overspilning af vinyl til cd?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-07-03 06:13

Hej Allesammen.
Jeg har en del vinyl, som jeg gerne vil overspille, hvordan gøres de
nemmest?
Har hørt om en lille "dims" fra Griffin,(Office line) som skulle være
lige til at stikkke i anlægget (forstærkeren,ikke?), så lidt stik
"transformation" i "Dimsen" og så ind i andlægget med minijack?

Ibook 2000 SE, Graphite, 366 mhz, 320 RAM, INGEN FIREWIRE!

Glæder mig til at høre Jeres kvalificerede bud
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-07-03 11:43

In article <1fy8bby.7551sk1benwxoN%mailloneabso@nospamnetscape.net>,
Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> [...]
> lige til at stikkke i anlægget (forstærkeren,ikke?), så lidt stik
> "transformation" i "Dimsen" og så ind i andlægget med minijack?

Hej Lone

Jeg bruger en iMic fra Griffin der sættes i USB stikket i Mac'en.
Herudover skal du bruge et audiokabel der skal forbinde dit anlæg med
iMic'en. Og så har jeg anskaffet mig et sharewareprogram der hedder
Audiocorder, der virker som "båndoptager". Det fungerer upåklageligt

Audiocorder kan du finde her:
http://www.blackcatsystems.com/software/audiocorder.html
Du kan også hente et gratis program fra Griffins hjemmeside der hedder
FinalVinyl, men det fungerer ikke lige så godt, synes jeg.

Mvh Ann Rudbeck

Fra : Lone Schmidt

Dato : 18-07-03 22:44

Ann Rudbeck <webmaster@FJERNESsiamis.com> wrote:

> [...]
> Du kan også hente et gratis program fra Griffins hjemmeside der hedder
> FinalVinyl, men det fungerer ikke lige så godt, synes jeg.

Hej Ann.
Tak for dit hurtige og tilsyneladende "nemme" svar, har meget om ørerne,
pt., men lader dig vide når "projektet " starter.
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 22-07-03 09:52

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Hej Ann.
> Tak for dit hurtige og tilsyneladende "nemme" svar, har meget om ørerne,
> pt., men lader dig vide når "projektet " starter.

Hej
Hvis du har Toast Titanium har du et program der hedder SpinDoctor. Hvis
du bruger det som "båndoptager" kan det automatisk finde alle pauserne
på LPen så du får delt din CD op i en række filer.
Mvh
Hans Jørgen Hvid

Fra : Erling Hansen

Dato : 22-07-03 13:05

Hans Jørgen Hvid <hj.hvid@teliamail.dk> wrote:

> [...]
> du bruger det som "båndoptager" kan det automatisk finde alle pauserne
> på LPen så du får delt din CD op i en række filer.

Hej, Hans Jørgen.
Jeg har Toast Titanium, men jeg kan ikke finde nogen SpinDoctor. Det
lyder ellers nemt. Er det noget jeg skal downloade specielt?
mvh
erling

--
Med venlig hilsen Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Fra : Karl Antz

Dato : 22-07-03 13:23

Erling Hansen <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har Toast Titanium, men jeg kan ikke finde nogen SpinDoctor. Det
> lyder ellers nemt. Er det noget jeg skal downloade specielt?

Den ligger særskilt på Toast-CD'en og skal ekstra-installeres. Pas på
når du upgrader - så _kan_ SpinDoctor forsvinde under visse mystiske
omstændigheder; det gjorde den i ald fald for mig.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erling Hansen

Dato : 22-07-03 15:37

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> når du upgrader - så _kan_ SpinDoctor forsvinde under visse mystiske
> omstændigheder; det gjorde den i ald fald for mig.

sandsynligvis hvad der er sket for Jesper, da han installerede.
Tak for 'hint'et'
mvh
erling

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-07-03 14:47

In article <1fyhv0w.1que6liafm7xkN%hj.hvid@teliamail.dk>, Hans Jørgen
> [...]

> du bruger det som "båndoptager" kan det automatisk finde alle pauserne
> på LPen så du får delt din CD op i en række filer.

Audiocorder kan det samme Og man kan indstille toleranceniveauet,
så der bliver lavet en skæring - også selv om LP'en er gammel og har
knas i rillerne, så der ikke er total stilhed mellem numrene. Man kan
også lave skæringerne manuelt hvis det er en af de LPer der ikke har
hørlige pauser mellem numrene.

Mvh Ann

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 22-07-03 17:09

> [...]

> knas i rillerne, så der ikke er total stilhed mellem numrene. Man kan
> også lave skæringerne manuelt hvis det er en af de LPer der ikke har

Jeg vidste ikke at Audiocorder også kunne. Jeg bruger selv Audiocorder,
når jeg skal programmere til at optage programmer på et bestemt
tidspunkt. Ellers bruger jeg også meget Amadeus der også er et godt
program.

Mvh Hans Jørgen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 22-07-03 18:38

> [...]
> når jeg skal programmere til at optage programmer på et bestemt
> tidspunkt. Ellers bruger jeg også meget Amadeus der også er et godt

tak for svarene, jeg har ikke toast titanium, lige nu hælder mest til
Audiocorder, men når hhv. TT og AC, deler op i filer, er det så mp3? Er
mp3, en helt "unik" fil, eller vil jeg kunne indspille et nummer ,og så
selv tilføje: .mp3?
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 23-07-03 20:24

> [...]

> Audiocorder, men når hhv. TT og AC, deler op i filer, er det så mp3? Er
> mp3, en helt "unik" fil, eller vil jeg kunne indspille et nummer ,og så

Hej Lone
Jeg har kun brugt programmerne til at lave CDer med, altså AIFF filer,
men jeg kan se at Amadeus kan gemme i flere formater incl. MP3.

Mvh Hans Jørgen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-08-03 14:14

> [...]

> knas i rillerne, så der ikke er total stilhed mellem numrene. Man kan
> også lave skæringerne manuelt hvis det er en af de LPer der ikke har

Hej Ann og alle andre
Hvor fider jeg det "toleranceniveau"? og hvordan skal det indstilles?
Jeg inspiller ikke til CD, men computer og lægger det derfter på extern
HD, der gør vel ikke forskel?
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Jens

Dato : 22-07-03 18:00

> [...]

> du bruger det som "båndoptager" kan det automatisk finde alle pauserne
> på LPen så du får delt din CD op i en række filer.

Jeg har prøvet SpinDoctor - og er ikke specielt imponeret over evnen til
at skille skæringer fra hinanden. Den skiller midt i numre - eller lader
hele pladen være én skæring. Jeg har brugt at kopiere den optagne fil
inden automatisk opdeling. Den sletter nemlig originalen ved opdelingen.

Går der så ged i opdelingen, sletter jeg de opdelte filer - og deler
manuelt. Som regel har man en god ide om, hvor lange de enkelte
skæringer skal være.

Jeg finder hele processen så tilpas langsommelig, at jeg kan se, at min
vinylsamling overlever nogle år endnu

/Jens

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Sebastian Løck

Dato : 12-08-03 12:41

mailloneabso@nospamnetscape.net (Lone Schmidt) wrote :

> Hej Allesammen.
> Jeg har en del vinyl, som jeg gerne vil overspille, hvordan gøres de
> nemmest?
Hvis det ikke er noget specielt musik er det nemmeste at du går ind på
http://bibliotek.dk bestiller det hele til afhentning i det nærmeste
bibliotek og når du har CD'en hjemme så ripper du bare med f.x.
iTunes.

Din iBook vil måske kunne rippe med 3gange hastighed. Og så går der en
del tid til at bestille tingene. Det er nemt, lovligt, hurtigt ren
digital og koster ikke noget, bortset fra onlinetiden ved bestilling.

Ellers skal du tilslutte din iBook via en analog lyd forbindelse til
pladespilleren.
En iBook har ikke nogen analog lydindgang. Derfor skal der en adapter
til. Giffin, Edirol og mange andre leverer sådan noget. Din
musikerbiks eller computerpusher har måske et tilbud.
Sådan en lyd-til-USB dims kræver typisk et analog lydsignal på "line
level".

En pladespiller leverer ikke et signal på dette niveau. Det signal
pladespilleren leverer skal forstærkes. Dette kan ske i en ekstra
lille kasse, lidt ældre eller lidt bedre forstærkere har dog en
indgang til pladespilleren. Hvis din forstærker har mulighed at
tilslutte den direkte til pladespilleren kan du føre lyden fra
forstærkeren til UBS dimsen iBook'en idet du tilslutter iBook som en
båndoptager.

Jeg bruger sharewareprogrammet Amadeus til at bruge min iMac som
digital båndoptager.
At indspille Musikken fra LP varer
- den spilletid den LP nu har
- ca. 5 min pr. 1 min spilletid i at fjerne støj mv.
- ca 10 min at sætte markeringer ved skæring start/slut
- ca 20 sec. pr. 1 min spilletid til at gemme som mp3.

Det kan altså hurtig vare 5-6 timer at digitalisere en LP.
Der skal være rigeligt plads på harddisken, gerne en ledig GB.

Det er besværligt, lovligt, du skal måske købe nogle ledninger og
andre dimser, det foregår i realtime og du få stadig lidt støj fra
LP'en med og må nøjes med den nogen gange ret lave dynamik en LP har.

Men det er altså utroligt hvad man kan skaffe vederlagsfrit på
biblioteket. Du har betalt for servicen. Hvor meget? - Se din
selvangivelse.

hilsen
Sebastian

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-08-03 22:01

Sebastian Løck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> [...]
>
> Men det er altså utroligt hvad man kan skaffe vederlagsfrit på
> biblioteket. Du har betalt for servicen. Hvor meget? - Se din

Bedre svar kunne jeg ikke have ønsket mig, Sebastian

Jeg har nu købt imic, og glæder mig til at komme i gang.

Jeg var ikke klar over at det var så omstændigt, tidsmæssigt, så jeg
smutter lige forbi "biblioteket," og ser om de har noget af dét, som
skal overspilles.

MEN... Jeg er stødt på mit første problem med "tilslutningen". Anlæg er
B&O 5500, phono er 7 polet DIN stik. imic skal jo tilsluttes med 2
stik left/right

Nedenunder DIN dåserne er dér stik som kan bruges (left/right), ved
bare ikke hvilke sæt jeg skal vælge...????

PHONO: left /right (IKKE IN/OUT)

TP 2/AUX ( IN/OUT) : Stikdåser til ekstra båndopt.el. CD-afsp. med
phonostik, left /right

LINE (IN/OUT) : Stikdåser til equalizer, left /right

PRE AMP : Stikdåser til efftktforstærker, left /right

Har opfattet at den skal sættes i phono stikket, og tør ikke rigtig
sætte den andre steder, for jeg har ikke forstand på det. Har en ide om
at jeg måske kan koble for meget krudt i røven på imic!! Håber at det
forståes hvad jeg mener, måske for kraftig signalstyrke!

Er der et sted man kan hente cover-billeder?

Glæder mig til at høre nogle dejlig kvalificerede bud, men lad dem helst
pege på den samme stikdåse!

Venlige hilsner
og grumme god hygge
fra Lone.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-08-03 22:38

In article <1fzr7k2.1w9o8wl9wh2dcN%mailloneabso@nospamnetscape.net>,
Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> TP 2/AUX ( IN/OUT) : Stikdåser til ekstra båndopt.el. CD-afsp. med
> phonostik, left /right

Ovenstående er det stik min sidder i (altså i "out") - og det virker

Mvh Ann Rudbeck

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-08-03 22:53

> [...]

> forståes hvad jeg mener, måske for kraftig signalstyrke!
>
> Er der et sted man kan hente cover-billeder?

Hov - glemte resten!

Phonostikket er til grammofonen - og altså til lyd ind i anlægget, hvor
du skal bruge lyd ud af anlægget, hvis du forstår
Jeg skal sætte iMac'ens "ind-lyd" helt ned til minimum, ellers bliver
det for meget. Kommer vel nok an på dit anlægs udgangseffekt, vil jeg
tro? (Nej, jeg er heller ikke prof til det her
Gå ind i systemindstillinger, vælg "lyd" og herefter "lyd ind" og skru
helt ned. Du kan altid prøve dig frem om den skal mere op. Hvis du
bruger audiocorder OSX kan du se på volumensøjlen om du er på vej op i
farezonen.

Coverbilleder kan man finde en masse af her: http://www.cdcovers.cc/
Og sikkert masser af andre steder...

Flere hils fra Ann

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-08-03 07:24

> [...]

> helt ned. Du kan altid prøve dig frem om den skal mere op. Hvis du
> bruger audiocorder OSX kan du se på volumensøjlen om du er på vej op i

Ann din gutterdame!
Tak for din hurtige svar. Så skal det bare afprøves ved 1. kommende
lejlighed!
Vi snakkes, helt sikkert!!
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-08-03 12:24

Hejsa

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Kommer vel nok an på dit anlægs udgangseffekt, vil jeg

Det har ikke noget med udgangseffekten at gøre. Det skulle gerne være en
standard LIne-out på 3.5 V, men så aner jeg til gengæld ikke, hvad
Mac'en forventer, og det skader aldrig at skrue dens indgangsfølsomhed
helt ned til at starte med.

/Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-08-03 13:28

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> standard LIne-out på 3.5 V, men så aner jeg til gengæld ikke, hvad
> Mac'en forventer, og det skader aldrig at skrue dens indgangsfølsomhed

Godt at du er inde i sagerne Sebastian, den slags detaljer er ikke lige
mig, så jeg skruede bare helt ned for " indgående lyd", Ann´s gode råd,
som du jo også er inde på, det fungerer fint. Den har faktisk "skruet"
sig selv op i mellemtiden, sikkert under indspilning?
Jeg forsøgte at skrue op på Audiocorder, men den gik i rødt med det
samme. Har det nogen betydning, om man optager ved høj eller lav
volumen?
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-08-03 14:29

In article <1fzuah0.1yktepu1yxdg0N%mailloneabso@nospamnetscape.net>,
> [...]

> Jeg forsøgte at skrue op på Audiocorder, men den gik i rødt med det
> samme. Har det nogen betydning, om man optager ved høj eller lav

Hej

Jeg kan da fortælle dig hvordan mine indstillinger er. Og ja, jeg
oplever osse at man skal skrue ned for iMac'ens volumen hver gang man
starter. Ikke under indspilning, men når man har haft pillet ved noget.
Den indstilling (i systemindstillinger) er så simpelthen den sidste jeg
kontrollerer inden start. Hver gang. Ved ikke lige hvorfor det er sådan

Men altså: iMac: helt ned for lyd ind. Audiocorder: Input gain ca. -18
db. Start / stop volume begge 6 db (det er den "tærskel" Audiocorder
har for at sætte en optagelse i gang)
Strattrigger: 1 sec., stoptrigger: 2 sec. (vist nok de instiliinger der
er forudindstillet og de virker hos mig)

Ideen er så at når audiocorder støder på lyd over 6 db i over 1 sec
starter den en optagelse - og når lyden falder under 6 db i over 2 sec
stopper den - altså laver en skæring / afslutter filen. På den måde
laver den (oftest - musik er ikke altid lige sådan at sætte i bås) de
enkelte numre som separate filer.
Så vidt jeg forstår - jeg har ikke brugt det meget endnu, er selv først
lige ved at komme igang, min forstærker stod desværre af for nylig
- er saksen til at klippe manuelt (du bliver så nødt til at have et sæt
hovedtelefoner i dit anlæg så du kan høre lyden - den kommer ikke ud
gennem din Mac i OSX). Beregnet til f.eks. de albums, hvor der godt nok
er synlige skæringer når du kigger på pladen, men lyden fortsætter
ubrudt når man aflytter den. Så virker start og stop indstillingerne i
Audiocorder selvfølgelig heller ikke - og her skal man selv klippe

Hvis lydsøjlerne går op i rød i længere tid bliver din optagelse
forvrænget og lyder mildt sagt skrækkelig. Det må kun ske ret
kortvarigt.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-08-03 09:18

Ann Rudbeck <webmaster@FJERNESsiamis.com> wrote:

Hej Allesammen.
Lige en lille briefing.

Jeg har prøvet at overspille med PEAK LE (TRIAL), som fulgte med imic.

Det var noget lort, den frøs konstant, og ellers sluttede den uventet
programmet. jeg fik aldrig hørt de "stumper" som jeg optog.

Så skrev Ann om Audiocorder, og her til mogen har jeg prøvet det, DET
ER HERREFEDT!! Det virker uden problemer, også er det ovenikøbet så
sødt at åbne itunes for mig og "knalde" musikken derind. Perfekt!!!
))

Da jeg ønsker at slippe lidt nemt over det i første omgang, vil jeg bare
spille guldet over uden at fjerne støj osv. Nu vil jeg så høre om jeg
kan få programmet til at dele LP´en op i numre, automatisk?
Og saksen har netop den funktion, bare manuelt, ikke?

Er det bedst at smække "input gain" helt op?

Er der mulighed for at skrive bemærkninger om pladen i itunes, de
forskellige musikere osv? jeg kan umiddelbart kun se: "Min vurdering"?

God søndag til Jer, her er dagen i hvert fald startet perfekt, takket
være Jer! )
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-08-03 13:40

Hej igen. )

Det funker bare med Audiocorder!

Men efterfølgende vil jeg gerne "klippe" mellem numrerne,
men kan ikke få filerne ind i Audiocorder??

Som det er nu, er LPén een lang mp3 fil.
Det vil være rart at få den splittet op i numre, så titlerne kan komme
med.

Glæder mig til at høre nærmere... ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Lone Schmidt

Dato : 21-08-03 18:45

> [...]

> Som det er nu, er LPén een lang mp3 fil.
> Det vil være rart at få den splittet op i numre, så titlerne kan komme

Tak for Jeres hjælp, jeg drømte ikke om at det var så let!

Dog finpudser jeg ikke musikken, den overspilles v. 44.100 Hz, 16 bits
og stereo.

Det var iøvrigt noget vrøvl jeg skrev, at lp var mp3 fil, det er vist
AIFF.
Jeg har hentet Amadeus, perfekt til mit formål

Een af de plader jeg har overspillet, ville jeg lagre i mp3 format, og
kunne se at det tog alvorlig lang tid.

Er mp3 format mere komprimeret? Er lyden bedre?

Lagde et nummer, ud på Acqusition og så til min store skuffelse at
kvaliteten kun rakte til een stjerne.
Hvad kræves der for at komme (nemt!) op på 3 stjerner? Handler det "kun"
om højere rating og bits?
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge