Hilfe, appletalk netværk..
Fra : Torben Hansen

Dato : 04-12-00 22:10

Hej,

Jeg har ikke brugt mine to mac's i netværk i det sidste halve år, og det
på grund af en ganske simpel ting. Det tager min Ibook 10-15 minutter at
starte op med AppleShare extension på, og det er helt utåleligt.

For at gøre en lang historie kort, så er her kort opremset historien.
Jeg havde to Macs, en 7300 og en 8600 der kørte fint sammen med
AppleTalk. Jeg sælger min 8600 og køber en Ibook istedet, og vil gerne
snakke med min 7300 via Appletalk... Det går helt galt, Ibooken er nu
10-15 minutter om at starte, og hvem kan holde der mareridt ud.

Jeg opgraderer min 7300 med MacOs 9.0, det kunne jo muligvis være
problemet - men nej. Nu kører min 7300 MacOS 8.5 igen, min IBook 9.04.
Jeg har ikke haft dem i netværk godt et halv år, men nu skal det være.

Jeg skal nemlig opgradere min Ibook med større harddisk, og det er
derfor nødvendigt at overføre mine date til 7300 maskinen imens. Jeg
venter de 10-15 minutter det tager, og overfører lidt filer frem og
tilbage før jeg lige gør det endeligt.

Desværre oplever jeg fejl i dataen bagefter, programmer vil ikke starte,
mine emails er smadret m.m. Jeg kører lidt norton og alt det der, og
ender også med at tage en INFO (apple+i) på 7300 maskinens harddisk fra
min Ibook.

Harddisk er på 4 GB, i info vinduet siger den størrelse 1,99GB og brugt
1,99GB - hvilket ikke passer - og jeg kan både læse og skrive til den.

Er der nogle der kan hjælpe? eller kender til denne type problemer?

Tilsidst kan jeg lige nævne at slår jeg AppleShare fra på Ibook, starter
den op lyn snell som den skal. Men slår jeg AppleShare til, starter den
op til der kommer et skærmbillede, et par enkelte ikoner dukker op,
derefter låses mus og tastatur, og der går 10-15 minutter før den kommer
videre og er startet rigtigt op, og er tilsluttet appletalk.

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-12-00 23:59

In article <1el4xwn.1dqv6xlm4ohoaN@77.ppp1-20.worldonline.dk>,
tsh@gameon.dk (Torben Hansen) wrote:

> [...]
> derefter låses mus og tastatur, og der går 10-15 minutter før den kommer
> videre og er startet rigtigt op, og er tilsluttet appletalk.

Prøv at fjern det der ligger i mappen "servere" i Systemmappen.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Torben Hansen

Dato : 05-12-00 13:03

Det var sku da simpelthen for vildt.. Nu starter den op helt uden
ventetid overhovedet faktisk. Mappen var også fyldt med en 50-70 ikoner.

Men er der nogen der har en forklaring på hvorfor en harddisk der er
4.2GB, på den anden side af netværket ses som en 1,99GB?

Alle harddisk kører MacOS Extended/Udvidet. Den ene Dansk MacOS 9
(Ibook), den anden Engelsk MacOS 8.5

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-00 13:11

In article <1el63e8.1ygjt8211m5a0gN@4.ppp1-28.worldonline.dk>,
tsh@gameon.dk (Torben Hansen) wrote:

> Det var sku da simpelthen for vildt.. Nu starter den op helt uden
> ventetid overhovedet faktisk. Mappen var også fyldt med en 50-70 ikoner.

Det var altså et pletskud - hold kæft jeg er god

> Men er der nogen der har en forklaring på hvorfor en harddisk der er
> 4.2GB, på den anden side af netværket ses som en 1,99GB?

Er det fra OS 8.5 du ikke kan se mere end 2GB på OS 9?

Memer at have hørt noget om AppleShare og 2GB, men det var i forbindelse
med NT. Prøv at opdater 8.5 HD'en med diskværktøjet fra 9'eren og se om
det hjælper, ellers må du opdatere AppleShare.

--
MVH
Martin Edlich