PC -> Mac ??
Fra : Jonas Christensen

Dato : 28-06-03 10:18

Hej!

Jeg er endnu en af de mange inkarnerede pc-brugere, der overvejer at skifte
til Mac... Først og fremmest på grund af udseendet, men også fordi jeg kan
forstå, at de kører noget mere stabilt end en Windows platform.

Desværre er jeg på SU, så der er ikke penge til den iMac med TFT-skærm, jeg
har gået og luret på i Electric City... Spørgsmålet er så: hvor meget skal
man ofre for at få et lille indblik i den spændende Mac-verden??
Jeg vil gerne ha' én, der ikke bare ligner en kedelig, beige pc og som
samtidig kan bruges til at afspille mp3, surfe lidt på nettet og måske endda
til at programmere lidt Java på, og da prisen har en del at sige, skal den
nok være brugt.
Problemet er, at jeg ikke aner, hvad jeg skal gå efter, hvor jeg skal kigge
og hvad det koster...

På forhånd mange tak for hjælpen.

- Jonas

Fra : MiBO

Dato : 28-06-03 10:24

Jonas Christensen wrote:
> [...]
> nok være brugt.
> Problemet er, at jeg ikke aner, hvad jeg skal gå efter, hvor jeg skal kigge

Hej Jonas

Hvad med en eMac? Der er vistnok uddannelsesrabat på, prøv at kigge
lidtr hos www.apple.dk eller www.officeline.dk. Ellers sælges der ud af
"gamle" G4'ere til nedsatte priser, nu efter at G5 er offentliggjort. Så
kan du f.eks. beholde din nuværende skærm, og få en mac der kan udvides.

Mvh
Michael

Fra : Jonas Christensen

Dato : 28-06-03 10:39

> [...]
> "gamle" G4'ere til nedsatte priser, nu efter at G5 er offentliggjort. Så
> kan du f.eks. beholde din nuværende skærm, og få en mac der kan udvides.

Hej og tak for det hurtige svar.

Jeg har kigget lidt på de to links, og jeg kan se, at man kan få en eMac G4
700 m. cd for 6990,- (-6% uddannelses-rabat). Desværre er synes jeg stadig,
det er lige i overkanten... Jeg ved godt, man ikke umiddelbart kan
sammenligne priser, men man får da en ret lækker PC fra ny til en 4-5000!?

Som sagt vil jeg bare gerne prøve at "kigge indenfor". Derfor havde jeg
regnet med at bruge et par tusind eller tre, men det er måske for lidt til
at få noget som helst for??

- Jonas

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-06-03 10:47

Jonas Christensen <jonas@REMOVEzaf.dk> wrote:

> [...]
> regnet med at bruge et par tusind eller tre, men det er måske for lidt til

Jo! Prøv at kikke på de forskellige mac-markeder der findes, fx. på:
<http://www.macnyt.dk>
<http;//www.mediamac.dk>
og ng'en <dk.marked.privat.edb.mac>

For ca. 3000 burde du kunne få en af de ældre iMacs (4-500 MHz G3
processor), de er dog ikke nogle fartmonstre og har kun en 15" skærm,
men de burde fint kunne klare de opg. du søger. Måske kan du også være
heldig at finde en brugt PowerMac G4 (~400 MHz) til 3000.

--
vh Jesper
jmfink (at) mac.com

Fra : MiBO

Dato : 28-06-03 11:14

Jesper Møller-Fink wrote:

> [...]
> men de burde fint kunne klare de opg. du søger. Måske kan du også være
> heldig at finde en brugt PowerMac G4 (~400 MHz) til 3000.

Brugte mac's har det med at være "for dyre" eller "meget" gamle. For 2-3
kilo-kr. er jeg bange for at du får en lidt kedelig oplevelse ud af det,
hvis du har samme ønsker som jeg om at dyret skal performe nogenlunde.

YMMV.

Held og lykke og mvh
Michael

Fra : Jonas Christensen

Dato : 28-06-03 11:33

> Brugte mac's har det med at være "for dyre" eller "meget" gamle. For 2-3
> kilo-kr. er jeg bange for at du får en lidt kedelig oplevelse ud af det,
> hvis du har samme ønsker som jeg om at dyret skal performe nogenlunde.

Det anede mig... Jeg har selvfølgelig kun pc'en at sammenligne med, men jeg
kan forestille mig, at hvis jeg skal kunne rode med lidt Java på den, så
skal jeg nok spare lidt sammen og så købe noget forholdsvis nyt.

Jeg kan se f.eks. på dba.dk at brugte Mac'er faktisk enten er næsten lige så
dyre eller dyrere(!) end en tilsvarende ny...

- Jonas

Fra : Per Madsen

Dato : 28-06-03 13:25

> [...]
>
> Jeg kan se f.eks. på dba.dk at brugte Mac'er faktisk enten er næsten lige så
> dyre eller dyrere(!) end en tilsvarende ny...

Jonas! Opret en købsannonce på mediamac.dk og skriv at du gerne vil købe
en iMac (400-500 mHz) og at den skal være udstyret med mindst 512 mb
ram, at OS X skal medfølge og at du max. vil gi' f.eks. 3000-4000,-
(eller hvad du nu vil gi). Der skal nok være nogen der henvender sig, og
så får du en mac til en rimelig penge, og ikke de sindsyge priser folk
vil ha' Du kan jo altid bare sælge den igen...
Selv kører jeg OS X på en iMac DV SE 500 mHz med 640 mb ram, og det er
bestemt ikke nogen kedelig oplevelse. Det kører meget meget fint, og
maskinen er ikke gået ned endnu (har kørt med det i over et år).

Hvor i landet bor du egenligt??

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Jonas Christensen

Dato : 28-06-03 13:39

> [...]
> bestemt ikke nogen kedelig oplevelse. Det kører meget meget fint, og
> maskinen er ikke gået ned endnu (har kørt med det i over et år).

Det vil jeg prøve... Jeg bor i Frederikshavn.

- Jonas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-06-03 22:15

> Det vil jeg prøve... Jeg bor i Frederikshavn.
>
> - Jonas

Det vil jeg prøve... Jeg bor i Frederikshavn.

- Jonas

Hej Jonas!

Jeg kører med en iMac DV 400Mhz og 512Mb ram. den kører helt fint OS X,
en sådan maskine kan sikkert erhvervef fra ca. 3.000,- og >>
En brugt iBook 500Mhz kan også fint kører OS X, men der skal du nok
betale lidt mere... desværre så er brugtpriserne ofte helt urealistiske
set ud fra at nypriserne er faldet en del på det seneste...

Venlig Hilsen
Henry Lerche Madsen

Fra : Jonas Christensen

Dato : 28-06-03 22:42

> [...]
> betale lidt mere... desværre så er brugtpriserne ofte helt urealistiske
> set ud fra at nypriserne er faldet en del på det seneste...

Hej!

Jeg er ved at fínde ud af noget med en brugt iMac DV 500, som godt nok kun
har 128 mb. RAM, så der skal nok lige en ekstra blok i. Men hvis det falder
på plads med den, så er det da rart at vide, at der er folk i nærheden, der
kan hjælpe, hvis jeg skulle komme ud for problemer.
Så der kan jo være, vi snakkes ved senere.

- Jonas

Fra : Per Madsen

Dato : 29-06-03 01:52

> [...]

> kan hjælpe, hvis jeg skulle komme ud for problemer.
> Så der kan jo være, vi snakkes ved senere.

Du råber bare højt !!!!!

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-07-03 09:45

Jonas Christensen <jonas@REMOVEzaf.dk> wrote:

> det er lige i overkanten... Jeg ved godt, man ikke umiddelbart kan
> sammenligne priser, men man får da en ret lækker PC fra ny til en 4-5000!?

nøf - nøf

1. Jeg har aldrig set en ret lækker PC
2. Jeg har aldrig set en maskine til 4-5000 inkl. skærm der teknologisk
kunne måle sig med eMac'en!

Jeg nævner kun dette fordi det er vigtigt at man holder sig til
sammenlignelige størrelser når man diskuterer Mac kontra PC.

Mac har simpelthen ingenting der kan sammenlignes med de billigste
PC'ere. Det kan man jo så mene er en skam!

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk