Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto stativ anbefaling
Fra : John Friis Løndal

Dato : 12-07-03 15:19

Jeg leder efter et godt og billigt stativ, der kan:

   tage lodrette billeder, dvs en plakat liggende på gulvet,
   bruges til 360 graders billeder.

Ikke for dyrt og ikke for stort.
Hvilke mærker skal jeg se efter? og hvilke undgå?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-07-03 15:39

"John Friis Løndal" <londal@mail.dk> wrote in message

> Ikke for dyrt og ikke for stort.
> Hvilke mærker skal jeg se efter? og hvilke undgå?

Min erfaring med stativer er at de skal være solide, for ikke at ryste. Der
ses stativer, der i beskrivelsen hedder :bæreevne 3kg, men sætter man så
noget tungt på og kommer ud, hvor der er lidt vind, så duer det ikke.

Et af problemerne ved at fotografere lodret ned er man med en normaloptik
ogte får benene på stativet med.

Kaiser laver noget, de kalder en repro-stand, der er beregnet til at
affotografere fra et vandret plan. Det findes osse med lamper, der sikrer en
jævn lysfordeling uden at spejle

Jeg har et Manfrotto stativ og to forskellige hoder til det, men det er ikke
lavpris og heller ikke letvægt. Kig evt efter Cullmann, der laver fine ting,
til rimelige priser

www.manfrotto.com
http://www.cullmann-foto.de/

Bo //

Fra : Jack L.

Dato : 12-07-03 16:39

John Friis Løndal wrote:

> Ikke for dyrt og ikke for stort.
> Hvilke mærker skal jeg se efter? og hvilke undgå?

Jeg synes også det vil være på sin plads at fortælle hvor tungt udstyr du
regner med at montere på stativet, inkl. flash og linse? Det giver vel ingen
mening i at købe det vildeste stativ hvis det er til en lille
point-and-shoot kamera.

Hilsen Jack

Fra : John Friis Løndal

Dato : 13-07-03 09:16

On Sat, 12 Jul 2003 17:39:21 +0200, "Jack L." <jack_nospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>regner med at montere på stativet, inkl. flash og linse? Det giver vel ingen
>mening i at købe det vildeste stativ hvis det er til en lille

Jeg bruger Canon D10, Canon 420 blitz og Canon EF 28-90 objektiv.
Blitzen sendes op i et hvidt loft.

Jeg har hængt det hele i et tørrestativ, men det er lidt bøvlet

Desuden har jeg taget en del billeder hvor maleriet hænger lodret, og
her virker mit tørrestativ ikke.

Jeg vil prøve at forbedre mine G1 billeder som ses på adressen:

http://home3.inet.tele.dk/jloendal/eiler-kunst/akvareller/index.htm

Malerierne på:

http://home3.inet.tele.dk/jloendal/eiler-kunst/malerier/index.htm

Kunne også blive bedre.

My Best Regards from Agerskov, Denmark
Geologist and Geophysicist John Friis Londal
Privat Email : londal@mail.dk
Privat homepage : http://home3.inet.tele.dk/jloendal/

Fra : max

Dato : 13-07-03 10:05

> [...]
> her virker mit tørrestativ ikke.
>

> Jeg vil prøve at forbedre mine G1 billeder som ses på adressen:

I PS og sikkert også i andre billedbehandlings programmer kan
du rette de styrtende linier, i det nye PSP8 skulle du også kunne
rette de buede linier, men jeg har lavet en test i PS, der er kllippet
en lille bitte smule på alle langsider, fordi de buer ret meget..

Manfrotto kan ligsom Gitzo sprede benene, så du kan lave en
fornuftig opstilling til den slags repro arbejde, tror de har et
sæt med enten 55'ern eller 190'ern til under en tusse hos technikdirekt.
du skal ha pro versionen, den kan vippe dreje og sprede mere end
standart.. -max-

Fra : John Friis Løndal

Dato : 13-07-03 11:06

On Sun, 13 Jul 2003 11:04:34 +0200, "max" <ma22x@hotmail.com> wrote:

> [...]
>rette de buede linier, men jeg har lavet en test i PS, der er kllippet
>en lille bitte smule på alle langsider, fordi de buer ret meget..

Det var et flot resultat af mit "skæve billede", jeg har selv gjort
noget lignende, men det tog lang tid, og tanken om at gøre det ca. 500
gange fik det hurtigt stoppet.
Hvorledes har do gjort? er det muligt at sætte det op som en batch i
PS 7.0? Eller er det manuelt billede for billede?
Jeg ville meget gerne se dit script fra editeringen.

My Best Regards from Agerskov, Denmark
Geologist and Geophysicist John Friis Løndal

Fra : max

Dato : 13-07-03 11:37

> [...]
> Jeg ville meget gerne se dit script fra editeringen.
>
> My Best Regards from Agerskov, Denmark
> Geologist and Geophysicist John Friis Løndal

Du kan ikke lave en batch til beskæringen, men det tager
mindre end et minut pr billede. Jeg har selv siddet med et
par hundrede billeder på den måde, kedeligt men resultatet
er det værd.

Du vælger beskærings værktøjet og sætter flueben i perspektiv,
den valg mulighed kommer til syne når du har lavet en beskærings
markering på billedet... Og så trækker du bare alle hjørnerne ud til
billedets hjørner, dobbeltklik og det er i vinkel..) Måske du har
brugt markerings boxen og free transform, det er mere besværligt.

Du har noget ujævn belysning og en del genskin på nogle
af malerierne, men jeg kan godt li du har fået penselstrøgene
med, det plejer jeg ikke, da jeg bruger 2 softbokse eller
hvide paraplyer.. Du kan rette belysningen i PS, men det er
lidt af et arbejde, lettere at lave den rigtige opstilling når du
tager billederne. -max-

Fra : John Friis Løndal

Dato : 13-07-03 11:49

On Sun, 13 Jul 2003 12:36:53 +0200, "max" <ma22x@hotmail.com> wrote:

> [...]
>billedets hjørner, dobbeltklik og det er i vinkel..) Måske du har
>brugt markerings boxen og free transform, det er mere besværligt.

Tak Max, det er lidt af et guld tip for mig, selvom det ikke har meget
med stativer at gøre

> [...]
>hvide paraplyer.. Du kan rette belysningen i PS, men det er
>lidt af et arbejde, lettere at lave den rigtige opstilling når du

Ja helt enig.
Problemet var at de fleste billeder hang på væggen på et befolket
offentligt konto, og jeg ikke måtte forstyrre eller tage billede ned.

John

Fra : Felix

Dato : 13-07-03 12:41

On Sun, 13 Jul 2003 10:15:31 +0200, John Friis Løndal wrote:

>Jeg bruger Canon D10, Canon 420 blitz og Canon EF 28-90 objektiv.
>Blitzen sendes op i et hvidt loft.

Nogle af billederne giver tydelige reflektioner fra lyset. De
fleste har "fiskeøjesyndromet"

Derfor vil jeg anbefale dig at bruge kvarts-arbejdslamper (Harald
Nyborg) til belysningen. Anbring dem i en vinkel på ca. 45 grader
i forhold til motivet og i god afstand. Hvis der er ensartet
belysning, kan du let senere korrigere for farvetemperaturen i
batch (Photoshop, Irfran m. fl.).

Brug kun 90 mm indstillingen på objektivet. Så undgår du de buede
rammer, og en masse extraarbejde. Så må du godt nok flytte
fotostativet afhængigt af billedets størrelse; men lamperne kan
være faste (husk modlysblænde - evt. også en lille afskærmning på
arbejdslamperne).

Bestem dig også for, om billedrammerne skal være med på fotoet
eller ej. Jeg mener de skal være med, da mange kunstnere opfatter
dem som en del af billedets udtryk. Brug evt. en baggrund af
matsort stof; så kan du være lidt mere large i beskæringen af det
endelige foto.

>Jeg har hængt det hele i et tørrestativ, men det er lidt bøvlet

Din smily er meget passende her.

>Desuden har jeg taget en del billeder hvor maleriet hænger lodret, og
>her virker mit tørrestativ ikke.

Nu er du jo også ved at købe et fotostativ, så mon ikke det løser
problemerne?

>Jeg vil prøve at forbedre mine G1 billeder som ses på adressen:
> [...]

Jeg synes ellers at optagelserne er *meget* gode. Og de bliver
perfekte hvis du gør som anført ovenfor.

m. v. h.

Fra : max

Dato : 13-07-03 13:30

<snipz>
> [...]
> endelige foto.
>
> Jeg synes ellers at optagelserne er *meget* gode. Og de bliver
> perfekte hvis du gør som anført ovenfor.

Cest ne par un pipe..)-max-

Fra : Felix

Dato : 13-07-03 14:11

On Sun, 13 Jul 2003 14:30:23 +0200, max wrote:

>Cest ne par un pipe..)-max-

Man skulle dog måske lige skyde ind, at den nationalisme, der gik
over Europa i 1800-tallet, vel nok havde en smule ret til at være
der, efter som det for en stor del drejede sig om noget så enkelt
som at få oversat teksten i skolestuerne, kirkerne,
læreanstalterne, litteraturen osv. fra græsk og latin til dansk.
Folk kunne slet og ret ikke forstå, hvad der foregik, deraf ordet
"folkelig" om den nationale bevægelse og deraf igen den
beklagelige og øretæveindbydende betegnelse "populisme" om samme
bevægelse. Nationalromantikerne pegede på et alternativ til den
internationale elites højrøvede plidderpladder på græsk og latin.
Da glimter i muld det gamle guld; det danske og det nordiske
havde også en historie, en mere folkelig historie endda.

m. v. h.

Fra : OZ

Dato : 12-07-03 17:42

"John Friis Løndal" <londal@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruges til 360 graders billeder.
>
> Ikke for dyrt og ikke for stort.
> Hvilke mærker skal jeg se efter? og hvilke undgå?

Jeg har aldrig hørt om et stativ, som kan tage billeder.

Undskyld.. Jeg kunne ikke lade vær´ ..

Mvh. OZ.

Fra : John Friis Løndal

Dato : 13-07-03 09:20

On Sat, 12 Jul 2003 18:41:44 +0200, "OZ" <None@host.com> wrote:

>Jeg har aldrig hørt om et stativ, som kan tage billeder.

Næ, men...

Hvis du er i det filosofiske hjørne, så er spørgsmålet om...

Kan et menneske tage billeder, kan et objetiv, kan en film?
Kan et gevær dræbe?

Og forresten:

Sådan kendes "stupid people":

Når de ringer hjem, eller til nogen de kender godt og siger som det
første: "Hej det mig"

Ja…. Hvem skulle det ellers være? Hvem kunne måske f. eks finde på at
sige, "Hej det en anden"
Naboen er ved at flytte, og alle hans ejendele er pakke i
flyttekasser, delvist læsset op på flyttebilen.
Manden siger " Nå er i ved at flytte?"

Nej…. Han pakker blot alle sine ting i kasser for at se om de kan være
der.
2 drenge er i vild slåskamp på græsplænen, manden siger til dem " Her
i huset slås vi ikke"

Nå….hvad mon de så lavede? Og hvor stort er huset når dette dækker
græsplænen?
Du har problemer med dit e-mail system og får følgende tekst " Hvis du
ikke kan modtage denne mail, så kontakt os straks!"

Tja… Hvad så hvis jeg ikke modtog den?
Den mand der opfandt "undervands båden", han må være begravet med
skiltet på skjorten. Mon han også kørte "under" tunnelen og så højt
ned?

En undervandsbåd må jo befinde sig under vandet hvis navnet skulle
passe, altså nede i havbunden.

Fra : John Friis Løndal

Dato : 13-07-03 11:13

On Sun, 13 Jul 2003 10:19:56 +0200, John Friis Løndal <londal@mail.dk>
wrote:

> [...]

I det hele taget har jeg den opfattelse at det danske sprog burde
nedlægges, sammen med en hel del andre små dialekter, men det er en
helt anden snak. (no smily)

Mvh
John

Fra : KH

Dato : 13-07-03 12:13

> [...]
>
> I det hele taget har jeg den opfattelse at det danske sprog burde
> nedlægges, sammen med en hel del andre små dialekter, men det er en

Hvad er der i vejen med det danske sprog?
Intet!
Det er evnen til at udnytte det danske sprog, som fejler noget.
Hvad er der i vejen med at skrive følgende;
Jeg søger et stativ, hvorpå jeg kan montere mit kamera i en sådan
position, at jeg kan tage billeder af objekter, der er placeret
vandret på gulvet.
Er det så svært at skrive?

Mvh. OZ.

Fra : John Friis Løndal

Dato : 13-07-03 13:10

On Sun, 13 Jul 2003 13:13:07 +0200, "KH" <Joker@mitdomain.com> wrote:

>Hvad er der i vejen med det danske sprog?
>Intet!

Det er ikke særligt udbredt, svært at lære, meget svært at stave. Det
lyder som får det bræger (citat kendt tysk politiker).

Mange selvmodsigelser; et oplagt sprog til ironi, det er indbygget.

Jeg fandt engang en liste på 500 linier med typen af hvor sejler en
ubåd henne? ol. Desværre har jeg ikke linket mere.

Jeg har undret mig mange gange over de temmelig sjove oversættelser,
specielt mht. til film titler og EDB, og ikke mange har overlevet.

Hvorfor skal der egentligt være så mange sprog? Lad dog de stærkeste
leve og lad os begrave de svage.

men vi er nok en del "off topic" her, men vi kan da diskutere i en
anden gruppe hvis der findes en egnet.

Mvh
John

Fra : Poul B-H

Dato : 12-07-03 17:58

Manfrotto laver gode men ikke billige stativer. De to ting kan desværre ikke
kombineres. På deres 55 PRO stativ kan det lodrette rør lægges vandret, så
du kan skyde lige ned, også uden at få stativ benene med. De har enda en
model hvor midterrøret kan anvendes til monostativ.
Du behøver simpelthen et godt solidt stativ til dette, idet andre billige
lette, bare vælter.

Hvis du vil undgå dette, så hæng plakaten på væggen med et eller andet
klæbende bag på, f.eks. noget at det specielle gummi til ophæng.

--
Poul B-H
Køber Grønlandske ting til min samling

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 12-07-03 23:22

John Friis Løndal wrote:
> Jeg leder efter et godt og billigt stativ, der kan:

Prøv at se dette stativ (se links), det er en proff. løsning, det
står stabilt, det kan bære et tungt mellemformat kamera med en
stor tele og et lille let digicam, det kan blive meget lavt og
det kan blive højt, og det har ikke stænger fra midtersøjlen ud
til benene, så du kan lægge en tegning eller billede på gulvet
mellem stativets ben og dreje kameraet nedad.

360 graders panoreringer ka' de fleste stativer klare, hvis de
har et nogenlunde godt kamerahoved, det er faktisk kun et
spørgsmål om at sørge for, at det hele står i vatter inden man
går i gang.

http://www.photo-gallery.dk/side-05.htm - i toppen af siden
http://www.photo-gallery.dk/side-02.htm - nederst på siden

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Felix

Dato : 13-07-03 00:26

On Sat, 12 Jul 2003 16:19:13 +0200, John Friis Løndal wrote:

> [...]
>   bruges til 360 graders billeder.
> Ikke for dyrt og ikke for stort.
>Hvilke mærker skal jeg se efter? og hvilke undgå?

Du kan købe ældre, brugte stativer af mærkerne Manfrotto og
Cullmann (uden snaplåse), til rimelige priser fra ca. 350,- og
opefter.
Der medfølger så *ikke* panoramahoveder. De koster fra ca. kr.
650,- og opefter fra nye (I alt fra kr. 1.000,-).

Min fotohandler siger, at det er fordi de gamle panoramahoveder
fint kan bruges på nye stativer, så folk beholder de gamle
hoveder. Ovenstående opfylder alle dine krav.

Hvis du vil længere ned i pris, må du lægge plakaten på en skrå
plade, og så bruge et billigt stativ (måske kan en zoom-linse
gøre tricket, så plakaten alligevel kan ligge på gulvet?).
Det kan f.eks. være et 'Hama Profil 74', som kan købes fra kr.
360,- (på nettet + porto) til omkring kr. 600,- hos nogle
fotoforhandlere.

Det er helt fint til hjemmebrug, med 3D-libelle til
panoramaoptagelser, incl. panoramahoved og en god max højde.
Men det er alu-rør og plastik, som ikke tåler meget.
Det opfylder ikke alle dine krav.

Og nej, du kan ikke bruge panoramahovedet fra et Hamastativ til
et Manfrotto- eller Cullmannstativ.

m. v. h.