Fryse æggeblommer?
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 26-06-03 08:26

Jeg skal bruge fire piskede æggehvider til nogle chokolade-småkageting, og
vil derfor komme til at stå med fire æggeblommer som jeg ikke lige
umiddelbart får brug for. Er der nogen der ved om sådan nogle kan fryses?

--
Mvh Mads
----

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-06-03 08:41

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse

.. Er der nogen der ved om sådan nogle kan fryses?

Det kan du sagtens. Jeg har lært, at de skal røres med enten salt eller
sukker først - hvorfor ved jeg egentlig ikke; men på den måde er de helt som
friske, når de er tøet op, er min erfaring.
Det vil så sige, at man på forhånd skal bestemme sig, hvad de skal bruges
til: det er ikke lige sagen med sukker-æg i mayonnaisen
Sandsynligvis kan de også fryses uden videre - det har jeg bare ikke prøvet.

Hilsen Inger

Fra : Jørgen Hess

Dato : 26-06-03 13:39

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til: det er ikke lige sagen med sukker-æg i mayonnaisen
> Sandsynligvis kan de også fryses uden videre - det har jeg bare ikke

Nej de kan ikke fryses uden videre, æggeblommen vil krystallisere
under frysningen, hvilket ødelægger den. Det forhindrer sukkeret eller
saltet:

Hele æg slås ud og røres sammen uden at der piskes luft i. Der
tilsættes 1 tsk salt eller 2 tsk sukker pr. 6 æg.

Æggeblommer slås let sammen. Der tilsættes ½ tsk salt eller 1 tsk
sukker pr. 6 æggeblommer.

HUSK at notere på emballagen, hvilken tilsætning, der er anvendt.

Æggehvider kan nedfryses uden tilsætninger. Kan efter optøning piskes.

Holdbarhed for alle: 6 måneder.

Således i følgePolitikens: Bogen om dybfrysning.

mvh
Jørgen

Fra : Gerner

Dato : 26-06-03 15:02

On Thu, 26 Jun 2003 14:38:34 +0200, "Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> wrote
in dk.kultur.mad+drikke:

>Holdbarhed for alle: 6 måneder.
>
>Således i følgePolitikens: Bogen om dybfrysning.

Danæg har nogle andre tal.

Sukkerblommer

>Opbevaring og holdbarhed ved -18 ºC til -23 ºC
> 12 mdr.
>
>Holdbarhed efter optøning ved 0 ºC til +4 ºC.
> 4 døgn
>
>1 dl
> ~ ca. 6 æggeblommer tilsat 10 g sukker
>
>Sukkerblommer skal optøs fuldstændigt før brug.
>
>Sukkerblommer anvendes til bagværk og desserter, f.eks. koldskål,
>budding, råcreme, fromager, is og forskellige slags mousse

Saltblommer

--
Gerner aka Gerner
http://www.vatsim.net/ Get a CID/PID

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 26-06-03 23:06

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in message
> [...]
> Mvh Mads
> ----
> Fjern sletmig fra mailadressen ved besvarelse

Lige et tillægsspørgsmål fra mig. Dræber kulden eventuelle
salmonellabakterier eller er sådan nogle små banditter frostresistente?

Mvh.

Kasper

Fra : Tina

Dato : 26-06-03 14:25

> Lige et tillægsspørgsmål fra mig. Dræber kulden eventuelle
> salmonellabakterier eller er sådan nogle små banditter frostresistente?

Frysning dræber ikke salmonella og andet bakterieguf.

http://www.fi.dk/mad/hygiejne/hygiejne/aeg/

Tina

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-06-03 15:39

"Tina" <misstinadk@hotmail.com>

> Frysning dræber ikke salmonella og andet bakterieguf.

Nej, de stilles blot "på standby", så de i det mindste ikke formerer sig i
frossen tilstand.

Hilsen Inger