Erstatning for sukker
Fra : Mai Espersen

Dato : 17-07-03 16:31

Hej NG
Jeg er ved at eksperimentere lidt med at lave noget hjemmelavet is og
råcreme
Jeg mangler dog en god erstatning for sukker..
Nogle forslag???

Mai

Fra : Pia J

Dato : 17-07-03 16:57

"Mai Espersen" <mai@maise.dk> wrote in message
> Hej NG
> Jeg er ved at eksperimentere lidt med at lave noget hjemmelavet is og
> råcreme
> Jeg mangler dog en god erstatning for sukker..

Jeg er begyndt at bruge Perfect Fit fra Isis i kager mm, det synes jeg
fungerer godt.

:Pia

Fra : Peter Holm

Dato : 17-07-03 17:29

Pia J wrote:
> "Mai Espersen" <mai@maise.dk> wrote in message
>
> Jeg er begyndt at bruge Perfect Fit fra Isis i kager mm, det synes jeg
> fungerer godt.

er I ikke friske og poster jeres opskrifter på hhv. is og kager ?

Mvh
Peter

Fra : Pia J

Dato : 17-07-03 17:54

> er I ikke friske og poster jeres opskrifter på hhv. is og kager ?
>
> Mvh
> Peter

Jeg må tilstå jeg ikke har udviklet egne opskrifter - jeg erstatter blot
sukker med Perfect Fit. På dåsen står der man kan udelade det halve af
fedtstoffet i sine opskrifter desuden.

Endelig er der alle DDV-kagerne, som indeholder minimum af mel fx. Men de
skal helst spises samme dag, ellers er de møghamrende kedelige.

:Pia

Fra : Mai Espersen

Dato : 17-07-03 18:45

"Peter Holm" < wrote
-er I ikke friske og poster jeres opskrifter på hhv. is og kager ?

Selvfølgelig... ligeså snart jeg har et resultat...

Mai

Fra : Mai Espersen

Dato : 20-07-03 20:53

Peter Holm wrote
> er I ikke friske og poster jeres opskrifter på hhv. is og kager ?

Hej Peter
Jeg er endnu ikke nået til isen, men har lavet en ret succesfuld
råcreme -synes jeg selv i hvert fald : )

til 2 personer (men det vælger man jo selv)
2 dl fløde
2 æggeblommer ( jeg brugte de der pasturiserede blommer man kan købe i
supermarkederne.. der står på hvor meget 2 blommer svarer til...)
5-6 spsk perfect fit (istedet for sukker)

-pisk fløden til flødeskum
-pisk æg og perfekt fit sammen
-vend forsigtet æggemassen sammem med flødeskummet

Jeg spiste friske jordbær til, hvilket var fantastisk, men andet frugt kan
også bruges.. kun fantasien sætter grænsen..

Hilsen Mai
lse

Fra : Mai Espersen

Dato : 17-07-03 18:44

Pia J wrote.

> Jeg er begyndt at bruge Perfect Fit fra Isis i kager mm, det synes jeg
> fungerer godt.

Tusind tak for forslaget...
Hilsen Mai

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-07-03 19:25

Mai Espersen wrote:

> [...]
> råcreme
> Jeg mangler dog en god erstatning for sukker..

Flydende SØD (hvor jeg glad for, at jeg ikke lavede en trykfejl, hvor
jeg byttede om på ø og tasten til venstre).

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Mai Espersen

Dato : 17-07-03 19:43

"Carsten Riis wrote
> Flydende SØD (hvor jeg glad for, at jeg ikke lavede en trykfejl, hvor
> jeg byttede om på ø og tasten til venstre).

Humoren er da helt i orden, hva' : )

Jeg har selv flydende sød og bruger til alt muligt... men lige netop til
råcreme f.eks manglede jeg noget til at putte sammen med æggeblommerne
istedet for sukker, men med samme konsistens..

Ved du i øvrigt om man kan bruge sød i kager... altså om det tåler
opvarmning????

Mai

Fra : Pia J

Dato : 17-07-03 20:27

> Jeg har selv flydende sød og bruger til alt muligt... men lige netop til
> råcreme f.eks manglede jeg noget til at putte sammen med æggeblommerne
> istedet for sukker, men med samme konsistens..

Det har jeg prøvet med Perfect Fit, og det går fint. Den kage jeg bagte i
går kunne min mand ikke smage, det ikke var rigtigt sukker - det søder mao
rigtig meget.

Jeg har SØD sødetabletter til kaffen i øjeblikket, men jeg synes ikke de er
ligeså gode som Hermesetas Gold, som jeg selvfølgelig ikke kan finde mere
(sker tit, når jeg synes rigtig godt om et produkt - mystisk!).

:Pia

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-07-03 08:27

Mai Espersen wrote:

> Jeg har selv flydende sød og bruger til alt muligt... men lige netop til
> råcreme f.eks manglede jeg noget til at putte sammen med æggeblommerne
> istedet for sukker, men med samme konsistens..

aaaaahhh, der er noget i råcremens tilberedningsproces, som er ukendt
for mig kan jeg se.

Har du overvejet nogle af de opskrifter på kager og is, som er på
http://opskrifter.heede.dk ??
De er altså ikke helt ringe. De smager så godt, at man skulle tro, at
der alle mulige usunde ting i, men det er der ikke.

> Ved du i øvrigt om man kan bruge sød i kager... altså om det tåler
> opvarmning????

Ork ja, kein problem.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-07-03 21:03

[Mai Espersen | Thu, 17 Jul 2003 17:30:40 +0200]

>Jeg er ved at eksperimentere lidt med at lave noget hjemmelavet is og
>råcreme
>Jeg mangler dog en god erstatning for sukker..

Det er meget nemt, til is er den perfekte sukkererstating enten Atwel
eller (kopiproduktet) Perfect Fit.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : nusle

Dato : 18-07-03 13:46

"Mai Espersen" <mai@maise.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> råcreme
> Jeg mangler dog en god erstatning for sukker..

Nu bager jeg ikke, og laver ikke hjemmelavet is, så jeg
har ikke afprøvet produktet i den sammenhæng.

Men jeg bruger Canderel, og synes det er virkelig godt,
slet ikke som Sød, som jeg ikke bryder mig om - sikkert
fordi jeg ikke skal bruge det i hverken bagning eller kaffe/te
- men alene som "drys" på f.eks. mine havregryn.

mange hilsner
nusle

Fra : Pia J

Dato : 18-07-03 13:59

"nusle" <nusle@mail.dk> wrote in message

> [...]
> fordi jeg ikke skal bruge det i hverken bagning eller kaffe/te
> - men alene som "drys" på f.eks. mine havregryn.

Hvor køber du dette produkt (har nemlig ikke hørt om det før)? Hvad er det
lavet af?

:Pia

Fra : nusle

Dato : 19-07-03 02:51

Hej,

> Hvor køber du dette produkt (har nemlig ikke hørt om det før)? Hvad er det
> lavet af?

Jeg køber det i Matas, kan ikke lige huske prisen (der går
ret længe imellem, da jeg ikke bruger ret meget sukker).

Der står følgende på bøtten:
Enkelt at dosere: Canderel anvendes præcis som sukker. En tsk
Canderel søder lige så meget som en tsk sukker. 50 g. sukker
modsvarer 0,6 dl Canderel. Lækre opskrifter på gode retter og
bagværk finder du i vores opskriftsamlinger som kan bestilles
hos os eller på vores hjemmeside: www.canderel.se

Kalorier: Canderel smager som sukker, men indeholder kun
1/10 af kalorierne som findes i almindeligt sukker:
1 dl sukker = 1470 kj / 352 kcal
1 dl. Canderel indeholder 154 kj / 37 kcal

Ingredienser:
maltodextrin 97%
aspartam* 3%

Næringsindhold pr. 100 gr.:
Energi 384 kcal (1632 kj)
93,1 gr. kulhydrater
2,9 gr. protein og intet fedt

*sødemiddel med aspartam indeholder en kilde til phenylalanin.

-----------------

Bøtten indeholder 75 gr. og det svarer nok til omkring 1 kg.
sukker i fylde. Og selvom jeg har haft denne her i måneder
har jeg endnu kun brugt omkring 1/4..

Jeg vil lige fortælle, at jeg aldrig selv har været på deres hjemme-
side, og ikke kan komme det nu (aner ikke om browseren absolut
skal drille, eller om deres side er nede).

Selv mine børn kan lide det (ja, de skal partout smage hvad mor
har *S*).

Det har en "pulveragtig" konsistens, og "smelter" lynhurtigt bare
det strøs på havregryn med mælk. Rent udseendesmæssigt
skulle jeg vænne mig til dette pulveriserede look.

mange hilsner
nusle

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 21-07-03 08:19

Hej Mai

> Jeg er ved at eksperimentere lidt med at lave noget hjemmelavet is og
> råcreme
Sjov nyhedsgruppe at diskutere is og råcreme i, da man jo normalt ikke
forbinder disse ting med slankevirksomhed
Nå men det kan jo godt lade sig gøre at lave slankeis også, det er blot
svært at lave is, helt uden sukker, da sukker er en vigtig faktor mht.
konsistensen. Jeg har dog lavet, synes jeg selv, god is på græsk yoghurt og
frugt. Den fede yoghurt er god til is pga. fedtindholdet. Fedtindholdet i
mælk/fløden/yoghurten påvirker også isens konsistens; jo højere fedtindhold,
jo mere fyldig og cremet bliver isen. Det er godt når man laver is, hvis
redskaber og skåle også er kolde, dels fordi det bliver nemmere at fryse
ned, dels fordi temperaturen påvirker ingrediensernes evne til at optage
luft under piskning. Is bliver bedst i en ismaskine.

hilsen Erik

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-07-03 13:48

[Erik B. Hansen | Mon, 21 Jul 2003 09:18:47 +0200]

>Sjov nyhedsgruppe at diskutere is og råcreme i, da man jo normalt ikke
>forbinder disse ting med slankevirksomhed

Nemlig, men i dette tilfælde er det jo en kulhydratreduceret slankekur
der anvendes; så du hér stadig bruger massere af piskefløde og
æggeblommer, men erstatter sukker med et (ordentligt) sødemiddel.

>Nå men det kan jo godt lade sig gøre at lave slankeis også, det er blot
>svært at lave is, helt uden sukker, da sukker er en vigtig faktor mht.
>konsistensen.

Enig, det er også derfor man (jeg) normalt anbefaler at bruge Atwel
eller Perfect Fit; der indeholder nogle særlige fibrer (polydextrose)
der kan være medvirkende til at give nogle af sukkerets egenskaber
omkring konsistens.

>Is bliver bedst i en ismaskine.

Afhængig af typen af is man ønsker naturligvis; ønsker man en meget
luftig parfait bliver den bedst i hånden, men alle andre istyper bliver
afgjort bedst i en ismaskine :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-07-03 15:12

"Erik B. Hansen" <quartus@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Sjov nyhedsgruppe at diskutere is og råcreme i, da man jo normalt ikke
> forbinder disse ting med slankevirksomhed

Det er jo desværre fordi det er en udbredt misforståelse, at man ikke må
spise is og andet snask på en slankekur. Det må man selvfølgelig gerne.

> Nå men det kan jo godt lade sig gøre at lave slankeis også

Hvad er slankeis? *S*

> det er blot svært at lave is, helt uden sukker, da sukker er en vigtig
faktor
> mht. konsistensen.

Det er kun, hvis du er på en lowcarb-kur du behøver bekymre dig om
sukkerindhold.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mai Espersen

Dato : 21-07-03 16:24

"Lisbeth Jacobsen" wrote

> Det er kun, hvis du er på en lowcarb-kur du behøver bekymre dig om
> sukkerindhold.

Hejsa
Det lyder nu ikke helt rigtigt i mine ører...
Sukkerindholdet er relevant i mange kure/kostomlægninger... fx også hos
ddv...
Hilsen Mai

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-07-03 16:49

> Det lyder nu ikke helt rigtigt i mine ører...
> Sukkerindholdet er relevant i mange kure/kostomlægninger... fx også hos
> ddv...

Er sukker forbudt på DDV's kur?

Mvh. Lisbeth

Fra : Mai Espersen

Dato : 21-07-03 17:04

"Lisbeth Jacobsen" wrote
> Er sukker forbudt på DDV's kur?

Ja. -de anbefaler man bruger sødestoffer istedet fx .SØD eller lign.
Hilsen Mai

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-07-03 17:06

> Ja. -de anbefaler man bruger sødestoffer istedet fx .SØD eller lign.

OK.. så blev jeg da det klogere.
Tak for oplysningen *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Mai Espersen