IE laver fejl
Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 10-07-03 22:24

På siden http://www.hum.au.dk/engelsk/naes2004/test/ laver IE6 en fejl i
menuen til venstre: Det øverste menupunkt bliver af en eller anden grund
bredere end de andre...

Er der nogen, der kan forklare det? Og er der noget at gøre ved det?

Siden validerer og ser fin ud i Mozilla 1.3, Netscape 7 og Opera 7.1

Mvh.

Mikkel

--
"And my sanity scans the horizon"
Sting - The Wild Wild Sea

http://www.mzh.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 10-07-03 22:53

Mikkel Z. Herold (MZH) wrote:

> Er der nogen, der kan forklare det? Og er der noget at gøre ved
> det?

Øverst i 'main.css' importerer du 'enchanced.css', dermed bliver disse
regler indlæst først. Senere i 'main.css' definerer du andre regler for
både .menu-(pseudo)klasserne og .menuactive-klassen.

Dette bliver IE forvirret over.

Prøv at nøjes med eet style sheet, eller fjern i det mindste reglerne i
'main.css', hvis du vil være skånsom overfor NN4.x og fortsat importere
dit style sheet.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 10-07-03 23:46

In news:Xns93B4F2F877E4zoolook@130.225.247.90,
Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> typed:

> Prøv at nøjes med eet style sheet, eller fjern i det mindste reglerne
> i 'main.css', hvis du vil være skånsom overfor NN4.x og fortsat
> importere dit style sheet.

Tak for svaret, men det viste sig, at fejlen lå i bredden på tabelcellen -
jeg gjorde den lidt bredere, og så er IE med!

Mikkel

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-07-03 00:11

Mikkel Z. Herold (MZH) wrote:

> Tak for svaret, men det viste sig, at fejlen lå i bredden på
> tabelcellen - jeg gjorde den lidt bredere, og så er IE med!

Jeg vil nu stadig mene, at du bør prøve det, jeg foreslog; som det er
nu, er menu-punkterne ikke helt centrerede i hverken Mozilla eller IE,
fordi du definerer *to* forskellige sæt regler for førnævnte klasser.

Jeg har forsøgt mig med det lokalt, og der fremstår punkterne helt
centrerede og lige store.

Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 11-07-03 10:45

In news:Xns93B5BF7683A0zoolook@130.225.247.90,
> [...]

> nu, er menu-punkterne ikke helt centrerede i hverken Mozilla eller IE,
> fordi du definerer *to* forskellige sæt regler for førnævnte klasser.

Okay, jeg har lavet et kompromis...: I 'main.css' definerer jeg nu nogle af
egenskaberne for menu-klassen (dem som NS forstår), og så definerer jeg de
ekstra features som NS ikke kan klare i 'enchanced.css'.

På den måde kommer de to stylesheets til at *komplementere* hinanden uden at
*overlappe* - og det er selvfølgelig klart det smarteste.

Problemet er, at jeg vil have det sådan, at NS kan læse nogle af
definitionerne, ellers går menu-strukturen helt i ged. Ikke fordi jeg som
sådan understøtter den gamle skod-browser, men når man nu kan få siden til i
det mindste at fungere i NS4 også, så har jeg valgt at bruge lidt tid på
det...

I øvrigt: Grunden til at punkterne ikke var helt centrerede var ikke, at de
to stylesheets overlappede, men at jeg ved en fejl havde defineret
forskellig højre og venstre-margen på kasserne - det er nu rettet, tak!

Mikkel

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-07-03 11:13

Mikkel Z. Herold (MZH) wrote:

> [...]
> nogle af egenskaberne for menu-klassen (dem som NS forstår), og så
> definerer jeg de ekstra features som NS ikke kan klare i

Ganske fornuftigt.

> På den måde kommer de to stylesheets til at *komplementere*
> hinanden uden at *overlappe* - og det er selvfølgelig klart det
> smarteste.

Enig.

> [...]
> jeg som sådan understøtter den gamle skod-browser, men når man nu
> kan få siden til i det mindste at fungere i NS4 også, så har jeg

Ja, NS4 er det evindelige problem - personligt har jeg valgt blot at
importere mine style sheets for på den måde at sikre, NS4 på sin
radbrækkede facon forsøger

> [...]
> ikke, at de to stylesheets overlappede, men at jeg ved en fejl
> havde defineret forskellig højre og venstre-margen på kasserne -

OK - jeg vidste godt, det var noget med margin eller padding, den var
gal med, men på daværende tidspunkt var jeg ikke vågen nok til at
finde fejlen; det eneste der fangede min opmærksomhed var
"overlappet".