dr.dk og Safari 1.0(v85)
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 03-07-03 18:23

Hej

Er der andre der ikke kan få dr.dk til at fungere ordentligt: Jeg kan
ikke se tv-aviser m Safari

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Storm

Dato : 03-07-03 19:51

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Hej
>
> Er der andre der ikke kan få dr.dk til at fungere ordentligt: Jeg kan
> ikke se tv-aviser m Safari

Jeg kan heller ikke, men får denne melding:

"The page "DR nettv" has content of MIME type "applicaion/x-oleobject".
You do not have a plug-in installed for this MIME type, so this content
can not be displayet."

http://home19.inet.tele.dk/storms/pdftest3.html

Nu ved jeg ikke lige hvor jeg henter den plug-in.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 04-07-03 14:07

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Nu ved jeg ikke lige hvor jeg henter den plug-in.

Jeg tror det er noget Microsoft-noget - MediaPlayer f.ex.

For øvrigt får jeg ikke den besked du får om mgl. plug-in

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Storm

Dato : 04-07-03 15:26

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Jeg tror det er noget Microsoft-noget - MediaPlayer f.ex.
>
> For øvrigt får jeg ikke den besked du får om mgl. plug-in

Forkert link ti beskeden som så sådan ud;

http://home19.inet.tele.dk/storms/plug-in.pdf

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : MiBO

Dato : 04-07-03 16:46

Martin Ammentorp wrote:

> Jeg tror det er noget Microsoft-noget - MediaPlayer f.ex.
>
> For øvrigt får jeg ikke den besked du får om mgl. plug-in

DR har desværre skiftet til Windows Media Format, så nu er det kunne dem
der kan dekode det format (Windows Media Player) der kan se det (ned ad
bakke det går)

/michael

Fra : x-man

Dato : 05-07-03 12:25

Faktisk er det endnu værre ... DR har valgt Microsoft Windows Media Series 9
som standard for deres udsendelse. Der findes ingen programmer der kan
dekode series 9 på mac, og det er tvivlsomt om der kommer et !!!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-07-03 19:31

x-man <guy_6@hotmail.com> wrote:

> Faktisk er det endnu værre ... DR har valgt Microsoft Windows Media Series 9
> som standard for deres udsendelse. Der findes ingen programmer der kan
> dekode series 9 på mac, og det er tvivlsomt om der kommer et !!!

Det har faktisk gjort mig så arrig, at jeg har send følgende til DR:

Hejsa,

Som Mac-bruger har jeg i lang tid irriteret mig over, at I har valgt
Microsoft's proprietære Windows Media Player format til jeres online
radio. Det har dog været muligt at lytte til disse på Mac'en, da
Microsoft har lavet en udgave af deres Windows Media Player 7 til
Mac'en. Heldigvis har jeres TV-udsendelser været i RealPlayer format,
som er en bedre løsning, idet RealPlayer til Mac'en er et meget bedre
stykke software end Microsoft's Media Player.

Nu ser jeg desværre, at I har valgt at skifte til Windows Media Player 9
for jeres TV-udsendelser og det afskærer både Mac- og Linux-brugere fra
at se dem. Dette format er lige så proprietært som før, men i
modsætning til det ældre format, så er der ikke andre afspillere, som
kan læse det. Hverken til Linux eller til Mac, da det ikke virker
sandsynligt at Microsoft vil udgive en ny Media Player til Mac.

Hvis I også skifter radioen til den nye version, så har I effektivt
afskåret alle andre end Windows-brugere fra at udnytte den største
fordel ved jeres hjemmeside. Det er har været en rigtig god ting, at man
har kunnet lytte til radio direkte, men det er det store bibliotek af
radio og tv-udsendelser, som er det vigtige. Det er f.eks. fedt at kunne
se Viden Om på nettet, hvis man lige missede sidste udsendelse. Hvis I
fra nu af er gået over til Windows Media Player 9, så kan Mac- og
Linux-brugere heller ikke bruge dette længere.

Jeg synes ikke det kan være rimeligt, at en stor offentlig organisation
som DR, der modtager milliarder af kroner fra de danske TV-seere hvert
år, bare kan vælge den tilsyneladende nemmeste løsning. Internettet er
vigtigt i dag, men om få år bliver det endnu vigtigere og
computerverdenen vil udvikle sig mindst lige så hurtigt, som den har
gjort hidtil. Hvad har gjort jer så sikre på, at Microsoft's dominans på
computermarkedet vil fortsætte og at alle kommende enheder, som kunne
tænke sig af afspille online TV og radio, kan afspille Microsofts
proprietære format? Det kan de sikkert komme til, hvis de betaler en
afgift til Microsoft, men kan det være rigtigt, at en offentlig
organisation skal være med til at fremme et monopol i computerverdenen?

En bedre løsning havde været at vælge streaming i MPEG4 som er en
standard, som virker på alle platforme. Både Windows, Mac og Linux kan
afspille MPEG4, men også enheder som mobiltelefoner begynder at kunne
afspille MPEG4, da det er en åben standard som vokser hastigt i
udbredelse. Løsningen kan også bruges til radio, hvor man f.eks. kan
vælge det nye AAC codec, som fylder mindre end MP3 og Windows Audio, men
bevarer lydkvaliteten.

Apple har lavet en gratis streaming server, kaldet QuickTime Streaming
Server, som findes både til Mac OS X, Red Hat Linux, Solaris 8, Windows
NT 4 Server og Windows 2000 Server. Denne kunne bruges til formålet, men
da jeg ikke er ude på at reklamere for Apple eller andre firmaer, så er
jeg sådan set ligeglad med hvilken server til benyttes. Der må være
andre servere på markedet, som kan streame MPEG4 og jeg synes I burde
kigge på det.

Jeg er virkeligt træt af, at både private virksomheder og offentlige
institutioner i Danmark altid hopper på den tilsyneladende nemme
Microsoft løsning. Private virksomheder er i deres gode ret til det, da
de selv vælger hvem de vil have som kunder. Offentlige institutioner har
dog ikke dette valg, da de som grundregel skal servicere hele Danmarks
befolkning. Det er dog sjældent noget man tager hensyn til, når der skal
findes løsninger til Internettet. Det må høre op, da det ikke kan være i
nogens interesse. Det er en kortsigtet strategi at basere sig på
proprietære løsninger, som baserer sig på enkelte firmaers produkter og
som kun fungerer med helt bestemte programmer. DR's hjemmeside fungerer
som helhed godt i alle browsere og er derfor bedre end så mange andre,
både private og offentlige. Det har I forstået og den tankegang burde I
også følge, når det kommer til løsninger inden for lyd og billede på
nettet.

Mvh.
René Frej Nielsen

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 05-07-03 19:46

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

Godt brølt løve

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 06-07-03 07:03

René Frej Nielsen skrev:

> Det har faktisk gjort mig så arrig, at jeg har send følgende til DR:

Flot og sagligt brev! Tak!!

Du må jo endelig vende tilbage, hvis du får noget svar.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-07-03 18:24

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Flot og sagligt brev! Tak!!
>
> Du må jo endelig vende tilbage, hvis du får noget svar.

De har svaret i dag:

> [...]
> men også her er der løsninger på vej.
>
> Microsoft har valgt ikke at udvikle de nye formater til meget gamle
> styresystemer og til Mac og Linux. De har til gengæld lagt koden ud til
> fri programmering, så det er op til andre. Så snart disse
> trediepartsprogrammer er klar, vil vi sikre os, at der bliver adgang til
> filerne for de mest populære, så også Mac og Linux kan være med på
> bredbånd.
>
> For at dække tiden indtil det sker, har DR besluttet at fortsætte med Real
> i et halvt års tid endnu. Du kan finde realversionen af tv-avisen her:

Tja... jeg ved snart ikke om man skal være tilfreds eller ej? De har
tilsyneladende fundet WMP løsningen bedre en Real's men det er ikke godt
at vide om de overhovedet har tænkt på teste noget andet.

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-07-03 19:15

> [...]

> tilsyneladende fundet WMP løsningen bedre en Real's men det er ikke godt
> at vide om de overhovedet har tænkt på teste noget andet.

Svaret er: Godt nok udgør vi kun 5 %, men _hvilke_ fem procent! Dem må
de hellere se at regne med!

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-07-03 20:18

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Svaret er: Godt nok udgør vi kun 5 %, men _hvilke_ fem procent! Dem må
> de hellere se at regne med!

Så må vi nok hellere se, at komme ud af starthullerne, og skrive til DR
alle sammen. En enkelt protest-mail eller to; det er vel under det
forventelige når man afskærer hver 20'ende fra at få noget for
licenspengene. Hvis der skal ske noget, må vi have gang i en egentlig
mailstorm, gerne sammen med Linux-folkene.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-07-03 20:27

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> licenspengene. Hvis der skal ske noget, må vi have gang i en egentlig
> mailstorm, gerne sammen med Linux-folkene.

Det lyder som en god ide, men husk at holde det på et sagligt plan, men
man må selvfølgelig gerne lyde lidt "fornærmet".

Det man skal have dem til at forstå er, at de har lavet en fejl ved at
vælge en lukket MS løsning, istedet for at vælge en åben løsning, som
oven i købet måsker er open source og gratis.

Apple's QuickTime Streaming Server er gratis både i indkøb og brug, men
jeg ved ikke om der findes andet på markedet, som ligner den. Jeg er
ikke ude i at presse DR ud i noget med QuickTime (selvom det dog ville
være dejligt), men det er måske eneste alternativ?

Den bedste løsning ville være en, hvor ingen skulle installere software
for at det virker, men jeg ved ikke om Windows Media Player kan afspille
..mp5 streams fra QuickTime Streaming Server?

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 08-07-03 15:42

> Svaret er: Godt nok udgør vi kun 5 %, men _hvilke_ fem procent! Dem må
> de hellere se at regne med!

Ja, hvilke 5%?

En bekendt har udviklet et online system for fotografer
(www.picturesport.dk). Her kan de display´e deres billeder og sælge dem
direkte til kunden med kreditkort-betaling.

Seneste statistik sagde følgende:

1. 8% af de besøgende brugte Mac.

2. Ca. 75% af de kunder, der købte noget, brugte Mac.

Naturligvis er vi her i en branche, hvor Mac´en vejer tungt, men det er
da lidt interessant alligevel, ikke?

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-07-03 17:45

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> [...]
>
> 2. Ca. 75% af de kunder, der købte noget, brugte Mac.
>
> Naturligvis er vi her i en branche, hvor Mac´en vejer tungt, men det er

Ja, og kunstere og mange vanedannende, havde jeg nær sagt,
meningsdannende mennesker bruger Mac.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Jesper

Dato : 11-07-03 19:35

> [...]

> 2. Ca. 75% af de kunder, der købte noget, brugte Mac.
>
> Naturligvis er vi her i en branche, hvor Mac´en vejer tungt, men det er

Der er nok flere grunde til Mac overrepræsentationen:

•Mac er dyrere end PC og brugerne er derfor i gennemsnit bedre ved
muffen.

•Der er meget få vira og orme til Mac så Macbrugere behøver ikke at
frygte at deres kreditkortnumre bliver stjålet fra deres egen computer.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-07-03 18:10

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> De har svaret i dag:

Jeg har svaret på deres svar og fået svar igen, som jeg også har svare
på... (forvirret?). Først mit svar:

> [...]
> http://www.apple.com/quicktime/products/qtss/ som er helt gratis til alle
> de understøttede platforme og der er ingen afgifter der skal betales. Jeg
> kan dog ikke helt gennemskue om man kan se dens streams uden at installere
> QuickTime på Windows-maskinerne, da det kræves at ens software kan
> afspille .mp4 filer. Hvis Windows Media Player ikke kan det, så kan jeg
> godt se problemet, for så skal alle til at installere dette.
>
> Det er godt at I forstætter med Real indtil der en løsning for os andre,
> men jeg håber I vil overveje et skift til en mere åben løsning, der ikke

Og nu deres:

> Hej igen.
>
> WMP-løsningen er også valgt ud fra, at de 95% af vores brugere som i
> forvejen anvender Windows, ikke behøver at downloade og installere nyt
> software for at kunne se og høre lyd- og billedfiler. Som du netop påpeger
> ville en QT-løsning kræve at disse 95% downloadede Quicktime, der i øvrigt
> nok kunne betegnes som en art nag-ware, da man i tide og utide bliver
> spurgt om man ikke har lyst til at opgradere til "Quick-time Pro".

Det kan de jo så sandelig have ret i, for hvis man ikke registrerer
QuickTime er den temmelig irriterende!

Er der nogen der ved om MPEG4 streams fra QTSS kan afspilles af Windows
Media Player?

Og til sidst mit svar igen:

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 06-07-03 11:17

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det har faktisk gjort mig så arrig, at jeg har send følgende til DR:
Godt. Lad os håbe det når forbi den første sekretær, der under
neglefileriet sorterer mails...
--
Poul

Fra : Morten Lind

Dato : 06-07-03 18:04

> [...]

> både private og offentlige. Det har I forstået og den tankegang burde I
> også følge, når det kommer til løsninger inden for lyd og billede på

SÅDAN!!!!! René........og vort næste træk må være at informere Brian
Mikkelsen om, at vi ikke betaler licens, før DR gør materialet
tilgængeligt

Brødre, stå sammen!

M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-07-03 19:12

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det har faktisk gjort mig så arrig, at jeg har send følgende til DR:
klip
> Mvh.
> René Frej Nielsen

Vi kunne ikke ønske os bedre MacAmbassadør.

PS
Hvad med at sende brevet til DR's Kontant.
Utzon på sagen ville være guf.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-07-03 23:00

> [...]
>
> Vi kunne ikke ønske os bedre MacAmbassadør.
>
> PS Hvad med at sende brevet til DR's Kontant. Utzon på sagen ville være

Tror du ikke den interne "censur" ville snuppe den? Der er selvfølgelig
en gruppe mennesker som her bliver snydt, men det er jo ikke direkte i
strid med lovgivning.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-07-03 23:39

> [...]

> Tror du ikke den interne "censur" ville snuppe den? Der er selvfølgelig
> en gruppe mennesker som her bliver snydt, men det er jo ikke direkte i

De skriver selv:
"Kontant er forbrugernes program. Kontant afslører, undersøger
og giver gode råd."

De første 2 dele har du jo klaret for dem

Utzon har før været i flæsket på DRs egen organisation, så det er sgu
værd at prøve.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Karl Antz

Dato : 11-07-03 18:16

> Der findes ingen programmer der kan > > dekode series 9 på
> mac, og det er tvivlsomt om der kommer et

Godt nyt for dem der er tvunget til at leve med wmp:

MS to support WMA 9 codecs with fall release
Kevein Unangst of Microsoft says that Microsoft is "definitely planning
to support WMA 9 Voice in the upcoming release of Windows Media Player 9
Series for Mac OS X. We showed the new player running with Apple's
Safari browser at their WWWDC a few weeks back. We're shooting for fall
release to web right now and we'll keep the list posted, according to an
ActiveNetwork report : "In addition to the Windows Media 9 Series Voice
codec, it appears that Windows Media Player 9 Series for Mac OS X will
support all of the 9 Series codecs." http://www.macnn.com/news/20099
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-07-03 20:12

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> ActiveNetwork report : "In addition to the Windows Media 9 Series Voice
> codec, it appears that Windows Media Player 9 Series for Mac OS X will

Det er gode nyheder, selvom vi ikke bryder os om formatet. Eksemplet med
DR viser med al tydelighed, at det vil blive umuligt at undgå dette
format fremover.

Det er nu rimeligt godt gået af MS at de ikke lukker sig inde og
beholder formatet på Windows.