Formularer - et godt program søges
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-07-03 11:35

Jeg står ind i mellem og mangler et program der kan håndtere formularer,
altså med felter der kan udfyldes, og hvor man kommer videre til næste
felt ved at brug tab-tasten.
Det skal være let at bruge og meget gerne noget, der kan spille sammen med
de mest almindelige tekstbehandlere/browsere.
Det skal bruges i undervisningssammenhæng.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-07-03 14:01

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> de mest almindelige tekstbehandlere/browsere.
> Det skal bruges i undervisningssammenhæng.

Har du nogensinde kigget på mulighederne i kombinationen Quark+Acrobat,
og simpelthen anvende PDFer.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 03-07-03 23:11

> Har du nogensinde kigget på mulighederne i kombinationen Quark+Acrobat,
> og simpelthen anvende PDFer.
>
> /Preben
pdf er også mit bud og html giver også mulighed for dette;
du skal nok beskrive lidt nærmere, hvad du vil:
er det 1-sides skemaer?
hvor mange udfylder dem (antal ex.)?
hvor ofte sker det?
skal input ende i en database?
vh Jens

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-07-03 11:28

Hejsa

> [...]

> Jeg står ind i mellem og mangler et program der kan håndtere formularer,
> altså med felter der kan udfyldes, og hvor man kommer videre til næste

Det lyder for mig, meget Filemaker-agtigt

> Det skal være let at bruge og meget gerne noget, der kan spille sammen med
> de mest almindelige tekstbehandlere/browsere.

Man kan have en Filemaker kørende og bruge websharing, så kan man skrive
ind/tilgå via en almindelig browser, da jeg legede med det på en Color
Classic og Filemaker 3 var det ikke specielt hurtigt; men det er længe
siden ;_)

Vil du have hjælp til den vej, kan du sige til.

/Sebastian

> Det skal bruges i undervisningssammenhæng.

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-07-03 11:26

spam@events.dk (preben bødker nielsen) writes:
>Har du nogensinde kigget på mulighederne i kombinationen Quark+Acrobat,
>og simpelthen anvende PDFer.

Nej, det har jeg ikke. Jeg har et lidt adspredt forhold til Acrobat.
Bruger den blot til at sikre at de pdf-filer jeg sender ud i verden også
kan bruges - med andre ord det er mest destilleren jeg bruger. Dermed er
også sagt, at jeg egentlig ikke er fortrolig med programmets muligheder.
Men nu er der jo en anledning til at kigge nærmere på det
Men kunne du, sådan kort og i stikord, give mig et hint om, hvad jeg skal
kigge efter?
Jeg kan huske at da jeg installerede Acrobat-pakken, syntes at det så
lidet gennemskueligt ud, og da de ting jeg umiddelbart skulle bruge
fungerede, gjorde jeg ikke mere ved det.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-07-03 11:39

> [...]

> lidet gennemskueligt ud, og da de ting jeg umiddelbart skulle bruge
> fungerede, gjorde jeg ikke mere ved det.

Det er desværre år siden, jeg selv brugte mulighederne.
Hvis du laver en færdig formular i Quark, med tekst og kasser etc., kan
efterfølgende i Acrobat lave hvad som helst ud af PDFen.
Kasserne kan laves om til rullemenuer, alm. fyldudfelter. Der kan
indsættes hjælpetekster etc. Mulighederne er udtømmelige, men desværre
ikke særlig udbredt. Desværre, forbi erfaringsgrundslaget dermed er
mindre.

Når jeg nævnte løsningen, var det fordi, at en habil Quarkbruger vil
have lettest ved at lave det grundlæggende i Quark og derefter det
smarte i Acrobat.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-07-03 11:37

Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk (jens rasmussen) writes:
>pdf er også mit bud og html giver også mulighed for dette;
>du skal nok beskrive lidt nærmere, hvad du vil:
>er det 1-sides skemaer?

Kort fortalt: skemaer på 1-2 sider. Skemaet kunne f.eks. handle om
overvejelser og planlægning af produktionen af et radio/tv indslag.
Strukturen kunne eks. være:
Fast uredigerbar tekst: Progammets titel:
Boks til at skrive denne i.
Fast uredigerbar tekst: Producer
Boks til at skrive denne i.
Fast uredigerbar tekst: Målsætning for programmet:
Boks til at skrive denne i.

Osv.

>hvor mange udfylder dem (antal ex.)?

Multiple
Skemaerne skal bruges når en ny produktion sættes i gang. Jeg forstiller
mig at man simpelthen laver en formular, lidt i stil med den måde som
eksempelvis Quark lavr en skabelon på.

>hvor ofte sker det?

i projektperioderne dagligt

>skal input ende i en database?

Ikke i første omgang, men det kunne man overveje på længere sigt.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-07-03 11:40

sadyhr@mail.tele.dk writes:

>Det lyder for mig, meget Filemaker-agtigt

Ja, det var også min første tanke. Eneste problem er blot at det ville
betyde at der skulle investeres i 20-25 licenser til et balndet Mac-PC
miljø

>med

Af ovenstående grund

> [...]
>ind/tilgå via en almindelig browser, da jeg legede med det på en Color
>Classic og Filemaker 3 var det ikke specielt hurtigt; men det er længe
Ehh, siger du at man ikke behøver at have Filemaker på alle maskiner?

>Vil du have hjælp til den vej, kan du sige til.
Det vil jeg ikke udelukke kunne blive nødvendig, omend jeg sådan i store
træk føler mig fortrolig med Filemaker (altså sådan på husmandsniveau
)

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-07-03 13:40

Hejsa

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Ehh, siger du at man ikke behøver at have Filemaker på alle maskiner?

Ja netop. Du behøver bare at køre den på én maskine, og så dele din
databasse vha websharing, så kan de andre maskiner tilgå basen via en
browser

> Det vil jeg ikke udelukke kunne blive nødvendig, omend jeg sådan i store
> træk føler mig fortrolig med Filemaker (altså sådan på husmandsniveau

Du ringer bare ;_)

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-07-03 11:49

> [...]
>
>Når jeg nævnte løsningen, var det fordi, at en habil Quarkbruger vil
>have lettest ved at lave det grundlæggende i Quark og derefter det
Ok - habil Quark-bruger kan jeg fuldkomen identificere mig med
Jeg går i gang med at få det til at spille - det skal nok lykkes!!

Tak for hints, gode råd mv.

Som altid en fornøjelse at færdes i denne gruppe.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-07-03 13:52

sadyhr@mail.tele.dk writes:
>Ja netop. Du behøver bare at køre den på én maskine, og så dele din
>databasse vha websharing, så kan de andre maskiner tilgå basen via en
>browser
OK, så begynder det at blive rigtig interessant.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-07-03 14:09

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> OK, så begynder det at blive rigtig interessant.
Ja, ikke...
Havde også tænkt på FMP, som jeg gerne hjælper dig med.
Men du bor vist nærmere Sebastian - Fredericia, ikke?
vh Jens
20312115

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-07-03 16:11

Hejsa
Jens Rasmussen <Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> Ja, ikke...
> Havde også tænkt på FMP, som jeg gerne hjælper dig med.
> Men du bor vist nærmere Sebastian - Fredericia, ikke?

Nå ja, du kan selvf også bare kigge forbi en dag

/Seb

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-07-03 16:35

Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk (jens rasmussen) writes:
>Havde også tænkt på FMP, som jeg gerne hjælper dig med.
>Men du bor vist nærmere Sebastian - Fredericia, ikke?
>vh Jens
Jeps - men nu tror jeg lige at jeg går i gang med at finde ud af, om jeg
selv kan finde ud af det - hvis ikke, er det jo vildt rart at vide, at
hjælpen er nær

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 04-07-03 22:49

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> Jeps - men nu tror jeg lige at jeg går i gang med at finde ud af, om jeg
> selv kan finde ud af det - hvis ikke, er det jo vildt rart at vide, at
> hjælpen er nær

Hvis du overvejer FileMaker til websharing så brug en gammel version 4.0.
Denne version udmærker sig ved at når den bruges til websharing så er
antallet af brugere ubegrænset! De senere versioner har visse begrænsninger,
det er vist noget med maksimalt 10 forskellige pr. 12 timer, eller noget i
den retning. Den gamle version 4.0 er i øvrigt "født til" at virke godt
sammen med Claris Homepage 3.0. Jeg er næsten sikker på at version 4.0 vil
være tilstrækkeligt i dit tilfælde, det er vel grænser for hvor avanceret
det skal være, ikke sandt?

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-07-03 11:53

"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> writes:
> [...]
>være tilstrækkeligt i dit tilfælde, det er vel grænser for hvor avanceret
Jeps - det skal ikke være særligt avanceret. det skal være enkelt og
overskueligt for brugeren og må ikke være noget, brugeren skal bruge ret
meget tid på.
Så vers 4.0 lider som det helt rigtige.
1000 tak for hjælpen til alle!