copy/paste - bare ikke fra IE 6
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-07-03 13:31

Hej NG
Jeg er blevet opmærksom på et problem, jeg ikke anede eksistensen af:

I Internet Explorer (tilsyneladende på alle Windows-platforme) er det på
flere forskellige sider ikke muligt at markere en stump tekst for 'copy to
clipboard'. Et forsøg herpå resulterer i, at hele siden markeres.

Der er ikke nogen problemer i Mozilla, Netscape og Opera og heller ikke i IE
5.5 og tidligere versioner.

Fejlen kan bl.a. ses på:

www.hjemmesideskolen.dk
http://hjem.get2net.dk/egin
http://hjem.get2net.dk/maj

De 3 sites er lavet med 2 forskellige teknikker (de 2 sidste anvender samme
teknik).

Er der en lyst hoved, der kan gennemskue årsagen til dette problem? Det er
især på førstnævnte adresse vigtigt, at problemet bliver rettet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-07-03 14:10

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> det på flere forskellige sider ikke muligt at markere en stump
> tekst for 'copy to clipboard'. Et forsøg herpå resulterer i, at

Mig bekendt skyldes problemet en udpræget brug af CSS - særligt hvis
det benyttes til positionering af div-bokse, og man forsøger at markere
noget tekst inde i en sådan.

Beklager mit svar ikke er mere specifikt.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-07-03 14:24

http://lists.evolt.org/archive/Week-of-Mon-20020902/121759.html

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-07-03 14:34

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.dkx> skrev

> http://lists.evolt.org/archive/Week-of-Mon-20020902/121759.html

Det er altså doctype-switchen i xhtml 1.1, der laver numre på
Hjemmesideskolen, javel. Men det afskærer mig så fra at sætte browseren i
standard-mode.

Og hvordan med de to andre sites? De kører begge html 4.01 transitional.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-07-03 14:39

Erik Ginnerskov wrote:

> Og hvordan med de to andre sites? De kører begge html 4.01
> transitional.

Jeg må desværre blive dig svar skyldig... jeg kender ikke rigtig
nogen løsning. Men prøv at Google lidt på det:

http://tinyurl.com/gsi6

Søgestreng: "internet explorer" bug "selecting text" css

Fra : Claus Madsen

Dato : 13-07-03 14:59

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flere forskellige sider ikke muligt at markere en stump tekst for 'copy to
> clipboard'. Et forsøg herpå resulterer i, at hele siden markeres.

Hvis jeg som et hurtigt eksperiment gemmer en side lokalt og i stylesheet'et
egin.css fjerner:

POSITION: absolute; TOP: 0px

fra klassen .indhold

lader det til at virke. Hvad det så måtte give af andre problemer, kan jeg
ikke lige gennemskue, men måske det kan være til hjælp.
--
Claus Madsen - http://clausmadsen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-07-03 15:30

"Claus Madsen" <post@clausmadsen.dk> skrev
> [...]
>
> lader det til at virke. Hvad det så måtte give af andre problemer, kan jeg
> ikke lige gennemskue, men måske det kan være til hjælp.

Den skal jeg lige lege lidt med, tak for tippet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-07-03 15:39

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev

> "Claus Madsen" <post@clausmadsen.dk> skrev
> stylesheet'et

> Den skal jeg lige lege lidt med, tak for tippet.

Desværre, det virker ikke, hverken det ene eller de to andre steder.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-07-03 16:47

"Claus Madsen" <post@clausmadsen.dk> skrev
> Hvis jeg som et hurtigt eksperiment gemmer en side lokalt og i
> [...]

Jeg har nu haft tid til at lege lidt med det og når man helt annullerer den
absolutte positionering, virker det efter hensigten.

Desværre gav det så anledning til nogle småjusteringer på en halv snes af
mine sider, men det er nu på plads alt sammen.
Dermed slipper jeg så for den tilføjelse i head, der satte browserne i
quirks-mode.

Tak for hjælpen til Claus og Anders