Flytte alt fra een Mac til en anden
Fra : Anders Petersen

Dato : 09-07-03 02:14

Jeg er forholdsvis ny på Mac-fronten, men er hooked, og regner med at
skifte en lånt 15" PB ud med en ny 12". Men jeg har installeret en del gode
sager, har alle mine ting liggende osv., så jeg lurede på, hvordan man
nemmest laver et komplet skift?

Skal man installere, konfigurere alle programmer etc. som på PC, eller er
der genveje? Data er data, så det går nok...

Selv forestiller jeg mig noget med en ekstern FireWire-HD eller noget...

Forresten, hvornår kan man forvente det nye Mac OSX som standard ved nykøb?
Og er der alternativt noget med fordelagtige opgraderingsordninger, hvis
man køber her og nu?

På forhånd tak,

/Anders

Fra : x-man

Dato : 09-07-03 08:10

Anders Petersen wrote:

> [...]
> sager, har alle mine ting liggende osv., så jeg lurede på, hvordan man

Det er faktisk muligt at kopiere det komplette indhold af en harddisk
over på en anden vha. firewire. Man skal bruge en speciel
tastekombination ved opstart således at den ene computer sættes i
receive mode via firewire ... spørg evt. hos Apple. Det smarteste er
formentlig at brænde alle dine dokumenter og shortcuts ud på en cd og
stå starte forfra med en frist installation på 12"'eren.

> [...]
> Og er der alternativt noget med fordelagtige opgraderingsordninger, hvis

OSX er skam allerede standard ved køb af nye Mac's og det er langt at
foretrække fremfor OS9. Du får som udgangspunkt OSX "Jaguar" versionen,
men vær opmærksom på, at Apple kommer med en ny stor opdatering
(Panther) engang i Oktober. Måske kan det betale sig at vente lidt endnu!

12" Powerbook'en leveres kun med 256mb ram som standard. Det er måske
lige i underkanten. Overvej at få smidt yderligere 256mb i fra starten.
Du vil opleve en stor hastighedsforøgelse.

Mvh.

Fra : Anders Petersen

Dato : 09-07-03 10:47

> Det smarteste er
> formentlig at brænde alle dine dokumenter og shortcuts ud på en cd og
> stå starte forfra med en frist installation på 12"'eren.

Lyder fornuftigt.

> [...]
> versionen, men vær opmærksom på, at Apple kommer med en ny stor
> opdatering (Panther) engang i Oktober. Måske kan det betale sig at

Det var vist mig der formulerede mig dårligt, jeg mente netop Panther i
stedet for Jaguar :)

> 12" Powerbook'en leveres kun med 256mb ram som standard. Det er måske
> lige i underkanten. Overvej at få smidt yderligere 256mb i fra
> starten. Du vil opleve en stor hastighedsforøgelse.

Det lurede mig godt - men kan det betale sig at få dem lagt i ved køb,
eller er det billigere selv at installere det efterfølgende ?

Tak for svar!

/Anders

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-07-03 12:08

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> [...]
> Og er der alternativt noget med fordelagtige opgraderingsordninger, hvis

Du kan bruge programmet Carbon Copy Cloner - den kan det du gerne vil.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jan Krog Henningsen

Dato : 09-07-03 13:14

Hej Anders,

Din nye 12" er en lækker maskine... har selv en Mit gæt er at du vil
få mulighed for at købe 10.3 til nedsat pris når den kommer.

Sammen med maskinen får du Mac OS X (10.2) og Mac OS 9.2.2 (samlet på en
enkelt dvd-skive). Der er masser af vejledning undervejs.

Når du har installeret OS X (og evt. OS 9) kan du med stor fordel
kopiere dine nuværende OS X-programmer fra 15"-lånemaskinen til 12". Der
er overordnet to steder du skal kopiere fra - udover selve programmerne.
Det ene sted er dit bibliotek (Library) - det andet sted er computerens
eget bibliotek (Library). Begge biblioteker har en "Application Support"-
mappe og en "Preferences"-mappe, hvor du skal kopiere filer fra:

1. Opret forbindelse mellem de to maskiner med et FireWire-kabel.
2. Sluk l5"-maskinen
3. Start den igen - men hold T-tasten nede under opstart
(nu er 15" en ekstern FireWire disk som 12" kan se.)
4. Kopiér de programmer fra 15" du skal bruge til mappen "Programmer" på
12".
(lav evt. en hurtig liste over hvilke programmer du har kopieret)

Nu skal du have programmernes preference-filer og hjælpefiler med over.
Sørg for at placere filerne samme sted på 12" som du hentede dem fra på
15":

5. På 15": Gå til (harddisk)->Users->(dinbruger)->Library->Application
Support og kopiér de mapper der korresponderer med de programmer du har
kopieret.
6. På 15": Gå til (harddisk)->Users->(dinbruger)->Library->Preferences
og kopiér de filer og mapper der korresponderer med de programmer du har
kopieret.
7. På 15": Gå til (harddisk)->Library->Application Support og kopiér de
mapper der korresponderer med de programmer du har kopieret.
8. På 15": Gå til (harddisk)->Library->Preferences og kopiér de filer og
mapper der korresponderer med de programmer du har kopieret.

Skriv igen hvis ikke det virker, men det skulle være det... har selv
gjort det med held et par gange Håber du selv kan oversætte
anvisningerne, hvis du kører DK (Ellers skift evt. midlertidigt sprog
til engelsk imens du kopierer.)

/Jan

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 09-07-03 15:51

Jan Krog Henningsen <no@way.dk> wrote:

> Opret forbindelse mellem de to maskiner med et FireWire-kabel.

Er det ikke hurtigere at bruge ethernet, og så almindelig fildeling til
at kopiere?

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 09-07-03 19:51

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Er det ikke hurtigere at bruge ethernet, og så almindelig fildeling til
> at kopiere?
>
> mvh.
> Kaj.
Nej, det er meget langsommere.

Fra : Anders Petersen

Dato : 10-07-03 03:21

> Din nye 12" er en lækker maskine... har selv en Mit gæt er at du vil
> få mulighed for at købe 10.3 til nedsat pris når den kommer.

Ok, det er jo fair nok :)

I øvrigt: Det AirPort kort jeg har sat i 15"eren - det kan jeg ikke bruge i
12", vel?

Og så viser det sig nok, at jeg afleverer 15" inden jeg har 12" i
hænderne....

Tak for hjælpen!

/Anders

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 10-07-03 05:33

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> I øvrigt: Det AirPort kort jeg har sat i 15"eren - det kan jeg ikke bruge i
> 12", vel?

Det skulle der vel ikke være noget til hinder for.
Airport kort er Airport kort, og ikke afhængige af mac-modellen.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 10-07-03 09:13

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Det skulle der vel ikke være noget til hinder for.
> Airport kort er Airport kort, og ikke afhængige af mac-modellen.

Det er forkert. Airportkort til 15" virker ikke i en 12", da 12"eren kun
kan bruge Airport Extreme-kort.

I øvrigt, så er den nemmeste måde at bevare sine indstillinger osv. på,
at kopiere sin mappe i /Users/

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Jan Krog Henningsen

Dato : 09-07-03 20:14

In <1fxu9bn.1deagz5t8yeiyN%kajc@ofir.dk> Kaj Christiansen wrote:

> Er det ikke hurtigere at bruge ethernet, og så almindelig fildeling
> til at kopiere?

Jo. Hvis begge maskiner har gigabit ethernet. Ellers er FireWire-
standardens 400 mbps svært at hamle op med

/Jan

Fra : Jan Krog Henningsen

Dato : 10-07-03 14:50

In <1fxvb7p.by9sbz1pbbniN%kajc@ofir.dk> Kaj Christiansen wrote:

> Det skulle der vel ikke være noget til hinder for.
> Airport kort er Airport kort, og ikke afhængige af mac-modellen.

Forkert.

Airport Extreme kort er mindre end de oprindelige Airport-kort (som nok
er dem der sidder i 15"-modellen). 12"-modellen kan KUN benytte Extreme-
kort pga. deres mindre størrelse.

/Jan