udboring af bolt
Fra : Jake

Dato : 17-07-03 12:50

Jeg har lige malet mit udstødningssystem med varmebestandigmaling.
Desværre kom jeg til at knække en bolt da jeg skulle montere lortet igen.
Desværre sidder bolten således at det ikke er til at komme til med en
boremaskine, med mindre man tager topstykket af og det vil jeg helst undgå.
Er der nogle, der har et forslag til hvordan jeg får stumpen ud. Det skal
sige at der stikker ca 1 cm af bolten ud af blokken, men det er rasende
svært at komme til. Det mest ideelle ville være hvis kunne skære et
linksgevind i stumpen og så dreje den den ud med en tilsvarende møtrik, men
hvor får man fat i værktøj til den slags.

/Jake

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-07-03 13:17

> [...]
men
> hvor får man fat i værktøj til den slags.

Kan du ikke få svejst en stykke metal på, som man så kan dreje?

Niels

Fra : Jake

Dato : 17-07-03 13:22

> Kan du ikke få svejst en stykke metal på, som man så kan dreje?

Det har jeg også tænkt på, men jeg har desværre ikke adgang til svejsegrej

/Jake

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-07-03 13:27

"Jake" <jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg også tænkt på, men jeg har desværre ikke adgang
til svejsegrej

Nu er jeg ikke med længere - hvordan kan du have plads til at
svejse og / eller lave gevind hvis ikke du kan komme til med en
boremaskine ?
--
Brian Sørup
::::::::::::::::::::::::::::

Fra : Jake

Dato : 17-07-03 13:39

> Nu er jeg ikke med længere - hvordan kan du have plads til at
> svejse og / eller lave gevind hvis ikke du kan komme til med en
> boremaskine ?

På grund af stellet kan jeg ikke komme til at bore lige ned i bolten (der
simpelthen ikke plads til borepatronen). til gengæld kan jeg sagtens komme
ind fra siden med gevindskære andordningen, eller et eventuelt
svejseapparat.

/Jake

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-07-03 16:38

Jake wrote:

> [...]
> simpelthen ikke plads til borepatronen). til gengæld kan jeg sagtens komme
> ind fra siden med gevindskære andordningen, eller et eventuelt

Så kan du måske også komme til med en svejsetang. Den Harald Nyborg kalder en
fastholdertang. Den har et meget bedre bid end en vandpumpetang. En ny med
friske tænder koster ikke ret meget.

Ib Jakobsen

Fra : Torben Hedstrøm

Dato : 17-07-03 15:00

.... Hvad med at skære en kærv med en nedstrygerkkinge, og så skrue den ud ??
.... Alternativt (men lidt farligt) er, hvis du har et ordentligt kvali.
topnøglesæt, simpelhen at hamre en top med en ca. diam. ned over ... har
gjort det et par gange med held ... men kræver altså at dit topnøglesæt ikke
er 99.95 fra Bilka .

Torben.

Fra : Jake

Dato : 17-07-03 15:25

> ... Hvad med at skære en kærv med en nedstrygerkkinge, og så skrue den ud
??

Har prøvet, men den sidder for godt fast

> ... Alternativt (men lidt farligt) er, hvis du har et ordentligt kvali.
> topnøglesæt, simpelhen at hamre en top med en ca. diam. ned over

Det lyder mig en kende risikabelt. Det er topstykket bolten sidder i =

/Jake

Fra : Ulrik Møller

Dato : 17-07-03 15:04

Kan du ikke komme til med en polygrip-tang?

Hvis der er gevind på stumpen kan du evt. bruge 2 møtrikker som spændes
kontra, hvor efter stumpen kan skrues ud med den nederste møtrik.

Mvh Ulrik

Fra : Jake

Dato : 17-07-03 15:20

> Kan du ikke komme til med en polygrip-tang?

Har prøvet

> Hvis der er gevind på stumpen kan du evt. bruge 2 møtrikker som spændes
> kontra, hvor efter stumpen kan skrues ud med den nederste møtrik.

Der er desværre ikke gevind på den

/Jake

Fra : Peder

Dato : 17-07-03 15:32

On Thu, 17 Jul 2003 13:50:03 +0200, "Jake"
<jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

> [...]
>linksgevind i stumpen og så dreje den den ud med en tilsvarende møtrik, men
>hvor får man fat i værktøj til den slags.

Hvor tyk er bolten?
Måske du kan file den lidt flad på siden og bore hul derfra - og så
jage en pind igennem at dreje på?

--
Peder
SGSXR750 (http://roadracing.netpartner.dk)

Fra : Jake

Dato : 17-07-03 15:46

> Hvor tyk er bolten?

6 mm

> Måske du kan file den lidt flad på siden og bore hul derfra - og så
> jage en pind igennem at dreje på?

Måske ikke så tosset en ide det vil jeg lige overveje

/Jake

Fra : Brian

Dato : 17-07-03 16:15

Et bitter råd:
Tag topstykket af, kost det pakningssæt der skal til.
Jeg ville også bare lige skære bolt-resten over, og bore nyt hul + dreje
gevind i mens det sad i.
Resultat: Et topstykke hvor det ene hul er ØDELAGT.
Kan ikke fixes, svejses eller andet... DAMN.
Løsning da jeg ikke har andet topstykke.
2 stykker plade omkring stel-benene der er lige foran kransen til
udstødningen. Hul igennem, og en bolt til at holde dem sammen.
Dernæst et hul igennem begge lige ud for det hul i topstykket som er
ødelagt. Gevind i begge stykker plade: En bolt igennem, med et par møtrikker
på til at presse kransen ind... og et par kontra-møtrikker i den anden ende
til at sørge for at det ikke glider ud igen.

OG DET VIRKER SGU :)
Udstødningen er tæt :) Men ... ærligt: Det er noget KLAMP , og jeg ved at
vibrationerne fra henholdsvis stel og motor + tryk fra udstødningen nok skal
få has på det en dag. Men den tid den sorg :)

Brian

Fra : Armand

Dato : 17-07-03 17:29

Brian <Brian@haarh.net> skrev i en
> [...]
> gevind i mens det sad i.
> Resultat: Et topstykke hvor det ene hul er ØDELAGT.

Jup!
Slige sager skal gøres ordentligt i første hug!

Mit bedste bud er at trække, eller køre den uden udstødning, til nærmeste
auto-værksted (hvis ikke at der ligger en smed på vejen dertil?), og dér få
svejst en møtrik på (det er enkelt enten at udbore en møtrik i
original-størrelsen, eller bruge en møtrik af næstkommende størrelse til at
lægge ned over bolt-stumpen og derefter svejse en solid klat ned i hullet og
oven i boltenden med en almindelig CO²-svejseværk!).
Har du forinden haft boltenden lagt i blød i WD40/lign (gør allerede dét
idag!), vil den have lettere ved at skrues ud - Og gør forøvrigt også dét på
stedet, ifald at første svejseklat skulle knække!

> Kan ikke fixes, svejses eller andet... DAMN.

Sure??

> [...]
anden
> ende til at sørge for at det ikke glider ud igen.

Hæ!
Den sidste ægte mekaniker er ikke uddød endnu!

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 17-07-03 19:28

> Sure??
well... det Alu-svejse-sted jeg spurgte, ville ikke tage ansvaret for de
1600 grader det skulle varmes op til. De forventede næsten at topstykket
ville knække. DOG foreslog de at dreje resterne væk og svejse en ny klods
på. Det kunne nok lade sig gøre men koster en bondegård at sætte i
drejemaskinen.
Desuden er det vist ret svært at svejse aluminium hvori der er olierester.
Så vidt sagde de ihvertfald. :)

> Hæ!
> Den sidste ægte mekaniker er ikke uddød endnu!

Faktisk så er jeg skolelærer og Honda-Pigen min første MC ever! (Men ikke
den sidste) Og har aldrig rodet med noget motor-noget før sidste år da jeg
købte den.
(Nogen vil huske fortvivlede spørgsmål om bolte der sad fast o.a.)
*GG*
Men takker for komplimenten, hvis det da var en sådan :)

Brian

Fra : Armand

Dato : 17-07-03 20:34

> well... det Alu-svejse-sted jeg spurgte, ville ikke tage ansvaret for de
> 1600 grader det skulle varmes op til. De forventede næsten at topstykket
> ville knække.

Nok nærmere smelte sammen til en klat :-/
Ved 1600° er selv stål længe flydt væk
Et par hundrede grader plejer at være tilstrækkeligt :-|

> Desuden er det vist ret svært at svejse aluminium hvori der er olierester.
> Så vidt sagde de ihvertfald. :)

Jég havde nu forsøgt!

> ...Men takker for komplimenten, hvis det da var en sådan :)

Både og!
Ægte mekaniker-kunnen, er i mine øjne at holde lortet kørende v.h.a.
forhåndenværende muligheder - Så selvom at det lyder kluntet, så udfylder du
fint dét kriterie :-|

--
Armand.

Fra : Jake

Dato : 18-07-03 13:12

> [...]

> idag!), vil den have lettere ved at skrues ud - Og gør forøvrigt også dét

> stedet, ifald at første svejseklat skulle knække!

Som foreslået så gjort!! Han kiggede lidt på den. Konstaterede den sad godt
fast. Så varmede han den i ca 10 sekunder og pillede den derefter ud med en
svejsetang. Han er simpelthen dagens helt

Jeg kan som følge deraf varmt anbefale Autokælderen forenden af Ingerslevs
Boulevard i Århus.

/Jake

Fra : Armand

Dato : 18-07-03 14:51

> [...]
en
> svejsetang. Han er simpelthen dagens helt

Så var det alligevel ikke så uoverskueligt alligevel!

- -
Armand.

Fra : S.G

Dato : 17-07-03 15:47

"Jake" <jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse > Desværre
> [...]
> Er der nogle, der har et forslag til hvordan jeg får stumpen ud. Det skal
> sige at der stikker ca 1 cm af bolten ud af blokken, men det er rasende

WD40 på natten over, svejs en bolt på det stykke der stikker ud, slå for
enden af bolten, varm skidtet op med en gasbrænder.
Så skulle dne gerne give si.
Mht pladsen, må du jo se om det kan lade sig gøre