To ting ang. Harley. Lyd og rystelser.
Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-07-03 08:26

Den sprøde, hårdtpumpede lyd der kendetegner Harley, er den mere eller
mindre ens ligegyldigt hvilken type og årgang man vælger? Her ses bort fra
VROD som jo ikke har en rigtig Harley motor, men en vandkølet Porsche motor
som vist heller ikke er en V45.
Jeg kan godt lide de små brede custom Harley'er der efter hånden køre mange
af rundt i København, hvilken motor er de typisk bygget op over? Og hvor kan
man købe dem?

Mht. rystelser. Hvordan kan det være at Harley'er ryster så meget? Jeg har
ikke prøvet at køre på en, men jeg har prøvet en Buell og den rystede
rimeligt meget. Nede på Kreta lejede jeg en Honda Steed som faktisk var ret
blæret at ligge og køre rundt på. Det så ud som om den havde en V45 (kunne
lige så godt være en V48) men den rystede ikke nær så meget som den Buell
jeg prøvede i København.
Nu kan man jo sige at rystelserne er en del af charmen ved Harley, men er
det ikke også en del af problemet, at de har det med at ryste fra hinanden?

Mvh Thomas

Fra : Tommy Fer

Dato : 15-07-03 08:51

*TROOL ALERT!!!!*

*GG*

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindre ens ligegyldigt hvilken type og årgang man vælger? Her ses bort fra
> VROD som jo ikke har en rigtig Harley motor, men en vandkølet Porsche

Ikke for at være på tværs?? Hårdt pumpede lyd??? Du mener den der
fiskekutter agtige, jeg har verdens tungeste krumtap og kan næsten nøjes med
en tænding hvert kvarter?

VRPDen er absolut den eneste Harley jeg har prøvet som der var sjov.... gik
pænt og jævnt og trak som man kunne forvente af en motor i den liter
størrelse.

> [...]
mange
> af rundt i København, hvilken motor er de typisk bygget op over? Og hvor

Der er jo altid CAPS der ligger i valby, ca på starten af gammel køge
landevej. Ellers er der nogen af de mere custum hemlige steder, men der skal
man vist havde en ordenligt bunke kontanter med

> [...]
> Nu kan man jo sige at rystelserne er en del af charmen ved Harley, men er
> det ikke også en del af problemet, at de har det med at ryste fra

Jo, en Buell motor, er en harleymotor der er "opgraderet" til lidt mere
nutidigt niveau. Harley motoren bliver med vilje ikke balanceret så meget
som en Buell motor. Buell modellerne køre godt, men motoren er middelmådig,
det er min vudering. Den køre faktisk rigtigt godt, men desværre e prisen så
høj at man kan få en japansk/italiensk cykel der køre fantastisk og levere
40-50 hk mere til de penge.

Mvh Tommy Fer
VFR400R
Ikke harley entusiast

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-07-03 10:14

"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> *TROOL ALERT!!!!*
>
> *GG*

Jaja, man har vel lov at skifte mening ;) Og hvis jeg havde penge nok, ville
jeg både have en racer og en chopper. Ikke nødvendigvis Harley, RSWarrior er
og en lækker maskine.

> [...]
>
> Ikke for at være på tværs?? Hårdt pumpede lyd??? Du mener den der
> fiskekutter agtige, jeg har verdens tungeste krumtap og kan næsten nøjes

Jeps, det er lige den jeg mener. Om den er hårdt pumpet eller ej, så er den
ihvertfald karekteristisk.

> [...]
skal
> man vist havde en ordenligt bunke kontanter med

CAPS i Valby har ikke noget spændende. Alle de modeller de har har forhjul
der ligner knallerthjul, og smalle bagdæk. Ikke lige den type jeg leder
efter :)

> [...]

> høj at man kan få en japansk/italiensk cykel der køre fantastisk og levere

Så godt køre de da heller ikke. Thunderbolten var min klare favorit og kørte
imo meget bedre end lightning. Der var ingen bund i dem, men tilgengæld
super godt træk i mellemområdet og de røg temmeligt hurtigt op på 200.

Mvh Thomas

Fra : Tommy Fer

Dato : 15-07-03 10:18

> [...]
> imo meget bedre end lightning. Der var ingen bund i dem, men tilgengæld
> super godt træk i mellemområdet og de røg temmeligt hurtigt op på 200.

Nu tænkte jeg slet ikke på motoren, den var jeg slet ikke imponeret af, men
de styrede hurtigt, lå skide godt i svingene... :D

mvh Tommy Fer

Fra : Toft

Dato : 15-07-03 09:09

> [...]
mange
> af rundt i København, hvilken motor er de typisk bygget op over? Og hvor

Det er som regel en Big Twin Evo, produceret fra midt i firserne og
erstattet af "næste generation" her for nylig. Men hvis det kun er motoren
du er interesseret i bør der nu ikke stå Harley på den, som oftest er det i
virkeligheden en Harley -klon, (ofte på licens fra harley fabrikken) da de
ligner til forveksling men har flere kræfter og lavere pris. Mærker du kan
kigge efter er S&S, RevTech og lignende. Køb dig et europæisk Harly blad i
din nærmeste blad/banegårds kiosk, et svensk ville være en god ide, da det
er der jeg vil foreslå du kigger efter en motor.

> Mht. rystelser. Hvordan kan det være at Harley'er ryster så meget? Jeg har
> ikke prøvet at køre på en, men jeg har prøvet en Buell og den rystede
> rimeligt meget.

Harleyer har primitive og kæmpe store motore, og rystelserne er
"tradionelle" så der bliver ikke rigtig gjort noget for at fjerne dem. Det
skal dog siges... Jeg fik for nylig mulighed for at prøve både en shovelhead
fra først i halvfjerdserne og en roadking fra 95. Shovelheaden
rystede -næsten- lige så meget som min encylindrede BSA gør (når den er
samlet) mens Roadkingen med sin nogenlunde afbalancerede og gummiophængte
evo motor overhovedet ikke havde nogen nævneværdige vibrationer, man kunne
mærke - min 2 cylindrede 450cc'er er såmend værre. Det kunne i øvrigt
tydliget ses hvor meget de gummi ophæng i stellet betyder, når roadkingen
holdt stille i tomgang dansede motoren rundt mens resten af pølsevognen stod
stille.

Lige en ting, hvis du har tænkt dig at bygge noget der skal på danske plader
så forbered dig på at selve det at bygge motorcyklen bliver både det
billigste og letteste. For når først du skal have dyret godkendt hos etaten,
så begynder kasseapperatet at ringe - for ikke at nævne at de får dig til at
løbe i cirkler for at bevise at køretøjet er lovligt. Så, gem ALLE papire i
forbindelse med anskaffelse af dele, hav som minimum TÜV godkendelse på dele
som stel, forgaffel, bagsvinger (hvis den skal have en), BREMSER.

Ellers kan du jo skaffe en gammel stivstellet Panhead fra halvtredserne, den
har ca. den type stel som bliver brugt på de lave brede og der findes
moderne evo-agtige motore som passer i de stel (bl.a. fra S&S) og lave
ændringnerne efter syn, men jeg tror ikke det er en god ide. Det lader til
at harleyer bliver kigget grundigt efter i sømmene, også når de ikke skal
til syn.

MVH
Klaus
BSAdskildt og GSkrammelbunke450

Fra : noname

Dato : 15-07-03 09:25

Når du får bygget den færdig kan du jo tage med os på en af vores ferieture
rundt i Europa. Vi kører dagsmarcher a ca. 800 km om dagen, i alt ca
6.000 - 8000 km på tre uger. Får set en masse.
Ps. vi kører dog ikke harley men det er vel ok ?

Mvh NN

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-07-03 10:17

"noname" <noname@jubiifjerndettemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 6.000 - 8000 km på tre uger. Får set en masse.
> Ps. vi kører dog ikke harley men det er vel ok ?

Det er det sikkert (!?).

Men jeg vil fraråde at man køre langt på en chopper. De er afslappede at
køre på ved de korte distancer, men man får fandme ondt i møllen på de
lange.

Mvh Thomas
SV650S

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-07-03 10:08

> [...]
> din nærmeste blad/banegårds kiosk, et svensk ville være en god ide, da det
> er der jeg vil foreslå du kigger efter en motor.

Jeg var slet ikke klar over at der fandtes disse klonmotore, men det lyder
interessant at man kan få dem billigere og bedre.

> [...]
> at harleyer bliver kigget grundigt efter i sømmene, også når de ikke skal

Jeg har ikke ambitioner om at kaste mig ud i et sådant projekt med at bygge
selv. Det har jeg ikke talent til. Hvis jeg skulle have en skulle det være
en der var færdig og godkendt. Jeg har set dem der står nede i kælderen hos
CAPS i Valby, men der har de ikke nogen særligt fede modeller, i øjeblikket.
Det kan være man kan finde en hos mobile.de, men så er det jo spørgsmålet om
de kan klare et dansk syn. Der vil ihvertfald normalt være et
udstødningsproblem vil jeg tro.

Mvh Thomas

Fra : Richard

Dato : 15-07-03 17:27

Thomas Hjort wrote:

> Det kan være man kan finde en hos mobile.de, men så er det jo spørgsmålet om
> de kan klare et dansk syn. Der vil ihvertfald normalt være et
> udstødningsproblem vil jeg tro.

Jeg tror nu, at toelrancen er stor i dag. Cyklen før min til told- og
reg.syn var en choppet HD af ældre dato, som efter min mening så ret
modificeret ud. Ikke desto mindre blev den godkendt med kommentaren, at
dens potter var alt for lukkede, der burde være mere lyd i den
Det var hos SBI på Avedøre Holme.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 16-07-03 07:51

Thomas Hjort wrote:
> [...]
> hos mobile.de, men så er det jo spørgsmålet om de kan klare et dansk
> syn. Der vil ihvertfald normalt være et udstødningsproblem vil jeg

Steder der lige er værd at besøge hvis du skal på kig efter harleyer: Frank
hos MC Parts på sydmarken i gladsaxe (eventuelt henrik eller kenni neden
under... jaja dennis - skal nok også nævne dig ) og Hans-Henrik Ehlers
Performance motorcycles ude på stulausgade på islands brygge. Sidst nævnte
laver nok de mest særprægede maskiner i dk.

Mikkel
http://nitten.dk/bike <--- stivstels anno 1942 efter ehlers renovering.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-07-03 10:06

"Mikkel Knudsen" <morgenhaar@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Performance motorcycles ude på stulausgade på islands brygge. Sidst nævnte
> laver nok de mest særprægede maskiner i dk.

Den er fed :)
Har de hjemmesider, de her performance steder?

Mvh Thomas

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 16-07-03 15:51

Thomas Hjort wrote:
> "Mikkel Knudsen" <morgenhaar@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Den er fed :)

Spørg Tommy Fer om hvordan man skifter gear på sådan en

> Har de hjemmesider, de her performance steder?
>

> Mvh Thomas

www.mcparts.dk og www.ehlerspm.com .. men alle de fede er næppe på
siderne, da det oftest ikke er nogen man ønsker at skilte med af hensyn til
tyveri osv...

og så er der selvfølgelig også lige johnny og brian ude i albertslund her:
http://www.x-m.dk/

... Mikkel.. uden harley igen .. forhåbentlig snart med liv i TDR'en..

Fra : Brian Luckow

Dato : 15-07-03 22:18

> [...]
> lige så godt være en V48) men den rystede ikke nær så meget som den Buell

Nu vi snakker om Buell, så er der netop kommet nye modeller, med 1200ccm
motor.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-07-03 10:05

"Brian Luckow" <luckowb@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> ret
Buell

> Nu vi snakker om Buell, så er der netop kommet nye modeller, med 1200ccm
> motor.

Så tror jeg de får svært ved at holde prisen på 234000 for de gamle hos
CAPS.

Mvh Thomas