Hjælp til Galleri
Fra : Ib K. Jensen

Dato : 15-07-03 16:26

Jeg har to problemer her:

1.
Hvordan får jeg den beskrivende tekst til billederne til at være hvid
(læsbar).
Jeg mener at have været inde og rette de fleste steder, både i .css og
selve filen(erne)
Link til .css : www.ikjensen.dk/test/gallery.css

2.
Kan grunden til fravær af billeder i rammerne skyldes divergerende
versioner af PHP, da galleriet virker perfekt på min egen HD.
Alle billederne er lagt op og vises når man trykker på "billedet" i
rammen.
Min egen version af PHP er 4.3.1

--
Med venlig hilsen / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen
Ib K. Jensen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-07-03 16:35

Ib K. Jensen wrote:
> Jeg har to problemer her:

Det hedder opgaver der skal løses ;) Problemer findes ikke...

> [...]
> (læsbar).
> Jeg mener at have været inde og rette de fleste steder, både i .css og

Forstår ikke hvad du mener?

> [...]
> versioner af PHP, da galleriet virker perfekt på min egen HD.
> Alle billederne er lagt op og vises når man trykker på "billedet" i

Jep... det er netop det der er problemet... se selv fejlbeskeden:
Fatal error: imagecreatetruecolor(): requires GD 2.0 or later in
/var/www/hotels/.dk/ikjensen/html/test/thumbs.php on line 11

Det er formentlig fordi din webhotel udbyder kører med en php version
under 4.3 hvor GD ikke var bundled med - og har derfor givetvis
compiled/installeret en GD version 1 istedet...

Ændre imagecreatetruecolor til imagecreate (det vil give et dårligere
resultat da den kun kan underholde under ca. 250 farver...).

mvh
Johan

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 15-07-03 23:05

In article <3F141F2B.3060009@weknowthewayout.com>, Johan Holst Nielsen
says...

> Det hedder opgaver der skal løses ;) Problemer findes ikke...

Korrekt, det var varmt da jeg skrev det.

> Forstår ikke hvad du mener?

www.ikjensen.dk/test/index.php indeholder et galleri, hvor jeg har
været inde og rette på farverne, valget kan diskuteres. Men jeg har et
problem med at læse beskrivelsen under billederne, teksten falder
sammen med baggrunden, derfor vil jeg gerne have den farve rettet til
hvid fx, men jeg kan ikke finde stedet hvor jeg skal lave indgrebet.

> Ændre imagecreatetruecolor til imagecreate (det vil give et dårligere
> resultat da den kun kan underholde under ca. 250 farver...).

Der kan jo ikke ske så meget ved at forsøge at ændre de to ord.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 15-07-03 23:10

Ib K. Jensen wrote:
> [...]
> sammen med baggrunden, derfor vil jeg gerne have den farve rettet til
> hvid fx, men jeg kan ikke finde stedet hvor jeg skal lave indgrebet.

I index.php har du defineret <font ... color='#cccccc'>
du har i php-filen defineret baggrundsfarven til "666666
mens du i css-filen definere den til "silver" som er den farve som ses
(Opera7.11)

Det er noget rod at blande gamle tags som <font> og <center> ind i koden når
du også bruger css, som prøv at fjerne alle de gamle tags fra php-filen og
brug ccs konsekvent.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 16-07-03 15:00

In article <bf1u1i$hd$1@sunsite.dk>, Soeren Nielsen says...

> [...]
> du også bruger css, som prøv at fjerne alle de gamle tags fra php-filen og

Nu har jeg ikke selv skrevet koden til PHP-delen, så det kan være
vanskeligt for mig at "læse" hvor de forskellige farvekoder med mere
findes.
Og derfor lige så vanskeligt for mig at skrive css-filen, for hvor
meget kan man skrive/styre med css i et script man ikke selv helt har
styr på.
Men jeg vil da gøre et forsøg, man kan jo altid lære et eller andet om
både PHP og css.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 16-07-03 15:12

Ib K. Jensen wrote:
> [...]
> Og derfor lige så vanskeligt for mig at skrive css-filen, for hvor
> meget kan man skrive/styre med css i et script man ikke selv helt har

Nu kender jeg intet til php og næsten intet til asp, men har dog brugt asp
til min side, og i asp kan en kode eksempelvis være:
Response.Write "<h1>Overskrift 1</h1>"
hvilket giver
<h1>Overskrift 1</h1>
i html-koden.

Så hvis du leder efter de fejl(de ting du vil rette) som er i html-koden i
din php-fil vil du sikker genkende de tags som skal rettes.

> Men jeg vil da gøre et forsøg, man kan jo altid lære et eller andet om
> både PHP og css.

Held og lykke

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-07-03 19:40

Ib K. Jensen skrev:

> Hvordan får jeg den beskrivende tekst til billederne til at
> være hvid (læsbar).

Må vi se siden?

> Jeg mener at have været inde og rette de fleste steder, både i
> .css og selve filen(erne)
> Link til .css : www.ikjensen.dk/test/gallery.css

Det er meget godt med et link til din css-fil, men bedre - meget
bedre - med et link til din html-fil (som sikkert her er en php-fil
- det er underordnet).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 15-07-03 23:05

In article <Xns93B9D23CA5C8Ajcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk>, Jens =?
ISO-8859-1?Q?Gyldenk=E6rne?= Clausen says...

> Må vi se siden?

www.ikjensen.dk/test/index.php

Se også svar til Johan Holst Nielsen.

> Det er meget godt med et link til din css-fil, men bedre - meget
> bedre - med et link til din html-fil (som sikkert her er en php-fil
> - det er underordnet).

www.ikjensen.dk/test/index.php ,i dette tilfælde har du ret i at det
er en ren PHP-fil, ellers er det mest HTML med lidt PHP. :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-07-03 09:28

Ib K. Jensen skrev:

> [...]

Søren har svaret udmærket. Her en lille tilføjelse.

Teksten til venstre ("Dette album er dedikeret til min kanin,
Koala.") er markeret med et font-tag med farven #cccccc - teksten
under billedet ("Dette er min søn Koala, han kan godt li' en Coke!"
er tilsvarende markeret med en font color=#999999. Ingen af disse
farver er hvid.

> www.ikjensen.dk/test/index.php

Mange tak.

> www.ikjensen.dk/test/index.php ,i dette tilfælde har du ret i
> at det er en ren PHP-fil, ellers er det mest HTML med lidt
> PHP. :)

Min pointe er at det i denne gruppe (om html) er bedøvende
ligegyldigt om der anvendes php, asp, cgi eller noget helt tredje
til at generere html. Den kode som browseren ser er html (medmindre
man skriver xml-filer), og det er html-koden man kan få hjælp til
at rette i denne gruppe.

Hvis man er i tvivl om hvordan man får sit serversidesprog til at
generere den ønskede html, skal man spørge i en passende
serversidegruppe (i dette tilfælde
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-07-03 09:37

"Ib K. Jensen" <ik@jensen.tdcadsl.dk> skrev

> Hvordan får jeg den beskrivende tekst til billederne til at være hvid
> (læsbar).
> Jeg mener at have været inde og rette de fleste steder, både i .css og
> selve filen(erne)

Det er sikkert i php-filen du skal finde den kode, der giver dig problemet.

Der er et sted, hvor der står:

..... det står umiddelbart foran teksten, f.eks.

Dette er min søn Koala, han kan godt li' en Coke! :)

Hvis du retter det til:

.... vil du få din hvide tekst.

Men det ville være smartere, om du moderniserede koden, så der i stedet
står:

color:#ffffff;background:transparent'>

.... og så skal du selvfølgelig have </font> efter teksten ændret til </span>

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 16-07-03 15:00

In article <bf32rd$1iv$1@sunsite.dk>, Erik Ginnerskov says...

> [...]

> color:#ffffff;background:transparent'>
>
> ... og så skal du selvfølgelig have </font> efter teksten ændret til </span>

Som jeg har skrevet i et andet svar, så har jeg ikke selv skrevet
koden til scriptet.
Og da scriptet ville vise billederne med en tekst nedenunder, sådan
som jeg gerne vil have det, var det det jeg valgte, med de opgaver der
lå i en eventuel tilretning af scriptet med hjælp fra eksperterne her
i gruppen.

Men jeg skal da igang med at afprøve de forslag til ændringer der er
kommet som svar på mit spørgsmål.

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 16-07-03 16:14

> [...]
> color:#ffffff;background:transparent'>
>
> ... og så skal du selvfølgelig have </font> efter teksten ændret til </span>

Hvis jeg har opfattet din anvisning rigtigt skal det stå som under
Revideret??

Original:
print"<br><font face='Arial, Helvetica, sans-serif' size=2
color='#ffffff'>";
include($filename);
print"</font>";

Revideret:
print"<br<span style='font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-
size:1em;color:#ffffff;background:transparent'>;
include($filename);
print"</span>";

Det vil sige at hvis ovenstående _(Revideret)_ er korrekt opfattet
burde jeg kunne skrive nedenstående på samme måde, men hvad med
skriftstørrelsen?

///// for album description
function album($filename) {
$is_captioned = check_perms($filename);
if ($is_captioned) {
print"<font face='Arial, Helvetica, sans-serif' size=3
color='#ffffff'>";
include($filename);
print"</font><br>";