Scroller til elementer på JPane - er det m~
Fra : Ukendt

Dato : 15-07-03 15:42

Hey,

jeg sidder og er ved lave et program til min mp3afspiller.
Det letter udvælgelsen af filer, så jeg nemmere kan se hvor
meget plads der er ledigt på afspilleren osv. ud fra de valgte
filer. Desuden har jeg lavet noget gejl med overførsels-
forsinkelse, grundet det er en usb-enhed. Det hele virker fint,
men i vanlig stil er guien nu blevet det jeg har brugt mest tid
på. Problemet er at, den repræsentation jeg har lavet til mp3-
filerne (rent grafisk altså). Først prøvede jeg med tekstappend
på et JTextArea. Det virkede også fint, og jeg fik et JScrollPane
på. Problemet var bare at jeg ikke kunne bruge det til filudvælgelse.
Jeg har så brugt et JPanel i stedet, og min mp3repræsentation består
nu af mit eget komponent: GUI_mp3Entry. Denne extender så JPanel.
Jeg kan også fint tilføje elementerne og flot ser det ud, men!
Men, men, men... Mit JScrollPane virker desværre ikke. Er der ingen
mulighed for at få scrollet ned igennem de elementer jeg har tilføjet
mit JPanel?

Jeg ridser lige op:
Jeg har et JPanel, mp3Pane.
Så har jeg min eget JKomponent, GUI_mp3Entry.
Jeg tilføjer så GUI_mp3Entries til mp3Pane, og meningen er så at der
skal være en scroll i højre side så jeg kan se alle tilføjede komponenter.

Jeg gætter på at problemet har noget at gøre med at JTextArea er dynamisk,
mens JPanes er en statisk størrelse. Håber der en løsning eller en anden
fremgangsmåde at gøre dette på.

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 18-07-03 21:56

"Trygleren [9000]" wrote:

> [...]
> Jeg tilføjer så GUI_mp3Entries til mp3Pane, og meningen er så at der
> skal være en scroll i højre side så jeg kan se alle tilføjede komponenter.

Når du lægger mp3Pane på en container skal du lægge en javax.swing.ScrolPane
på som indeholder denne:

container.add( new javax.swing.JScrollPane(mp3Pane) );

- hvis det ikke virker, må du stikke os koden.

Ulrik Magnusson

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 20-07-03 22:19

> [...]
>Jeg tilføjer så GUI_mp3Entries til mp3Pane, og meningen er så at der
>skal være en scroll i højre side så jeg kan se alle tilføjede komponenter.

Hvad med at bruge en JList eller en JTable istedet for JPanel ? De kan
umiddelbart snakke med en Scrollpane. Ellers bliver du vist nødt til at
implementere et Interface til formålet i din JPanel. Det er svjh noget med
'Scrollable'

Niels Dybdahl

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-03 10:06

I galskab skrev Ulrik Magnusson <ulrikm@yahoo.com>

> Når du lægger mp3Pane på en container skal du lægge en
> javax.swing.ScrolPane på som indeholder denne:
> container.add( new javax.swing.JScrollPane(mp3Pane) );

Det er pt. den måde jeg gør det på.

> - hvis det ikke virker, må du stikke os koden.

Jeg prøver lige Niels forslag først - jeg er ikke så stolt
af min guikode, hehe. Jeg synes at lige så snart jeg går i gang
med det skidt, så skifter kobling fra lav til høj - det er
også derfor jeg altid har holdt mig til hardcodingen =)

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-03 10:08

I galskab skrev "Niels Dybdahl" <Niels@Dybdahl.dk>

> Hvad med at bruge en JList eller en JTable istedet for JPanel ?
> De kan umiddelbart snakke med en Scrollpane.

God ide. Jeg kigger lige på det.

>Ellers bliver du vist nødt til at implementere
>et Interface til formålet i din JPanel. Det er
>svjh noget med'Scrollable'

Det bliver forhåbentlig ikke nødvendigt.

Vender lige tilbage, når jeg har fået testet det.

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-03 11:07

I galskab skrev "Trygleren [9000]" <hesteskeletAhesteskelet.dk>

> [...]
> med det skidt, så skifter kobling fra lav til høj - det er
> også derfor jeg altid har holdt mig til hardcodingen =)

Blahblahblah fra mig af. Det driller stadig - øv. Det sker dog
kun ved 6+ elementer.

Billede af 'fejlen':
http://www.hesteskelet.dk/newsgroup/tryglermp3.jpg

Kode til mainframe:
http://www.hesteskelet.dk/newsgroup/GUI_mainFrame.java

Kode til mp3entry:
http://www.hesteskelet.dk/newsgroup/GUI_MP3Entry.java

Panelet(pt. JList) der indeholder mp3entries, hedder
mainLeftComplete. Mp3entries bliver tilføjet i metoden
updateMp3List() i GUI_mainFrame. Af en eller anden grund,
nægter de scrollbars at komme frem *hrumpf*.

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 22-07-03 22:07

"Trygleren [9000]" wrote:

> I galskab skrev "Trygleren [9000]" <hesteskeletAhesteskelet.dk>

> Blahblahblah fra mig af. Det driller stadig - øv. Det sker dog
> [...]

Så vidt jeg kan se, skal du fjerne kaldet

mainLeftComplete.setPreferredSize(new Dimension(380,540));

- her siger du jo sådan set at mainLeftComplete gerne skal være mindre
end området det vises i og scrollbar vil derfor ikke være relevant.

Ulrik Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-03 09:24

> [...]

> - her siger du jo sådan set at mainLeftComplete gerne skal være
> mindre end området det vises i og scrollbar vil derfor ikke

Det er rigtigt - og den har også været oppe at vende; desværre
uden resultat. Mange af de funktioner jeg bruger på panelerne i
koden pt., er for at fejlfinde(-rette). Hver gang uden resultat
desværre. Jeg har i øvrigt omdøbt mainLeftComplete til mp3List da
den nu er blevet det (der var et andet komponent på den før). Jeg
ligger lige en ny version op, så snart jeg får min DNS-server op
at stå igen =)
Men det er rigtigt at setPrefferedSize og ScrollPanes ikke er
bedste venner - det har dog intet hjulpet her - jeg kan ikke helt
se hvad det er der laver 'fejlen'.

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-03 09:31

> [...]

> Men det er rigtigt at setPrefferedSize og ScrollPanes ikke er
> bedste venner - det har dog intet hjulpet her - jeg kan ikke

HA! Det fik jeg sagt ALT for tidligt. Jeg fjernede
setPrefferedSize og satte mp3List til at vaere et JPanel i stedet
for en JList igen og VUPTI! Nu spiller det maks! Takker og
bukker! Point til Ulrik =)