Karob
Fra : Jan Mejer Rasmussen

Dato : 04-07-03 14:13

Mums.........

Jeg MÅ altså bare lige fortælle hvad jeg sidder og guffer i mig - nogen
gange flere gange om dagen:

Friske dadler, yogurt og karob blandes sammen til en
lækker"choco-creme".................PRØV DET!!

en potion for mig er 5-10 dadler, ½ -1 kop yogurt og 2-3 tsk karob.......men
prøv dig frem til din egen opskrift

Fra : Ninett Green

Dato : 04-07-03 16:46

"Jan Mejer Rasmussen" <jamera@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Mums.........
>
> Friske dadler, yogurt og karob blandes sammen til en
> lækker"choco-creme".................PRØV DET!!

Ud fra devisen at der altså kun findes een slags dumme spørgsmål, så må jeg
altså stille dette: Hvad i alverden er karob?

Kærligst Ninett

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-03 09:45

> Ud fra devisen at der altså kun findes een slags dumme spørgsmål, så må
jeg
> altså stille dette: Hvad i alverden er karob?

Iflg. google.com, er det "chokolade erstatning".. Hvad det så end er.

Fra : Jan Mejer Rasmussen

Dato : 05-07-03 14:15

Fra : Peter Holm

Dato : 06-07-03 08:37

Jan Mejer Rasmussen wrote:
> "peet_dk" <peet at peet dot denmark> wrote in message

Karob er ganske rigtigt johannesbrødkernemel, men i mine ører lyder
underligt at det skulle dække over både 'chokoladeerstatning' og
'johannesbrødkærnemel', (også kendt som locust bean gum, E410), da disse
ikke har nogen lighed med hinanden. Ikke at jeg ved hvad chokoladeeratatning
er, men chokolade ligner det i hvert fald ikke.
Johannesbrødkærnemel er et fortykningsmiddel, der bla anvendes i stedet for
gelatine. Feks er vingummi som er mat i farven (fra Malaco) lavet med
johannesbrødkærnemel, hvorimos vingummi i Hariboposer er lavet med gelatine,
og kan opløses fuldstændigt i vand og derfor bliver helt klare i farven.

Mvh
Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 10-07-03 12:42

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote in message news:<3f07d17d$0$929$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

> Karob er ganske rigtigt johannesbrødkernemel, men i mine ører lyder
> underligt at det skulle dække over både 'chokoladeerstatning' og
> 'johannesbrødkærnemel',

Der er forskel på carobpulver og Johannesbrødkernemel.
Johannesbrødkernemel består, som navnet siger, kun af kernen, og
bruges ganske rigtigt som konsistensmiddel. Carobpulver er den hele
frugt, der er tørret, vistnok ristet, og malet til et sødt og
aromatisk, brunt pulver som, med lidt god vilje, kan gøre det ud for
cacao. Det smager faktisk ganske udmærket, men cirka lige så meget af
cacao, som kornkaffe smager af javamokka.

Du kan ikke bare få carobpulver i helsekostbutikker, du kan også få
carobbarer, en chokoladeefterligning bestående af carbopulver og
vegetabilsk fedt. I indvandrerbutikker kan man også få carob-sirup,
som er den indkogte saft fra frugten.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 10-07-03 15:06

Peter Westh wrote:
> [...]
> carobbarer, en chokoladeefterligning bestående af carbopulver og
> vegetabilsk fedt. I indvandrerbutikker kan man også få carob-sirup,

Interessant info. Tak!
Har du indblik i carobs energisammensætning?

Mvh
Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 11-07-03 08:24

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote in message news:<3f0d72e1$0$1651$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...
> Interessant info. Tak!
> Har du indblik i carobs energisammensætning?

Ifølge http://www.nal.usda.gov/fnic/cgi-bin/nut_search.pl indeholder
100 gram carobpulver:

kcal 222
kj 929
Protein 4.62 g
Fedt 0.65 g
Kulhydrat 88.88 g
Fibre 39.8 g

Fiberindholdet må være talt med i mængden af kulhydrater, ellers
passer tallene ikke.

Altså lavere fedtindhold og langt større kulhydratindhold end cacao.
Desuden indeholder carob ingen koffein eller andre stimulerende
stoffer - og det er vist mest derfor, mange helsefolk erstatter cacao
med carob.

MVH

Peter