Så fik jeg Mac...
Fra : Jonas Christensen

Dato : 07-07-03 14:52

Ja, så skete det...

Fik min første Mac ind ad døren her til formiddag! En lækker blå iMac DV
500. Dermed er dette mit første indlæg nogensinde skrevet fra en Mac! :)

Installation gik over al forventning. Strømstik, tastatur og mus i, så var
den oppe at køre, og da netværks-stikket kom i, kunne den også gå på nettet
uden videre! Fantastisk! Alt i alt et godt første indtryk.

Nu til et par newbee spørgsmål:

Det ligger Mac OS 9 på den. Hvilke fordele er der ved OS X fremfor dette?
Eller - med andre ord - kan det betale sig at bytte før jeg sætte mig alt
for meget ind i OS 9? (Jeg regner med, at den sagtens kan køre det?)

Har jeg på nogen måde mulighed for at se delte mapper / printere på min pc
med Windows XP? Internet tilgås gennem pc'en, så jeg ved, der er
forbindelse...

Og så en lille én til sidst:
Når jeg sætter en musik cd i Mac'en, starter den med at spille af sig selv
uden videre... Og jeg skal så selv starte iTunes op for at skifte nummer. Er
det bare mig, eller virker det ikke lidt omvendt?

mvh
Jonas - nybagt Mac-bruger

Fra : x-man

Dato : 07-07-03 14:26

Tillykke ... skynd dig ud at købe OSX ... den er laaaaaaaaaaaaangt bedre en
OS9, men kræver også at du har minimum 256 mb ram.

Mvh

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-07-03 14:25

Jonas Christensen wrote:

> Fik min første Mac ind ad døren her til formiddag! En lækker blå iMac DV
> 500. Dermed er dette mit første indlæg nogensinde skrevet fra en Mac! :)

Tillykke, den skal du nok blive glad for.

> Nu til et par newbee spørgsmål:
>
> Det ligger Mac OS 9 på den. Hvilke fordele er der ved OS X fremfor dette?

OS X er et moderne desktop unix, mens OS 9 er ved at være mere end
almindeligt forældet. Apple udvikler ikke længere på OS 9, så chancen
for at der sker revolutionerende ting ved OS 9 er til at overse.

Derimod sker der næsten revolutionerende ting hver gang der kommer en
update til OS X (f.eks. at lige netop *din* printer er understøttet,
eller den ikke går ned når man unmounter et netværksdrev (: ).

Udover det har OS X tiltrukket en masse Open Source folk, så der
kommer mange interessante og ofte billige (eller gratis) programmer
til mac. Man kan også installere Fink, som gør det muligt at køre
mange af Linux-verdens applikationer.

    <http://fink.sf.net>

> Eller - med andre ord - kan det betale sig at bytte før jeg sætte mig alt
> for meget ind i OS 9? (Jeg regner med, at den sagtens kan køre det?)

Ja, det kan det godt. Der kommer snart en opdatering af OS X til 10.3
(inden udgangen af dette år). Den kommer nok til koste omkring 1100
pisk herhjemme, så mon ikke du kan købe en 10.2 til rimelige penge i
tiden op til?

Din iMac kan sikkert godt køre OS X som den er nu, men regel nummer et
er:

1. Man kan kun få for lidt RAM.

Derfor, hvis din mac har 256MB Ram eller derunder, så smut ned til din
lokale PC-pusher og køb en 512 eller 256 klods. Så begynder det at
ligne noget.

> Har jeg på nogen måde mulighed for at se delte mapper / printere på min pc
> med Windows XP? Internet tilgås gennem pc'en, så jeg ved, der er
> forbindelse...

Ja.

<http://www.apple.com/switch/questions/sharing/network.html>

> [...]
> uden videre... Og jeg skal så selv starte iTunes op for at skifte nummer. Er
> det bare mig, eller virker det ikke lidt omvendt?

Jeg mener der er et sted hvor du kan indstille om CD'ere skal
afspilles automatiskt, men jeg har ikke kørt OS 9 længe, og har det
ikke installeret til at tjekke nogle steder. Mener dog det ligger i
Kontrolpaneler -> QuickTime, men jeg er ikke sikker.

Du er så heldig, at der med en mac følger denne venlige og vidende
nyhedsgruppe, så spørg endelig hvis du har problemer.

   "Calm down. It's only ones and zeros."

Fra : Karl Antz

Dato : 07-07-03 14:28

> [...]

> Fik min første Mac ind ad døren her til formiddag! En lækker blå iMac DV
> 500. Dermed er dette mit første indlæg nogensinde skrevet fra en Mac! :)

tillykke

(snip)

> [...]
> Eller - med andre ord - kan det betale sig at bytte før jeg sætte mig alt
> for meget ind i OS 9? (Jeg regner med, at den sagtens kan køre det?)

først og fremmest er OS X fremtiden - Apple har forlængst officielt
erklæret OS 9 for død.

Dernæst: jeg som garvet Mac-bruger (siden 1992) synes faktisk at OS X er
væsentlig nemmere at gå til end OS 9. Jo - kan kan høre de vilde
protester

Men Hvis man bare vænner sig til OS X's Un*x-baggrund og den -
tilsyneladende - stivhed i placeringen af filer og mapper, fungerer det
faktisk som en mis.

Det der med at det aldrig går ned - det skal nu nok tages med et gran
salt - men det er uhyre sjældent at systemet går ned. Jeg har faktisk
maskinen kørende i uger ad gangen uden at lukke ned - jeg sætter den
bare på vågeblus.

Selvfølgelig kan de enkelte programmer stadig gå ned - men i de fleste
tilfælde kører maskinen selv så ufortrødent videre.

> Har jeg på nogen måde mulighed for at se delte mapper / printere på min pc
> med Windows XP? Internet tilgås gennem pc'en, så jeg ved, der er
> forbindelse...

Samba er indbygget i OS X. Du går til SystemPreferences/Sharing (kan
ikke huske hvad det hedder på dansk - men mon ikke
Systemindstillinger/fildeling?) og sætter under Services et hak ved
Windows File Sharing

> [...]
> uden videre... Og jeg skal så selv starte iTunes op for at skifte nummer. Er
> det bare mig, eller virker det ikke lidt omvendt?

System Preferences/CDs and DCDs - her kan du vælge hvad der skal ske
hvis du sætter en skive i.

NB alle disse ting gælder sæføli for OS X - kan faktisk ikke huske
hvordan nogle af dem sker i OS 9, men kig i Kontrolpaneler

god fornøjelse med din Mac,

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-07-03 16:22

> [...]

> Fik min første Mac ind ad døren her til formiddag! En lækker blå iMac DV
> 500. Dermed er dette mit første indlæg nogensinde skrevet fra en Mac! :)

Tillykke.
Hvis du vil rode lidt med OS 9 inden du smider OS X på den, er der en
del gode tips at hente i:
<http://www.knowware.dk/download/macos.pdf>
Den er skrevet til OS 8.5-8.6, men kan også bruges til OS 9.
Det er et Knowware hæfte skrevet af Karl Antz, der også er en hyppig
gæst her i gruppen.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 07-07-03 20:16

> [...]

> Eller - med andre ord - kan det betale sig at bytte før jeg sætte mig alt
> for meget ind i OS 9? (Jeg regner med, at den sagtens kan køre det?)

Vi smed OS X 10.2 på min kones iMac G3/450 for nogle uger siden -- ved
samme lejlighed opgraderede vi RAM til 384 Mb. Den kører meget fint,
faktisk sværger min kone på at den er blevet hurtigere i opstart. Kan
kun anbefales ... men smid evt. lidt mere RAM i. 384 er fint til
husbehovsapplikationer (iPhoto, Safari, mail, office-programmer),
heftigere applikationer (videoredigering, osv) kræver sikkert noget
mere.

/hc