MP3 på cd og iTunes
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-07-03 11:23

I forbindelse med den (for mine unger) lange feriekøretur, købte jeg et
par Denver diskmænd. De skulle efter sigende også kunne spille MP3
filer, så jeg lavede et par MP3 cd'er i iTunes. (Over 200 numre pr. cd
burde jo kunne underholde dem i et stykke tid.) Stor var skuffelsen
derfor, da det viste sig at Denver afspillerne ikke kunne bruge cd'erne.
(Heldigvis havde vi også taget alm. cd'er med som virkede fint og til
kr. 350,- pr. afspiller synes jeg faktisk at det var et okay køb.) Efter
jeg kom hjem prøvede jeg forskellige måde at brænde MP3 cd'er fra
iTunes, bl.a. med lav hastighed osv. Intet virkede. Jeg var tæt på at gå
den tunge vej tilbage til Føtex og klage over at afspillerne manglede
den annoncerede MP3 funktion. Men en sen nattetime slog det mig, at jeg
kunne prøve at brænde de MP3 filer som iTunes lavede via Toast.
Tadaaaaa... så virkede cd'en pludselig også i afspillerne.

Og her kommer spørgsmålet så: Hvorfor? Eller formuleret på en anden
måde: Hvad er det som iTunes gør med de MP3 cd'er der gør at de kun
fungere på andre Mac'er. (Med en cd brændt i iTunes starter iTunes
automatisk op når den sættes i Mac'en, mens MP3 cd'er brændt med Toast
ikke giver samme funktionalitet.) Det er ikke fordi jeg ikke kan leve
med at brænde via Toast, jeg synes bare det er pisse irriterende at
iTunes ikke kan lave en cd, som kan bruges af andet end iTunes selv.
(lidt li'som når man brænder en cd med billeder i iPhoto. Disse cd'er
kan ikke umiddelbart bruges på en PC. Man skal nemlig grave ret dybt i
mapperne for at finde de org. jpg billeder.)

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-07-03 17:31

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Og her kommer spørgsmålet så: Hvorfor? Eller formuleret på en anden
> måde: Hvad er det som iTunes gør med de MP3 cd'er der gør at de kun
> fungere på andre Mac'er.

iTunes brænder sikkert et HFS system ned på cd'en. Resten af verden
foretrækker/kræver ISO9660. Toast er sikkert sat op til at brænde en
hybrid, dvs. både HFS og ISO9660, hvis den da ikke blot brænder et
ISO9660 filsystem.

På min Kina-DVD afspiller *skal* alle filer ligge i "roden" af cd'en
for at kunne afpilles i et langt stykke (hvis man laver mapper, skal
man først vælge hver mappe, og så spiller den kun de filer der ligger
heri), som selvfølgeligt skal være brændt i ISO9660 med filnavne der
ender på mp3.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-07-03 22:18

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> [...]
> foretrækker/kræver ISO9660. Toast er sikkert sat op til at brænde en
> hybrid, dvs. både HFS og ISO9660, hvis den da ikke blot brænder et

Du har sikkert ret. Men det må være en hybrid disk Toast laver, idet
vis-info for både Toast cd'en og iTunes cd'en siger at det er "Mac OS -
udvidet"

> [...]
> man først vælge hver mappe, og så spiller den kun de filer der ligger
> heri), som selvfølgeligt skal være brændt i ISO9660 med filnavne der

Samme på Denver afspilleren, men jeg har netop valgt at lægge de enkelte
cd'er i mapper, idet det så er let at hoppe fra cd til cd.