Private parkeringspladser
Fra : Ukendt

Dato : 15-07-03 20:33

Hej

Hvordan er det lige det er med MC parkering på private
parkeringspladser?

Der står ofte noget i retning af: "Parkering maks 2 timer. P-skive
påbydes"
Da en MC som bekendt ikke kan udstyres med en P-skive, er det så
tilladt at stille dette krav?
Nu er det jo privat område, så det er vel op til ejeren om hvilke
betingelser der gælder for brugen af den pågældende plads, men da der
er offentlig adgang til pladsen, kan den almindelige lovgivning vel
ikke sættes ud af kraft. Noget med at færdselsloven gælder alle steder
hvor der er offentlig adgang.

Nå men en ting er regler, noget andet er hvordan de administreres i
praksis. Er der nogen der har erfaringer med de steder hvor Europark /
Carpark huserer. Er de ligeglade med den manglende skive, eller ser de
det som endnu en indtægtskilde?
Så vidt jeg kunne se på Carparks hjemmeside, bliver der indgået en
individuel aftale med den enkelte ejer. Den fleksibilitet kombineret
med mangelfuld skiltning gør at man ikke har nogen mulighed for at se
hvad der gælder på den pågældende plads, eller bare nogle generelle
retningslinier at gå efter.

Og hvad hvis man parkerer ulovligt på fortorvet på sådan en plads. Er
det så de private eller det offentlige der kan / skal opdrive
afgiften?
Det sidste spin-off er en parkeringsplads, hvor der står at man skal
huske at benytte skiven, men ikke noget om hvor længe man må holde
der. Hvad gør man så?

Tajs

Fra : Claus Rolsted

Dato : 17-07-03 19:51

Tajs Brandt wrote:

> Der står ofte noget i retning af: "Parkering maks 2 timer. P-skive
> påbydes"
> Da en MC som bekendt ikke kan udstyres med en P-skive, er det så
> tilladt at stille dette krav?

Der er heller ikke krav om, at du skal have P-skive på eller sat.
Men reglen, om at du max. må parkere på stedet i 2 timer, er stadig gyldig,
og KAN resultere i en parkeringsafgift.

> Det sidste spin-off er en parkeringsplads, hvor der står at man skal
> huske at benytte skiven, men ikke noget om hvor længe man må holde
> der. Hvad gør man så?

Hvorfor skulle der være påbudt P-skive-brug, hvis man må holde uendeligt?

--
Claus Rolsted

Honda CX 500 std.
Vespa ET2

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-03 20:05

On Thu, 17 Jul 2003 20:51:08 +0200, "Claus Rolsted"
<rolsted@nospamNOSPAM.dk> wrote:

>Der er heller ikke krav om, at du skal have P-skive på eller sat.
>Men reglen, om at du max. må parkere på stedet i 2 timer, er stadig gyldig,
>og KAN resultere i en parkeringsafgift.

Det vil altså sige at jeg, P-skive eller ej, ikke kan få en bøde, hvis
jeg holder der under 2 timer. Men hvad er så forskellen mellem et
påbud og et krav?
Som jeg læser skiltet står der at man kun må holde på det private
område hvis man har en P-skive der er sat korrekt, så det er muligt at
kontrollere tidsperioden. Og så er MC'ere vel udelukket.
Hvad er praksis egentligt for cabriolet biler. Er de også fritaget for
brug af P-skiver?

>Hvorfor skulle der være påbudt P-skive-brug, hvis man må holde uendeligt?

Præcis min pointe. Hvilke krav er der til skiltning / information, før
man som privat person kan udstede bøder for at holde et sted for
længe.

Tajs

Fra : Claus Rolsted

Dato : 21-07-03 20:02

Tajs Brandt wrote:

> Det vil altså sige at jeg, P-skive eller ej, ikke kan få en bøde, hvis
> jeg holder der under 2 timer.

Korrekt.

> Men hvad er så forskellen mellem et
> påbud og et krav?

Jeg er ikke helt sikker, at jeg forstår, hvor du vil hen
Konklusionen er bare den, at de ikke kan kræve (påbyde), at du skal have
p-skive på mc'en.

> Hvad er praksis egentligt for cabriolet biler. Er de også fritaget for
> brug af P-skiver?

Jeg kan ikke huske cabriolet-praksis, men så vidt jeg husker, er der vist
noget om, at man ikke skal indløse parkeringsbillet, hvis man kører i
cabriolet. Alle og enhver kan jo snuppe din parkerings-billet og bruge den
selv.

> Hvilke krav er der til skiltning / information, før
> man som privat person kan udstede bøder for at holde et sted for
> længe.

For at udstede privat afgift a la EuroPark mv. kræves der vist ikke mere end,
at der tydeligt skiltes med, at området er undergivet privat regulering, og
at parkering i strid med skiltningen vil medføre en kontrolafgift på X antal
kroner. Så har man som bilist selv godkendt "aftale-vilkårene" for parkering.

--
Claus Rolsted

Honda CX 500 std.
Vespa ET2