/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Pludselig slap kæde?
Fra : Thomas Hjort


Dato : 15-07-03 11:59

Da jeg kørte igår hørte jeg mislyde fra min MC. Og de var der igen da jeg
var ude idag. Jeg kørte så en lille tur uden hjelm for at lokalisere hvor
disse lyde kom fra. Og de kom ikke fra motoren, men fra bagsvingeren!. Så
tjækkede jeg kæden og den var blevet meget løs 5-6 ´cm frigang imod 2-3 cm
normalt.
Bagerst på bagsvingeren kan man justere kæden og man kan se hvor meget på
nogle små hak der skal være indstillet ens på begge sider. Så er
spørgsmålet, skal jeg bare justere mig ud af det der, eller kan der være
noget galt med kittet, siden det er kommet så hurtigt og så meget? Der har
ikke været skiftet kit på den endnu (20000 km) men det skal gøres ved næste
service.


Mvh Thomas
SV650S




 
 
MKS - 74 (15-07-2003)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 15-07-03 12:31

On Tue, 15 Jul 2003 12:58:34 +0200, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

> Så er
>spørgsmålet, skal jeg bare justere mig ud af det der, eller kan der være
>noget galt med kittet, siden det er kommet så hurtigt og så meget? Der har
>ikke været skiftet kit på den endnu (20000 km) men det skal gøres ved næste
>service.

Der kan godt være noget galt med kittet,men det kan også bare være
generelt slidt,idet det er en velkendt erfaring at kædesliddet ikke er
linært men tiltager kreftigt mod slutningen af kædens levetid.

Først kører du lidt rundt med hjulet og tjekker om sliddet er
jævnt,eller kæden bliver skiftevis løs og stram,er det sidste
tilfældet i udpræget grad,så skift med det samme for den kæde er
farlig !! Er kæden slidt jævnt over det hele,så er grovvurderingen at
trække kæden ud fra bagerste tandhjul og vurdere graden af mellemrum -
dette dog en noget upræcis metode,den præcise er at måle længden over
f.eks 21 pins (med kæden strammet op) er den slidt mere end 1% for
O/X-rings kæder og 2% for alm. kæder er det tid at skifte..

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/
(opdateret med nye dele:24-06-2003)

Armand (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-07-03 23:19


MKS - 74 <Priller@tiscali.dk> skrev i en
news:mep7hvs44m9sjo6mi4lhv8p2entup5v0b4@4ax.com...
>
> Først kører du lidt rundt med hjulet og tjekker om sliddet er
> jævnt,eller kæden bliver skiftevis løs og stram,er det sidste
> tilfældet i udpræget grad,så skift med det samme for den kæde er
> farlig !!

Og mon ikke at lige dét skulle være tilfældet :-/
Jeg vurderer at netop fordi at Thomas blev opmærksom på det v.h.a. sin
"Zehespitzengefühl", har kæden vibreret i en grad som netop "stram kæde -
slap kæde & vice versa" vil medføre!

--
Armand.






Thomas Hjort (16-07-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 16-07-03 16:56


"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:bf0mor$14d5$1@news.cybercity.dk...
> Da jeg kørte igår hørte jeg mislyde fra min MC. Og de var der igen da jeg
> var ude idag. Jeg kørte så en lille tur uden hjelm for at lokalisere hvor
> disse lyde kom fra. Og de kom ikke fra motoren, men fra bagsvingeren!. Så
> tjækkede jeg kæden og den var blevet meget løs 5-6 ´cm frigang imod 2-3 cm
> normalt.
> Bagerst på bagsvingeren kan man justere kæden og man kan se hvor meget på
> nogle små hak der skal være indstillet ens på begge sider. Så er
> spørgsmålet, skal jeg bare justere mig ud af det der, eller kan der være
> noget galt med kittet, siden det er kommet så hurtigt og så meget? Der har
> ikke været skiftet kit på den endnu (20000 km) men det skal gøres ved
næste
> service.

Nu har jeg strammet kæden. Men nu er der muligvis et nyt problem. Den står i
stativet med baghjulet frit. Når jeg skifter til første gear følger
baghjulet stille og roligt med, selv når jeg holder koblingen i bund. Skal
motoren ikke være koblet helt ud med koblingen i bund?

Og ved dette stille og rolige træk hopper og danser kæden (som er blevet
behørigt strammet op til de 2-3 cm frigang) og slår sig, så man næsten er
bange for at MC'en skal falde ned af stativet. Dette ophøre dog fuldstændigt
når jeg giver gas og lader hjulet køre hurtigere. Er det normalt?
Jeg har checket tandhjulet som trækker kæden og der er ikke noget problem
heller ikke tandhjulet på selve hjulet fejler tilsyneladende noget.



Mvh Thomas
SV650S



Jes Vestervang (16-07-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 16-07-03 20:44

Thomas Hjort wrote:

> Nu har jeg strammet kæden. Men nu er der muligvis et nyt problem. Den står
> i stativet med baghjulet frit. Når jeg skifter til første gear følger
> baghjulet stille og roligt med, selv når jeg holder koblingen i bund. Skal
> motoren ikke være koblet helt ud med koblingen i bund?

Det er meget normalt, og vil sandsynligvis ophøre når motoren bliver
varmere.

> Og ved dette stille og rolige træk hopper og danser kæden (som er blevet
> behørigt strammet op til de 2-3 cm frigang) og slår sig, så man næsten er
> bange for at MC'en skal falde ned af stativet.

Det er også meget normalt, derfor lader man bare være med det

> Dette ophøre dog fuldstændigt når jeg giver gas og lader hjulet køre
> hurtigere. Er det normalt?

Jep!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Thomas Hjort (16-07-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 16-07-03 22:42


"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:lgmgu-b13.ln1@vissen.vandhane...
> Thomas Hjort wrote:
>
> > Nu har jeg strammet kæden. Men nu er der muligvis et nyt problem. Den
står
> > i stativet med baghjulet frit. Når jeg skifter til første gear følger
> > baghjulet stille og roligt med, selv når jeg holder koblingen i bund.
Skal
> > motoren ikke være koblet helt ud med koblingen i bund?
>
> Det er meget normalt, og vil sandsynligvis ophøre når motoren bliver
> varmere.
>
> > Og ved dette stille og rolige træk hopper og danser kæden (som er blevet
> > behørigt strammet op til de 2-3 cm frigang) og slår sig, så man næsten
er
> > bange for at MC'en skal falde ned af stativet.
>
> Det er også meget normalt, derfor lader man bare være med det
>
> > Dette ophøre dog fuldstændigt når jeg giver gas og lader hjulet køre
> > hurtigere. Er det normalt?
>
> Jep!


Dejligt! Så kan jeg sove roligt i nat :) Og det har jeg brug for eftersom
jeg skal op til teoriprøve til bilkørekort imorgen.


Mvh Thomas



Armand (17-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-07-03 00:06


Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:bf3si2$2aj1$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Nu har jeg strammet kæden. Men nu er der muligvis et nyt problem. Den står
i
> stativet med baghjulet frit. Når jeg skifter til første gear følger
> baghjulet stille og roligt med, selv når jeg holder koblingen i bund.
> Og ved dette stille og rolige træk hopper og danser kæden (som er blevet
> behørigt strammet op til de 2-3 cm frigang) og slår sig, så man næsten er
> bange for at MC'en skal falde ned af stativet. Dette ophøre dog
fuldstændigt
> når jeg giver gas og lader hjulet køre hurtigere. Er det normalt?

Du nævner ikke specifikt om du har checket opspændingen flerfoldigt, med ½
baghjuls-omdrejning imellem hver!?
Hvis det skulle være blot en række led der er blevet slidt og dermed løsere
vil de blive "holdt sammen" mens de ligger an mod bagtandhjulene men være
slappe når de hænger frit - Derved vil der dels opstå den at mig tidligere
nævnte "slap-stram-vice versa" -effekt under kørsel; men der vil også opstå
den fare at man justerer ind hvor kæden er slappest, hvorefter den spænder
sig op ved komtakt med tandhjulet => alt for stram kæde ca 1/3 af tiden =

--
Armand.



p.jarnbak (16-07-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 16-07-03 17:04

>
> Du nævner ikke specifikt om du har checket opspændingen flerfoldigt, med ½
> baghjuls-omdrejning imellem hver!?
> Hvis det skulle være blot en række led der er blevet slidt og dermed
løsere
> vil de blive "holdt sammen" mens de ligger an mod bagtandhjulene men være
> slappe når de hænger frit - Derved vil der dels opstå den at mig tidligere
> nævnte "slap-stram-vice versa" -effekt under kørsel; men der vil også
opstå
> den fare at man justerer ind hvor kæden er slappest, hvorefter den spænder
> sig op ved komtakt med tandhjulet => alt for stram kæde ca 1/3 af tiden
=

Der er jo også den med stive led med form som tandhjulet.Slap kæde når
ledene er på tandhjul og stram kæde når de er imellem.
Det giver også en fandens masse vibrationer.
Hej Palle





Thomas Hjort (17-07-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 17-07-03 11:39


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bf4n3n$i6p$3@news.cybercity.dk...
>
> Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en
> news:bf3si2$2aj1$1@news.cybercity.dk...
> >
> >
> > Nu har jeg strammet kæden. Men nu er der muligvis et nyt problem. Den
står
> i
> > stativet med baghjulet frit. Når jeg skifter til første gear følger
> > baghjulet stille og roligt med, selv når jeg holder koblingen i bund.
> > Og ved dette stille og rolige træk hopper og danser kæden (som er blevet
> > behørigt strammet op til de 2-3 cm frigang) og slår sig, så man næsten
er
> > bange for at MC'en skal falde ned af stativet. Dette ophøre dog
> fuldstændigt
> > når jeg giver gas og lader hjulet køre hurtigere. Er det normalt?
>
> Du nævner ikke specifikt om du har checket opspændingen flerfoldigt, med ½
> baghjuls-omdrejning imellem hver!?
> Hvis det skulle være blot en række led der er blevet slidt og dermed
løsere
> vil de blive "holdt sammen" mens de ligger an mod bagtandhjulene men være
> slappe når de hænger frit - Derved vil der dels opstå den at mig tidligere
> nævnte "slap-stram-vice versa" -effekt under kørsel; men der vil også
opstå
> den fare at man justerer ind hvor kæden er slappest, hvorefter den spænder
> sig op ved komtakt med tandhjulet => alt for stram kæde ca 1/3 af tiden
=

Ja, jeg checkede det og fandt at slapheden synes ens over hele spektret. Jeg
har trillet en prøvetur og alt virker OK igen. Som der bliver skrevet
længere oppe i tråden er kædeslid ikke liniært, og det skal jeg lige love
for. Jeg har ikke haft nødigt at spænde kæden imens jeg har haft MC'en. Men
her hvor den synger på sidste vers skal man være meget opmærksom.


Mvh Thomas
*med tre fejl i teoriprøve til bil :)))*




Armand (17-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-07-03 15:35


Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:bf5ubj$22ft$1@news.cybercity.dk...
>

> Som der bliver skrevet
> længere oppe i tråden er kædeslid ikke liniært, og det skal jeg lige love
> for. Jeg har ikke haft nødigt at spænde kæden imens jeg har haft MC'en.
Men
> her hvor den synger på sidste vers skal man være meget opmærksom.

- - - - Også på gode tilbud på kædekit, for enden ér nær!!

--
Armand.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste