Windowsk Photoshop 6 DK :(
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-12-00 09:30

Mange Mac-brugere sidder sikkert med Photoshop, om de bruger den danske
version er ikke til at sige, men jeg selv gør - og jeg må indrømme at
jeg er lidt skuffet over den nye version 6.0 DK.

Jeg ved ikke hvorfor, men i den nye Photoshop (og ImageReady) har man
oversat Arkiv-menuen med Filer (som på Windows). Og det er til trods
for, at man i manual og online hjælp har skrevet at man på Mac OS skal
vælge Arkiv-menuen.

Derudover har man også oversat Save til Gem, og ikke som i alle andre
danske Mac OS programmer, hvor det hedder Arkiver. Ligeledes har man her
angivet at man skal vælge Arkiver i dokumentationen.

Jeg kontaktede Adobe i Danmark i går, for at forklare dem
problematikken, men desværre er den danske version stadig så ny, at selv
support ikke havde fået den. Han havde dog et bud på, hvad "problemet"
kunne skyldes. For det første fortalte han, at dem der laver manualerne
ikke har noget med programudviklingen at gøre. Adobe kunne derfor have
valgt at ændre menuen til Filer, uden at manual-oversætterne, ved en
fejl, have fået besked om dette. Han ville dog sende problembeskrivelsen
videre til de rette personer, så jeg personligt håber at det vil blive
rettet.

Jeg synes det er utrolig svært at vænne sig til, også når den
spørger om man vil gemme ændringerne, da Gem knappen er mindre end den
tidl. Arkiver knap.

Hvis man vil se et billede af menuen, kan man kigge her:
<http://maclife.dk/sidstenyt.php?query=readnews&id=197>

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Peter Gersmann

Dato : 06-12-00 18:41

In article <3A2DF8FA.DB1BD0B@grafisk.dk>, Michael Rasmussen
<michael.r@grafisk.dk> wrote:

> [...]
> oversat Arkiv-menuen med Filer (som på Windows). Og det er til trods
> for, at man i manual og online hjælp har skrevet at man på Mac OS skal

InDesign 1.0 Mac har også en Filer menu.

Er det så manicure værktøjer eller noget til Bjørnebandens flugt man
finder i menuen?!?

//Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-12-00 23:03

Peter Gersmann wrote:

> InDesign 1.0 Mac har også en Filer menu.

Det er godt nok en uhyggelig udvikling. Personen hos Adobe support mente
ellers, at det var lige omvendt - altså at man var ved at overføre
Arkiv-menuen til Windows versionen.

Jeg synes nu det er ganske synd, da jeg holder meget af Arkiv-menuen.
Efter min egen mening er Arkiv også den rigtige oversættelse af File, så
jeg vil meget nødig se en Mac OS X med en Filer menu :(

Men det sker forhåbentlig aldrig :)

> Er det så manicure værktøjer eller noget til Bjørnebandens flugt man
> finder i menuen?!?

hehe

Det kunne i hvert fald være sjovt, at forhøre sig blandt et par
førstegangs-brugere, for at få en lille idé om, hvad de forventer at
finde i en sådan menu.

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 01:27

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-12-00 01:27

> Jeg syntes at det er ærgeligt. Og bliver ofte irriteret over at skrifter
> og skrifttyper benævnes som fonte, dokumenter og arkiver som filer osv.

Det er meget godt. Jeg ville også gerne tale dansk, men arkiv
lyder altså mere fjollet end fil, som alle er vant til at bruge. Der er
således mig bekendt ikke nogen her i gruppen, der bruger betegnelsen
arkiv om en fil.
Selv siger jeg ofte dokument, hvis det er det, der er tale om,
da jeg trods alt også synes, at fil er en lidt fjollet betegnelse, men
falder snakken på f.eks. et program, bruger jeg også ordet fil. Det gør
alle andre vist også - incl. Mac-brugere.
Men vi kan da godt begynde at kalde en fil for et arkiv, hvis
alle ellers er med på den.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 13:54

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 13:54

Fra : Reynard Fox

Dato : 08-12-00 13:54

In article <1elbd80.1f8lvpe1aw349cN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> jeg synes, det er lidt forkert at bruge det om en program-fil, æh-øh -
> program-arkiv(?). Vil du da kalde det et program-dokument? Og burde vi
> ikke kalde det arkiv, når det nu er det, der står oppe i menulinien?

> Jeg begyndte i DOS. Der hed det Directory.
> Så fik jeg Windows 3. Der hed det Bibliotek.
> Så gik jeg over til OS/2. Der hed det Folder.
> Og nu er jeg endt i Mac OS. Der hedder det Mappe.
>
> Er der noget at sige til, at jeg er forvirret? Men mappe er naturligvis
> det rigtige ord, når man sammenligner med et gammeldags arkivskab. Det

-Skift til Amiga, der kan en mappe både hedde directory og drawer, eller
hvis man kun kører AmigaDos: "dir/"
Og så findes der da ellers også benævnelserne "parent directory" og
"child directory".
Og som Amiga-bruger hører man aldrig folk beklage sig over at de ikke
forstår systemets adresse benævnelser. -Svæklinge smides for porten og
overlades til de vilde dyr, og tro mig, i Amigania er de vilde dyr så
store at du godt kan glemme alt om at skræmme dem væk med råb og
fagter...
Og så drikker vi mjød her i Amigania; i stride strømme.

Kom så Henrik, skaf dig en Amiga, fat dit rundskjold og din økse!
-Sidste mand i langbådene er en trebenet hund.
Og så; Til søs! Afsted mod klosteret i Redmond :)

Mvh
Reynard

--
Always brisk for business, and know the rules by heart.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-12-00 22:28

Reynard Fox <canis_vulpes@hotmail.com> wrote:

> Kom så Henrik, skaf dig en Amiga, fat dit rundskjold og din økse!
> -Sidste mand i langbådene er en trebenet hund.
> Og så; Til søs! Afsted mod klosteret i Redmond :)

Det lyder meget fristende alt sammen, men når man ser på den
Windows-dominerede verden, vi lever i, føler jeg mig kørt rigeligt ud på
et sidesport med Mac. Det må da være endnu værre med Amiga, der mig
bekendt er mere død end levende. Jeg kan slet ikke få mig selv til at
stå nede i banken og spørge efter homebanking til en Amiga. Men jeg ved
godt, at der jævnligt sker noget på Amiga-fronten, så måske har jeg blot
fordomme på linie med dem, folk har om Apple, når de stadig tror, Apple
er ved at gå konkurs.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-12-00 19:09

> [...]
> program-arkiv(?). Vil du da kalde det et program-dokument? Og burde vi
> ikke kalde det arkiv, når det nu er det, der står oppe i menulinien?

Du har ret i at begrebet fil kan være svær at komme uden om, da det
generelt dækker alt hvad man har sine diske. Men man kan vel stadig
benævne sine programmer som programmer, dokumenter som dokumenter,
udvidelser som osv.

> Jeg begyndte i DOS. Der hed det Directory.
> Så fik jeg Windows 3. Der hed det Bibliotek.

Dokumenter hed så bøger??

> [...]
>
> Er der noget at sige til, at jeg er forvirret? Men mappe er naturligvis
> det rigtige ord, når man sammenligner med et gammeldags arkivskab. Det

Skulle vi oversætte file korrekt måtte det vel hede sag eller sager. Det
er det man har i et arkivskab ikke sandt!
--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-12-00 22:28

> Dokumenter hed så bøger??

8-D

> Skulle vi oversætte file korrekt måtte det vel hede sag eller sager. Det
> er det man har i et arkivskab ikke sandt!

File betyder faktisk arkivskab blandt meget andet (brevordner,
spyd etc.) iflg. min ordbog. Den er lidt gammel, så under EDB oversættes
det til register! Den var da ny. Ellers må en sag i et arkiv vel nærmest
være et dossier, men også akter eller sag kan bruges.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 08-12-00 22:01

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> skrev:

> Selv siger jeg ofte dokument, hvis det er det, der er tale om,
Ditto.

> men falder snakken på f.eks. et program, bruger jeg også ordet fil.
Hvorfor ikke bare ... program?

Faktisk synes jeg, at det er ret sjældent, at man har brug for en
samlebetegnelse for arkiver + programmer.

I øvrigt er der også uenighed om, hvad samlebetegnelsen for
arkiver/filer + mapper er. På Mac er det "emner", på Windows er det
"objekt(er)".

Ja, jeg skriver "objekt(er)", for Microsoft har ikke gidet lave en lille
kodestump, der kunne skelne mellem 1 og flere. Derfor hedder det "1
objekt(er)" og "2 objekt(er)" i Windows, mens det selvfølgelig hedder "1
emne" og "2 emner" på Mac.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen