Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Komprimering og opløsning...
Fra : Torben Brøndum

Dato : 14-07-03 14:50

Hej,

Har lidt svært ved at sådan helt at få overblikket over såvel komprimering
samt størrelse af de dig. billeder jeg tager.

Var der en venlig sjæl der kunne prøve at skabe lidt klarhed herover - altså
hvornår går man efter høj opløsning/lav komprimering og omvendt samt
kombinationer heraf - har man plads nok i kamera og på harddisk, jamen så
vælger man jo bare den/det bedste....

Men mit spørgsmål har egetlig baggrund i en masse billeder taget med lav
komp. og i 768*1024 - og det giver en filstørresle nogle gange på 550Kb. Nu
skal jeg dog bruge dem på nettet, så derfor er det jo en for stor
filstørelse. jeg vil ændre dem til høj komprimering og så kommer jeg ned på
ca. 80Kb - det kan jeg godt acceptere.

Men lidt kommetarer hertil vil jeg blivet meget glad for.

Er det iøvrigt muligt, at åbne (alle) billeder på én gan (ca 150 stk.) og så
ændre komp. i én og samme omgang - det ville være lettest Hvilket
software kan evt. gøre det ?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Alex Linaa

Dato : 14-07-03 11:57

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> wrote in message

> [...]
> skal jeg dog bruge dem på nettet, så derfor er det jo en for stor
> filstørelse. jeg vil ændre dem til høj komprimering og så kommer jeg ned

Det er egentlig ganske enkelt:
Jo større opløsning, jo mere at beskære af, og ikke mindst: Jo større
udprintning kan du lave.
Jo større kompression, jo dårligere kvalitet. Et billede på 1024x768 der kun
fylder 80 KB er efter min mening noget "grums", hvor der vil være tydelige
pixeleringer (jpeg-rester), og hvis du prøver at printe det, vil det ikke
være ret godt.

> Er det iøvrigt muligt, at åbne (alle) billeder på én gan (ca 150 stk.) og

> ændre komp. i én og samme omgang - det ville være lettest Hvilket
> software kan evt. gøre det ?

IfranView kan lave batch-skalering, og batch-komprimering af en hel mappe
med billeder.

Men tag billeder i så stor opløsning og så lille kompression på kameraet som
muligt. Så kan du altid "forringe" og formindske dem på din PC, uden at
miste muligheden for at lave et stort print eller et lille udsnit.

vh Alex Linaa

Fra : Torben Brøndum

Dato : 14-07-03 16:40

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> wrote in message

[snip det hele]

Tak for dit svar. Jeg er med på dine betragninger. Vi anvender
billederne i forbindelse med en hjemmeside med salg af brugt babyudstyr m.v.

Hvilken komp. og størrelse vil du/I anbefale til det således det ikke
tager for lang tis for brugerne at klikke på et billede og åbne det særskilt
?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Alex Linaa

Dato : 14-07-03 12:30

"Torben Brøndum" <Webmaster1@worldwide.dk> wrote in message

> Hvilken komp. og størrelse vil du/I anbefale til det således det ikke
> tager for lang tis for brugerne at klikke på et billede og åbne det
særskilt

640x480 eller 400x300 burde være nok til at se en sut eller en klapvogn
Men lav nogle thumbnails i 80x60 (eller der omkring), så hovedsiden ikke
loader for langsomt.

/Alex

Fra : rAnders

Dato : 14-07-03 21:25

"Torben Brøndum" <Webmaster1@worldwide.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken komp. og størrelse vil du/I anbefale til det således det ikke
> tager for lang tis for brugerne at klikke på et billede og åbne det
særskilt
> ?

Komprimer så meget du overhovedet kan
Prøv at se på forskellen på et let komprimeret 'meget fin' og et meget
komprimeret 'normal' og du vil nok ikke kunne se forskel, slet ikke i de små
størrelser du skal bruge.

rAnders.