Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Min vurdering af Olympus C-750 ..ind til ~
Fra : Thomas H.

Dato : 09-07-03 17:28

Nå, nu har jeg lige fået leget lidt med det, og det virker
godt nok lækkert med metalhus og det hele, det må jeg sige!

Jeg må indrømme, at det faktisk virker en aaanelse mindre lysstærkt
end mit C-3020, men den der 10x optisk zoom, er sgu det hele værd.
Jeg tog et billede på Langelinie i går, ud mod Trekroner, der ligger
800 meter ude, her er et udsnit fra midten af billedet:
www.thhe.dk/trekroner.jpg Ok synes jeg!

Der skal altså være godt med lys, når man skal lege med de
10 gange zoom, men det er vel svært at lave anderledes.
Digitalzoomen er der ikke meget ved, jo det bliver da til
40x zoom i alt, men det bliver ikke bedre end at forstørre det
i PaintShop ...den laver dog en ret flot 'smoothing' det skal siges,
så skal man have fat i noget rigtig langt væk, kan man da lige så
godt bruge det, hvis der er lys nok.

Jeg lavede nogle forsøg med formaterne, og må sige at selv
om man zoomer helt ind og studerer billedet i PaintShop, kan
jeg ikke se forskel på TIFF og den bedre JPG komprimering.
Det er spild af tid og plads at bruge den ..et billeder fylder også
16mb mod 2-2,5mb i JPG.
2,5mb ER altså ret meget, jeg tror de har lavet komprimeringen
endnu mindre end på mit C3020, så jeg prøvede HQ-mode, der
er lidt jpeg-støj at se på ensfarvet flader, hvis man zoomer helt
ind og kigger, men detaljerne er der ikke rigtig nogen forskel i,
så taget i betragtning at der kan være 92 billeder på mit 256mb-kort
i SHQ og 261 i HQ, vil jeg nok bruge HQ hvis jeg skal ud og
fotografere.

Den har også en "enlarge size" hvor den går op i 3200x2400, men
det er da en joke! Hvis man resizer et normalbillede til den
opløsning, får man faktisk et pænere billede, så det kan man ikke
rigtig bruge til noget.

Menusystemet er rigtig lækkert, og man kan selv lave sine egne
genveje og custom-taster, og det er lækkert at det er identisk
med det der er på C3020, så der skal ikke rigtig læres noget

....nå jeg må hellere komme ud og lege lidt mere

Mvh
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-07-03 20:01

Thomas H. wrote:
> Nå, nu har jeg lige fået leget lidt med det, og det virker
> godt nok lækkert med metalhus og det hele, det må jeg sige!

Hej Thomas
Det ser fint nok ud.. Helt godt at du ventede på 750 og ikke bare tog
740'eren :).....

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 09-07-03 23:26

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Thomas
> Det ser fint nok ud.. Helt godt at du ventede på 750 og ikke bare tog
> 740'eren :).....

Ja det er jeg også glad for jeg gjorde

Fra : hunters_force

Dato : 09-07-03 20:09

Hejsa

Jeg har også fået leget lidt med min c-750, og kan kun støtte Thomas i
at det er et lækkert cam.

Korrekt at der nok skal en del lys til ved zoom.

En fed feature som Thomas ikke nævnte er at der er 4 special
instillinger (MyMode) man selv kan programmere fra top til tå...lige fra
om displayet skal tænde af sig selv, til om der skal zoomes ind fra
start (plus alt det åbenlyse selvfølgeligt A, S, */- osv).

/Morten

Fra : Thomas H.

Dato : 09-07-03 23:26

"hunters_force" <hunters_force@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> om displayet skal tænde af sig selv, til om der skal zoomes ind fra
> start (plus alt det åbenlyse selvfølgeligt A, S, */- osv).

Ja ok, det har jeg slet ikke fået kigget på...

Nu du også har et, skal jeg lige høre dig om noget.
Når man ser et billede man har taget, kommer der
de første 3 sekunder en masse info hen over billedet,
dette skulle man kunne fjerne ved at vælge "off" i
menuen "info" ...men det gør ingen forskel! Mon
det er en softwarebug ?

Fra : hunters_force

Dato : 11-07-03 20:38

ehhh nej jeg kan da godt få det væk...men jeg er dog i tvivl om det
måske kan slås til og fra fra forskellige placeringer.

Jeg skal nok lige kigge nærmere på det...

/Morten

Fra : Pico

Dato : 09-07-03 20:14

Thomas H. wrote:
> [...]
> Jeg tog et billede på Langelinie i går, ud mod Trekroner, der ligger
> 800 meter ude, her er et udsnit fra midten af billedet:

Det ser ikke dårligt ud.

> Der skal altså være godt med lys, når man skal lege med de
> 10 gange zoom, men det er vel svært at lave anderledes.

Kan du ikke bruge eet stativ så den bare bruger en lang lukketid ?
Pico

Fra : Thomas H.

Dato : 09-07-03 23:26

"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser ikke dårligt ud.

Nej det er virkelig fedt

> Kan du ikke bruge eet stativ så den bare bruger en lang lukketid ?

Jo selvfølgelig, men det er bare ikke så praktisk, hvis man skal
fotografere f.eks. mennesker

Fra : Henrik Torp

Dato : 09-07-03 21:15

"Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal altså være godt med lys, når man skal lege med de
> 10 gange zoom, men det er vel svært at lave anderledes.

Hvad mener du med det? Er det fordi kameraet kun kan klare mindre lysstærke
blænde ved lang brændvidde?

Har du prøvet macro-funktionen? Er den god?

Har også overvejet dette kamera. Købte du det i DK? Hvad gav du for det?

Jeg kender ikke rigtig noget til Olympus' digi-kameraer. Hvordan ser det ud
med mulighederne for filtre, andre objektiver mm?

--
Venlig hilsen
Henrik Torp

----------------------------
I forbindelse med nyhedsgrupper bruges henriknojunktorp@hotmail.com ved
personligt svar.

Fra : Thomas H.

Dato : 09-07-03 23:26

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med det? Er det fordi kameraet kun kan klare mindre
lysstærke
> blænde ved lang brændvidde?

Ja den går ned på blænde 3,7

> Har du prøvet macro-funktionen? Er den god?

Nå ja, den har super-makro, det virker også rigtig godt!!

> Har også overvejet dette kamera. Købte du det i DK? Hvad gav du for det?

Det står til 5995, men jeg fik det da presset ned på 5499,- uden
de store problemer

> Jeg kender ikke rigtig noget til Olympus' digi-kameraer. Hvordan ser det
ud
> med mulighederne for filtre, andre objektiver mm?

Hvad skal du med filtre på et digitalkamera?
Man kan ikke sætte andre objektiver på.

Fra : Th Frydensberg

Dato : 10-07-03 09:45

"Thomas H." wrote:

> Det står til 5995, men jeg fik det da presset ned på 5499,- uden
> de store problemer

Hej
Med tilbehør (større xd card ) ?
set på kelkoo i Næstved til 5095-kr dog ikke på lager !

/ th

Fra : Thomas H.

Dato : 10-07-03 10:01

"Th Frydensberg" <frydensberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Med tilbehør (større xd card ) ?

Nej det måtte jeg desværre købe ved siden af for 1050,-

> set på kelkoo i Næstved til 5095-kr dog ikke på lager !

Okey, kanon

Fra : Henrik Torp

Dato : 10-07-03 18:56

"Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> lysstærke
>
> Ja den går ned på blænde 3,7

Vel ikke så ringe for en 10xzoom?

> Nå ja, den har super-makro, det virker også rigtig godt!!

Lyder godt.

> Hvad skal du med filtre på et digitalkamera?

Pol-filter f.eks. Tror ikke virkning kan efterlignes i photoshop - ikke helt
enkelt i hvert fald.
> Man kan ikke sætte andre objektiver på.

Øv - ville gerne have vidvinkel.

--
Venlig hilsen
Henrik Torp

----------------------------

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-03 20:26

Henrik Torp <henriktorp@mail1.stofanet.dk> wrote:

> "Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Vel ikke så ringe for en 10xzoom?

Jeg synes da, det er ret godt. De fleste 3x zoom går ned på 4,9.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas H.

Dato : 09-07-03 23:26

"Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse

Taget her til aften.

www.thhe.dk/skib.jpg

og så fuld tele på de to kraner i baggrunden:
www.thhe.dk/kraner.jpg (dog har jeg crop'et dem lidt)

Mvh
Thomas

Fra : Tom Wagner

Dato : 09-07-03 23:32

On Thu, 10 Jul 2003 00:25:55 +0200, "Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote:

>Taget her til aften.
>
>www.thhe.dk/skib.jpg
>
>og så fuld tele på de to kraner i baggrunden:
>www.thhe.dk/kraner.jpg (dog har jeg crop'et dem lidt)

To rigtig flotte billeder, der overbevisende vidner om både kameraets
og fotografens kvaliteter!

HIlsen Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 10-07-03 09:13

"Tom Wagner" <tomwag@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> To rigtig flotte billeder, der overbevisende vidner om både kameraets
> og fotografens kvaliteter!

Tark

Fra : MaRk

Dato : 10-07-03 00:19