Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fotosnak
Fra : Henrik Ibsen

Dato : 05-07-03 22:57

Hejsa
Jeg skal til en fest hvor en pige jeg kikker lidt efter også kommer. Hun er
fotograf.
Kan I ikke lige give mig nogle hurtige intellektuelle facts omkring
toneangivende fotografer i dette århundrede, både danske som udenlandske.
Måske også en opremsning af stilretninger inden for fotografering?
Altså hvis nu hun var møbelarkitekt ville jeg sige..:
Ja jeg er meget fascineret af de gamle designklassikere som Jacobsen,
Mogensen, Finn Juhl -ja kort sagt modernismens faddere, men er også åben....
bla bla.

Tak for hjælp.
Henrik

Fra : Jacob Waage

Dato : 05-07-03 23:22

"Henrik Ibsen" <41@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Jeg skal til en fest hvor en pige jeg kikker lidt efter også kommer. Hun
er
> fotograf.

Hvilken type fotograf? Portræt, presse, reklame, amatør?

> Kan I ikke lige give mig nogle hurtige intellektuelle facts omkring
> toneangivende fotografer i dette århundrede, både danske som udenlandske.
> Måske også en opremsning af stilretninger inden for fotografering?

Ja, det ville være dejlig nemt, ikke?

Med risiko for at lyde som en, der besvarer læserbreve i Ugebladet Søndag:
Ærlig talt - lad være med at lade som om du ved noget, du ikke ved. Spørg
hende hellere ud og vis noget interesse!

Just my two cents.

Og held og lykke da ...

Hilsen Jacob (som føler sig temmelig off-topic)

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-07-03 23:48

Henrik Ibsen <41@c.dk> wrote:

> [...]
> jeg er meget fascineret af de gamle designklassikere som Jacobsen,
> Mogensen, Finn Juhl -ja kort sagt modernismens faddere, men er også

Er der ikke et skuespil af Woody Allen, som jeg for øvrigt har set i
Odense med Flemming Jensen i hovedrollen, hvor han forsøger nøjagtig det
samme? Det ender meget kikset, da hun har læste fotobladet, han citerer
fra. Helt generelt er det bedst at være sig selv, frem for at spille en
anden, end den man er. Men jeg kan da godt se, at det kan være en fordel
at have et eller andet at tale om. Jeg vil bare råde dig til ikke at
rode dig ud på dybt vand. Lad være med at påstå, at du er ekspert eller
entusiast. Det vil hun sikkert let kunne afsløre, og så kommer du for
alvor til at stå i et negativt lys.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : MiBO

Dato : 06-07-03 06:49

Henrik Ibsen wrote:
> [...]
> Mogensen, Finn Juhl -ja kort sagt modernismens faddere, men er også åben....

Henrik,

gad vide om hun også læser denne her ng? UPS! =

Men som de andre har sagt, lad være med at fake den. Snak om de ting
_du_ interessere dig for (design er jo en af dem), så hun får et indtryk
af dig, og lad hende fortælle om de ting _hun_ interessere sig for; der
skal nok være nogle ting I har fælles, og som jeres samtale leder jeg
ind på.

Og det kan jo være hun netop /ikke/ har løst til at snakke arbejde
(altså foto) når hun er til fest. Jeg ved da at jeg ikke har lyst til at
snakke om mit arbejde til fest, så flere har måske samme holdning.

Held og lykke på "jagtem"

Michael

Fra : Peter Andersen

Dato : 06-07-03 07:18

MiBO wrote:
> gad vide om hun også læser denne her ng? UPS! =
> Michael

Appropos piger og endnu mere OT:

Var der ikke engang nogle piger der var lidt aktive her på gruppen? jeg
syntes at kunne huske en Pia der ofte kommenterede et eller andet...

Hvor er de henne nu????

Som skrevet: ganske OT, men jeg kom bare i tanke om det

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jan P

Dato : 06-07-03 08:37

Peter Andersen skrev i meddelelsen news:be8etu$5e3$1@sunsite.dk :

> Var der ikke engang nogle piger der var lidt aktive her på gruppen?

Definer pige

> Hvor er de henne nu????

Hvis din pigedefinition er noget med 2 stk x kromosomer, så passer
jeg til definitionen og jeg er såmænd lige her

Det er rigtigt, at vi tidligere var en håndfuld skrivende xx'er. Jeg ved
nogle af os er aktive på www.fotokritik.dk og jeg er sikkert ikke den
eneste, som stadig læser gruppen her.

> Som skrevet: ganske OT, men jeg kom bare i tanke om det

Fotografering har vist altid appelleret mere til mænd end til piger
- gad vide om det ikke kun er portrætfotografer, hvor m/k
fordelingen er nogenlunde lige.... (så er vi vist OT igen).
--
Lotte M
http://www.lotte-m.dk

Fra : Claus Smith

Dato : 06-07-03 11:57

> Fotografering har vist altid appelleret mere til mænd end til piger
> - gad vide om det ikke kun er portrætfotografer, hvor m/k
> fordelingen er nogenlunde lige....

Hvis du kigger blandt pressefotografer, så vil du opdage at der de sidste
par år er kommet en del gode kvindelige fotografer imellem, men vi er enige
om at der er stadig for få af dem.

Claus Smith

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 06-07-03 13:11

"Claus Smith" <pigefotografen@pigefotografen.dk> skrev i
dk.fritid.foto:

>Hvis du kigger blandt pressefotografer, så vil du opdage at der de sidste
>par år er kommet en del gode kvindelige fotografer imellem

14% af Pressefotografforbundets medlemmer er kvinder. Forbundet havde
775 medlemmer pr. 1. juli 2003.

http://www.pressefotografforbundet.dk/pressefotografer/index.php

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jan P

Dato : 06-07-03 14:26

Jens Tønnesen skrev i meddelelsen news:be9ahs.21k.1@fotobase.dk :

> 14% af Pressefotografforbundets medlemmer er kvinder. Forbundet havde
> 775 medlemmer pr. 1. juli 2003.

Det er søreme ikke mange - ved du om m/k-fordelingen ændrer
sig efterhånden som nye kommer til?

> http://www.pressefotografforbundet.dk/pressefotografer/index.php

Hmm, jeg plejer at være med på pensionistsiden.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 06-07-03 15:56

"Jan P" <info@jan-p.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]

Det er faktisk 15%, hvis man runder op!

>Det er søreme ikke mange - ved du om m/k-fordelingen ændrer
>sig efterhånden som nye kommer til?

Der er i øjeblikket 76 elevmedlemmer, hvor 16 er kvinder. Det svarer
til 21%.

Vi kan også anskue det på en anden måde:

Alder   Mand   Kvinde   Procentvis andel
20-29 62 14 18%
30-39 197 49 20%
40-49 152 23 13%
50-59 137 19 12%
60-69 68 9 11%
70- 43 2 4%
Ialt 659 116 15%

>Hmm, jeg plejer at være med på pensionistsiden.

Adressen til din hjemmeside er åbenbart blevet slettet. Du kan selv
indsætte den ved at logge ind og vælge 'Ret data'.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Claus Smith

Dato : 06-07-03 16:38

Du har ret Jens, men der er en stadig fremmarch af kvindelige
pressefotografer specielt i de senere år er der da kommet flere til.

Claus Smith

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 06-07-03 20:02

"Claus Smith" <pigefotografen@pigefotografen.dk> skrev i
dk.fritid.foto:

>Du har ret Jens, men der er en stadig fremmarch af kvindelige
>pressefotografer

Ja, det viser tallene også.

>specielt i de senere år er der da kommet flere til.

Det er faktisk støt stigende - man kan ikke sige, at det er specielt
for de senere år. Udviklingen startede helt tilbage i 1985, hvor den
første egentlig uddannelse i startede. Holdet, der startede i 1989
(eller var det i 1990?) udmærkede sig ved at have en
fifty-fifty-fordeling mellem kønnene.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 06-07-03 12:43

Jan P wrote:

> Definer pige

> Hvis din pigedefinition er noget med 2 stk x kromosomer, så passer
> jeg til definitionen og jeg er såmænd lige her

Hehe, det der med pige/kvinde definitionen vil jeg holde mig langt fra
det skal man passe på har jeg erfaring for... men så kan vi sige kvinder

--
Vh. Peter Andersen