Ka' dette bruges til mac ????
Fra : Karen Seiersen

Dato : 11-07-03 22:02

Hej NG

Mon I kompetente i dette forum ka' gennemskue om dette kamera kan bruges
til en mac ???

Aldi har et på tilbud tror det er et Medion ???

4.1 megapixel opløsning, 3x optisk
zoom, 2x digital zoom, 4 cm LCD
skærm. Mulighed for optagelse af
videosekvenser på op til 30 sekunder
og lydoptagelse ifm. billederne.
Makrofunktion ved næroptagelser,
auto blitz, autofokus og auto-off batterisparefunktion.
Inkl. 128 MB Compact Flash kort,
videokabel, USB kabel, Ni-mH
opladelige batterier, netadaptor,
lader, bæretaske og software.

Som I jo nok har bemærket står der intet om Windose eller Mac !!!

Det er ment som et ekstra camera til vores rigtig gode HP camera så vi
måske begge har et, når vi er i byen hver for sig )

Mange sommerhilsner Karen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-07-03 22:05

Karen Seiersen <vkSLET@DETTEbesked.com> wrote:

> Hej NG
>
> Mon I kompetente i dette forum ka' gennemskue om dette kamera kan bruges
> til en mac ???
>
> Aldi har et på tilbud tror det er et Medion ???

Jeg vil skyde på at det gør, eftersom det er noget standard hardware med
et medion logo på.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-03 00:22

Hej Karen & Thomas

Svjv. kan Medions kameraer bruges på Mac. Jeg mener faktisk, at en vis Hr.
Dyhr har et af slagsen og bruger den på både Mac og PC, men jeg véd også, han
kan ikke svare for sig lige nu....

Bortset fra det, så har der i dk.marked.privat.foto været en del debatter
netop omkring dette kamera og dets forgænger. - Nogle har været meget
tilfredse, mens andre har sablet det ned som værende det argeste skidt, man
overhovedet kunne få. Det, jeg kender til Medions hardware produkter - inkl.
kameraer, er fatisk, at de i forhold til prisen er ret gode.

Medion bruger gerne den politik, at de køber hardwaredele, der er en
generation eller to ældre end det nyeste nye på markedet, så de derved kan
holde priserne langt nede. - Det er ihvertfald et faktum, at de næsten
udelukkende bruger mærkevaredele til deres computere og kameraer. - Og om du
får 1 eller 2 millioner farvenuancer på CCD'en ved at spare måske 2000kr. i
forhold til et mere kendt produkt kan vel være næsten ligegyldigt. Dine øjne
kan alligevel ikke opfatte mere end omkring 160.000 farvenuancer.

- Og hvis din lokale ALDI er lige så flinke som min, så kan du nok få lov at
købe det og prøve, om det kan sættes til, når du siger, at du bruger Mac, -
og så ellers få lov at levere det tilbage igen og få pengene retur. - Det har
jeg gjort et par gange, - den ene gang kunne jeg bruge 'dimsen', mens den
anden gang blev den leveret tilbage, og jeg fik mine penge igen. - Det er da
et forsøg værd at prøve....

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 12-07-03 07:34

> [...]
> forhold til et mere kendt produkt kan vel være næsten ligegyldigt. Dine øjne
> kan alligevel ikke opfatte mere end omkring 160.000 farvenuancer.

Farvenuancer. Mener du pixels?

/hc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-03 13:35

Hej HC

Nej, jeg mener farvenuancer...
Forklaret på en lidt anden måde kan du sammenligne dit øjes nethinde med den CCD
sensor, der sidder i ethvert digicam (uanset om det er til still-billede eller
bevægelige motiver). Din nethinde består af såkaldte 'tap-celler' og
'stav-celler'. Disse to typer nerveceller opfatter det, der kommer ind i øjet -
form, str. struktur, farver, om det er 2D eller 3D, osv.osv.. Samtidig opfatter
disse celler farverne, som så sendes videre til din hjerne, hvor det bearbejdes,
så du få r et billede ud af det, - altså det, du ser...

Pixel på en skærm er det antal bestrålingspunkter, der med den elektroniske
bestråling er med til at danne billedet på skærmen. Skærmens opløsninhg kan i
princippet sammenlignes med en nethindes egenskaber, men selv med nethindens
antal celler vil den vise en højere opløsning så at sige. - Hver enkelt celle i
nethinden kan registrere op til omkring det, der svarer til ca. 12.000 punkter
(svjh.). - Men antallet af farvenuancer, din nethinde kan registrere er langt
lavere, -som jeg skrev ca. 160.000 nuancer.

Når du sætter en skærms "kvalitet", sætter du både en opløsning = pixels og en
farvemætning = farvedybden. Alle skærme kan sættes til at vise gråtoner og
farver. - Du kan også sætte dem til forskellige opløsninger (bit depth) - 8bits,
16bits og 24bits. Meget kort sagt, så er 8bits lig med hundreder af farver -
altså op til 1023 farvenuancer, - 16bits fra 1024 til 32.768 farvenuancer, - og
24bits fra 3.2769 til det uendelige, - i parksis dog som regel begrænset ved
2.621.456 farvenuancer. - Men i pixel kan du stadig have det hele fx. i 640x480,
1024x768 eller 2200x1680, - eller endnu højere opl. på specialskærme. Pixel
udtrykker bare det antal påførte fluoricerende punktgrupper, der er på en skærm,
- altså med lidt god vilje svarende til din nethinde...

Her er det så, at det menneskelige øjes 'begrænsninger' kommer ind. - Svarende
til opløsningen (pixel) har øjet faktisk næsten ingen begrænsning i _priksis_,
fordi din hjerne kompenserer for de manglende 'pixels'. - teoretisk er din syn
reelt begrænset til en opløsning svarende til en skærm med 400x400 - altså
160.000, - men pga. hjernes genialitet, er der ingen begrænsning i 'pixels'...

Når det gælder farveseparationen, er det noget andet. Her er øjet begrænset til
antallet af nerveceller _plus_ en anelse 'korrektur' i selve hjernen, så du
kommer op på at kunne opfatte omkring de 160.000 forskellige farver/nuancer i
farver. - Svjh. kan man med træning komme op på at opfatte omkring de 200.000
nuancer...

- Og så kommer det 'industrielle paradoks'... Man opgiver en CCDs 'evne' til at
skelne farver i pixel (punkter), hvilket for såvidt også er korrekt nok, men det
spiller overhovedet ingen rolle, såsnart du er over de godt 32.000 pixels- for
dit øje altså... Men for den hardware, der skal behandle informationerne fra en
CCD, spiller det i allerhøjeste grad en rolle. - Meget kort og lidt populært
sagt, så bruges der adskillige tusinde pixels (farvemæssigt) til at danne fx.
farven grøn. Og da 'grøn' er mange ting, skal der bruges mange pixels til at lave
de forskellige variationer af grønne farver.

Når først billedet er fikseret på CCD'en, så er det faktisk elektronikken _bag_
CCD'en, der er afgørende for den endelige kvalitet af et digitalt billede....
CCD'en er 'nethinden', mens elektronikken bag er 'hjernen'. - Så hvis 'hjernen'
er forkert konstrueret, så er det ikke sikkert, at farven grøn med en talværdi på
10552 er lig med det som fx. din hjerne opfatter som værende en pæn græsgrøn
farve, som på en nyvandet græsplæne i foråret, men derimod måske som en
vissengrøn græsplæne sent på efteråret...

For at lave en lille sammenligning med (næsten) de to eneste digicams, jeg kender
noget rigtig til, så er en Agfa ePhoto 1280 med en pixelopl. på ca. 870.000 på
mange områder _bedre_ end en Olympus C-2100 med ca. 3 megapixel. - Begge arbejder
efter 24bits princippet - altså millioner af farver.

mvh. Erik Richard

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 23-07-03 23:11

Hej Erik Richard, m.fl.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår alt det du prøver at redegøre
for.

In article <3F100072.EBDAE7B@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Nej, jeg mener farvenuancer...

Det er korrekt, at der er en begrænsning i hvormange farvenuanser vores
øje kan skelne, om det drejer sig om 160.000 vil jeg ikke diskutere...

Problemet er, at man ikke kan lave et farvefilter til et kamera, der
nøjagtigt kan skelne de samme farver som vi mennesker, og derfor skal
et kameraet kunne skelne lagt flere end vi mennesker, således at vi
senere kan trække de rigtige værdier ud af billedet.

> [...]
> bearbejdes,
> så du få r et billede ud af det, - altså det, du ser...

Du har fat i noget af det rigtige, bortset fra, at øjet kun kan se hvad
det bliver udsat for at belysning. Det kan ikke se form, facon, 3D
eller lign. Dette er noget vores hjerne generer.

3D effekten opstår fordi vores øjne er adskilt fra hinanden, så der er
en lille forskydning mellem billederne af hhv. venstre og højre øje.
Denne lille forskel mellem billeder, går det muligt for vore hjerne at
opfatte dybde.

Det er korrekt at det er hjernen der generer det billede vi ser.

> [...]
> 8bits,
> 16bits og 24bits. Meget kort sagt, så er 8bits lig med hundreder af farver -

8 bit er lig med 256 farver/nuancer.

> - 16bits fra 1024 til 32.768 farvenuancer,

Ja.

> og
> 24bits fra 3.2769 til det uendelige,

Nej, ikke det uendelige, blot milioner af farvenuancer. (Udregn selv
hvad 2^24 er).

> [...]
> skærm,
> - altså med lidt god vilje svarende til din nethinde...

Farvenuancerne skelnes pr. pixel, så uanset opløsningen, så skelnes det
samme antal farver.

Opløsningen handler om tætheden af disse pixels.

> [...]
> 160.000, - men pga. hjernes genialitet, er der ingen begrænsning i 'pixels'...

Der er vel en begrænsning i antallet af stave og tappe, som vores øje
er udstyret med, uanset at vores hjerne kan bedrage os til at se noget
bedre end det er?

> [...]
> farver. - Svjh. kan man med træning komme op på at opfatte omkring de 200.000

Når du skriver 'farveseparationer' går jeg ud fra, at du mener evner
til at skelne farver.

Skal tallet på 160.000 forstås sådan, at det er summen over aller
nerverne i øjet? Hvis det er det du mener, så er der jo stadig ikke
tale om flere farvenuanser, blot fordi øjet har mere end en nervecelle.

Der er som hovedregel ingen, som kan skelne mere end 100 grånuanser
mellem hvid og sort.

En skærm kan således også vise mange farvenuanser som vi ikke kan
skelne. Til gengæld kan vi skelne endnu flere farver, end skærmen er i
stand til at gengive. Der er stadig ingen skærme, som kan gengive en
nøjagtig kopi af ALLE de farver det menneskelige øje kan
skelne/opfatte.

CIE har lavet de for farvestyringsteoretikere, så velkendte farvetests
(i 1932 og 1976), som viser dette. (Ja, det er længe siden!)

Dette er i hovedreglen årsagen til at der er så mange RGB farverum
(ICC-profiler) at vælge imellem, når man indstiller
farve-indstillingerne i Photoshop og andre farve-kritiske programmer.

Det er CIE's arbejde, som danne grundlaget for ICC-profilerne.

Så længe vi taler om at optage farverne elektronisk, må vi hele tiden
vælge hvilke farve vi vil vælge fra. Vi skal også vælge hvad vi
definerer som hvid og sort.

(Hvid er det lyseste punkt, og farverne ændres i billedet ved at R-G-B
signalet i billedet sættes til samme resulterende værdi i dette punkt.
F.eks 10-0-20 sættes lig 0-0-0, og R og B farverne forskydes herefter.)

Øjet indretter sig selv til hvidpunktet i det klarest punkt, som vi
umiddelbart ser (derfor se et rum belyst af en TV-skærm, blå ud, når vi
betragter det fra en mørk vej med gadebelysning ved aftentide - eller
også ser gadelygterne gule ud set inde fra TV-stuen...)

> at
> skelne farver i pixel (punkter)

Her rodes begreberne sammen. Man taler om et kameras opløsning, når man
ønsker at angive hvormage pixels det er udstyret med. Antallet at
farver det kan skelne angives typisk i bit-dybde, 8, 12 eller 16 bit
pr. farvekanal (rød, grøn eller blå).

> [...]
> lave
> de forskellige variationer af grønne farver.

En typist CCD er opbygget a 4 pixels for hver pixel der bliver vist i
billedet (1 rød, 2 grønne og 1 blå). Det er stadig disse CCD-elementer
som benyttes, så der bruges ikke flere eller færre pixels til at
generer 1 pixel.

Denne typiske CCD bliver så ved belysning opladet i hver af sine
celler, med en spænding mellem 0 og 1 volt svarende til lysmængden i
punktet, som senere kan måles/aflæses. Denne værdi lægges sammen med de
3 andre pixels, for at genere 1 pixel i billedet. (I hovedreglen, for
kameraproducenterne gør alt muligt med softwaren, for at beregne flere
pixelsværdier ud fra de forskellig farver pixels, for at opnå endnu
bedre opløsning).

Jo bedre en CCD, jo mindre støj kommer der i billedet, og jo mere
nøjagtig skal elektronikken, som aflæser chippen, være. (Dette koster
penge)

> [...]
> farve, som på en nyvandet græsplæne i foråret, men derimod måske som en
> vissengrøn græsplæne sent på efteråret...

Det er meget vigtigt, at efterbehandlingen at signalet fra CCD-chippen,
bilver gjort så nøjagtigt som muligt, og med så meget viden om
CCD-chippen som muligt, så man kan tage det bedste resonomenter i
softwaren, for at generere så flot og naturtro et billede som muligt.

> [...]
> arbejder
> efter 24bits princippet - altså millioner af farver.

Generelt skal man ikke kun gå efter opløsning - objektiv, og software
tæller også. Populært sagt, er 3 milioner skarpe, korrekt
farveballancerede pixels et bedre valg end 4 millioner uskarpe pixels.

Kameraet skal helst også kunne have mulighed for at ændre hvidpunkt,
for at undgår, for grimme farveforskydninger.

--
Søren Theilgaard

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-03 23:21

Karen Seiersen <vkSLET@DETTEbesked.com> wrote:

> Det er ment som et ekstra camera til vores rigtig gode HP camera så vi
> måske begge har et, når vi er i byen hver for sig )

Det er da også fint, men jeg har set nogle blandede anmeldelser af det
tidligere Medion kamera. Medion er jo ikke en fabrik, men blot et
grossist- eller importfirma, der shopper rundt i verden efter produkter,
de sætter deres eget navn på. De har altså ikke selv lavet kameraet, men
blot købt det i Kina, vil jeg gætte på.
Jeg er altid usikker på den slags no-name produkter. Der er vist
tale om en ny model. Den hidtidige fik dårlige anmeldelser i et tysk
blad. Jeg har dog set tilfredse brugere. Bortset fra billedkvaliteten,
så har mange klaget over, at det var meget langsomt og tungt at bruge.
Det er jo ikke helt billigt. Der findes andet i prisklassen. Og
køber I brugt, er der endnu større udvalg. Antal pixel er langt fra alt.
Mange pixel hjælper ikke, hvis optikken er dårlig. Hvis kameraet er
tungt at betjene, og her tænker jeg bl.a. på menuerne på skærmen, så er
det heller ikke nogen fornøjelse.
Hvis I så på deres lille kamera til kr. 899,-, så kunne jeg
forstå det. Til den pris kan man dekorere indkørslen med dem og
alligevel spare penge. Men kr. 2.300,-, som det store koster, giver
mulighed for andre kameraer. Det gælder især, hvis I køber et billigt
sted som f.eks. over nettet eller hos Kamerahuset i København. I kunne
jo også overveje et helt lille og kompakt kamera, når det nu er et
ekstra. De mangler tit zoom, men det har jeg klaret mig uden indtil for
en måned siden. Der er f.eks. de helt små Sony og de billige Canon. Lidt
mere avanceret, er der Canon PowerShot A60 og Nikon Coolpix 2100 i samme
prisklasse. De er godt nok kun på 2 megapixel, men det er nok i langt de
fleste tilfælde. Til gengæld ved man, at resten af kameraet er kram.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 12-07-03 00:27

Karen Seiersen wrote:

> Mon I kompetente i dette forum ka' gennemskue om dette kamera kan bruges til
> en mac ???
>
> Aldi har et på tilbud tror det er et Medion ???

iPhoto kan genkende de fleste kamera/lagermedier - og det er smartest at
anvende iPhoto frem for andet software.

/Ulrich

Fra : Karen Seiersen

Dato : 12-07-03 15:43

> [...]

> Det er ment som et ekstra camera til vores rigtig gode HP camera så vi
> måske begge har et, når vi er i byen hver for sig )

Hej alle

En stor tak for svarene som i har givet, jeg er kun blevet klogere af
det

Tro nu nok jeg venter på et bedere tilbud, idet vi taler om et ekstra
apparat

Stor Machilsen Karen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-07-03 07:38

> [...]

> Det er ment som et ekstra camera til vores rigtig gode HP camera så vi
> måske begge har et, når vi er i byen hver for sig )

Karen, det er meget enkelt. Hvis kameraet ikke kan sættes i disk mode og
dermed bruges uden installation af software, så ville jeg aldrig købe
det.

Min far havde i sin spareiver købt et Medion kamera i Aldi for ca.
3500,- og det kunne ikke sættes i disk mode og softwaren til kameraet
var af tvivlsom kvalitet. Desuden indrømmede den danske support
afdelingen efter hårdt pres at en del af deres Mac kunder havde store
problemer med at få det til at virke ordentligt. Min far fik pengene
igen.

Yderligere er der vist særdeles blandede holdninger til kvaliteten af de
billede kameraet kan producere . prøv at lave en søgning på google i den
danske foto gruppe, som jeg har FUT.

Jeg har ikke en bønne forstand på kameraer, men jo færre software, så du
skal installere desto bedre.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/