Er der noget man bare MÅ smage på Mallorca~
Fra : Peter Westh

Dato : 02-04-01 11:38

Jeg skal til Mallorca på daseferie i næste uge. Er der nogen kulinariske
specialiteter, man bare *må* smage, nu man er der?

- og er der noget, man gør godt i at købe med hjem? Spanske mandler, men
hvad ellers?

MVH

Peter

Fra : (Sebastian Løc

Dato : 05-04-01 20:12

Hjerbas (eller hvoradan det nu staves)
Mollirquinsk Anislikør. Pas på man få frygtlige tømmermænd af den søde
(dolce). Jeg har aldrig set den i en butik i DK.

Og husk, der er saison for friske mandler!

hilsen
Sebastian

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-04-01 14:51

> [...]

> specialiteter, man bare *må* smage, nu man er der?
>
> - og er der noget, man gør godt i at købe med hjem? Spanske mandler, men

Det arbejder sikkert nogle søde piger på nogle barer - hvad med at smage
på dem ?! ))

--
Ciao Jesper

Fra : PHK

Dato : 11-04-01 23:35

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Det arbejder sikkert nogle søde piger på nogle barer - hvad med at smage
> på dem ?! ))

"Jamen han kan jo slet ikke lide sild"

--
_
|_|

Fra : Woody

Dato : 12-04-01 22:05

Jeg har ikke været der i mange år, men da jeg var ung (i 50'erne) var
jeg dernede nogen vintermåneder. "Cognac che mada" er varm cognac der
sættes ild på, serveret i en lille kaffekop. Man lægger underkoppen
på for at slukke ilden når man tænker den er "brændt" nok, det giver
nemlig en herlig smag til drikken. God til en kold dag. For øvrigt er
LaCao calniente også godt, det er varm cacao med cognac i.

"Yerba buena" er hjemmelavet anislikør med diverse grønne urter sat
til "træk" i flasken, Anis i Spanien er i princippet Arak i Syrien,
Grappa i Italien, Outzo i Grækenland og Absinth i Frankrig.

I nogen barer fås de små røde pølser overhældt med Anis med ild i,
ganske sjove. Vist nok Choriccos og lidt mer' som jeg har glemt.

Du skal prøve dig igennem alle de Tapas de har i barerne til at snuppe
om eftermiddagen til en drink. (Alt det der ligger i de små skåle på
bardisken)

Palo er en hedvin lavet på Johannesbrød, ret speciel!!

Du skal også få dig en Päella, de kan være lige så gode som dem der
fåes i Valencia.

Desværre kender jeg ikke til hvodan der er dernede nu, jeg tænker på
prislaget, men det har nok forandret sig. Da jeg var der var Juan
March chef for hele Middelhavets smugling og han boede lige ved Plaza
San Antonio hvor alle de autoriserede bordeller lå. Vinen kostede 32
centimes pr liter (100 centimes = 1 peseta = 11 ører!!!!)
Cognac/Brandy kostede 2 kr pr liter, cigaretter 35 ører for 20
amerikanske smøger, dog kun i godt vejr, eller blev de lidt dyrere
fordi det var svært at få dem i land, blandt andet lige neden for det
hyrdehus vi lejede ved stranden i San Thelmo.

Dengang var der et spisehus, en cantina, meget nøgen og primitiv for
fiskere og havnearbejdere på midtermolen i havnen i Palma, det var
helt friske fisk de solgte for ingen penge, men er den der stadig?)

Nyd turen g prøv det hele!!

Mvh Woody

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-04-01 13:44

"Woody" <jenspat@zybermail.dk> wrote in message

> til "træk" i flasken, Anis i Spanien er i princippet Arak i Syrien,
> Grappa i Italien, Outzo i Grækenland og Absinth i Frankrig.

Grappa har intet med de nævnte anisholdige sager at gøre.

mv
Jan

Fra : Woody

Dato : 15-04-01 22:13

On Sun, 15 Apr 2001 14:43:30 +0200, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

>"Woody" <jenspat@zybermail.dk> wrote in message

>Grappa har intet med de nævnte anisholdige sager at gøre.
Så må du undskylde, de er da lavet på samme måde, blir grappa ikke
hvidt når du hælder vand idet ???

mvh Woody

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-04-01 17:21

> Så må du undskylde, de er da lavet på samme måde, blir grappa ikke
> hvidt når du hælder vand idet ???

Næh og næh. Grappa er oprindeligt lavet ved at man destillerede resterne
efter vinproduktionen og det er en brændevin der virker som pigtråd gennem
halsen. Mere moderne vinproducenter har fundet ud af at forædle stadset og
producerer nu en mere rund og venlig vare - men stadigvæk er det en brænding
af vin.

Mon ikke det der gør absinth-typerne hvide, når man hælder vand i, stammer
fra anisolien - der kan opløses i alkohol af en vis styrke og udfældes når
alkoholprocenten falder ved tilsætning af vand.

mvh
Jan