CSS: Tabel i <div></div>
Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 16-07-03 18:43

Hej

Jeg skulle hvis aldrig have begyndt at lave mit nye design i css, nu
har det taget 50 gange længere end hvis jeg havde lavet det i alm
html. Men nu hvor jeg har brugt så lang tid så vil jeg sku have det
til at virke :)

Mit nye problem er at jeg skal have lavet en tabel i min <div
id="indhold"></div> og sætter jeg den til 100% så blir css boksen
trukket breddere og det skal den jo helst ikke.

Tha Code:

body {
margin:0px;
background-color: #333333;
}
#indhold{
margin:130px 20px 20px 190px;
border:thin solid #FFCC00;
background-color:666666;
}

På forhånd tak

/Ryan

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 16-07-03 21:12

Ryan Jeppesen wrote:

> Jeg skulle hvis aldrig have begyndt at lave mit nye design i css,
> nu har det taget 50 gange længere end hvis jeg havde lavet det i
> alm html.

CSS-baseret design er faktisk en kunst i sig selv, men når man får lært
de små fif, er det altså i mange tilfælde at foretrække frem for de
evindelige tabeller.

> Men nu hvor jeg har brugt så lang tid så vil jeg sku have det
> til at virke :)

Fat mod

> Mit nye problem er at jeg skal have lavet en tabel i min <div
> id="indhold"></div> og sætter jeg den til 100% så blir css boksen
> trukket breddere og det skal den jo helst ikke.

I din angivne HTML benytter du HTML-atributter til at angive bl.a.
tabellens bredde. Hvorfor ikke også benytte CSS til det?

Du kan gøre det enten ved at tildele tabellen en klasse, eller ved at
benytte inline css. Jeg foretrækker det første.

..mintabel {
width: 100%;
border: none;
border-collapse: collapse;
}

..mintabel td {
margin: 0;
padding: 0;
}

Jeg har ikke lige testet det, så ovenstående CSS skal nok modificeres
lidt - eksperimenter.

I din HTML skriver du så blot:

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 16-07-03 21:49

Anders Thorsen Holm wrote:

> Jeg har ikke lige testet det, så ovenstående CSS skal nok
> modificeres lidt - eksperimenter.

Nå, det virkede ikke helt. Bredden af tabellen skal åbenbart angives
som inline-css?

CSS:

..mintabel {
border: none;
border-collapse: collapse;
}

..mintabel td {
margin: 0;
padding: 0;
}

HTML:

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 16-07-03 22:30

On Wed, 16 Jul 2003 20:11:53 +0000 (UTC), Anders Thorsen Holm
<zoolook@daimi.au.dkx> wrote:

>CSS-baseret design er faktisk en kunst i sig selv, men når man får lært
>de små fif, er det altså i mange tilfælde at foretrække frem for de
>evindelige tabeller.

Det er nemlig også det jeg har hørt så mange steder. Jeg har kun
brugt css til tekst og links før, det er sku nemt . Så havde ikke helt
regnet med at det ville blive så bøvlet her. Men som du siger så er
det nok helt klart bedre når man har lært det :)

>Fat mod

Skal jeg nok :)

> [...]
>
>Du kan gøre det enten ved at tildele tabellen en klasse, eller ved at
>benytte inline css. Jeg foretrækker det første.

Jeg havde allerede prøvet med at give den en klasse, det hjalp somsagt
heller ikke. Jeg kan heller ikke få det til at virke med det inline
css. Se evt det på http://80.164.56.177/lalala.html

Ellers tak for hjælpen!!!

mvh Ryan

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 16-07-03 22:34

Ryan Jeppesen wrote:

> Jeg havde allerede prøvet med at give den en klasse, det hjalp
> somsagt heller ikke. Jeg kan heller ikke få det til at virke med
> det inline css. Se evt det på http://80.164.56.177/lalala.html

Se mit andet svar til dig - der er vist en løsning... det virker i
hvert fald hos mig.

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 16-07-03 22:48

On Wed, 16 Jul 2003 21:34:23 +0000 (UTC), Anders Thorsen Holm
<zoolook@daimi.au.dkx> wrote:

>Se mit andet svar til dig - der er vist en løsning... det virker i
>hvert fald hos mig.

Det var også det jeg brugte, copy/pastede det, weird!

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 16-07-03 22:58

Ryan Jeppesen wrote:

> Det var også det jeg brugte, copy/pastede det, weird!

Her er et simpelt eksempel:

   http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/tabelidiv.html

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 16-07-03 23:08

Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> wrote:

>Her er et simpelt eksempel:
>
>    http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/tabelidiv.html

Hmm, det virker i Opera 7.1 (Mozilla 5.0) og i Netscape 7.1, men det
virker ikke i IE

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 16-07-03 23:11

Ryan Jeppesen wrote:

> Hmm, det virker i Opera 7.1 (Mozilla 5.0) og i Netscape 7.1, men det
> virker ikke i IE

Det virker fint hos mig i IE6 ... hvilken version af IE bruger du!?

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 16-07-03 23:14

Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> wrote:

>Det virker fint hos mig i IE6 ... hvilken version af IE bruger du!?

Jeg bruger IE6 build 2600

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 16-07-03 23:19

Ryan Jeppesen wrote:

> Jeg bruger IE6 build 2600

Kan jeg lokke dig til at tage et screenshot, så jeg kan se, hvad det
drejer sig om?

Hmm.. nu er jeg da efterhånden i tvivl om, hvad det er, du ønsker at
opnå....

Forstår jeg dig ret: du vil have, at tabellen inde i en div med bestemt
bredde/fastsatte margins, til at være lige så bred som div'en?

I så fald gør mit eksempel lige præcis det.

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 16-07-03 23:24

Tjeck, http://80.164.56.177/lalala.html

>Hmm.. nu er jeg da efterhånden i tvivl om, hvad det er, du ønsker at
>opnå....

Det samme som du opnåede med dit eks

>Forstår jeg dig ret: du vil have, at tabellen inde i en div med bestemt
>bredde/fastsatte margins, til at være lige så bred som div'en?
>
>I så fald gør mit eksempel lige præcis det.

jep din virker perf, min gør bare ikke, men jeg tror somsagt nok at
det er min DOCTYPE det er galt med.

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 16-07-03 23:16

Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> wrote:

>Det virker fint hos mig i IE6 ... hvilken version af IE bruger du!?

Hvis jeg åbner din test i IE6 så virker den fint, men åbner jeg min så
virker det ikke. Så det må jo være noget af min anden kode, bare lige
hvad :)

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 16-07-03 23:25

Ryan Jeppesen wrote:

> Hvis jeg åbner din test i IE6 så virker den fint, men åbner jeg
> min så virker det ikke. Så det må jo være noget af min anden kode,
> bare lige hvad :)

Ah, du har i hvert fald en række fejl i din CSS:

Du mangler "#" ved angivelse af farve flere steder.
Endvidere har du vist nok angivet en doctype, der sætter IE i
quirksmode.

Ret din CSS og benyt følgende doctype:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 16-07-03 23:31

> [...]

>Du mangler "#" ved angivelse af farve flere steder.
>Endvidere har du vist nok angivet en doctype, der sætter IE i

hehe, da fandt jeg også lige udaf da jeg fik sat en anden DOCTYPE ind

>Ret din CSS og benyt følgende doctype:
>
><!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
>"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Ok, ik lige den jeg fandt frem til, men de virker hvis ens.

Så virker det sku, lige bortset fra at IE og Netscape laver vand/lod
scrollbars.

mange tak for hjælpen!!!! Blir sku lidt klogere hver dag :)

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 16-07-03 23:20

Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> wrote:

>Det virker fint hos mig i IE6 ... hvilken version af IE bruger du!?

Mon ikke det er noget med min "DOCTYPE".

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Men TAK!, nu kom jeg da ihvertigfald lidt videre :)

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 16-07-03 23:26

Ryan Jeppesen wrote:

> Mon ikke det er noget med min "DOCTYPE".

D'OH! Ja, jeg opdagede det også lige ... det må være varmen