Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon D10
Fra : John Friis Løndal

Dato : 04-07-03 15:35

Jeg har set lidt på Canons D10, og kan ikke se hvilket objectiv der
følger med i standart pakken? er der noget zoom i det?
Hvilket objectiv vil være god til all round brug? og hvad koster det?

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-07-03 15:52

John Friis Løndal wrote:
> Jeg har set lidt på Canons D10, og kan ikke se hvilket objectiv der
> følger med i standart pakken? er der noget zoom i det?
> Hvilket objectiv vil være god til all round brug? og hvad koster det?

Der er ikke noget objektiv med. Sigma har nogle gode til rimelige priser (gå
efter EX-serien, og find nogle anmeldelser - nogle er elendige, andre
superkvalitet), men du bør absolut købe det i udlandet, da den danske
importør, Fovitech, er en slem bondefangervirksomhed, som mener deres
engrospriser skal være 50-100% højere end butikspriserne i fx Tyskland. De
importerer også Pentax, hvorfor Pentaxpriser i Danmark også er uhyrligt
høje. Husk, at et 10D har en CCD der er mindre end alm. film, så du skal
gange brændvidden med 1,6 for at få den reelle brændvidde, fx. bliver Sigmas
50-500 (som får ret gode anmeldelser, kvaliteten er fin i forhold til den
imponerende brændvidde, men selvf. ikke så god som en god prime (objektiv
uden zoom)) til et 80-800 mm. Pris i Danmark: 13-20.000 (det svinger en
lille smule:), pris i Tyskland ca. 7.000.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Alex W

Dato : 04-07-03 20:42

"John Friis Løndal" <londal@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har set lidt på Canons D10, og kan ikke se hvilket objectiv der
> følger med i standart pakken? er der noget zoom i det?
> Hvilket objectiv vil være god til all round brug? og hvad koster det?

Det er kun et hus du får med batt. og software. Der er ingen objektiv eller
hukommelseskort med.

Hvis du vil have det bedste i zoom, så et Canon 16-36 L 2.8 og/eller et
24-70 L 2.8.
Hvis der ikke er så meget i pungen, så måske et 28-105 3.5 eller 28-135 IS
3,5 -5,6
Husk at gang brændvidden med 1.6

Sigma laver et fortrindligt 24-70 ex bl. 2.8 til ca. 4.000,- kr . Det tegner
godt og er kanon til prisen!
svarer til ca. 35 -105 mm

/Alex