Back-up/sletning i iPhoto?
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 07-07-03 18:21

Hej Gruppe

Jeg har med mit digitale kamera snart nået min iBooks smertegrænse mht.
diskplads og min egen smertegrænse mht. antal fotos i iPhoto.
Jeg har fundet ud af, at hvis man sletter et billede i Fotobibliotek, så
fjernes det osse i det enkelte album.
Det betyder vel, at man på en eller anden måde skal "have det hele med"
over på en CD eller sådan. Altså både originaler og album-indelingen.
Hvordan gør man det smartest? Skal man tage og have det hele i
almindelige mapper med filerne i f.eks. jpeg? (og dermed glemme iPhotos
inddeling)
Hvordan gør I? (Overvejer helt at droppe iPhoto som kamera-tømmer og
foto-organisator)
--
Mvh. Poul

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-07-03 20:23

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> [...]
> inddeling)
> Hvordan gør I? (Overvejer helt at droppe iPhoto som kamera-tømmer og

Hvad er egentlig problemet? Du kan brænde dine billeder direkte fra
iPhoto, enten ved at vælge enkelte billeder, eller ved at brænde hele
biblioteket.

Dit Fotobibliotek er hele din samling, ligesom man har det i iTunes,
hvor dine albums tilsvarer spillelister i iTunes. De er blot logiske
indelinger af hele samlingen, så det er kun logisk - og smart - at
ændringer i biblioteket bliver reflekteret i dine albums.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 07-07-03 21:15

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvad er egentlig problemet? Du kan brænde dine billeder direkte fra
> iPhoto, enten ved at vælge enkelte billeder, eller ved at brænde hele
> biblioteket.

Der er ikke andre problemer end at jeg spørger til, hvordan I andre
iPhoto-brugere gør. Jeg har nemlig ikke prøvet at brænde endnu, og jeg
overvejer at eksportere/kopiere hele dynen over på en CD.
Men i mappen "IPhoto Library" er alting nok så "logisk" opbygget med
årstal og derefter måned, men der er jo en masse andet foruden det. Der
er data-filer, originaler (altså dobbeltkonfekt eller hvad?), thumbnails
osv. udover selve billederne. Og så er der garanteret osse nogle skjulte
filer, som ikke kommer med over i en kopiering til en CD via "finder".
Men hvad sker der ved at brænde indefra iPhoto? Hvad får man ud af det -
og kan det afspilles i f.eks. en DVD, der kan tage CD'ere med jpeg?
Hm, egentlig er jeg vel ude på at vide lidt mere inden jeg brænder en
CD, for jeg brænder jo nok en snart alligevel Og så fordi jeg
overvejer at benytte samme indretning med mapperne, bare manuelt og via
"Billedoverførsel", og så kun starte iPhoto når der skal redigeres lidt.
--
Mvh. Poul

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-07-03 22:02

> [...]

> Men hvad sker der ved at brænde indefra iPhoto? Hvad får man ud af det -
> og kan det afspilles i f.eks. en DVD, der kan tage CD'ere med jpeg?

Du fået en iPhoto kompatibel CD, som du kan browse rundt i med iPhoto.
Du kan selvfølgelig fiske billederne ud i Finder, men det er stadig i
iPhoto's lidt mystiske mappestruktur, så det er egentlig ikke det, som
det er beregnet til. Hvis du vil have brændt en CD med kun billeder, så
vælg istedet billederne i iPhoto og træk dem ud i en mappe på
skrivebordet. Det vil kopiere billederne ud i den mappe.

En CD brændt i iPhoto giver dig altså en komplet iPhoto samling, inkl.
thumbnails osv.

> [...]
> overvejer at benytte samme indretning med mapperne, bare manuelt og via
> "Billedoverførsel", og så kun starte iPhoto når der skal redigeres lidt.

Det står dig selvfølgelig frit at gøre det hele manuelt, men så ville
jeg undgå iPhoto helt. Til redigering ville jeg nok gå efter noget lidt
mere avanceret. Photoshop Elements har en rimelig pris er og ganske
avanceret.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-07-03 23:37

> [...]

> diskplads og min egen smertegrænse mht. antal fotos i iPhoto.
> Jeg har fundet ud af, at hvis man sletter et billede i Fotobibliotek, så

Billederne i album er kun henvisninger. Sletter man et billede i et
album, er det stadig i fotobiblioteket, og dermed har man det stadig på
computeren. Men sletter man et billede i fotobiblioteket, sletter man
det også rent fysisk fra harddisken.
Jeg har lige fået digitalt kamera, og jeg havde regnet med at
bruge iPhoto til at organisere og opbevare billederne i. Men jeg her
lidt urolig for, hvordan det går, når man efter nogle måneder eller år
får rigtig mange billeder. Hvordan afgør du (eller andre), om man er
nået til smertegrænsen for antal billeder?
Det var min oprindelige plan at lave albums som f.eks.
"Sommerferie Gardasøen 2003", "Juleaften 2003" og den slags. Men det
ville jo hurtigt løbe op. Nu kan jeg se, at iPhoto af sig selv
organiserer i filmruller. Og alle billeder har jo dato og klokkeslet
modsat gammeldags analoge billeder. Før var det et helvede, når man
havde otte film, man ikke havde fået sat i album. Bare der er dato på
billederne, så er man godt hjulpet i fremtiden. Man kan selv sætte
titler og kommentarer på. Så jeg synes faktisk, at iPhotos egen måde at
gøre det på er meget god. Det er da også fint, at billederne ligger i
mapper efter dato. Så kan man også finde rundt i dem uden iPhoto.

> [...]
> Hvordan gør man det smartest? Skal man tage og have det hele i
> almindelige mapper med filerne i f.eks. jpeg?

Man kan vel både brænde fra iPhoto eller trække mapperne over på en cd i
Finder. De ekstra datafiler og thumbnails fylder forsvindende lidt, så
vidt jeg kan se.

> Hvordan gør I? (Overvejer helt at droppe iPhoto som kamera-tømmer og
> foto-organisator)

Hvorfor? Hvad er du utilfreds med? Jeg har tænkt mig at bruge iPhoto
fremover, så jeg vil gerne kende ulemperne, før jeg fylder tusindvis af
billeder i det. Var det bedre at bruge softwaren, der kom med kameraet
(Canon)?
--
Henrik Münster
Esbjerg