Problemer med <div>
Fra : Aksel Spandet

Dato : 10-07-03 21:47

Hey!

Jeg er igang med at bygge min side op i <div>'s i stedet for tabeller....
Kig på www.g-byte.dk/ny/index2.php der skulle være tre divs men den
midterste går forbi den trejede, hvordan sørger jeg for den ikke går og
bagved den trejde?

Kig evt på www.g-byte.dk sådan skal det se ud.... Problemet er bare den i
tabeller og vil gerne have det lavet om til en opbygning via <div>

Mvh
Aksel

Fra : jec

Dato : 10-07-03 22:10

"Aksel Spandet" <akselspandetFJERN-DETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Kig på www.g-byte.dk/ny/index2.php der skulle være tre divs men den
> midterste går forbi den trejede, hvordan sørger jeg for den ikke går og

Du skal nok ikke sætte width til 100% i <div> nr. 2, men angive længden i
px.

Fra : Aksel Spandet

Dato : 10-07-03 22:25

> Du skal nok ikke sætte width til 100% i <div> nr. 2, men angive længden i
> px.
Tjaaa så får jeg jo bare ikke et fungonelt design.... Det skal jo helst
passe lige meget om folk har en opløsning på 1024x768 eller 800x600....
Der må da være en måde at lave det på.....

Mvh
Aksel

Fra : jec

Dato : 10-07-03 22:34

> Tjaaa så får jeg jo bare ikke et fungonelt design.... Det skal jo helst
> passe lige meget om folk har en opløsning på 1024x768 eller 800x600....
> Der må da være en måde at lave det på.....

Prøv så med en global container der fylder 100%, og lav elementer der i.

Fra : Aksel Spandet

Dato : 10-07-03 22:39

> Prøv så med en global container der fylder 100%, og lav elementer der i.
Mener du bare at lave en div.... og smide de andre i den, eller hvordan?

Mvh
Aksel

Fra : Aksel Spandet

Dato : 10-07-03 22:45

"Aksel Spandet" <akselspandetFJERN-DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Mener du bare at lave en div.... og smide de andre i den, eller hvordan?
Hvis det er det du mener.... så har jeg lige prøvet det.... Det hjælper
heller ikke....

Kan man ikke lave den solide på en måde, så de ikke går ind bag hinanden?

Mvh
Aksel

Fra : jec

Dato : 11-07-03 00:28

> Kan man ikke lave den solide på en måde, så de ikke går ind bag hinanden?

ikke når du bruger absolute position. prøv noget i den stil her:
background-image:url(top.jpg)"></div>
height:15px; background-image:url(corner1.jpg)"></div>
height:15px; background-image:url(corner2.jpg)"></div>

ser dog ikke så smart ud i netscape. men ok i IE

Fra : Aksel Spandet

Dato : 11-07-03 10:53

Så ser det ud som om det endelig virker....! Tak skal i have!!!

Mvh
Aksel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-07-03 09:16

Aksel Spandet skrev:

> Kan man ikke lave den solide på en måde, så de ikke går ind
> bag hinanden?

Kan du bruge en løsning som denne:
<http://damu.dk/jc/usenet/divlayout.shtml> ?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 11-07-03 11:22

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>Kan du bruge en løsning som denne:
><http://damu.dk/jc/usenet/divlayout.shtml> ?

Jeg synes, at <div>-modellen ofte har nogle problemer, som blev løst
meget simpelt med <table>-modellen.

Jeg er fuldstændig enig i princippet om, at man skal bruge html-koder
til struktur, og at anvendelse af <table> til opbygning af et slags
sættekasselayout derfor er forkert.

Men jeg synes man skal ud i mange krumspring for at opnå det samme
resultat med <div>-løsningen, og man skal tilføre mange grimme hacks
for at få ensartede (ikke nødvendig vis exact ens) resultater i
forskellige browsere.

I det eksempel, som du henviser til, er der tre kolonner, hvor den
mindste er af variabel bredde, mens de to kolonner til hver side er
fixerede. Problemet opstår, når sidens bredde formindskes. På et eller
andet tidspunkt vil kolonnen til højre begynde at dække kolonnen i
midten.

Men en tilsvarende tabel-løsning vil midterkolonnen derimod aldrig
blive dækket, hvilket så til gengæld ville fremtvinge en vandret
scrollbar ved nogle browserstørrelser.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-07-03 10:58

Aksel Spandet skrev:

> Så ser det ud som om det endelig virker....! Tak skal i have!!!

Hvad gjorde du? (andre kan have glæde af dine erfaringer)

NB: Det er lettere at se hvad du refererer til hvis du citerer lidt
af det indlæg du kommenterer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Aksel Spandet

Dato : 11-07-03 11:45

Hey!

> Hvad gjorde du? (andre kan have glæde af dine erfaringer)
Jeg fulgte jec's råd, og så smed det ind i en global div... Kig evt på
www.g-byte.dk/ny/index.php

Har dog fået et nyt problem, kig på samme side... Der hvor alt mit indhold
skal være, falder rækker væk fra hianden. Nogen der ved hvordan man får dem
til at blive på samme række?

Mvh
Aksel

Fra : jec

Dato : 11-07-03 13:09

> [...]
> skal være, falder rækker væk fra hianden. Nogen der ved hvordan man får

Kig evt. på den side her. Måske er der noget du kan bruge
http://www.sovavsiti.cz/css/corners.html

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-07-03 11:53

Jens Tønnesen skrev:

> Jeg synes, at <div>-modellen ofte har nogle problemer, som
> blev løst meget simpelt med <table>-modellen.

Det er jeg sådan set enig i. Netop i forbindelse med spalter er
kombinationen af at css 2's mangel på direkte spalteunderstøttelse
og udbredte browseres mangelfulde css-understøttelse et problem.
Her vil tabelbaserede spalter være bedre understøttet.

> [...]
> formindskes. På et eller andet tidspunkt vil kolonnen til
> højre begynde at dække kolonnen i midten.

Jeg har brugt min-width i mit eksempel for at undgå denne effekt.
Det virker fint i browsere der forstår koden - desværre inkluderer
det ikke IE.

Et andet problem jeg til gengæld ikke umiddelbart kunne løse
tilfredsstillende, var at sætte en tekst ind under de tre spalter.
Det er ikke nok bare at lave en ny div efter den første - og det
virker heller ikke at lægge en absolut positioneret div ind i
indhols-div'en. Forslag modtages gerne (siden er

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 11-07-03 12:38

> [...]

>Jeg har brugt min-width i mit eksempel for at undgå denne effekt.
>Det virker fint i browsere der forstår koden - desværre inkluderer

Nej, og det er (desværre) 95% af browsermarkedet.

> [...]
>virker heller ikke at lægge en absolut positioneret div ind i
>indhols-div'en. Forslag modtages gerne (siden er

Sådan a la http://www.fotobase.dk/html/css/kolonner.html ?

Jeg er ikke helt tilfreds med højre-spaltens placering, men princippet
er da på plads?

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-03 14:20

> [...]
> og udbredte browseres mangelfulde css-understøttelse et problem.
> Her vil tabelbaserede spalter være bedre understøttet.

Spalter er ikke større problem end at det kan løses. Se her:

www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#spalter.

Man skal bare sørge for, at siden sætter browserne i standard-mode. Når de
tre spalter er etableret, kan de fyldes op med hver deres ønskede indhold.

I eksemplet på min side er spalterne sat til at være lige brede, men der er
ikke noget i vejen for at sætte en fast bredde på f.eks. venstre og højre
spalte og lade midterste variere med browserbredden.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 11-07-03 15:06

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev i
> [...]

>tre spalter er etableret, kan de fyldes op med hver deres ønskede indhold.

Men det giver stadig det problem - så vidt jeg kan se - at spalte nr.
3 placeres under nr. 2, når der ikke bliver plads til den. Det kan
være i de tilfælde, hvor brugeren gør browseren smallere eller ved at
dynamisk genereret indhold fylder for meget.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-03 15:35

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev
> [...]
> være i de tilfælde, hvor brugeren gør browseren smallere eller ved at
> dynamisk genereret indhold fylder for meget.

Jeg kan ikke se, at det giver større problemer end en tabel, hvor et meget
bredt element så bare bil fremtvinge en vandret scrollbar, der også
betragtes som fy

I øvrigt - hvis der er tre spalter, hvoraf højre og venstre er tildelt fast
bredde, må man gå ud fra, at det er spalte 2, der er skrevet sidst ind i
koden og dermed den, der bliver skubbet ned.

Det drejer sig vel under alle omstændigheder om at lave siden, så den kan
ses også i rimeligt små størrelser browservindue.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 11-07-03 17:55

> [...]

>Jeg kan ikke se, at det giver større problemer end en tabel, hvor et meget
>bredt element så bare bil fremtvinge en vandret scrollbar, der også

Det er rigtigt, at en vandret scrollbar ikke er pænt, men det sørger i
det mindste for at sidens elementer stadig er placeret 'korrekt' i
forhold til hinanden.

>I øvrigt - hvis der er tre spalter, hvoraf højre og venstre er tildelt fast
>bredde, må man gå ud fra, at det er spalte 2, der er skrevet sidst ind i
>koden og dermed den, der bliver skubbet ned.

Ikke nødvendigvis. Der kan være en fordel at benytte sig af en anden
indskrivningsrækkefølge, så spalte venstre - midt - højre i
virkeligheden skrives ind midt - venstre - højre. Derved bliver en
typisk venstrestillet menu placeret efter hovedteksten, og det kan
have betydning i forhold til søgerobotter og
skærmoplæsningsprogrammer.

>Det drejer sig vel under alle omstændigheder om at lave siden, så den kan
>ses også i rimeligt små størrelser browservindue.

Naturligvis. Problemet er blot ved mange af de løsninger, jeg endnu
har set på css-layouts, så falder siderne fra hinanden ved meget små
browseropløsninger.

Attributten min-width, som Jens henviste til, kunne være en god
løsning på det problem, men virker som bekendt ikke i IE. Men det
kunne være interessant at finde en løsning på problemet i
IE-sammenhæng.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-07-03 12:56

Jens Tønnesen skrev:

> Sådan a la http://www.fotobase.dk/html/css/kolonner.html ?

Det er meget tæt på - men det virker så i kraft af at der benyttes
float. Er det muligt at lave noget tilsvarende med position?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 11-07-03 13:59

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>Det er meget tæt på - men det virker så i kraft af at der benyttes
>float. Er det muligt at lave noget tilsvarende med position?

Ikke mig bekendt. Jeg var rundt på _mange_ css-sider, før jeg fandt
ovenstående løsning.

Jeg kiggede f.eks. på

http://www.webdesign101.dk/css/csslayout/glish1a.php

Dér opstår et problem, når indholdet i midterspalten er mindre end
indholdet i yderspalterne. Så forsvinder teksten i bunden nemlig ind
under yderspalterne.

Jeg endte derfor med at bruge løsningen beskrevet på
http://www.positioniseverything.net/thr.col.stretch.html og
http://www.positioniseverything.net/ordered-floats.html

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 11-07-03 15:15

Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>Jeg var rundt på _mange_ css-sider, før jeg fandt
>ovenstående løsning.

Faldt iøvrigt over http://www.fu2k.org/alex/css/index.mhtml, da jeg i
dag kiggede rundt på de CSS-referencer, jeg har besøgt tidligere.

Forfatteren på ovenstående side har helliget sig det projekt at gøre
css-layout kompatibelt med Netscape 4.x. Det er vist noget, de rligner
fast arbejde

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-03 14:22

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Det er meget tæt på - men det virker så i kraft af at der benyttes
> float. Er det muligt at lave noget tilsvarende med position?

Ja, hvis venstre og højre spalte er sat med absolut positionering, skal
midterste spalte blot tildeles margin til venstre og højre svarende til
bredden på de spalter, der er placeret der.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-07-03 14:35

Erik Ginnerskov skrev:

> Spalter er ikke større problem end at det kan løses. Se her:
>
> www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#spalter.
>
> Man skal bare sørge for, at siden sætter browserne i
> standard-mode.

Problemet er bare at det kun er nyere browsere der har en
standardmode. IE < 6 er stadig ret udbredt - her er doctype
switching ikke implementeret.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-03 15:16

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Problemet er bare at det kun er nyere browsere der har en
> standardmode. IE < 6 er stadig ret udbredt - her er doctype
> switching ikke implementeret.

Det eneste problem, der kan opstå er, at spalterne ikke fylder helt så meget
som forventet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-07-03 14:36

Erik Ginnerskov skrev:

> Ja, hvis venstre og højre spalte er sat med absolut
> positionering, skal midterste spalte blot tildeles margin til
> venstre og højre svarende til bredden på de spalter, der er
> placeret der.

Kan du (med denne metode) få en bundtekst placeret korrekt, uanset
hvilken spalte der er længst?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-03 15:15

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> Kan du (med denne metode) få en bundtekst placeret korrekt, uanset
> hvilken spalte der er længst?

Ja, med clear:both, som virker også på flere end to spalter.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 11-07-03 16:43

"Erik" == Erik Ginnerskov <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> "Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Ja, med clear:both, som virker også på flere end to spalter.

clear forholder sig kun til floatede elementer, så den vil være
ligeglad med absolut positionerede.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-03 17:21

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev

> clear forholder sig kun til floatede elementer, så den vil være
> ligeglad med absolut positionerede.

Du har ret, jeg svarede på noget andet end jeg troede. Det var en anden
deltråd, jeg tænkte på.

Den skal lige vendes et par gange.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-07-03 20:03

Jens Tønnesen skrev:

> Attributten min-width, som Jens henviste til, kunne være en
> god løsning på det problem, men virker som bekendt ikke i IE.
> Men det kunne være interessant at finde en løsning på
> problemet i IE-sammenhæng.

En mulighed er at benytte javascript til at sikre en
minimumsbredde. Jeg har ikke lige en færdig løsning på hånden, men
det bør ikke være et stort problem at lave et javascript der blot
skal virke i IE-browsere (der er ingen grund til at benytte scripts
når min-width er understøttet).
--
Jens Gyldenkærne Clausen