Kan denne HD bruges i en G3?
Fra : Jørgen Angel

Dato : 18-07-03 10:22

Jeg overvejer at købe en harddisk til min Beige G3 MiniTower OS 9.2.2.
Jeg har fundet denne, kan den bruges i min maskine uden problemer eller
er der noget jeg skal være opmærksom på?

Med venlig hilsen
Jørgen Angel

Seagate Barracuda 7200.7 120GB
Cache: 8196KB
Seek: 8,5ms
Spin: 7200RPM
Interface: Ultra DMA / 100 (IDE)
Disk drive size: 3 1/2" x 1"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-07-03 13:29

Hej Jørgen

Ja, det vil endda være en fremragende disk! - Du kan dog ikke udnytte UDMA
ATA100 på en Beige G3, men den skal blot jumpes og sættes til den ATA
controller, der er i en Beige G3, så kører den, - og den kører godt og
hurtigt! - Jeg har selv 2x Barracuda IV ATA-100 UDMA i min egen Beige
G3/300AV, og det kører bare godt - andet er der ikke at sige til det.

Men hvordan lige div. jumpers skal sidde, kan jeg ikke sige, da jeg jo
ikke selv monterer intern hardware...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-07-03 13:34

Hej igen...

Jeg glemte lige at tilføje, at selvom du ikke kan udnytte ATA-100UDMA, så vil
du kunne udnytte den ATA controller, der sidder i din G3 maksimalt.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 18-07-03 22:47

> [...]
> hurtigt! - Jeg har selv 2x Barracuda IV ATA-100 UDMA i min egen Beige
> G3/300AV, og det kører bare godt - andet er der ikke at sige til det.

Tak for responsen - jeg vil bestille sådan en sag.
Jørgen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-07-03 18:01

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har fundet denne, kan den bruges i min maskine uden problemer eller
> er der noget jeg skal være opmærksom på?

Den er helt fin, da du ikke kan udnytte en større disk end denne.

Prisen skal være omkring 800 kr.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 18-07-03 22:47

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Den er helt fin, da du ikke kan udnytte en større disk end denne.
>
> Prisen skal være omkring 800 kr.

878 (incl. moms)
702 (excl. moms)
det lyder vel meget fair, ikke?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-07-03 23:39

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> 878 (incl. moms)
> 702 (excl. moms)
> det lyder vel meget fair, ikke?

Jo, det er kun en hund mere end det billigste sted, så det er jo til at
leve med.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 19-07-03 07:20

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jo, det er kun en hund mere end det billigste sted,
Som du fandt på edbpriser.dk eller...?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-07-03 20:14

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Som du fandt på edbpriser.dk eller...?

Yep

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 18-07-03 21:06

> [...]

> Jeg har fundet denne, kan den bruges i min maskine uden problemer eller
> er der noget jeg skal være opmærksom på?

Vær opmærksom på hvilken type din beige G3'er er hvis du har planer om
at beholde din gamle disk. De første beige G3'ere kan kun ha' én disk
eller cd-drev på hver IDE bus. Skal du bare ha' skiftet den gamle disk
ud med en ny så ser du bare bort fra hvad jeg har skrevet

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Jørgen Angel

Dato : 18-07-03 22:47

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Vær opmærksom på hvilken type din beige G3'er er hvis du har planer om
> at beholde din gamle disk. De første beige G3'ere kan kun ha' én disk
> eller cd-drev på hver IDE bus.

Hvordan finder jeg ud af hvilken type min G3 MT er?
Det eneste jeg ved fra min RAM-bestilling er, at det er en Rev. C.
Og dermed vel næppe en af de første, eller kan man ikke konkludere
således?
Jørgen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-07-03 00:12

> [...]

> Det eneste jeg ved fra min RAM-bestilling er, at det er en Rev. C.
> Og dermed vel næppe en af de første, eller kan man ikke konkludere

Det lyder da som en udemærket konklusion. Inde i applesystemprofil står
der nederst produktionsoplysninger. Jeg mener at hvis der står
ROM-revision: $77D.45F6
Så er det er rev. A står der noget andet så skulle det være en B eller
C. Jeg har prøvet at kigge efter det hos apple men der står ikke rigtig
noget om det.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Jørgen Angel

Dato : 19-07-03 07:20

> [...]

> Så er det er rev. A står der noget andet så skulle det være en B eller
> C. Jeg har prøvet at kigge efter det hos apple men der står ikke rigtig

Det var netop sådan jeg fandt ud af at min var en Rev. C.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-07-03 13:47

Hej Jørgen

- Og det betyder, at du har 2x ATA BUS med både ID 0 og 1 med Master-Slave
på begge BUS'er, så i praksis kan du endda montere 4 stks. af den disk, -
men så skal du jo selvfølgelig tage både zipdrev og CD drev ud...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-07-03 13:39

Hej Nicolai

Det r rigtig, men svjv. gælder det kun på Desktop modellerne 233rev.A og
266rev.A, - ikke på Desktop 300 og på Minitower 266-366. - De har alle ROM
af rev.B eller C typen...

mvh. Erik Richard

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 20-07-03 03:24

> [...]
> 266rev.A, - ikke på Desktop 300 og på Minitower 266-366. - De har alle ROM

Jeg har altid troet at det var det samme for både desktopmodellerne og
for MT modellerne... Så har jeg da lært noget nyt i dag også

Og vil straks løbe ud og hente en ekstra hd'er til min egen maskine.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk