1x1.25 Ghz vs 2x1.25 Ghz
Fra : Niels Chr. Bøgh

Dato : 02-07-03 08:07

Macxpres har to G4 PowerMacs at vælge imellem: 1x1.25 Ghz og 2x1.25 Ghz.
Prisforskellen er kr. 2200,00 - alle andre specifikationer er de samme.

Mit primære behov er at behandle ret store billeder i Photoshop 7 under OS
X, men maskinen skal også kunne boote i OS 9 til ære for Quark.

Er den ekstra processor pengene værd?

Den nye computer skal kunne trække to 21" Apple Studio Displays. Skal der så
sættes et ekstra grafikkort i?

På forhånd tak for respons.

Niels

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 02-07-03 08:17

Niels Chr. Bøgh <dtpFJERN@FJERNdtpkurser.dk> wrote:

> [...]
>

> Er den ekstra processor pengene værd?
>

> Den nye computer skal kunne trække to 21" Apple Studio Displays. Skal der så

Der er vist ikke rigtigt noget at tænke over !

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Chr. Bøgh

Dato : 02-07-03 08:34

OS

> Der er vist ikke rigtigt noget at tænke over !

Det er der heller ikke noget, der tyder på, at du har gjort.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 02-07-03 08:49

> OS

> der så

> Det er der heller ikke noget, der tyder på, at du har gjort.

Du kan få en dobbelt så hurtig Mac for en merpris på 2200,-

Nej der er ikke så meget at tænke over.

Med hensyn til skærmene er jeg dig svar skyldigt.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Chr. Bøgh

Dato : 02-07-03 09:59

> Du kan få en dobbelt så hurtig Mac for en merpris på 2200,-
>
> Nej der er ikke så meget at tænke over.
>
> Med hensyn til skærmene er jeg dig svar skyldigt.

Tak for et udvidet svar. Jeg kom til at tænke på, om 2x1.25 Ghz larmer
(meget) mere?

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-07-03 10:00

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Du kan få en dobbelt så hurtig Mac for en merpris på 2200,-

En computer bliver ikke dobbelt så hurtig fordi der kommer en ekstre
processor i.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-07-03 09:14

> [...]

> Er den ekstra processor pengene værd?
>

> Den nye computer skal kunne trække to 21" Apple Studio Displays. Skal der så

Hej Niels

Jeg mener helt bestemt, at det store ATI-kort eller nVidias Titaniumkort
sidder i begge de modeller - jeg kan ikke tjekke det for nuværende - men
begge de kort har to skærmporte.

ATIkortet en DVI-I + ADC.....

Samtidig mener jeg, at Photoshops version 7 blev optimeret til to
processorer samtidig med carboniseringen.......

Om den så kan boote i OS 9 kan jeg desværre ikke fortælle - er stadig på
ferie, så jeg undersøger det ikke - men kan du ikke tjekke de tekniske
specifikationer på maskinerne hos Apple - de har PDF´er af alle
maskinernes specs liggende på http://store.apple.com

Held & lykke med din lille nye))))))

Morten

Fra : ct

Dato : 02-07-03 14:40

> Samtidig mener jeg, at Photoshops version 7 blev optimeret til to
> processorer samtidig med carboniseringen.......

nej. kun enkelte filtre i ps7, ikke programmet.

> Om den så kan boote i OS 9 kan jeg desværre ikke fortælle

nix, det mener jeg ikke den kan, men den kan selævfølgelig køre i classic.

omkring dual processorer: det er en udbredt misforståelse, og især i disse
mac-kredse, at 2 processorer giver 2x ydelse, og det er *slet* ikke
tilfældet. I enkelte applikationer der er skrevet til det er der forskel,
men som billedbehandling i almindelighed vil jeg æde min gamle hat på at du
næsten aldrig mærker forskellen.

snakker vi 3d rendering, tunge filterberegninger osv. er der forskel såfremt
som sagt programmet understøtter det.

jeg ville ikke selv give de ekstra penge.

claus

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-07-03 16:52

ct <no@way.se> wrote:

> nix, det mener jeg ikke den kan, men den kan selævfølgelig køre i classic.

<http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/stats/powermac_g4_1.2
5_dp_mdd.html>

kan man læse: "Models shipped after January 28, 2003 support only MacOS
X 10.2.3+"

Så det er nok bedst at spørge hos macxpres

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-03 15:18

Hej Niels Chr.

"Niels Chr. Bøgh" wrote:

> Macxpres har to G4 PowerMacs at vælge imellem: 1x1.25 Ghz og 2x1.25 Ghz.
> Prisforskellen er kr. 2200,00 - alle andre specifikationer er de samme.

Gode maskiner begge to!! - MP modellen vil være ca. 60-70% større i ydelse

> Mit primære behov er at behandle ret store billeder i Photoshop 7 under OS
> X, men maskinen skal også kunne boote i OS 9 til ære for Quark.

Begge er fuldt klassisk OS kompatible, så du kan fx. have 2 diske med hvert sit
startsystem. Photoshop vil netop kunne udnytte MP-teknologien. - Du vil også
kunne udnytte en MP til video i langt højere grad end en single.

> Er den ekstra processor pengene værd?

Ja, helt afgjort!

> Den nye computer skal kunne trække to 21" Apple Studio Displays. Skal der så
> sættes et ekstra grafikkort i?

Ja, du kan fx. vælge et kort magen til det, der allerede sidder i (kan ikke
lige huske typenr.), - eller købe 2x Radeon 9500 og så sælge den, der allerede
sidder i. GF kortyet sidder som PCI kort, så udskiftning er let.

Desuden vil den være bedre end de øvrige klassiske G4 til fx. lyd, da det
lydkort, der sidder i netop 1,25 og 1,25MP er noget bedre end de tidligere
kort.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 02-07-03 16:23

On 02/07/03 8:07, in article bdu0b4$1iar$1@news.cybercity.dk, "Niels Chr.
> [...]

> Mit primære behov er at behandle ret store billeder i Photoshop 7 under OS
> X, men maskinen skal også kunne boote i OS 9 til ære for Quark.

Til Photoshop brug under OSX (eller under OS X generelt) ville jeg klart
vælge dual processor maskinen. Men, prøv at kigge på
<http://www.barefeats.com/pm1000.html> og eller de utallige tests på
xlr8yourmac.com. Jeg vil sige at grundene til at vælge en single processor
maskine i dag er meget få og konstant bliver færre og færre. Jeg tror
virkelig at du vil sidde og ærgre dig meget om et år hvis du ikke giver de
ekstra kr. 2200...

Et Radeon 9000 understøtter i øvrigt to skærme.

Med venlig hilsen

Anders Baden Nielsen

Fra : Niels Chr. Bøgh

Dato : 02-07-03 18:35

> [...]

> Er den ekstra processor pengene værd?
>
> Den nye computer skal kunne trække to 21" Apple Studio Displays. Skal der

Tak for svarene.

Iflg. www.macxpres.dk (jeg kan desværre ikke linke til de konkrete sider)
kan begge maskiner boote i OS 9 (Apple har vel også nogle G4-processorer de
skal af med...).

Jeg forstår det sådan, at grafikkortet har en digital og en almindelig
udgang. Kan den digitale udgang også drive en 21" Apple Studio Display?

Var der - her i gruppen - en tråd om at disse maskiner larmer meget?

/Niels Chr.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 02-07-03 21:16

On 02/07/03 19:35, in article bdv54o$2v2f$1@news.cybercity.dk, "Niels Chr.
Bøgh" <dtpFJERN@FJERNdtpkurser.dk> wrote:

> Var der - her i gruppen - en tråd om at disse maskiner larmer meget?
>
> /Niels Chr.

Hej Niels Chr.

Det er jo utrolig svært at sige om en computer larmer meget, det kommer an
på hvem man spørger.

Jeg har MDD dual 867 og DEN larmer. Ifølge diverse sites skulle de nye FW800
modeller (dem som du kigger på) larme mindre, men om det er meget efter din
målestok, kan jeg ikke sige. Jeg mener at jeg har læst at de skulle støje 35
db, hvilket er hvad jeg tror de fleste vil opfatte som normalt.

Hvorvidt du skal købe en single eller dual maskiner kommer jo an på hvad du
skla bruge den til. Du skal bare være opmærksom på at en dual kun i bedste
fald yder 35-45% mere end en single i programmer optimeret til 2
processorer. MEN, de 2 processorere giver lidt mere overhead i det daglige
arbejde, og når prisforskellen ikke er større, vil jeg vælge dual maskinen.

Blot min opfattelse af tingene...

MVH

Tommy

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 02-07-03 21:08

> [...]

> Mit primære behov er at behandle ret store billeder i Photoshop 7 under OS
> X, men maskinen skal også kunne boote i OS 9 til ære for Quark.

Det er netop billeder+photoshop, der yder 2xprocessorer mest
retfærdighed. Men du få ikke dobbelt hastighed. Så vidt jeg er
orienteret ligger den gennemsnitlige hastighedsforbedring på 25%, men
det ved andre sikert bedre end jeg.

> Den nye computer skal kunne trække to 21" Apple Studio Displays. Skal der så
> sættes et ekstra grafikkort i?

Ja!

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-07-03 22:55

wannabee@post5.tele.dk (Stig Leerbeck) writes:

> [...]
> retfærdighed. Men du få ikke dobbelt hastighed. Så vidt jeg er
> orienteret ligger den gennemsnitlige hastighedsforbedring på 25%, men

OS X understøtter to CPU'er direkte. Hvis den ene knokler med
Photoshop har den anden luft til de andre ting man måtte have brug for
at lave, uden at brugeren føler at maskinen taber pusten.

Dette naturligvis under forudsætning af at maskinen har ram nok til at
disken ikke er flaskehals.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 03-07-03 13:05

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> OS X understøtter to CPU'er direkte. Hvis den ene knokler med
> Photoshop har den anden luft til de andre ting man måtte have brug for
> at lave, uden at brugeren føler at maskinen taber pusten.

Det lyder rigtigt og det er jo i sig selv en klar gevinst. OSX er i
forvejen temmelig eminent til at afvikle flere ting (tilsyneladende) på
een gang.

> Dette naturligvis under forudsætning af at maskinen har ram nok til at
> disken ikke er flaskehals.

Jeg mener at have set tests, der viser at man også på den enkelte opgave
får højere hstighed men ikke 2x! Men jeg kan som sagt ikke huske hvor.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 03-07-03 13:15

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Ja!

Jeg er blevet gjort opmærksom (af Esben Rasmussen) på at dette svar er
forkert. Og det er rigtigt (at det er forkert). Jeg har sakset dette fra
en af Apple's hjemmesider:

Dual display support--All new Power Mac G4 systems support two Apple
flat-panel displays and extended desktop and video mirroring modes.
Extended desktop mode lets users distribute work across two displays.

To connect another Apple all-digital flat-panel display--such as the
stunning new 23-inch Cinema HD Display--to the Power Mac G4, customers
will need the Apple DVI to ADC Adapter.

Hermed givet videre! Beklager fejlen,

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-03 11:27

> [...]

> Mit primære behov er at behandle ret store billeder i Photoshop 7 under OS
> X, men maskinen skal også kunne boote i OS 9 til ære for Quark.

Jeg har en erindring om, at 2x1,25 GHz modellen er den "gamle" model.
Den er forblevet i produktion, da den kan boote i OS 9. Det kan de "nye"
modeller ikke. De nye modeller larmer heller ikke så meget som de første
MDD-modeller. Jeg har hørt lidt divergerende oplysninger om, hvorvidt
2x1.25 GHz modellen også har fået de lydsvagere blæsere. Jeg er godt nok
ikke sikker på det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben rasmussen

Dato : 03-07-03 12:03

> Joh, men er det ikke bare to udgange med samme kort = dublering af
> skærmen?

Hej Stig

Hovsa .. Jeg kom vist til at svare direkte. Nej det er ikke dublering.

ATI Radeon 9000 PRO Mac Edition
64 MB DDR ram.
Dual monitor support.
AGP.
ADC og DVI udgang.
DVI til VGA adapter medfølger.
Understøtter Quartz.

Dual betyder at kortet kan trække to skærme. Den deler så hukommelsen mellem
skærmene. Det kan godt være at du skal have en ekstra adc til vga adapter,
men den koster vist 150,-. Lyder som et lækkert setup : )

-Esben