Kalorier er ikke ens
Fra : Jørgen Hess

Dato : 03-07-03 23:48

Nu har vi læst diverse diskussioner om at fedt-protein-kure indeholder
flere kalorier end kulhydrat-protein-kure gør.

Og hvis man regner kalorierne ud i et laboratorium er det sikkert også
rigtigt.

400 kcal pr 100 g sukker/stivelse
400 kcal pr 100 g protein
900 kcal pr 100 g fedt

Men sådan er verden ikke skruet sammen. Drikker man en sodavand med
100 gram sukker, vil man kunne udnytte ca. 100% af kalorieværdien af
sukkeret. Fordi der næsten ikke skal bruges energi i forbindelse med
fordøjelsen.

Men spiser man f.eks en et punds bøf af oksekød, er der måske 50 g.
fedt = 450 kcal, og så skal der trækkes noget vand fra så der er nok
200 g. protein = 800 kcal. I alt altså ca. 1250 kcal. Men maven er ca.
4 timer om at tømme sig for dette oksekød, og så skal det lige igennem
tyndtarmen. Leveren skal fremstille en stor portion galde for at
nedbryde oksefedtet. Så alt i alt koster det så meget i
fordøjelsesenergi, at man risikerer underernæring. Samtidig tvinges
leveren til at hjælpe med forbrændingen af fedt, som, når det ikke
lykkes fuldt ud p.g.a. mangel på sukkerstoffer, udløser denne berømte
ketose.

Så hvad man på et stykke papir kan læse om kalorier er ikke det samme
som hvad der udmøntes som energi i blodet.

mvh
Jørgen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-07-03 23:56

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse

> Så hvad man på et stykke papir kan læse om kalorier er ikke det samme
> som hvad der udmøntes som energi i blodet.

En nok så væsentlig faktor og forskel er også, hvad der følger med de
kalorier, man spiser .... hvad der så at sige sidder i sidevognen af
vitaminer, mineraler etc.

Der er jo ikke uden grund, at visse kalorier betegnes som "tomme" kalorier.

Visse kalorier er slet og ret i bedre selskab end andre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Holm

Dato : 04-07-03 10:53

> En nok så væsentlig faktor og forskel er også, hvad der følger med de
> kalorier, man spiser .... hvad der så at sige sidder i sidevognen af
> vitaminer, mineraler etc.

Nu spørger jeg måske dumt eller flabet, hvilket ikke er hensigten, men har
vitaminer, mineraler, "tomhed" nogen indflydelse i forbindelse med
vægttab/forøgelse?

Mvh
Peter
.....som er bedøvende ligeglad med sundhed under kuren, bare jeg taber mig,
så mine knæ igen kan bære mig smertefrit op ad trapperne.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-07-03 11:03

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nu spørger jeg måske dumt eller flabet, hvilket ikke er hensigten, men har
> vitaminer, mineraler, "tomhed" nogen indflydelse i forbindelse med
> vægttab/forøgelse?

Næh.. egentlig ikke! Altså.. man vælger jo selv, om det har betydning! Og
man kan da snildt nøjes med at kræve, at det skal føre til vægttab og
"fanden stå i, om det er sundt."

Der er næppe nogen, der tager skade af nogle uger eller fire på usund kost!
Slet ikke hvis man i forvejen er sund, rask og velforsynet med
næringsstoffer.

Skal man tabe rigtig mange kilo, vil jeg dog mene, at man - når man nu
alligevel skal til at lære sig bedre spisevaner - gør sig selv en stor
tjeneste ved også at have øje for, om det er sundt.

Mvh. Lisbeth