koblingen slipper
Fra : Lasse Lundberg

Dato : 02-04-01 10:19

nu ser det ud at cbr koblingen er ved at vise de første tegn på at tiden
etil udskiftnin er inde.

nu er spg. kan man bedømme om det er koblings skiverne eller fjedrene der er
ved at være dårlige ?

når den ikke er helt varm så slipper koblingen, mellem 5-7krpm, med
passager. Alene ser der ikke ud at være noget problem....er det så fjedrene
der er ved at være slappe eller skiverne.

den kører med den samme silikolene15-55 olie semisyntetisk som den altid har
gjort.

den har hydraulisk kobling.

måske skal jeg nøjes med at skifte fjedrene da de ikke koster en ½
bondegård, og se om problemet forsvinder.

Lasse
CBR1000f & Karin

Fra : Armand

Dato : 03-04-01 02:12

Lasse Lundberg <lasse@lundberg-net.dk> skrev i en
> [...]
> passager.
> den kører med den samme silikolene15-55 olie semisyntetisk som den

- - -Og er ikke overfyldt????

Forøvrigt er der her endelig en aktuel testcykel til mine HK/moment
udtalelser tidligere!
Jeg har netop brugt hjulspinn og slippende/glidende koblinger som
eksempler på at det er Drejningsmomentet der trækker igennem, imens at
koblingen tværtimod kan hænde at få fat igen til trods for stigende
effekt i pågældende omdrejningsområde!
Ergo: Momentet er det man føler/bruger til hjulspinn (koblingsglid) og
wheelies, imens at HK "kun" er et tal for accelerations-formåen!

Kan du bekræfte at når CBR'en slipper, er det nærmere ved max-moment end
max HK?!
Kan du ligeledes bekræfte at den atter får fat igen ved et højere
omdrejningstal, hvilket måske endda er dér hvor effekten (HK) er
størst?!

--
Armand.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 03-04-01 07:50

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in > Kan du bekræfte at når
CBR'en slipper, er det nærmere ved max-moment end
> max HK?!

Yepper mellem 6000-8500 rpm har den max moment og det er netop her den
glider.

> Kan du ligeledes bekræfte at den atter får fat igen ved et højere
> omdrejningstal, hvilket måske endda er dér hvor effekten (HK) er
> størst?!

HK kurven topper ved 9000-9250 rpm, og her plejer at den at fange igen.

Håber det svarer på dit spg. Armand

Lasse
CBR1000f & Karin

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 03-04-01 12:02

maskinen skal aligevel have en service...så nu får jeg skiftet både fjedre
og skiverne....så bliver den nok som ny igen

Lasse CBR1000f

Fra : Armand

Dato : 03-04-01 12:04

> [...]
> den glider.

> HK kurven topper ved 9000-9250 rpm, og her plejer at den at fange

Aaaaahhh!!!

Dejligt at få bekræftet noget der indtil nu er blevet anset som en
påstand fra min side ))

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 03-04-01 15:11

> Dejligt at få bekræftet noget der indtil nu er blevet anset som en
> påstand fra min side ))

Kun en påstand, Armand? Vi er nogen der har vidst det hele tiden (eller i
hvert fald de sidste par år . Vi har måske ikke råbt højt nok.

Mvh
Steen

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 03-04-01 20:31

> [...]
> Ergo: Momentet er det man føler/bruger til hjulspinn (koblingsglid) og
> wheelies, imens at HK "kun" er et tal for accelerations-formåen!

Her er min teori:

Momentet er et udtryk (nm) for hvor mange kilo der kan flyttes een meter på
et sekund.
HK er et udtryk for den energi der maksimalt kan ydes, derfor opgives det
idag i kw. 0,736kw = 1 hk

Du har fuldstændigt ret i, at der hvor momentet er størst svare til det sted
hvor belastningen på koblingen m.m.momentant er størst, havelågen (MC'en)
flyttes simpelthen hurtigst netop der, flest cm pr. sek.

Hvis 1kg flyttes 1m på 1sek er det vist nok et moment på 1nm (jeg vil gerne
korrigeres hvis jeg tager fejl)

80nm må derfor være 80kg flyttet 1meter på 1sekund. Det er vel acceleration
eller?

En helt anden side er virkningsgraden, som helt sikker er tæt på nul med en
kobling der glider, effekten brændes af i mellem koblingens friktionsplader.

Er jeg helt forkert på den?

Henry

Fra : Armand

Dato : 04-04-01 02:17

Henrik Nedergaard <henry@mail.removethis.dk> skrev i en

> [...]
meter på
> et sekund.
> HK er et udtryk for den energi der maksimalt kan ydes, derfor opgives
hk.....................................................
> Er jeg helt forkert på den?

Utvivlsomt.

Drejningsmomentet gælder udregningen: kraft x arm, hvorfor det er
momentet der rykker dækket fri af sit bid i asfalten.

Ligesåsnart der kommer tid ind i billedet har du en effekt
(hk) -udregning!
kraft x tid = noget med acceleration => effekt = acceleration.

Hvis vi falder tilbage til strengens emne, så kommer det kuriøse netop
ind omkring hjulspinn eller glidende kobling:
"skredet" sker primært omkring max drejningsmoment, imens biddet
ligefrem kan være genetableret ved omdrejningstallet for max. effekt,
hvor modellen jo ellers rykker mest i landskabet

--
Armand (der lige fik pustet lidt til gløderne igen)