Det ku jeg da godt tænke mig at lave.. Nogen der kender en opskrift?

En anden ting.. Rosenvand, hvad er det? Jeg har læst en opskrift på marcipan
hvor det bruges.. er det vand med roser, eller hva?

Fra : Tina

Dato : 27-06-03 08:36

"Coffea ramosa" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> En anden ting.. Rosenvand, hvad er det? Jeg har læst en opskrift på
marcipan
> hvor det bruges.. er det vand med roser, eller hva?

Rosenvand kan købes hos Matas.

Tina

Fra : Coffea ramosa

Dato : 27-06-03 14:43

> Rosenvand kan købes hos Matas.

Jeg vil godt selv prøve at lave rosenvand, hvis bare jeg kender
fremgangsmåden..

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 27-06-03 15:05

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> wrote in message

> Rosenvand kan købes hos Matas.

Ja, men til at rense huden!

Der er også "appelsinblomst" vand - acqua di fiori d'arancio. Eller
"orangier" på fransk. Giver duft af appelsinblomster og er naturligvis lavet
med kunstige aromastoffer... bruges i mange kager fra Middelhavet.
Jeg kender ikke "rosenvand" mens den sidstenævnte skaffes sikkert af enten
italienske eller franske eller "maghreb"-zone butikker. Set i bl.a.
Supermarco, bruges til fx Pastiera fra Napoli.

....iøvrigt... der en sød "damelikør" fra 1800 der hedder "Rosolio", og
bruges idag primært til kager (til fx pensling af "lagkagebunde", som de
hedder her). Den er lavet med roser. Den finder du også i Supermarco til en
meget høj pris pga danske sprit-skatte.

Sandra

Fra : Tina

Dato : 27-06-03 16:02

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Tina" <misstinadk@hotmail.com> wrote in message

> Ja, men til at rense huden!

Nej, selvom det bliver solgt hos Matas, er det til brug i levnedsmidler, og
ikke som hudrensning. Førhen kunne man købe rosenvand på apoteket, men der
er salget stoppet.

Tina

Fra : Tina

Dato : 27-06-03 16:17

"Coffea ramosa" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> En anden ting.. Rosenvand, hvad er det? Jeg har læst en opskrift på
marcipan
> hvor det bruges.. er det vand med roser, eller hva?

Hej igen.

Støvede lige en middelalderbog igennem. Opskrift på rosenvand: Rosenvand:
Vand og rosenblade opbevares sammen i 14 dage. Vandet sies gennem
kaffefilter.

Trækketid og vand/rosenbladeforholdet har helt sikkert været forskellige fra
husstand til husstand i middelalderen. Så du må prøve dig frem. Benyt blade
fra usprøjtede roser, og som ikke står tæt på trafikeret vej.

Tina

Fra : Pia J

Dato : 27-06-03 17:14

> Støvede lige en middelalderbog igennem. Opskrift på rosenvand: Rosenvand:
> Vand og rosenblade opbevares sammen i 14 dage. Vandet sies gennem
> kaffefilter.

Havde man virkelig kaffefiltre dengang?

;-p

Fra : Tina

Dato : 27-06-03 20:45

Rosenvand:

> Havde man virkelig kaffefiltre dengang?

*G* - Den er selvfølgelig blevet lidt tilpasset til nutidige
bekvæmmeligheder

Tina

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 28-06-03 00:30

"Tina" skrev i en meddelelse

> Rosenvand:

> *G* - Den er selvfølgelig blevet lidt tilpasset til nutidige
> bekvæmmeligheder

Min mor havde da noget hun kaldte et sylteklæde, det lå henover et stativog
der blev nykogte solbær, ribs og hyldebær hældt ned i, så saften kunne
trække gennem klædet og ned i en stor skål.

Ruth

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 30-06-03 09:52

I mine italienske bøger + biblen "Ingredienser" står der at det er
*destilleret* infusion af roser.

Den italienske siger også at den blev brugt i middelalder på FISK, og kokken
(meeeeeget kendt en) mener at det er meget rigtig sammensætning. Han bruger
dog "rosolio" i sin opskrift, dvs. en alcohol-baseret infusion.

Sandra
PS der er alligevel en masse andre ting at spise og drikke i verden....

Fra : Coffea ramosa

Dato : 30-06-03 15:22

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> wrote in message
> I mine italienske bøger + biblen "Ingredienser" står der at det er
> *destilleret* infusion af roser.

Hvad vil det sige.. Vil de sige at man lægger rosenblade i vand, og lader
det gære som når man laver alkohol?