Ram i lange baner...
Fra : Nik

Dato : 29-06-03 17:50

Kære venner!

Nu har jeg som den skaldede gamle skolelærer jeg er, trukket på jeres tålmod
i...ja, i lang tid.
Det har været et værre marked for mig at finde ud af det med RAM. Jeg må
indrømme at jeg syntes det er stinkende svært at finde rundt i...men takket
være jeres hjælp, kan jeg nu oplyse at jeg er i besiddelse af:
1stk. G4 400 mhz "Sawtooth"

....og jeg tror sågar også at jeg er parat til at møde den nye uge med en
forvisning om at jeg skal investere i 2 stk. 512mb Kingston RAM-blokke.
Sådan!!!

....så har jeg kun ét lillebitte spørgsmål tilbage...*piiv*:
Hvis jeg nu køber 2 ens Kingston 512 mb blokke...kan jeg så bruge pc133?
Eller SKAL det være pc100?
Det er det sidste, jeg behøver at vide, så skal jeg nok klappe i med mine
RAM-spørgsmål...på ære!!!

Med Venlig Hilsen
Nikolaj Lauritzen
http://galestreger.dk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 29-06-03 19:01

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> Hvis jeg nu køber 2 ens Kingston 512 mb blokke...kan jeg så bruge pc133?
> Eller SKAL det være pc100?

Jeg har endnu ikke hørt om nogen der har haft problemer med at bruge 133
i stedet for 100, så du kan roligt købe dem.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-06-03 19:08

In article <BB24E599.124BE%nik@galestreger.dk>, Nik
<nik@galestreger.dk> wrote:

> [...]
> Eller SKAL det være pc100?
> Det er det sidste, jeg behøver at vide, så skal jeg nok klappe i med mine

Du kan sagtens bruge 133 - men din maskine vil kun resgistrere dem som
100 - og det betyder ikke noget. Maskinen kører lige godt for det.
Har selv en "Sawtooth" med 133 ram - men systemprofilen læses det som
100

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Tom Dissing

Dato : 29-06-03 19:58

Husk blot at det NETOP skal være kingston Ram,.
Dette er dyrere end det "billige" I PC butikkerne, til gengæld virker det.
Det gør det billige IKKE !!
Tom

PS
Har nemlig prøvet.. Og diskuteret I en time med en eller anden ekspedient ..
Næ nej, vi tager da ikke No Name RaM tilbage etc..
Fik miner penge, og købte kingston... Der virker !! (ved ikke hvorfor?)

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 29-06-03 21:14

On Sun, 29 Jun 2003 20:57:31 +0200, Tom Dissing wrote:

> [...]
> Næ nej, vi tager da ikke No Name RaM tilbage etc..
> Fik miner penge, og købte kingston... Der virker !! (ved ikke hvorfor?)
Hej Tom

Det skyldes nok, at Kingston og Apple har større kvalitets krav, end "No Name"
producenterne.

Alt kan køre i en "bambus" "skrot" osv.... PC

Jeg har selv et Kingston 256MB SO-DIMM PC133 modul i min 500MHz iBook.
(Der vist skal have PC66 moduler hvis det er rigtigt.)

Kent
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale konsulent.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-06-03 20:22

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Det gør det billige IKKE !!

Det passer ikke i alle tilfælde. Jeg har købt billig ram (PQI) hos
http://www.prc-data.dk/ som fungerede fint. MEN jeg har også købt NoName
ram hos PRC som ikke virkede. Men dem fik jeg så byttet.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-03 16:16

Hej Villy

Øøh...- Da kun, hvis han også lader en PC-100 blok blive siddende og fortsætter
med OS 9.x, - X skulle da ikke have problemer med at genkende PC-133. - Det
ville jo svare til, at en Beige G3 kun kan genkende PC-66 RAM... - Min siger,
at den har PC-100, - hvad den også har...

Så lad nu være med at forvirre Nik endnu mere..

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 29-06-03 23:38

Hej Nik,

Jeg står for at skulle hente RAM hjem fra USA (fra Mac-leverandøren
OWC). Vi kan tage dem hjem sammen og dele forsendelsesomkostninger mv.

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Jørgen Angel

Dato : 30-06-03 00:01

Må hellere lige tilføje, som det har fremgået af min forespørgsel om RAM
her i gruppen tidligere, at jeg absolut ikke er ekspert på området. Men
jeg har dog forsøgt at lære lidt af de vise folks debat.

Til en Sawtooth fandt jeg denne RAM:

256MB PC100 CL2 168 Pin SDRam 2-2-2 for PowerMac G4 AGP/Sawtooth/Gigabit
Models up to 500MHz(PC100), G4 Cube, iMac models 350-700MHz., eMac
700MHz. Lifetime Warranty! (OWC100SD256328) $34.25

Forsendelsesomk. er $40 og måske en gebyr ved indførslen. Disse omk. kan
vi dele. Der kommer også moms af varens pris + forsendelse på. Og måske
en told som det ikke er lykkedes mig at finde procentsatsen på. Skulle
være et par beskedne % har jeg forstået.

Lad mig høre om du er interesseret.

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Nik

Dato : 30-06-03 00:53

> [...]
> en told som det ikke er lykkedes mig at finde procentsatsen på. Skulle
> være et par beskedne % har jeg forstået.

Hej Jørgen

Nej, ved du hvad; jeg tror simpelthen at jeg smutter ned til min lokale
RAM-pusher her i Århus imorgen (idag), og gafler lidt Kingston med hjem...

....ellers tak for budet!

Mvh
Nikolaj Lauritzen
galestreger.dk

Fra : Jørgen Angel

Dato : 30-06-03 12:39

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> Hej Jørgen
>
> Nej, ved du hvad; jeg tror simpelthen at jeg smutter ned til min lokale
> RAM-pusher her i Århus

Helt i orden!

Jørgen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 30-06-03 12:39

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Og måske
> en told som det ikke er lykkedes mig at finde procentsatsen på.

Nu har jeg fået fat på en i Told & Skat som kunne fortælle at tolden på
RAM er nul %.
Blev ved samme lejlighed importørregistreret. Til orientering til jer
der er momsregistrerede - og køber varer i udlandet - vil jeg blot
fortælle, at I skal være imortørregistrerede for at kunne trække
købspris og moms fra legalt. Ellers bliver importen betragtet som
privatkøb og kan ikke trækkes fra.

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-03 13:40

Hej Jørgen

Tak fordi, du gad spørge.... Det bekræfter jo bare det, jeg hele tiden har
sagt, at (ihvertrald) jeg ikke har betalt told af mine importer fra USA,
der på det seneste hovedsageligt har været RAM.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 01-07-03 15:33

> [...]
> sagt, at (ihvertrald) jeg ikke har betalt told af mine importer fra USA,
> der på det seneste hovedsageligt har været RAM.

Og skulle en tolder alligevel finde på at tage told (de har jo en
gudsvensignelse af poster at vælge fra) så fortæl at Dynamisk RAM er i
Kapitel 8542 - anført med 0%
Jørgen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-06-03 11:32

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> Nu har jeg som den skaldede gamle skolelærer jeg er, trukket på jeres tålmod
> i...ja, i lang tid.

he he - så er vi to (skaldede gamle lærere)

> Hvis jeg nu køber 2 ens Kingston 512 mb blokke...kan jeg så bruge pc133?
> Eller SKAL det være pc100?

Jeg har i min (imac) 1 stk 128 + 1 stk 256 PC133 - virker fint. Er
mærkevare købt hos lokal PC-forhandler. No problems here.

Har du fået ny løn siden du har råd til al den RAM

venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-03 15:45

Nik wrote:

> ...så har jeg kun ét lillebitte spørgsmål tilbage...*piiv*:
> Hvis jeg nu køber 2 ens Kingston 512 mb blokke...kan jeg så bruge pc133?
> Eller SKAL det være pc100?

Du bør købe PC-133, hvis du piller dine nuværende PC-100 ud, - PC-133 er endda
som regel billigere end PC-100 nu...

> Det er det sidste, jeg behøver at vide, så skal jeg nok klappe i med mine
> RAM-spørgsmål...på ære!!!

Skidt da med det... - spørg da bare løs...

mvh. Erik Richard