Hjælp til gammel Mz'er
Fra : Martin Ley-Frantsen

Dato : 17-07-03 10:58

Hej Ng

Jeg er gået igang med at renovere en gammel Mz'er fra 1965.. Problemmet er
at den ikke har været ude og kører siden en gang i 70'erne så stemplet har
sat sig.. er der nogen der kan hjælpe ??

Martin Ley

Fra : Carsten Jensen

Dato : 17-07-03 11:54

Pil topstykket af og kom masser af wd40 i. Så fylder du op med meget tynd
syrefri olie. Lad det stå til i morgen. Så prøver du med kickstarten UDEN at
bruge vold. Hvis det ikke lykkes, så sæt et stykke træ oven på stemplet og
slå med en hammer. Du skal nok regne med at både cylinder og stempel skal
skiftes efter så lang tid.

Carsten

Martin Ley-Frantsen <mumle1@ofir.dk> skrev i en

Fra : Lasse

Dato : 17-07-03 16:23

Martin Ley-Frantsen wrote:

> [...]

> at den ikke har været ude og kører siden en gang i 70'erne så stemplet har
> sat sig.. er der nogen der kan hjælpe ??

Jeg læste engang i "Klassisk bil og mc" en artikkel om gamle kanllerter,
hvor en gut hvade hældt Cola med i cylenderen, i omkring 20 minutter, og
derefter rokke lidt, dette gjorde han to gange og så var stemplet løst.
Metoden er at syren i colaen skulle få rusten til at forsvinde. Men det
skulle være skrappe sager. Men som sagt har jeg ikke selv prøvet motoden,
jeg har kun læst det i en artikkel.
Lasse
Transalp

Fra : TA

Dato : 26-07-03 13:09

"Lasse" <lape82@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Metoden er at syren i colaen skulle få rusten til at forsvinde. Men det
> skulle være skrappe sager. Men som sagt har jeg ikke selv prøvet motoden,

Såvidt vides indeholder Cola fosforsyre, som er en forholdsvis svag syre.
Fosforsyre anvendes ofte i rustfjernere (og kalkfjernere).

--
TA

Fra : Clemme

Dato : 26-07-03 21:54

"TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Såvidt vides indeholder Cola fosforsyre, som er en forholdsvis svag syre.
> Fosforsyre anvendes ofte i rustfjernere (og kalkfjernere).

Har hørt at vejflok bruger cola til at løsne fastrustede brøddæksler med, så
hvorfor ikke....

Fra : Hekto

Dato : 27-07-03 08:07

In article <3f22ea04$0$32428$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Clemme
says...

> "TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse

> motoden,

> Har hørt at vejflok bruger cola til at løsne fastrustede brøddæksler med, så
> hvorfor ikke....

Oxalsyre er i den forbindelse glimrende til at fjerne rust med, og kun
'rusten'. Det blev anvendt på de gamle sejlskibe til at fjerne røde
striber fra rustent jern.

Det angriber kun metallet ganske let, og fås som pulver hos Matas.
Selvfølgelig starter man med en svag opløsning.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : TA

Dato : 04-08-03 02:44

"Clemme" <clemme44FJERN_DETTE@hotmail.com> wrote in message

> "TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse

> Har hørt at vejflok bruger cola til at løsne fastrustede brøddæksler med,

> hvorfor ikke....

Really ... well, der kan man bare se!? Godt nok indeholder Cola fosforsyre,
men dog næppe meget mere syre end andre læskedrikke. Frugtjuice indeholder
fx også en del syre.

--
TA

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-08-03 00:26

> Really ... well, der kan man bare se!? Godt nok indeholder Cola
> fosforsyre, men dog næppe meget mere syre end andre læskedrikke.
> Frugtjuice indeholder fx også en del syre.

Lige netop phosphorsyre er der f.eks. ikke i billig-cola'er, kun i Coca
Cola. Men jeg ville nu stadig holde mig til normal rustløsner/penetrerende
rustløsner kombineret med en varmeblæser. At bruge cola må vist være i
mangel af bedre og hvis man ikke har tid til at anskaffe den rigtige vare.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : TA

Dato : 12-08-03 14:46

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> wrote in message

> Lige netop phosphorsyre er der f.eks. ikke i billig-cola'er, kun i Coca
> Cola.

Ok.

> Men jeg ville nu stadig holde mig til normal rustløsner/penetrerende
> rustløsner kombineret med en varmeblæser. At bruge cola må vist være i
> mangel af bedre og hvis man ikke har tid til at anskaffe den rigtige vare.

Helt enig.

--
TA

Fra : Preben Mortensen

Dato : 17-07-03 23:11

Den Thu, 17 Jul 2003 11:58:07 +0200. skrev Martin Ley-Frantsen:

> [...]
> at den ikke har været ude og kører siden en gang i 70'erne så stemplet har
> sat sig.. er der nogen der kan hjælpe ??

Find en anden motor, renovér den og put den i. Med gamle MZ'ere er det
alligevel en god idé at have en ekstra motor liggende. (Taler af erfaring
- har haft 3 stk ES150). Kontakt MZ klub Danmark for at finde stumper
(vældig festlig forening!)

Men ellers - ud med tændpløkken - WD40 - 2. gear - rokke lidt.

Jeg mødte engang en dansker på en MZ TS250 m/sidevogn på d'n Toerstop i
Holland. Han havde en ekstra motor med i sidevognen "just in case".... det
er da holdning!

Preben
(cykellapper)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-07-03 21:45

Eller: skub den ud over Møns Klint, der går man i forvejen og leder efter
fortidens efterladenskaber.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen