Billedfremviser kunne ikke lukkes
Fra : Henrik Münster

Dato : 06-07-03 08:51

I går var jeg ude for, at jeg ikke kunne lukke Billedfremviser 2.0
(v201). Jeg downloadede et PDF-dokument, som automatisk skulle åbne i
Billedfremviser, som jeg mener var åbent i forvejen. Der skete blot det,
at badebolden gik i gang i Billedfremviser. Den kørte meget længe, da
jeg lavede noget andet imens.
Jeg prøvede så at tvangslukke Billedfremviser. Det kunne ikke
lade sig gøre. Jeg prøvede både at lukke i Docken (i Billedfremviser
virkede menuerne ikke), i "Afbryd" (æble-alt-esc) og ved at lave en Top
i Terminal og Kill'e processen. Når jeg åbnede "Afbryd", stod
Billedfremviser med rødt. Når jeg valgte at afbryde den, forsvandt den
fra listen. Men lukkede og åbnede jeg listen igen, var billedfremviser
der atter. Til sidst måtte jeg tvangslukke computeren ved at holde
afbryderknappen nede.
Hvordan går det til, at man ikke kan tvangslukke et program?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper

Dato : 06-07-03 09:28

> [...]
> afbryderknappen nede.
> Hvordan går det til, at man ikke kan tvangslukke et program?

Det kunne godt være du skulle prøve at starte op på OS X CD og reparere
disken og tilladelserne.

Men du kan altid afslutte et program:

Gå ind i terminalen og skriv: top -uw og tast retur og tast Kontrol+C
for at stoppe Top igen.

Her kan du se Billedfremvisers (Preview) PID, det bruger du nu til at
afslutte programmet, lad os antage at PID er 588:

sudo kill -9 588 og tast retur. Du vil så blive bedt om at indtaste dit
password.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-03 01:04

Jesper <invalid@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> afslutte programmet, lad os antage at PID er 588:
>
> sudo kill -9 588 og tast retur. Du vil så blive bedt om at indtaste dit

Nå, man skal også bruge sudo. Det tænkte jeg ikke på. Og det hjælper
måske også at bruge -9. Jeg kan ikke lige gennemskue, hvilken forskel
det gør.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper

Dato : 07-07-03 05:41

> Nå, man skal også bruge sudo. Det tænkte jeg ikke på. Og det hjælper
> måske også at bruge -9. Jeg kan ikke lige gennemskue, hvilken forskel
> det gør.

Sudo, så gør du det som administrator og har ingen problemer med
rettighederne.

-9, bruges med kill for at indikere at programmet skal lukkes ubetinget.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-03 15:30

Jesper <invalid@invalid.invalid> wrote:

> Sudo, så gør du det som administrator og har ingen problemer med
> rettighederne.

Det er jeg klar over. Jeg havde bare ikke tænkt over det.

> -9, bruges med kill for at indikere at programmet skal lukkes ubetinget.

Men det forstår jeg ikke. Betyder kill ikke, at programmet skal lukkes
ubetinget? Og hvis -9 er en mere sikker måde at lukke programmer på, kan
det så ikke tænkes, at man kan undvære sudo?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-07-03 17:24

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Men det forstår jeg ikke. Betyder kill ikke, at programmet skal lukkes
> ubetinget? Og hvis -9 er en mere sikker måde at lukke programmer på, kan
> det så ikke tænkes, at man kan undvære sudo?

kill kommandoen sender som standard et "TERM" signal, hvilket svarer
lidt til at vælge kommando-punktum i Mac OS 9 programmer. Det er som at sige
"vil du ikke nok være flink at stoppe nu", men som vi alle ved, så kan
programmer finde på at gå rigtigt meget i udo. Under Mac OS 9
trykkede vi option-kommando-escape, i UNIX verdenen skriver man kill
-9, hvilket teknisk svarer til et KILL-signal, dvs. man beder
styresystemet om at slå processen ned uden betingelser.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-07-03 17:14

> [...]
> afbryderknappen nede.
> Hvordan går det til, at man ikke kan tvangslukke et program?

Preview (som du kalder billedfremviser ) er elendig til pdf - den kan
udmærket tygge på et stort dokument i lang tid. Download PDFViewer fra
MacUpdate, den er ti gange hurtigere. Jeg bruger kun Preview til at lave
billeder fra pdf til jpg, det er den fin til. Og så venter vi på katten.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-03 00:31

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> [...]
> MacUpdate, den er ti gange hurtigere. Jeg bruger kun Preview til at lave
> billeder fra pdf til jpg, det er den fin til. Og så venter vi på katten.

Det er dæleme da en Jaguar! Men jeg vil da prøve at se på PDFViewer. Nu
har jeg hentet den. Den ser da ikke værst ud.

<http://www.object-craft.com.au/projects/macosxutils/pdfviewer.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-07-03 08:54

> Det er dæleme da en Jaguar! Men jeg vil da prøve at se på PDFViewer. Nu
> har jeg hentet den. Den ser da ikke værst ud.
>
> <http://www.object-craft.com.au/projects/macosxutils/pdfviewer.html>

Jeg mente nu Panter. Dér skulle preview'er kunne klare pdf som en mis.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på