Foto
IBM760 5420
Teil 3020
nedkøling / nedfrysning - optøning af film~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-07-03 11:54

hej, hvormeget forlænger man levetiden, for den
ueksponerede film, ved opbevaring i hhv.
køleskab og fryser ?

hvordan med optøning før brug?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Anders Kvist

Dato : 18-07-03 12:17

Petersen_Michael wrote:
> hej, hvormeget forlænger man levetiden, for den
> ueksponerede film, ved opbevaring i hhv.
> køleskab og fryser ?
>
> hvordan med optøning før brug?

Er det ikke værd at tænke på at alle de steder hvor man ser filmen
står...i butikker, fotohandlere osv...der ligger de bare ude i det fri?!?!?

Men jeg opbevarer da også mine film i køleskabet når jeg kommer hjem med
dem :)

MVH

Anders Kvist

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-07-03 13:26

On Fri, 18 Jul 2003 12:53:38 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>hej, hvormeget forlænger man levetiden, for den
>ueksponerede film, ved opbevaring i hhv.
>køleskab og fryser ?

Når de er frosset ned holder de flere år efter den påtrykte dato.

Fordelen er at man kan købe flere æsker film med samme emulsionsnr.,
så man er sikker på de opfører sig ens ved fremkaldelse.

>hvordan med optøning før brug?

De skal være helt optøet inden filmen tages ud, ellers kommer der
kondensvand på.

Kurt Brixen

Fra : Thomas O. Nielsen

Dato : 18-07-03 16:10

On Fri, 18 Jul 2003 14:26:17 +0200, Kurt Brixen
<no_spam_to_brixen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>så man er sikker på de opfører sig ens ved fremkaldelse.

>De skal være helt optøet inden filmen tages ud, ellers kommer der

... og lad nu være at åbne plastic-containeren før nedfrysning. Den er
fyldt med tør luft fra fabrikken.

mvh Thomas

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-07-03 17:03

"Thomas O. Nielsen" <ton@REMOVETHIScisv.dk> skrev i en meddelelse

> .. og lad nu være at åbne plastic-containeren før nedfrysning. Den er
> fyldt med tør luft fra fabrikken.

ok, så filmene sal fryses ned som de er, og så bare slæbes frem
24 timer før brug?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-07-03 17:41

On Fri, 18 Jul 2003 18:02:44 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>ok, så filmene sal fryses ned som de er, og så bare slæbes frem
>24 timer før brug?

Ja.

Nu fandt jeg en artikel hos Kodak om emnet:
<http://wwwdk.kodak.com/global/en/consumer/products/techInfo/e30/e30Contents.shtml#11971>

Kurt Brixen