Servlet eller applet?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 17-07-03 17:51

Hej NG.

Jeg er ved at konvertere et større projekt fra VB/ASP til Java/JSP.
Til applikationen hører en java applet, der indeholder en menu. Men så
tænkte jeg, om det er muligt / kan betale sig at lave appletten om til en
servlet i stedet, når nu siden alligevel er noget java-halløj
Jeg får også brug for at bruge noget treeview, der skal have sit indhold fra
en database. Skal det laves som applet aller servlet?

c",)
Stefan

Fra : Morten

Dato : 18-07-03 13:12

"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> wrote in message news:<3f16d423$0$935$d40e179e@nntp02.dk.telia.net>...
> [...]
> Jeg får også brug for at bruge noget treeview, der skal have sit indhold fra
> en database. Skal det laves som applet aller servlet?

Det er bestemt muligt. Personligt vil jeg foretrække at generere det
på server siden, men det er som sagt personligt, hvad er problemet
du skal løse? Hvad vinder/taber du? Er det "for sjov" så benyt da endeligt
lejligheden til at skrive det om til server siden. Har du en deadline
bør du måske gemme det til aller sidst.

En lille kommentar, ".. siden alligevel er noget java-halløj ..", fundamentalt
set er det jo ikke sandt. Siden er noget HTML der tilfældigvis er genereret
via noget Java kode på serveren. At du vælger at smide en applet ind i siden
er helt uafhængigt af dette.

Mht. en træstruktur, så se: http://www.treemenu.com/

Mvh Morten

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 18-07-03 22:10

> Det er bestemt muligt. Personligt vil jeg foretrække at generere det
> på server siden
Hvorfor?
Menuen har de samme grundelementer for alle bruge, mens spcielle brugere har
et par ekstra punkter.
Træet er specifikt for hver bruger, og skal vise forskellige oplysninger for
de enkelte valg i menuen.

> [...]
genereret
> via noget Java kode på serveren. At du vælger at smide en applet ind i
Point taken

> Mht. en træstruktur, så se: http://www.treemenu.com/
Det er imponerende hvad nogle mennesker kan. Det må jeg se nærmere på.

mvh
Stefan

Fra : Ronni

Dato : 19-07-03 00:35

> Det er bestemt muligt.
<snip snap>
> Mvh Morten

Hejsa

Uden at have bestemt meget forstand på hvad servlets, beans mv er, har jeg
lige et spørgsmål til ovenstående.

En java applet, er afaik det eneste java relateret program der kan køres
clientside.
Hvis man laver en servlet (der er det "samme"/tilsvarende som et cgi/perl
script (eksempelvis) afaik), bliver det
så ikke blot at lave appletten om til noget java kode der udføres på
serveren og spytter menuen ud i tekst (html),
i stedet for en java applet der laver menuen clientside ?

/Ronni

Fra : Anders Holmbech Niel~

Dato : 19-07-03 11:44

> [...]
> serveren og spytter menuen ud i tekst (html),
> i stedet for en java applet der laver menuen clientside ?

Jo det gør det. Men min erfaring er at det er væsentlig nemmere at styre
tingene backend og så generere menu'en, der hvor man har "nem" adgang til de
informationer, der i dette tilfælde skal give separate menuer til de enkelte
brugere.
En anden menu der kunne bruges er denne her:
http://www.jenkov.dk/projects/treetag/treetag.jsp

som en af mine venner har lavet. Det bruger jsp tags og så genererer man
indholdet serverside.

God fornøjelse.

MVH

Anders Holmbech Nielsen