/ Forside / Teknologi / Administrative / MS-Office / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS-Office
#NavnPoint
sion 18709
refi 14474
Klaudi 9389
Rosco40 5695
berpox 5456
dk 5398
webnoob 4919
Benjamin... 4870
o.v.n. 4637
10  EXTERMINA.. 4373
Excel2000, SAND ?
Fra : Jørn Hjortshøj


Dato : 02-04-01 10:42

Hej NG.

Når jeg skriver ordet "sand" eller "falsk" i Excel2000, ændres det til
SAND/FALSK, centreret. Formentlig fordi det samtidig er navnet på en
funktion, men hvorfor så ikke samme "opførsel" med andre funktions-navne??

Hvordan kan jeg undgå det?

Hilsen Jørn H.



 
 
Ole Axelsen (02-04-2001)
Kommentar
Fra : Ole Axelsen


Dato : 02-04-01 11:14

"Jørn Hjortshøj" <jh@soh.dk> skrev i en meddelelse
news:9a9hhv$ih4$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej NG.
>
> Når jeg skriver ordet "sand" eller "falsk" i Excel2000, ændres det til
> SAND/FALSK, centreret. Formentlig fordi det samtidig er navnet på en
> funktion, men hvorfor så ikke samme "opførsel" med andre funktions-navne??
>
> Hvordan kan jeg undgå det?

Nu fremgår det ikke, hvad du skal bruge det til, men hvis du blot skal have
det stående som tekst, kan du skrive 'sand, så vises det rigtigt.


--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.



Jørn Hjortshøj (02-04-2001)
Kommentar
Fra : Jørn Hjortshøj


Dato : 02-04-01 12:49


"Ole Axelsen" <oleaxelsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:9a9kaj$49t$1@news.inet.tele.dk...
> "Jørn Hjortshøj" <jh@soh.dk> skrev i en meddelelse
> news:9a9hhv$ih4$1@news.net.uni-c.dk...
> > Hej NG.
> >
> > Når jeg skriver ordet "sand" eller "falsk" i Excel2000, ændres det til
> > SAND/FALSK, centreret. Formentlig fordi det samtidig er navnet på en
> > funktion, men hvorfor så ikke samme "opførsel" med andre
funktions-navne??
> >
> > Hvordan kan jeg undgå det?
>
> Nu fremgår det ikke, hvad du skal bruge det til, men hvis du blot skal
have
> det stående som tekst, kan du skrive 'sand, så vises det rigtigt.

Ja, det har jeg også selv fundet ud af. Men er der ingen dybere forklaring
på, hvorfor man ikke uden videre kan skrive et ganske almindeligt, dansk
ord? Hvad med den vognmand, der mange gange skal skrive ordet "sand" i
tilbud, fakturaer m.v.

/Jørn



Harald Staff (02-04-2001)
Kommentar
Fra : Harald Staff


Dato : 02-04-01 20:15

Dyb forklaring: Sand og Falsk (eller True og False) er talverdier i binær
(Boolsk) matematik, såsom:

SAND*SAND*FALSK=FALSK
eller
(A1=2)=FALSK
eller
(a1=1)*(A1=1)*(a1=2)=0

Excel er en regnemaskin som behandler tal for hva de egentlig er. Vognmænd
som insisterer på at det man skriver ud er det samme som det man skriver ind
bør benytte en tekstbehandler. StarWriter er min favorit.

Beste hilsen Harald


Jørn Hjortshøj <jh@soh.dk> wrote in message
news:9a9ouj$1vpk$1@news.net.uni-c.dk...
> > > Når jeg skriver ordet "sand" eller "falsk" i Excel2000, ændres det til
> > > SAND/FALSK, centreret.
>Men er der ingen dybere forklaring
> på, hvorfor man ikke uden videre kan skrive et ganske almindeligt, dansk
> ord? Hvad med den vognmand, der mange gange skal skrive ordet "sand" i
> tilbud, fakturaer m.v.




Arne Eckmann (03-04-2001)
Kommentar
Fra : Arne Eckmann


Dato : 03-04-01 08:49

"Jørn Hjortshøj" <jh@soh.dk> skrev:

> Ja, det har jeg også selv fundet ud af. Men er der ingen dybere forklaring
> på, hvorfor man ikke uden videre kan skrive et ganske almindeligt, dansk
> ord?

Høhøhø

Men, hvad så med de stakkels mennesker, der uforvarent
skriver:

=rand(200,99)

efterfulgt af et tryk på enter tasten i Word 2000?

Er der (bortset fra påskeæg) en dybere forklaring på det

mvh
Arne



Jan Kronsell (05-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 05-04-01 11:53

Herj Arne!
> =rand(200,99)
>
> efterfulgt af et tryk på enter tasten i Word 2000?
>
> Er der (bortset fra påskeæg) en dybere forklaring på det

Ja da. Hvis du skal teste en udskrift eller lignende over fx flere sider,
hvor indholdet er liugrgyldigt, er det en meget hurtig måde at få skrevet
store tekstmængder på.

'Funktionen' findes også i Word97 og den kan i øvrigt også bruges med andre
talkombinationer.

Men ellers er det vidt mest tænkt som et æg.
Jan



Jens Gyldenkærne Cla~ (02-04-2001)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 02-04-01 12:05

"Jørn Hjortshøj" <jh@soh.dk> skrev:

>Når jeg skriver ordet "sand" eller "falsk" i Excel2000, ændres
>det til SAND/FALSK, centreret. Formentlig fordi det samtidig er
>navnet på en funktion, men hvorfor så ikke samme "opførsel" med
>andre funktions-navne??

Sand og falsk er værdier - ikke funktioner.

>Hvordan kan jeg undgå det?

Sæt en pling (') ind før: 'sand

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Jørn Hjortshøj (02-04-2001)
Kommentar
Fra : Jørn Hjortshøj


Dato : 02-04-01 12:48

> >Når jeg skriver ordet "sand" eller "falsk" i Excel2000, ændres
> >det til SAND/FALSK, centreret. Formentlig fordi det samtidig er
> >navnet på en funktion, men hvorfor så ikke samme "opførsel" med
> >andre funktions-navne??
>
> Sand og falsk er værdier - ikke funktioner.
>
> >Hvordan kan jeg undgå det?
>
> Sæt en pling (') ind før: 'sand

Ja, det har jeg også selv fundet ud af. Men er der ingen dybere forklaring
på, hvorfor man ikke uden videre kan skrive et ganske almindeligt, dansk
ord? Hvad med den vognmand, der mange gange skal skrive ordet "sand" i
tilbud, fakturaer m.v.

/Jørn



Alex Linaa (02-04-2001)
Kommentar
Fra : Alex Linaa


Dato : 02-04-01 13:17


"Jørn Hjortshøj" <jh@soh.dk> skrev i en meddelelse
news:9a9ots$1rh0$1@news.net.uni-c.dk...
> Ja, det har jeg også selv fundet ud af. Men er der ingen dybere forklaring
> på, hvorfor man ikke uden videre kan skrive et ganske almindeligt, dansk
> ord? Hvad med den vognmand, der mange gange skal skrive ordet "sand" i
> tilbud, fakturaer m.v.

Det er en af de indbyggede "smartheder" i Excel, at den prøver at regne
formatet på det indtastede ud.
Prøv f.eks. at skrive 22-01-2001, og du har straks et datoformat.
Du kan omgå dette ved på forhånd at formattere dine celler som tekst.

Venlig hilsen
Alex Linaa



Jens Gyldenkærne Cla~ (02-04-2001)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 02-04-01 13:25

"Jørn Hjortshøj" <jh@soh.dk> skrev:

>Men er der ingen dybere forklaring på, hvorfor man ikke uden
>videre kan skrive et ganske almindeligt, dansk ord?

Hvordan skal man ellers skrive værdien SAND?

>Hvad med den vognmand, der mange gange skal skrive ordet "sand" i
>tilbud, fakturaer m.v.

Hvis han benytter en engelsk version er der ikke noget problem.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste