Atkins: Udregning af NetCarbs
Fra : Kathrine

Dato : 09-07-03 14:46

Nu har jeg været forbi atkins.com og læst i bogen - igen igen.
Jeg er blevet i tvivl, om jeg udregner mine daglige 20 gram forkert!

Jeg forstår det vist ikke helt: Jeg har taget det totale
kulhydratindhold og trukket evt. fibre fra, og så ladet det være mine
NetCarbs.
Men er det nu også korrekt?
Er der er der kan skære det ud i pap, hvis jeg er helt galt på den
--
Kathrine
---

Fra : Anette

Dato : 09-07-03 14:51

"Kathrine" <katras@FJERN-DETTEofir.dk>
> [...]
> NetCarbs.
> Men er det nu også korrekt?
> Er der er der kan skære det ud i pap, hvis jeg er helt galt på den

Hej Katrine,

Nu er jeg da forvirret; hvad er det du er i tvivl om??! Hvis du følger den
nyeste udgave af Atkins, så er du vel rigtig nok på den med kulhydrater
minus fibre = effektive kulhydrater/net carbs.

Anette

Fra : Kathrine

Dato : 09-07-03 15:12

"Anette" skrev:

> [...]
> nyeste udgave af Atkins, så er du vel rigtig nok på den med
kulhydrater
> minus fibre = effektive kulhydrater/net carbs.

Hej Anette.
Jeg er/var i tvivl, om min udregning er rigtig
(kulhydrater-fiber=NetCarbs).
Det ser ud til at du svarer mig, at min udregning er helt rigtig, og
så kan jeg slappe af igen
Jeg er på 2. uge nu, og jeg ville da blive noget ked og frustreret,
hvis min udregning indtil videre havde været forkert.
--
Kathrine
---

Fra : Jan

Dato : 09-07-03 19:55

Hej Kathrine

Jeg vil også prøve Atkins....

Jeg bestilte Atkins New Diet Revolution, og Atkins New Carbohydrate Counter
bogen i lørdags, gennem Amazon...

Atkins New Diet Revolution bestilte jeg hos en boghandel i England, gennem
www.amazon.co.uk men har ikke modtaget den endnu.
Atkins New Carbohydrate Counter bestilte jeg direkte gennem www.amazon.co.uk
og den kom i dag, og i dén står der både med, og uden fiber, og det er
kulhydrater minus fiber = NetCarbs,
så du er på rette vej.

Hvordan er dine 14 dage gået på Atkins?

Mvh
Jan, hmmm 110 kg...

Fra : Kathrine

Dato : 09-07-03 20:43

"Jan" skrev:

> Hvordan er dine 14 dage gået på Atkins?

Det skal jeg svare dig på næste mandag

Men indtil videre går det forrygende.
Jeg er ikke ret sulten eller sukkerkulhydrathungrende, hvilket, en
sukkernarkoman, som jeg havde frygtet
Den første uge sagde vægten -3,2 kilo, men nu går det også lidt
langsommere, fornemmer jeg.
Jeg vil blive i induction længere end 14 dage, da jeg synes, at det er
ok lige nu, og jeg har en del vægt at komme af med.
--
Kathrine
---

Fra : Jan

Dato : 09-07-03 20:51

"Jan" skrev:

> [...]

> Jeg vil blive i induction længere end 14 dage, da jeg synes, at det er
> ok lige nu, og jeg har en del vægt at komme af med.
3,2 kg på en uge Halleluja! Fedest, nå, dårligt ordvalg......

Det lyder godt..
Det bliver spændende at høre videre,

Mvh
Jan

Fra : Peter Holm

Dato : 10-07-03 10:28

Jan wrote:

> 3,2 kg på en uge Halleluja! Fedest, nå, dårligt ordvalg......
>
> Det lyder godt..
> Det bliver spændende at høre videre,

hvis det kan motivere extra, kan jeg lige skrive mine tal ned for de første
14 dage:
Dato kl. kg.

24-jun 100,3
25-jun 9.00 99,4
26-jun 9.00 98,4
27-jun 10.00 97,3
29-jun 10.00 97,7
30-jun 10.00 96,6
01-jul 10.00 97,3
03-jul 10.00 95,5
05-jul 10.00 95,1
07-jul 10.00 95,2
10-jul 10.00 93,9

Jeg tror sgu det virker!
Jeg ligger på 20-30g NetCarbs, 1500-2500 Kcal.
Energifordelingen er ca:
10% fra kulhydrat
50% fra Protein
40% fra Fedt.

Jeg smider et opdateret regneark i dk.binaer, hvis andre kan ha glælde af
det. (Subj: Kcal-Skema)

Mvh
Peter

Fra : Mai Espersen

Dato : 10-07-03 11:25

"Peter Holm" wrote in message :
> [...]
> 14 dage:

> Jeg tror sgu det virker!
> Jeg ligger på 20-30g NetCarbs, 1500-2500 Kcal.

Hej Peter.
Det er jo helt vildt flot...
Hvordan har det været?
Har du været træt eller haft andre gener??
Hilsen Mai

Fra : Jan

Dato : 10-07-03 12:22

Hej Peter!

Det ser jo bare for godt ud!
Meget motiverende, selv om man ikke må glemme væsketabet,
så alligevel.

Og regnearket ser spændende ud..

Jan, hmm, 110,0 kg...

Fra : Anette

Dato : 10-07-03 12:27

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> Jeg tror sgu det virker!
> Jeg ligger på 20-30g NetCarbs, 1500-2500 Kcal.
> Energifordelingen er ca:
> 10% fra kulhydrat
> 50% fra Protein
> 40% fra Fedt.
>
> Mvh
> Peter

Godt gået!

Hvordan kommer du op på 50% fra protein??? Det er godt nok meget
protein.....

Anette

Fra : Peter Holm

Dato : 10-07-03 15:14

Anette wrote:
> [...]
>
> Godt gået!
>
> Hvordan kommer du op på 50% fra protein??? Det er godt nok meget

Jeg spiser blandt andet 2x40 gram ren valleprotein hver dag, som en lille
snack. Det blandes op med vand, og smager som den lækreste, fedeste
cacaomælk
Du kan købe det her, hvis du også vil ha en protein snack, der smager som
choko-milkshake:
http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=1163&vare_i
d=221136

Derudover består alle mine måltider af ca 300g grønsager og 200g kød - det
gir ca. den fordeling.
Jeg kan sende dig mit skema, hvis du vil se hvad jeg har indtaget de sidste
5-7 dage.

Mvh
Peter

Fra : Jan

Dato : 10-07-03 16:03

"Peter Holm" Skrev bl.a:

> [...]
> gir ca. den fordeling.
> Jeg kan sende dig mit skema, hvis du vil se hvad jeg har indtaget de

Jeg kan ikke liiige få linket til at virke....

Men du må gerne sende dit måltidsskema til mig også.
På forhånd tak

Jan

Fra : Helle Biks

Dato : 10-07-03 16:23

> Jeg kan sende dig mit skema, hvis du vil se hvad jeg har indtaget de
sidste
> 5-7 dage.
>
> Mvh
> Peter

Det må du også meget gerne sende til mig! Man kan næsten ikke få inspiration
nok.

mvh Helle

Fra : Morten E Larsen

Dato : 10-07-03 16:52

Hej Peter,

Det er godt nok et vægttab der vil noget- stort tillykke!!!

Jeg vil også meget gerne modtage dit skema.

Mvh,

Morten

Fra : nusle

Dato : 10-07-03 16:59

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej,

> [...]
> gir ca. den fordeling.
> Jeg kan sende dig mit skema, hvis du vil se hvad jeg har indtaget de

Jeg melder mig også under fanen, med fingeren i vejret - måske
skulle du bare sende det her i gruppen *S*.

mange hilsner
nusle

Fra : Peter Holm

Dato : 11-07-03 08:42

> Jeg melder mig også under fanen, med fingeren i vejret - måske
> skulle du bare sende det her i gruppen *S*.

Jeg håber alle dem der gerne ville se mit skema har fundet det i dk.binaer -
hvis ikke siger I lige til ik?

Mvh
Peter

Fra : nusle

Dato : 11-07-03 09:48

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Jeg håber alle dem der gerne ville se mit skema har fundet det i
dk.binaer -
> hvis ikke siger I lige til ik?

Jeg troede faktisk, at du havde lavet et skema med præcis
det du har spist de sidste 5-7 dage

Jeg havde set dit kcal-skema

mange hilsner
nusle

Fra : Helle Biks

Dato : 11-07-03 14:09

> Jeg troede faktisk, at du havde lavet et skema med præcis
> det du har spist de sidste 5-7 dage
>
> Jeg havde set dit kcal-skema
>
> mange hilsner
> nusle

ditto!
mvh Helle

Fra : Peter Holm

Dato : 11-07-03 15:24

> Jeg troede faktisk, at du havde lavet et skema med præcis
> det du har spist de sidste 5-7 dage

jamen det poster jeg da også lige så *s*

Subj: 7dages Atkins

Mvh
Peter

Fra : nusle

Dato : 12-07-03 13:40

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> jamen det poster jeg da også lige så *s*
>
> Subj: 7dages Atkins

Så lykkedes det at finde det

Takker mange gange.

mange hilsner
nusle

Fra : nusle

Dato : 12-07-03 18:34

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen,

Nu har jeg siddet og kigget lidt på det for f.eks. d. 9/7:

Det er interessant at se, at dette ikke ligger så langt fra hvad
vægtkonsulenterne lægger sig på, med mange grøntsager,
rigeligt med kød, lidt mælkeprodukter (og stort set intet brød,
ris, pasta, kartofler osv.).
Dog er Atkins mere restriktiv når det kommer til kulhydrater,
hvorfor visse fødevarer er helt væk fra kosten. Jeg undrer
mig faktisk også over manglen på frugter - er det fordi de
er kulhydratrige?

Jeg har bl.a. kigget på:
http://www.atkinsdietmenu.net/atkinsdietmenu.shtml
- for at finde inspiration til dags-menu-sammensætning, og finder
at det er en kost, som efter mine smagsløg er for begrænset til
protein og fedt (og grønt, men det kan jeg nu godt lide, i hvert
fald visse typer grønt).

Og så kiggede jeg bl.a. på (bemærk "bl.a." *S*):
http://www.go-motion.dk/artikler/atkins_diaten.htm
- og bemærkede at Atkins, i lighed med så mange andre diæter
måske alligevel ikke er anbefalelsesværdig, hvilket hele tiden
har været en af mine forbehold, da kostsammensætninger der
helt fjerner, eller næsten helt fjerne visse fødevarer, forekommer
mig at kunne føre til enten kedelig kost (som gør at man ikke
holder fast i kostomlægningen på sigt) eller til usund kost pga.
den manglende alsidighed (mangel på visse typer vitaminer,
mineraler osv.).

Meeen, jeg har jo lov at stjæle fra diverse kure og sammen-
sætte efter hvad jeg føler er sund fornuft

Jeg fandt ifm. min søgninger på Atkins en tabel over grønt-
sager og deres indhold af kulhydrater, fiber, "net-carbs",
fedt, proteiner og kalorier - og det er jo en god ting med
alle de oplysninger på en og samme gang, så den skal jeg
have kigget mere på (og oversat grøntsagerne - nemt nok
med en ordbog *S*) - men er der nogen der ved hvad
følgende er i danske mål:

1 cup (0.5 cup osv.)
1 each (regner med det er et stk. af varen, men vil gerne
være helt sikker)
1 tbs
1 oz-wt

mange hilsner
nusle

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-07-03 19:53

[nusle | Sat, 12 Jul 2003 19:34:02 +0200]

> [...]
>vægtkonsulenterne lægger sig på, med mange grøntsager,
>rigeligt med kød, lidt mælkeprodukter (og stort set intet brød,

Jeps, efter Atkins har også DDV set lyset :)

>Dog er Atkins mere restriktiv når det kommer til kulhydrater,
>hvorfor visse fødevarer er helt væk fra kosten. Jeg undrer
>mig faktisk også over manglen på frugter - er det fordi de
>er kulhydratrige?

Nej & Ja. Nogle frugter ER meget kulhydratholdige, men frugter generelt
er bestemt ikke væk fra Atkins; frugter er naturligvis tilladt, men i
begrænset mængde i forhold til hvor meget man kan klare.

Jeg skal da f.eks. om lidt have dessert: Jordbær med Jordbær i Jordbær
(friske Jordbær med jordbærgelato og jordbærsirup).

>Meeen, jeg har jo lov at stjæle fra diverse kure og sammen-
>sætte efter hvad jeg føler er sund fornuft

Jeps, DET har du - og mange før dig har gjort det samme; Niels Ehler
lægger jo heller ikke skjul på at han har skævet ihærdigt til Atkins da
han sammensatte OmegaMetoden.

Atkins beskriver jo også selv at han blev inspireret af en artikkel om
kulhydrater og kost i en lægejournal i 50'erne.

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Ninett Green

Dato : 15-07-03 07:19

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [nusle | Sat, 12 Jul 2003 19:34:02 +0200]

> Jeps, efter Atkins har også DDV set lyset :)

Hmmm....ikke HELT korrekt, søde du, DVV principperne stammer helt tilbage
fra 1966, hvor Weight Watchers blev grundlagt. DVV kører stadig efter de
oldgamle regulativer, såe.....Det var vist lidt før Atkins, ikk ?

Kærligst Ninett

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-07-03 13:17

[Ninett Green | Tue, 15 Jul 2003 08:18:42 +0200]

>Hmmm....ikke HELT korrekt, søde du, DVV principperne stammer helt tilbage
>fra 1966, hvor Weight Watchers blev grundlagt. DVV kører stadig efter de
>oldgamle regulativer,

Det må helt klart være noget jeg havde misforstået!

Jeg havde en opfattelse af at DDV var startet af Inge Kauffeldt i
starten af 80'erne, på grundlag af en diet hun havde fundet ud af
virkede rigtigt for hende.

Undervejs var dieten blevet mere gennemarbejdet, bl.a. samme med en
Dansk læge, men efter at have læst jeres/deres side, kan jeg godt se at
jeg har taget heeeelt fejl :)

Gad vide hvor jeg fik den vilde historie fra?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Anette

Dato : 15-07-03 14:15

> [...]
> jeg har taget heeeelt fejl :)
>
> Gad vide hvor jeg fik den vilde historie fra?

Formentlig fra DDV selv(der fik jeg den i hvert fald for nogle år siden)....
man havde indtil for nylig meget travlt med at lægge så meget afstand til WW
som overhovedet muligt!

Anette

Fra : N/A

Dato : 15-07-03 19:09

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-07-03 19:09

[Anette | Tue, 15 Jul 2003 15:14:42 +0200]

>Formentlig fra DDV selv(der fik jeg den i hvert fald for nogle år siden)....

Ahh, DET forklarer det! Så har jeg fået den fra min søster der gik til
DDV-møderne i sin tid; det er nok den forklaring hun fik for nogle år
siden.

>man havde indtil for nylig meget travlt med at lægge så meget afstand til WW
>som overhovedet muligt!

Hmmm, måske? Må indrømme at jeg heller ikke kender så meget til WW,
udover at det har noget med points og nogle smart farvede brikker at
gøre :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Ninett Green

Dato : 15-07-03 21:28

>jeg heller ikke kender så meget til WW,
> udover at det har noget med points og nogle smart farvede brikker at
> gøre :)

Da Weight Watchers blev købt af Nestlé lukkede de holdene i de små lande,
deriblandt Danmark. Mange af konsulenterne derfra beholdt programmet,
fortsatte deres hold og kaldte sig de danske vægtvogtere, hvilket der blev
nedlagt fogedforbud for, fra WW´s side. Derefter tog de navnet de danske
vægtkonsulenter, men fortsatte stadig det gamle WW program. WW har været i
tilbage i Danmark i nu 3 år, og har til dato opdateret deres (vores
program 13 gange, forskningen kommer jo hele tiden frem med nye resultater,
og WW gør meget ud af at være up-to-date, også mht. livsstil og motion.

Pointssystemet er udregnet udfra kcal. og fedtindhold i et helt bestemt
forhold. Man tildeles et vist antal points pr. dag, og det eneste der er
vigtigt er at få alle sine points hver dag. Dog kan det lade sig gøre at
spare 4 op pr. dag, så man kan ha lidt ekstra til f.eks. en hyggemiddag med
kæresen, eller bare en fest med det hele.

De smartfarvede brikker?? Ja det er godt nok ikke med i programmet, men det
er måske konsulenterne, du mener *GG*

Kærligst Ninett

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-07-03 21:36

Ninett Green wrote:

> De smartfarvede brikker?? Ja det er godt nok ikke med i programmet, men det
> er måske konsulenterne, du mener *GG*

Nope, der kun vejning og måling.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Ninett Green

Dato : 15-07-03 22:24

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Nope, der kun vejning og måling.

Det er jeg da godt klar over, jeg har jo været på DVV engang, indtil jeg
fandt ud af, at mit vilde liv ikke kunne være inden for de faste rammer.

Det jeg mente var de personer - konsulenter - , der er tilknyttet WW. Sorry,
hvis jeg udtrykte mig lidt klodset

Kærligst Ninett

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-07-03 23:13

Ninett Green wrote:

> Det er jeg da godt klar over, jeg har jo været på DVV engang, indtil jeg
> fandt ud af, at mit vilde liv ikke kunne være inden for de faste rammer.

Af ren interesse: Hvorfor forkorter du DeDanskeVægtkonsulenter til DVV?
Jeg har set det flere steder. De første par gange troede jeg det var en
trykfejl, men det er en forkortelse du bruger konsekvent.

> Det jeg mente var de personer - konsulenter - , der er tilknyttet WW. Sorry,
> hvis jeg udtrykte mig lidt klodset

sommervarmen sommervarmen.

Jeg fik mig lige noget lækker limonade (vand, lidt friskpresset citron,
lidt SØD) og kold frugtsalat (halv banan, 150 gram melon og 125 gram
Græsk Yoghurt).
Fik genlæst dit indlæg og forstod det.

Fra : Ninett Green

Dato : 16-07-03 14:40

> [...]
> Jeg har set det flere steder. De første par gange troede jeg det var en
> trykfejl, men det er en forkortelse du bruger konsekvent.

Det er vist blevet en vane med alle de V'er og W'er, det skal selvfølgelig
være DDV.
Tak for din lille reminder.

Kærlig hilsen Ninett

Fra : Peter Holm

Dato : 12-07-03 23:31

> [...]
> holder fast i kostomlægningen på sigt) eller til usund kost pga.
> den manglende alsidighed (mangel på visse typer vitaminer,

Jeg tror som end heller ikke kuren er sund, men jeg er heller ikke på jagt
efter sundhed, men derimod vægttab.

> Meeen, jeg har jo lov at stjæle fra diverse kure og sammen-
> sætte efter hvad jeg føler er sund fornuft

Go' ide!

> 1 cup (0.5 cup osv.)

ca 200ml vil jeg tro.

> 1 each (regner med det er et stk. af varen, men vil gerne
> være helt sikker)

Præcis.

> 1 tbs

En teskefuld.

> 1 oz-wt

1 oz er vist ca 30g.

Mvh
Peter

Fra : nusle

Dato : 12-07-03 23:46

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Jeg tror som end heller ikke kuren er sund, men jeg er heller ikke på jagt
> efter sundhed, men derimod vægttab.

Fair nok

> Go' ide!

Jeg prøver, har efterhånden mange års erfaring i at prøve,
så nu går jeg efter sundhed, og sund fornuft og deraf
følgende vægttab (håber jeg).

[snip]
> 1 oz er vist ca 30g.

Tusinde tak.

mange hilsner
nusle

Fra : Celestienne

Dato : 13-07-03 02:51

nusle wrote:
[snip]
>- men er der nogen der ved hvad
> følgende er i danske mål:
>
> 1 cup (0.5 cup osv.)
> 1 each (regner med det er et stk. af varen, men vil gerne
> være helt sikker)
> 1 tbs
> 1 oz-wt

Prøv eventuelt at se her --> http://www.fi.dk/mad/talogtider/maalogvaegt/

Og mens jeg er ved brugbare links... ;) Jeg er ved at pløje mig igennem utallige online sider
om LowCarb, og faldt i dag over et lille freeware program, Nutrition Analyser, skræddersyet til
formålet -->
http://www.welshbearsoftware.com/Products/NutritionAnalyser/NutritionAnalyserHome.asp

Celestienne
-som starter projekt LowCarb på Mandag :)
--
If you are lucky enough to find a way of life you love, you have to find the courage to live it.
~ John Irving ~

Fra : Mai Espersen

Dato : 10-07-03 17:25

Hej
Det vil jeg også meget gerne ha'...
hilsen Mai

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 10-07-03 16:05

[Peter Holm | Thu, 10 Jul 2003 11:28:21 +0200]

> Dato kl. kg.
>
> 24-jun 100,3
> 25-jun 9.00 99,4
> 26-jun 9.00 98,4
> 27-jun 10.00 97,3
> 29-jun 10.00 97,7
> 30-jun 10.00 96,6
> 01-jul 10.00 97,3
> 03-jul 10.00 95,5
> 05-jul 10.00 95,1
> 07-jul 10.00 95,2
> 10-jul 10.00 93,9
>
>Jeg tror sgu det virker!

Smukt! Tillykke med det gode resultat indtil videre :)