Køb af computer i USA
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-03 06:05

Hejsa,

Hvis man køber en iBook eller en PowerBook i USA, hvad skal man så være
opmærksom på? Tastaturet er oplagt, men hvad med strømforsyningen? Er
det sådan en multi-fætter, eller skal man ud og invistere i en ny
strømforsyning, når man kommer hjem?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-07-03 07:21

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> opmærksom på? Tastaturet er oplagt, men hvad med strømforsyningen? Er
> det sådan en multi-fætter, eller skal man ud og invistere i en ny

Keyboardet udskiftes vist for ca. 800,- i DK, men strømforsyningen ved
jeg ikke med.

Apple har jo world wide garanti på deres bærbare, så netop de er msarte
at købe.

iSight og iPod kan du jo også overveje.

Det bedste er at du slipper for told/afgift.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 10-07-03 16:33

> Keyboardet udskiftes vist for ca. 800,- i DK, men strømforsyningen ved
> jeg ikke med.

Strømforsyningen dækker alt fra 110 - 230 volt, så det er ikke et
problem. Det er stikket til gengæld, men en lille rask investering i et
sæt rejsekonvertere vil kunne løse problemet.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-03 17:18

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Strømforsyningen dækker alt fra 110 - 230 volt, så det er ikke et
> problem. Det er stikket til gengæld, men en lille rask investering i et
> sæt rejsekonvertere vil kunne løse problemet.

Så kan man konvertere fra US stik til danske stik? Det plejer jo at være
omvendt, men man kan altså også få konverteringssæt den anden vej?

Fra : Karl Antz

Dato : 10-07-03 17:20

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Så kan man konvertere fra US stik til danske stik? Det plejer jo at være
> omvendt, men man kan altså også få konverteringssæt den anden vej?

købte et hos Brinck for et år siden - for den fyrstelige sum af dkr 15,-

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-03 18:08

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> købte et hos Brinck for et år siden - for den fyrstelige sum af dkr 15,-

Det lyder jo godt, så er det ikke det, der skal holde mig tilbage.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-03 19:59

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

Selvfølgelig. Amerikanere rejser jo også til Europa. Det er ikke kun
europæere, der rejser til USA. Hvis man skal fra Odense til Middelfart,
skal man køre ad middelfartvej. Skal man fra Middelfart til Odense, skal
man køre ad Odensevej. Sådan går tingene begge veje.

> Det lyder jo godt, så er det ikke det, der skal holde mig tilbage.

Nu skal det jo også helst se ordentligt ud. Jeg er ret sikker på, at
Apple laver et originalt sæt hvide stik i forskellige versioner til at
sætte direkte på opladeren. Det køber amerikanere, når de skal ud at
rejse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-03 20:54

> [...]
> skal man køre ad middelfartvej. Skal man fra Middelfart til Odense, skal
> man køre ad Odensevej. Sådan går tingene begge veje.

Jeg tænkte mere på om det var muligt at købe et "omvendt" kit herhjemme.

> [...]
> Apple laver et originalt sæt hvide stik i forskellige versioner til at
> sætte direkte på opladeren. Det køber amerikanere, når de skal ud at

Det vil jeg da kigge på. Spørgsmålet er, hvor mange penge jeg får sparet
op inden turen, for jeg er ret sikker på, at jeg skal have et nyt
digitalkamera derovre, for der kan spares mange penge!

Mit behov kan sådan set klares af den mindste iBook, da jeg jo har min
stationære maskine. Den bærbare er mest til let brug, såsom at surfe
eller lege med Unix, mens jeg sidder i sofaen eller ude i det gode
sommervejr. Den behøver derfor ikke kunne klare alting, da jeg har den
store til det.

Jeg kunne dog rigtigt godt tænke mig en G4 processor og 12" PowerBook'en
er bare for sig med sit aluminiumstastatur...

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-03 00:23

> Jeg tænkte mere på om det var muligt at købe et "omvendt" kit herhjemme.

Det kan måske blive svært at købe et herhjemme. Jeg tænkte mere på, at
når du nu alligevel var derovre og købte computeren, så var det da
nærliggende at købe en adapter ved samme lejlighed.

> Det vil jeg da kigge på. Spørgsmålet er, hvor mange penge jeg får sparet
> op inden turen, for jeg er ret sikker på, at jeg skal have et nyt
> digitalkamera derovre, for der kan spares mange penge!

Jeg var lige inde på den amerikanske Apple Store. Sætter med de ekstra
stik koster $39.00. Jeg bringer omtalen herunder:

"World Travel Adapter Kit

The World Travel Adapter Kit includes a set of six AC plugs with prongs
that fit different electrical outlets around the world. For world
travelers, this is the perfect kit to ensure power connectivity in most
countries you may travel to. The Kit is designed to work with (and
requires) the white portable power adapter that ships with iPod, iBook,
or PowerBook G4. The AC plugs included in the World Travel Adapter Kit
directly support outlets in North America, Japan, China, United Kingdom,
Continental Europe, Korea, Australia, and Hong Kong."

> [...]
>
> Jeg kunne dog rigtigt godt tænke mig en G4 processor og 12" PowerBook'en
> er bare for sig med sit aluminiumstastatur...

Hvis du kun bruger den bærbare som ekstra, så er det fint at nøjes med
en 12". Den fylder meget mindre. Min bærbare er min hovedcomputer
(eneste computer), så jeg har en 15". Det er rart med en lidt større
skæm, når den også skal bruges som stationær. Men om du skal vælge iBook
eller PowerBook, kan kun du selv afgøre. Har du brug for det, PowerBook
kan ekstra? Jeg tænker på ekstra skærm, Airport Extreme og den slags.
Eller er det kun hastigheden (foruden udseendet), der frister? Og har du
brug for den ekstra hastighed. Tænk også på varmen og strømforbruget,
hvor en G4 er værst, mens en iBook skulle være nærmest lydløs. MIn 1 GHz
15" Powerbook er langt fra lydløs. Blæseren kører det meste af tiden.
Ikke ubehageligt, men man kan høre den. Jeg ville nødig tage den med til
et foredrag eller den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 11-07-03 02:12

> [...]
> directly support outlets in North America, Japan, China, United Kingdom,
> Continental Europe, Korea, Australia, and Hong Kong."

Jeg ved ikke om du har til hensigt at rejse overalt på den ganske klode,
men du kan normalt købe hvad du har brug for i US og Europa noget
billigere i Radio Shack. De findes i de flest større amerikanske byer.
--
MVH, Bob
To reply by email, substitute maribob for merrybob.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-03 14:42

Robert J. Widenmann <merrybob@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg ved ikke om du har til hensigt at rejse overalt på den ganske klode,
> men du kan normalt købe hvad du har brug for i US og Europa noget
> billigere i Radio Shack. De findes i de flest større amerikanske byer.

Ja ja, men det her er originale stik, der lige passer i opladeren.
Opladeren til bærbare Apple computere har udskiftelige stik. Radio Shack
er uden tvivl billigere, men det ser sikkert herrens ud og er meget
klodset med en adapter på stikket. Men det er op til en selv, om man kan
holde ud at se på det og gerne vil spare pengene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-07-03 20:12

> [...]
> klodset med en adapter på stikket. Men det er op til en selv, om man kan
> holde ud at se på det og gerne vil spare pengene.

Dvs. at det er samme strømforsyning til alle lande, men bare med
forskellige stik påsat? Det er jo sådan det skal være.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-03 23:21

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Dvs. at det er samme strømforsyning til alle lande, men bare med
> forskellige stik påsat? Det er jo sådan det skal være.

Det er mit indtryk, efter hvad jeg har læst. Jeg kigger lige på min -
for satan hvor er den varm - avaavavav!!!! Hold op, hvor er skriften
lille. Sølvskrift på off-white er heller ikke det nemmeste. Nå, men det
går lige: Den kan klare 100-240 volt og 50-60 Hz. Den skulle altså kunne
bruges overalt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-07-03 15:24

> [...]
> lille. Sølvskrift på off-white er heller ikke det nemmeste. Nå, men det
> går lige: Den kan klare 100-240 volt og 50-60 Hz. Den skulle altså kunne

Det lyder jo ok.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-07-03 05:24

> Jeg var lige inde på den amerikanske Apple Store. Sætter med de ekstra
> stik koster $39.00. Jeg bringer omtalen herunder:
>
> "World Travel Adapter Kit

Det lyder jo som det der skal bruges. Og så i Apple Design?

> [...]
> 15" Powerbook er langt fra lydløs. Blæseren kører det meste af tiden.
> Ikke ubehageligt, men man kan høre den. Jeg ville nødig tage den med til

En iBook kunne såmænd klare opgaven fint, men jeg kan bedst lide
udseende på PB og så har jeg det ikke godt med at skulle bruge en G3
processor.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-03 14:42

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det lyder jo som det der skal bruges. Og så i Apple Design?

Naturligvis. Stikkene i opladeren kan skiftes, så Apple kan sælge den
samme oplader verden over bare med forskellige stik til. Det er genialt
at Apple sælger de forskellige stik i et løst sæt.
Det eneste minus er, at man både får stikket, så opladeren kan
sidde direket i stikkontakten, og så en ledning til at sætte i
opladeren, når man køber computeren hjemme i Danmark. Sættet med
adaptere består kun at stikket. Du får altså ikke en ledning, der
passer. Ledningen har to fordele: Dels når den længere, og dels har den
jordforbindelse. Jeg ved ikke, hvor meget det betyder på en bærbar.

> En iBook kunne såmænd klare opgaven fint, men jeg kan bedst lide
> udseende på PB og så har jeg det ikke godt med at skulle bruge en G3
> processor.

G3 er da en god processor. Den bruger meget lidt strøm og bliver ikke
ret varm. Selve kernen er som i G4, men der er blot en ekstra regneenhed
på. Den udnyttes kun af visse programmer (som f.eks. styresystemet,
desværre), men ellers er de to processorer lige hurtige.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-07-03 20:12

> [...]
> passer. Ledningen har to fordele: Dels når den længere, og dels har den
> jordforbindelse. Jeg ved ikke, hvor meget det betyder på en bærbar.

Hmm.... jeg tror ikke helt jeg har fanget det, men er det ikke noget man
kan købe andre steder eller selv ændre?

> [...]
> på. Den udnyttes kun af visse programmer (som f.eks. styresystemet,
> desværre), men ellers er de to processorer lige hurtige.

Det er netop det. Mine oplevelser med OS X på G3'ere har ikke været så
gode, da det hakker lidt mere i grafikken. Jeg har dog ikke testet to
ens maskiner, hvor den ene har en G3 og den anden en G4, da G3'erne
næsten altid har været langsommere i Mhz.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-03 23:21

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hmm.... jeg tror ikke helt jeg har fanget det, men er det ikke noget man
> kan købe andre steder eller selv ændre?

Opladeren er en firkantet dims i off-white plast og runde hjørner. Fra
den ene side udgår en tynd ledning på vel en halvanden meter. Den kan
forbindes til computeren med et stik for enden af ledningen. På stikket
lyser kanten gult, når den lader, og grønt, når batteriet er ladet op. I
opladeren er der to skjulte kroge, man kan klappe ud og sno ledningen
om. Ret fikst.
På den modstående side af opladeren kan det ene hjørne enten
være et stik eller der kan sættes en ledning på. Begge dele med at
specielt beslag, der udgør hjørnet af opladeren. I Danmark kan hjørnet
enten være et tobenet stik, så opladeren sættes direkte i stikkontakten,
eller en vel også ca. halvanden meter ledning med et trebenet
computerstik. Man kan altså nøjes med stikket direkte på opladeren. Det
er dem, du kan købe et internationalt sæt af hos Apple. Eller du kan
montere ledningen, så opladeren ikke behøver sidde direkte i
stikkontakten. Det øger opladerens rækkevidde og jordforbinder den. Det
stik, der sidder på ledningen, kan man naturligvis afmontere og erstatte
med et dansk stik.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-07-03 15:24

> [...]
> stikkontakten. Det øger opladerens rækkevidde og jordforbinder den. Det
> stik, der sidder på ledningen, kan man naturligvis afmontere og erstatte

OK. Nu forstår jeg. Tak for en god beskrivelse.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 13-07-03 09:52

Henrik Münster skrev:

> Tænk også på varmen og strømforbruget, hvor en G4 er værst, mens en iBook
> skulle være nærmest lydløs.

Blæseren i min PowerBook 12" starter meget sjældent, så den er altså
praktisk taget lydløs. I øvrigt synes jeg ikke, at den larmer specielt
meget, når blæseren er tændt, selv om det da er generende.

Skærmstørrelsen betyder vel også en del for strømforbruget.

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/jjj/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-03 17:44

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Blæseren i min PowerBook 12" starter meget sjældent, så den er altså
> praktisk taget lydløs. I øvrigt synes jeg ikke, at den larmer specielt
> meget, når blæseren er tændt, selv om det da er generende.

faktisk larmer harddisken i min 12'' iBook en hel del, jeg kan ikke høre
hvis blæseren går igang...

/thomas

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 10-07-03 20:59

> [...]

> problem. Det er stikket til gengæld, men en lille rask investering i et
> sæt rejsekonvertere vil kunne løse problemet.

Øh? Man klipper da stikket og sætter et nyt på. Koster 9.95 nede i
supermarkedet ...

/hc

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-03 21:57

Hans Christian Hansen <nntp@hansen.tdcadsl.dk> wrote:

> Øh? Man klipper da stikket og sætter et nyt på. Koster 9.95 nede i
> supermarkedet ...

Er det så simpelt?

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 10-07-03 22:10

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Er det så simpelt?

Apple har svaret.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9167/wo/9EBxd0YvJ3JX
I43krt/4.3.0.5.8.3.0.13.0
--
Frederik Sørensen
http://www.frynse.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-03 23:00

Frederik Sørensen <fsenREMOVE@mac.com> wrote:

> Apple har svaret.
>
> http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9167/wo/9EBxd0YvJ3JX
> I43krt/4.3.0.5.8.3.0.13.0

Hmm.. jeg kan ikke få linket til at virke.

Fra : Karl Antz

Dato : 10-07-03 23:29

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hmm.. jeg kan ikke få linket til at virke.

Du skal ta' _hele_linket med - hvis du bare cmd-klikker bliver den anden
linie (som egentlig ikke skal være en linie for sig selv klippet af.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 11-07-03 10:09

> Øh? Man klipper da stikket og sætter et nyt på. Koster 9.95 nede i
> supermarkedet ...

Ja, det var jo i virkeligheden nok det nemmeste...

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-03 15:43

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Ja, det var jo i virkeligheden nok det nemmeste...

Det er jo ikke helt det samme. Apple har nogle fantastisk flotte
ledninger. Men et lysegråt trebenet stik vil selvfølgelig ikke springe i
øjnene. Det giver dig mulighed for at bruge ledningen, mens de adaptere,
Apple selv laver, kan bruges, hvis du vil sætte opladeren direkte i
stikkontakten. Så hvis du vil bruge begge løsninger i forskellige
situationer, så kan du jo også gøre begge dele.
Jeg må tilstå, at jeg efterhånden kun bruger ledningen. Jeg kan
godt lide, der er jordforbindelse. Desuden er opladeren lidt halvtung.
Den sidder derfor ikke så godt direkte i en stikkontakt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 13-07-03 09:52

Henrik Münster skrev:

> Jeg kan godt lide, der er jordforbindelse.

Gør det overhovedet nogen forskel? Jeg mener, der er vel ikke
jorforbindelse op til den bærbare? (Så det er faktisk kun
strømforsyningen, der er jordforbundet, ikke computeren).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-07-03 22:34

> [...]

> jorforbindelse op til den bærbare? (Så det er faktisk kun
> strømforsyningen, der er jordforbundet, ikke computeren).

Jeg ved det ikke. Jeg bildte mig selv ind, at jeg kunne mærke lidt
overgang på computeren, hvis jeg ikke brugte stikket med
jordforbindelse. Måske er det bare pjat. Der er jo helt tydeligt kun to
ledere fra opladeren til computeren. På den anden side, så er der jo en
strømførende leder og en nul-leder ved vekselstrøm. Jeg ved ikke, om en
jordforbindelse til opladeren får nul-lederen til at være på det rigtige
niveau, mens den kan være lidt over eller under jord uden en
jordforbindelse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-03 17:18

> Keyboardet udskiftes vist for ca. 800,- i DK, men strømforsyningen ved
> jeg ikke med.

Dvs. man kan udskifte tastaturet på en bærbar?

> Apple har jo world wide garanti på deres bærbare, så netop de er msarte
> at købe.

Det er jo godt, for jeg har da hørt om folk som har problemer med dem.

> iSight og iPod kan du jo også overveje.

iSight er jeg meget interesseret i, men en iPod ligger nok lidt nede på
listen. Den er da fed nok, men jeg har bare ikke behovet for en
transportabel musikafspiller.

> Det bedste er at du slipper for told/afgift.

Ikke officelt vel? Men en bærbar kan jo nemt ligge i kufferten....

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-07-03 17:59

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Dvs. man kan udskifte tastaturet på en bærbar?

Ja du laver en aftale med fx. MacXpres om at få et DK tastatur og så får
de dit US tastatur. Normalt skal man aflevere sit eget først, men jeg
har tidligere gjort det omvendt. Skal du imidlertid aflevere dit US
tastatur først, og dermed vente, så smider du jo bare et USB tastatur på
i ventetiden.

> Det er jo godt, for jeg har da hørt om folk som har problemer med dem.

Er det nu så mange der har det ?

> [...]
> transportabel musikafspiller.

> Ikke officelt vel? Men en bærbar kan jo nemt ligge i kufferten....

Næ, men hvis du tager den med som håndbagage er det jo svært at bevise
hvor den kommer fra.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-03 18:16

> [...]
> har tidligere gjort det omvendt. Skal du imidlertid aflevere dit US
> tastatur først, og dermed vente, så smider du jo bare et USB tastatur på

OK. Jeg tror dog jeg kan klare det med et US tastatur.

> Er det nu så mange der har det ?

Ved det ikke helt, men der har da været nogen rapporter om det.

> Næ, men hvis du tager den med som håndbagage er det jo svært at bevise
> hvor den kommer fra.

Hvis jeg smider indpakningen ud, så kan den jo også ligge i min kuffert.
De kan jo ikke lige se, at jeg ikkeh ar haft den med ud på turen.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 10-07-03 18:28

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvis jeg smider indpakningen ud, så kan den jo også ligge i min kuffert.
> De kan jo ikke lige se, at jeg ikkeh ar haft den med ud på turen.

Jeg tror ikke at jeg ville lægge elektroniske komponenter i en kuffert i
et fly til/fra USA; der er meget sensitive hvad det angår - hvis du vil
gøre dig håb om at se den igen, så skal du have den i håndbagagen.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-07-03 19:03

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Jeg tror ikke at jeg ville lægge elektroniske komponenter i en kuffert i
> et fly til/fra USA; der er meget sensitive hvad det angår - hvis du vil
> gøre dig håb om at se den igen, så skal du have den i håndbagagen.

Nemlig, så virker det også mere som om at du har den med for at bruge
den.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-03 20:54

> Nemlig, så virker det også mere som om at du har den med for at bruge
> den.

Jamen, det vil jeg så gøre, hvis det bliver til et køb derovre.

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-07-03 23:26

On Thu, 10 Jul 2003 19:15:59 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Hvis jeg smider indpakningen ud, så kan den jo også ligge i min kuffert.
> De kan jo ikke lige se, at jeg ikkeh ar haft den med ud på turen.

Hvad får jeg for at ikke sladre?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-07-03 05:24

> Hvad får jeg for at ikke sladre?

Hæ. Du ved ikke hvornår jeg skal afsted

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-07-03 14:34

On Fri, 11 Jul 2003 06:24:00 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Hæ. Du ved ikke hvornår jeg skal afsted

Jeg venter bare til at der bliver en pause i dine skriverier her
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-07-03 20:12

> Jeg venter bare til at der bliver en pause i dine skriverier her

Hmm...

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-07-03 23:25

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Dvs. man kan udskifte tastaturet på en bærbar?

Bemærk at de nye bærbare 12" & 17" ikke har samme letudskiftelige
tastature som de tidl. modeller. (Men de kan vel skiftes ud. Men måske
er de skruet ind i kabinettet fra computerens inderside.)

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 10-07-03 19:45

On 10/07/03 7:04, in article 1fxvcxm.14gtrpkzvqe5wN%spam02@tdcadsl.dk, "René
> [...]

> opmærksom på? Tastaturet er oplagt, men hvad med strømforsyningen? Er
> det sådan en multi-fætter, eller skal man ud og invistere i en ny

Hej René

Du skal huske at du teoretisk kan blive konfronteret med et krav fra tolden
om kvittering for din computer. Du skal nemlig medbringe en sådanne ved
rejser ud af landet.

Jeg vil nu nok købe computeren alligevel, og sørge for at lade den op, så de
kan se den har været brugt (det er en anden ting du skal huske, sørg altid
for at have et opladet batteri, så du kan vise at den fungerer, ellers kunne
det jo være en bombe).

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-03 20:54

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> Du skal huske at du teoretisk kan blive konfronteret med et krav fra tolden
> om kvittering for din computer. Du skal nemlig medbringe en sådanne ved
> rejser ud af landet.

Det ved jeg men hvad er risikoen for at blive stoppet? Er den højere når
man kommer fra USA, hvor tingene er biligere. Måske de ved at de fleste
køber ting derovre?

Hvordan er det med tøj? Skal man også betale moms og told af det?

> [...]
> for at have et opladet batteri, så du kan vise at den fungerer, ellers kunne

Den har jeg også hørt, så jeg sørger altid for at mit udstyr kan køre.

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 10-07-03 21:04

> [...]

> om kvittering for din computer. Du skal nemlig medbringe en sådanne ved

Mon ikke 90% af de laptops der slæbes igennem lufthavne verden over,
tilhører bærerens arbejdsgiver. Hvor mange arbejdsgivere udleverer en
kopi af kvitteringen for deres sidste indkøb af f.eks. 10.000 laptops,
så deres ansatte kan rende rundt med den i lufthavne verden over? Jeg
tror ikke at Told og Skat kommer langt med den, når bare maskinen ikke
ser alt for ubrugt ud.

/hc

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-07-03 21:57

> [...]

> så deres ansatte kan rende rundt med den i lufthavne verden over? Jeg
> tror ikke at Told og Skat kommer langt med den, når bare maskinen ikke

Så må jeg lige lave et par ridser... NO WAY!!

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 11-07-03 19:51

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Så må jeg lige lave et par ridser... NO WAY!!

Der er vel ingen grund til at gå så hårdt til værks. Et par fedtfingere
på skærm og tastatur skulle vel klare det.

/hc