Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Engangskamera fra Netto (om ISO)
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 02-07-03 21:31

Jeg skal til en snarlig fest have købt nogle engangskamera'er til at lægge
på de forskellige borde så gæsterne kan more sig med at tage nogle
fest-billeder.

Netto har et på tilbud til kr. 25,-

Til forskel fra andre som jeg har set, er dette med ISO 200 film. Jeg mener
bestemt at de fleste andre kameraer jeg har set er med ISO 400 film.

Så kommer guldspørgsmålet:
Hvad betyder det?

Og mere specifikt:
Når billederne skal tages til en fest, vil man så helst have ISO 200 eller
ISO 400?

På forhånd tak

Lars Christoffersen

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 02-07-03 22:31

> [...]
mener
> bestemt at de fleste andre kameraer jeg har set er med ISO 400 film.

ISO værdien fortæller noget om hvor lysfølsom filmen er. En fordobling af
ISO værdien betyder en fordobling af lysfølsomheden. Man siger også at en
film med høj ISO værdi er "hurtig", da man kan bruge kortere lukketider for
at få korrekt eksponering af filmen.

> Og mere specifikt:
> Når billederne skal tages til en fest, vil man så helst have ISO 200 eller
> ISO 400?

Jeg ville nok vælge ISO 400, hvis festen er indedørs, da en ISO 400 film
ikke behøver nær så meget lys som en ISO 200. Men der er selvfølgelig også
andre faktorer der spiller ind: Har kameraet flash? Er kameraets lysmåling i
orden?

mvh
Morten Frederiksen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-07-03 00:52

"Morten Frederiksen" <mortenf@no.more.spam.dk> skrev :

>Er kameraets lysmåling i orden?

Lysmåler på et engangskamera?

Mon?
--
Knud

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 03-07-03 13:29

> Lysmåler på et engangskamera?
> Mon?

Vil det sige samme blænde og lukkertid hele tiden?

mvh
Morten Frederiksen

Fra : Jacob Waage

Dato : 03-07-03 13:46

"Morten Frederiksen" <mortenf@no.more.spam.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det sige samme blænde og lukkertid hele tiden?

Jep. Blænde 8 og en lukkertid på 1/125 sekund giver (på en farvenegativfilm)
oftest et hæderligt resultat under de fleste lysforhold.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 03-07-03 13:45

Morten Frederiksen <mortenf@no.more.spam.dk> wrote:

> Vil det sige samme blænde og lukkertid hele tiden?

Ja. Blænde-mekanisme på et engangskamera? Mon ;)

... hvis du er interesseret, kan du faktisk godt skille de fleste
engangs-kameraer ad efter de er brugt, og selv tage filmen ud - så kan
du også se hvordan kameraet er opbygget. Bl.a. er der ikke noget
blænde..

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 03-07-03 13:58

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in news:be18h0$vlh$1
@news.mihtjel.dk:

> [...]
> engangs-kameraer ad efter de er brugt, og selv tage filmen ud - så kan
> du også se hvordan kameraet er opbygget. Bl.a. er der ikke noget

Nu er jeg ikke noget geni til elektronik, men jeg læste engang en advarsel om
at på engangskameraer (og alm. kameraer) kan kapacitoren der bruges af den
indbyggede blitz give et alvorligt stød, hvis man er uheldig. Bare en lille
advarsel for en god ordens skyld..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 03-07-03 14:02

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote:
> [...]
> indbyggede blitz give et alvorligt stød, hvis man er uheldig. Bare en lille

Ja, man skal nok lige fyre blitzen af først. (i øvrigt kan laderen i
blitz-enheden bruges til meget andet sjov elektronik ;)

Fra : Anders Kvist

Dato : 03-07-03 14:25

Rune B. Broberg wrote:
> Ja, man skal nok lige fyre blitzen af først. (i øvrigt kan laderen i
> blitz-enheden bruges til meget andet sjov elektronik ;)

Sådan en stødstang til at bugge folk med? ;)

/Anders

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-07-03 20:07

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev :

>Bl.a. er der ikke noget blænde..

Der må da være en fast blænde, hvad vil du ellers kalde »hullet«,
hvor lyset kommer ind?
--
Knud

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-03 22:15

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> Der må da være en fast blænde, hvad vil du ellers kalde »hullet«,
> hvor lyset kommer ind?

Ha, det er ligesom, når folk har en cykel uden gear. Så kommer man ikke
ret langt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-07-03 14:30

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> Ha, det er ligesom, når folk har en cykel uden gear. Så kommer man
ikke
> ret langt.

Dén vil jeg godt have nærmere forklaret. En gammel "væltepeter" har da
f.eks. ikke noget, der tilnærmelsesvis kan kaldes et gear, og mig
bekendt kan man da godt cykle på den.

--
-Jens B.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-07-03 23:29

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Dén vil jeg godt have nærmere forklaret. En gammel "væltepeter" har da
> f.eks. ikke noget, der tilnærmelsesvis kan kaldes et gear, og mig

Jo, den har da netop ét gear. Det samme gælder en cykel med gammeldags
fodbremse. Men den har ingen gearskifter. Det var analogt til, at en
sagde, at et engangskamera ikke har nogen blænder. Den har da en
blænder. Det har alle kameraer. Men den har ikke en regulerbar blænder.
Det var bare ordkløveri og ment som en vittighed. Ligesom dengang, da
der var modstand mod atomkraft, og mange lavede "Atomfri zone". Det er
lidt svært at lave en atomfri zone, da alt er opbygget af atomer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 05-07-03 23:38

> [...]
> der var modstand mod atomkraft, og mange lavede "Atomfri zone". Det er
> lidt svært at lave en atomfri zone, da alt er opbygget af atomer.

Well, nu ER der jo ikke noget blænde i selve kameraet - objektivets
frontelement er så småt at det fungerer som blænde. Nogenlunde som et
"pinhole"-kamera.

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-07-03 08:59

> Jo, den har da netop ét gear

Nejda, der er ingen udveksling på en væltepeter. Pedalerne er monteret
direkte på aksen på det forreste hjul, der er kæmpestort for at
kompensere for det manglende gear.

> Det samme gælder en cykel med gammeldags
> fodbremse. Men den har ingen gearskifter.

Det er korrekt. En cykel med kæde har mindst ét gear.

> Det var analogt til, at en
> sagde, at et engangskamera ikke har nogen blænder. Den har da en
> blænder. Det har alle kameraer.

Nej, alle kameraer har en blændeåbning, der er en forskel.

> Men den har ikke en regulerbar blænder.

Korrekt. Begrebet "blænde" dækker normalt over selve "hullet",
hvorigennem lyser fokuseres. En mekanismen, der kan ændre hullets
diameter, kaldes typisk for "variabel blænde".

> Det var bare ordkløveri og ment som en vittighed.

Dén havde jeg fanget. Derfor kan man jo godt bære lidt ved til bålet,
ik'?

> Ligesom dengang, da
> der var modstand mod atomkraft, og mange lavede "Atomfri zone". Det er
> lidt svært at lave en atomfri zone, da alt er opbygget af atomer.

Nu tager du sør'me fejl igen Der stod sgu'da altid "atomVÅBENfri
zone" på teksterne. Desuden er et vakuum atomfrit, når vi nu er i gang
med fluekn*pperiet

--
-Jens B.

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 09:57

Jens Bruun wrote:
> Nejda, der er ingen udveksling på en væltepeter. Pedalerne er monteret
> direkte på aksen på det forreste hjul, der er kæmpestort for at
> kompensere for det manglende gear.

Nu vil jeg vove at påstå at der ingen udvelsling kræves for at lave et
gear... om det er en cykel med en kæde eller en veltepeter, så har den
ET gear :) Den kompenserer ikke for et manglende gear, men en udveksling...

MVH

Anders Kvist

(er vi ikke på en forkert kanal?)

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-07-03 10:10

"Anders Kvist" <akv@lnxbx.dk> skrev i en meddelelse

> Nu vil jeg vove at påstå at der ingen udvelsling kræves for at lave et
> gear...

Det kan der være noget om, men hvad er et gear så?

> om det er en cykel med en kæde eller en veltepeter, så har den
> ET gear :)

Nope, stadig ikke enig.

> Den kompenserer ikke for et manglende gear, men en udveksling...

Du drejer hjulet rundt ved direkte kraftpåvirkning -> intet gear.

> (er vi ikke på en forkert kanal?)

Muuuuuligvis

--
-Jens B.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-07-03 15:55

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Anders Kvist" <akv@lnxbx.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan der være noget om, men hvad er et gear så?

Iflg. ordbogen:

gear [gi'r] subst. -et, gear, -ene
1. en maskindel som bruges i fx bilmotorer ved start og
hastighedsændring. Gearet kan ved hjælp af tandhjul omsætte en hurtig
rotation til langsom rotation eller ændre rotationsretningen, og det kan
hermed få en ringe kraft til at flytte en tung genstand.

> Nope, stadig ikke enig.

Det er nok rigtigt, at der skal være en udveksling eller ændring af
omdrejningsretning, for at man kan tale om et gear.

> Du drejer hjulet rundt ved direkte kraftpåvirkning -> intet gear.

> Muuuuuligvis

Derfor ville jeg heller ikke komplicere sagen yderligere, når vi nu ikke
er i cykelgruppen. Cykler med ét gear betegnes ofte som cykler uden
gear, og det er jo i princippet forkert. Dog undtagen når der er tale om
en væltepeter eller en trehjulet cykel til små børn, hvor pedalerne
sidder direkte på hjulakslen. Det er rigtigt. Jeg prøvede bare at gøre
det kort og enkelt.

PS: Min Minox EC har en ikke variabel blænder på 5,6, og det har det
dæleme!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 15:59

Henrik Münster wrote:
> Det er nok rigtigt, at der skal være en udveksling eller ændring af
> omdrejningsretning, for at man kan tale om et gear.

Det er der vel også på en veltepeter....afhængigt af armen fra center af
hjulet til pedalen...jo større det er, jo mindre uveksling, men den
bliver lettere at træde og omvendt! ;)

*slår snart sig selv*

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-07-03 21:25

> [...]
af
> hjulet til pedalen...jo større det er, jo mindre uveksling, men den

Det er meeeget fristende at følge op, men jeg tør altså ikke længere

--
-Jens B.

Fra : Anders Kvist

Dato : 13-07-03 21:29

Jens Bruun wrote:
> Det er meeeget fristende at følge op, men jeg tør altså ikke længere

Tror også denne tråd er erklæret for DØD! :)

MVH

Anders Kvist

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-03 08:44

> Tror også denne tråd er erklæret for DØD! :)

Enig. STENDØD!

--
-Jens B.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 03-07-03 22:16

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> Der må da være en fast blænde, hvad vil du ellers kalde »hullet«,
> hvor lyset kommer ind?

Ingen blændemekanisme, så. Forskellen er den samme ;)

Fra : Sune Kjærgård

Dato : 02-07-03 22:39

Hvorvidt det er en iso 200 eller 400 film betyder ikke så meget i den her
sammenhæng. De kan rette op på en del på laboratoriet. Til gengæld er det
vigtigt at der er blitz på kameraerne, for ellers er de ikke meget værd
inden døre

--
Mvh Sune

Udskift nejtaktilspam med indbakke hvis du vil maile!

"Lars Christoffersen >@aab-net.dk>" <Lars.Christoffersen<<FJERN> wrote in
message news:bdvfpk$9id$1@news.net.uni-c.dk...