Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D100
Fra : Acoon

Dato : 08-07-03 12:34

Hejsa,

Jeg har lige fået et Nikon D100 og er gået i gang med at tage billeder i
stor stil :)
Anyway, jeg har et lille problem.. Jeg syntes billederne meget ofte bliver
mørke, og måske mangler lidt farve.

Er der nogen der har et forslag?

Mvh
Thomas

Fra : Lars-Peder Nyrup Bøg~

Dato : 08-07-03 15:11

Kan du ved et uheld have sat en EV kompensation på -1,-2,-3... osv???
Det lyder mystisk, at der mangler farve! - Hvis man underbelyser dias en
smule, så får man mere mættede farver. Det samme har jeg oplevet, når jeg
sætter mit digitale kamera (såmænd blot et Medion...) på en kompensation
på - ½ -1 EV eller mere.
Måske en her i gruppen, som kender D100 kan komme med et mere fyldestgørende
bud på dine problemers løsning.
mvh,
Lars-Peder.

Acoon <acoon@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m_xOa.14696$Kb2.701498@news010.worldonline.dk...

Fra : Peter Andersen

Dato : 08-07-03 15:43

Acoon wrote:
> [...]
> Anyway, jeg har et lille problem.. Jeg syntes billederne meget ofte
> bliver mørke, og måske mangler lidt farve.

Tag billederne i RAW og brug så Capture One fx. til at gå ind og hæve
saturation en smule, bare 8% gør underværker. Capture One kan gøre det meget
bedre end du kan med Photoshop, især Fokus funktionen er utrolig god, her
også meget bedre end Photoshops!

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Klaus Madsen

Dato : 09-07-03 18:50

> [...]
> stor stil :)
> Anyway, jeg har et lille problem.. Jeg syntes billederne meget ofte bliver

Hej Thomas

Allerførst Nikon D100 er ikke et Point and shoot camera (heldigvis), det er
jo
bl.a. derfor at mange køber netop sådan et kamera. Glæden ved at billederne
bliver sådan som du gerne vil have det, fordi du lige netop har lavet en
eller anden
speciel indstilling. Hvis man vil have et Point and shoot kamera er der jo
ingen grund
til at give 18-20000 kr. for et kamera hus.
Jeg har efterhånden haft mit D100 i 3/4 år og syntes efterhånden jeg kender
det ret godt,
og det bliver bare bedre og bedre, men det er absolut et kamera man skal
lære at kende,
men det er jo for mange også bare en glæde.
Det er rigtigt at hvis du "bare" skyder med standard indstillingerne er der
tendens til at billederne
kan blive lidt mørke. En af de bedre forklaringer jeg har set på dette er,
at det er noget Nikon
har gjort bevidst, da det er bedre at billederne bliver mørke end at
højlysene "brænder" ud.
Du kan jo ikke hente nogen detaljer i udbrændte højlys, men der kan sagtens
være masser
af detaljer at hente i lidt mørke skygger.
Du kommer ikke uden om at skulle efterbearbejde dine billeder i f.eks.
Photoshop også selv
om du syntes det ser rigtigt godt ud så tro mig, dine billeder kan blive
mange gange bedre
efter en smule efterbearbejdelse.
Nu ved jeg ikke hvilket eller hvilke objektiver du har, men der er også en
del der syntes at
billederne fra D100 er lige lovlig "bløde" men med en smule unsharp mask i
Photoshop gør
underværker.
Du kan selvfølgelig med alle de muligheder dit kamera har, sagtens lave en
indstilling som
svarer til et Point and shoot kamera, men det er ikke det der giver de
bedste billeder.
Hvis du har rigelig med memory så som en anden også har beskrevet så skyd
dine billeder
i RAW-format, men ikke den komprimerede udgave, da det tager alt for lang
tid for kameraet
at gemme billederne. Men hvis du sørger for at eksponere så du har detaljer
i højlys og skygge
så er der ingen grænser for hvad du kan korrigere bagefter.
Jeg håber det var til en lille smule hjælp, ellers er du meget velkommen til
at skrive til mig,
og jeg er da selvfølgelig også nysgerrig efter at se nogle af dine
"mesterværker".
Hvilket eller hvilke objektiver har du?

Du kan evt. se nogle af mine billeder taget med Nikon D100 her:

http://www.fotokritik.dk/

Gå ind under fotografer og find Madsen, Klaus

Mvh. Klaus