jeg må droppe mælken i kaffen - Kcal skema
Fra : Peter Holm

Dato : 04-07-03 10:48

Hejsa,
Nu har jeg prøvet at lave et skema over mit energi/kulhydrat indtag, og blev
lidt overrasket.
Jeg nåede op på 30g kulhydrat (de 9g er fra maæl til kaffen...damn), men
derimod kun 1700kcal.
Du kan finde skema med indtastninger i dk.binaer (Subj: Kcal-skema)
Måske kan du selv bruge skemaet - det er rimelig nemt selv at tilføje
madvarer der ikke er på listen (som er lille indtil nu) Finder du graverende
fejlberegninger i skemaet vil jeg meget gerne guides.

Indtil videre har vægten flyttet sig fra 100,3 kg til 95,5 på 10 dage. (alle
vejninger er lige efter morgenmad, kl 9.30-10.00)

Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/

Fra : Peter Holm

Dato : 04-07-03 11:09

Jeg kom til at tænke på noget.....fåes der ikke kulhydrat-reduceret mælk ?
Hvis ikke, så må jeg vist ha gang i mine ex-kolleger i Arla Foods
Udviklingsafd. Det skal på markeret i en slem fart! Jeg skal jo ha min kaffe

Mvh
Peter - tidligere produktudvikler for MD Foods.

Fra : Anette

Dato : 04-07-03 11:13

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kom til at tænke på noget.....fåes der ikke kulhydrat-reduceret mælk ?
> Mvh
> Peter - tidligere produktudvikler for MD Foods.

Næppe.. men du kan jo bruge fløde og vand!

Anette

Fra : sune vuorela

Dato : 04-07-03 17:59

En der kalder sig "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev:

>Jeg kom til at tænke på noget.....fåes der ikke kulhydrat-reduceret mælk ?

Det hedder piskefløde....

Skal det være surmælk så hedder det creme fraiche 38%

--
Sune

Fra : Peter Holm

Dato : 04-07-03 19:50

sune vuorela wrote:

> Det hedder piskefløde....

det smager bare ikke mig i kaffen desværre.
Jeg har igangsat mine kontakter og håber på hurtig udrykning
Jeg forstår slet ikke, at der ikke står low-card, high-protein kakaomælk i
køleskabene rundt omkring i træningscentrene istedet for alle de der klamme
grønne og blå protein sportsdrik. De sælger jo lowcarn,
high-protein-pulveret de steder, så hvorfor har ingen tænkt på at sælge det
i en fancy dåse, og tjene kassen??
Nå, det må jeg jo selv gøre så

Mvh
Peter

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-07-03 07:19

sune vuorela wrote:

> Det hedder piskefløde....
>
> Skal det være surmælk så hedder det creme fraiche 38%

jeg er kommet til at tænke på..... hvorfor er piskefløde kulhydratreduceret,
når mælk ikke er..... er det ikke det samme råprodukt?

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Pia J

Dato : 05-07-03 07:26

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote in message

> jeg er kommet til at tænke på..... hvorfor er piskefløde
kulhydratreduceret,
> når mælk ikke er..... er det ikke det samme råprodukt?

Jeg stod lige og sammenlignede piske og minimælk i går efter at have læst
samtalen, og jeg synes ikke der er den himmelvide forskel på kulhydraten men
uendeligt meget mere fedt i pisken.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 05-07-03 09:13

Nu jeg er ved det - hvorfor er der mon ingen indholdsdeklaration på
pulverkaffe?! Har pt 3 mærker i huset, ingen af dem nævner noget.

Det er sikkert usundt - men jeg kan ikke li det andet og drikker kun 1 kop
om dagen.

:Pia

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-07-03 15:54

[Sabina Hertzum | Sat, 5 Jul 2003 08:18:56 +0200]

>jeg er kommet til at tænke på..... hvorfor er piskefløde kulhydratreduceret,
>når mælk ikke er..... er det ikke det samme råprodukt?

Det er samme råprodukt jo, men mælken er jo centrifugeret så den har
delt sig mellem "det tynde" og "det tykke". Mælkesukkeret er hvor
kulhydraterne kommer fra og er jo vandopløseligt og vil følge "det
tynde".

Du har derfor en forskel på ca. 3 gram pr. 100 gram for piskefløde og
ca. 5 gram pr. gram til skummetmælk. Men en anden ting der jo så isdete
følger "det tykke" er den fede lækre mælkesmag.

Summa summarum: Piskefløde har et lavere indhold af kulhydrater end
skummetmælk, men en noget mere koncentreret smag - så man anvenderfor en
del mindre af det :)

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 05-07-03 22:53

Rene' Hjorth wrote:
> [...]
> delt sig mellem "det tynde" og "det tykke". Mælkesukkeret er hvor
> kulhydraterne kommer fra og er jo vandopløseligt og vil følge "det

Nu må mejeristem lige træde til - at mælkesukkerindholdet er lavere i fløde
end i skummetmælk har altså intet med vandopløselighed at gøre. Som du
rigtigt skriver deles mælken i fløde og skummetmælk ved centrifugering. Men
delingen af de to har udelukkende afgjort af vægtfylde, og fedt vejer som
bekendt mindre end vand og vil derfor stige tilvejrs i centrifugen hvor
fløden tages ud.
At der er mindre kulhydrat (og protein) i fløde skyldes udelukkende en
forskydning i bestanddelenes indbyrdes forhold - altså er der 30% mere
tørstof i fløde end i mælk, men når alle disse 30% stammer fra fedtet, så
bliver det samlede forholdsmæssige indhold af kulhydrat og protein
naturligvis mindre. Fedtet har med andre ord fortønnet protein og kulhydrat.

Mvh
Oste Peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-07-03 13:45

[Peter Holm | Sat, 5 Jul 2003 23:52:31 +0200]

>Nu må mejeristem lige træde til

Tak :)

>at mælkesukkerindholdet er lavere i fløde end i skummetmælk
>har altså intet med vandopløselighed at gøre.

Ahh, jeg var blevet "angrebet" af min egen amatørlogik :)

> [...]
>delingen af de to har udelukkende afgjort af vægtfylde, og fedt vejer som
>bekendt mindre end vand og vil derfor stige tilvejrs i centrifugen hvor

Ok, det var også lidt det jeg forsøgte at beskrive, men altså ikke
særligt godt.

> [...]
>bliver det samlede forholdsmæssige indhold af kulhydrat og protein
>naturligvis mindre. Fedtet har med andre ord fortønnet protein og kulhydrat.

Tak, så forstår jeg det også - jeg havde nemlig også troet at der
generelt var mere tørstof i piskefløde, men tog fejl; altid rart at lære
noget :)

Fra : Nicolai Lang

Dato : 04-07-03 23:46

On Fri, 4 Jul 2003 12:09:26 +0200, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

>Jeg kom til at tænke på noget.....fåes der ikke kulhydrat-reduceret mælk ?

Jo, René har da udviklet noget. Men jeg har ikke været så trængende
endnu at jeg har turde smage på det. Men eftet hvad jeg har hørt så er
kunderne utrolig begejstrede for det.

Kig under Drinks på http://www.lowcarbmegastore.com/ - LC MiklMagic.

Ellers må du kunne anvende piskefløde? Evt. med vand

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Peter Holm

Dato : 05-07-03 14:48

Nicolai Lang wrote:

> Jo, René har da udviklet noget. Men jeg har ikke været så trængende
> endnu at jeg har turde smage på det. Men eftet hvad jeg har hørt så er
> [...]

Yep - men det er stadig pulver. Jeg savner et friskt køleskabsprodukt.

> Ellers må du kunne anvende piskefløde? Evt. med vand

Er prøvet - men jeg jeg bryder mig ikke om smagen af fedt i kaffen - jeg
bruger normalt skummetmælk.

Mvh
Peter

Fra : Jan

Dato : 04-07-03 11:17

Hej Peter!
Hvor i dk.binaer?
Jeg har søgt i Subj: Kcal-skema

Mvh
Jan

Fra : Peter Holm

Dato : 04-07-03 11:34

Jan wrote:
> Hej Peter!
> Hvor i dk.binaer?
> Jeg har søgt i Subj: Kcal-skema

det er lige postet - lidt forsinket..sorry

Peter

Fra : Jan

Dato : 04-07-03 11:42

Den er fundet..

Jan

Fra : Ninett Green

Dato : 04-07-03 16:33

> Du kan finde skema med indtastninger i dk.binaer (Subj: Kcal-skema)
> Måske kan du selv bruge skemaet - det er rimelig nemt selv at tilføje
> madvarer der ikke er på listen (som er lille indtil nu)

Det er et superskema - tak Peter.

> Indtil videre har vægten flyttet sig fra 100,3 kg til 95,5 på 10 dage.
(alle
> vejninger er lige efter morgenmad, kl 9.30-10.00)

Stort tillykke med lettelsen *SS*

Kærligst Ninett

Fra : nusle

Dato : 04-07-03 18:45

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Nu har jeg prøvet at lave et skema over mit energi/kulhydrat indtag, og
blev
> lidt overrasket.

Hvad står "Pr. 100 gr." for?

Er det det samlede kalorieindhold, for hvis det er det samlede
antal kulhydrater pr. 100 gr., så forstår jeg det ikke.

> Indtil videre har vægten flyttet sig fra 100,3 kg til 95,5 på 10 dage.
(alle
> vejninger er lige efter morgenmad, kl 9.30-10.00)

Hvor flot - tillykke

mange hilsner
nusle

Fra : Peter Holm

Dato : 04-07-03 19:46

> Hvad står "Pr. 100 gr." for?

ja, det skulle være total energi - total kcal/100g.

Peter

Fra : nusle

Dato : 04-07-03 22:36

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> ja, det skulle være total energi - total kcal/100g.

Tak

mange hilsner
nusle