Er RAM til iMac bare RAM?
Fra : Lars Pallesen

Dato : 04-12-00 02:06

Jeg ved at emnet har været oppe at vende før, men bare for at få det
helt på det rene;
de priser man hører om RAM til iMac's svinger helt vildt fra 695kr -
2200kr for en 128Mb-klods, alt efter hvem og hvor man spørger.

DERFOR! Når den medfølgende tech-spec til min iMac DV400 fortæller mig
at min maskine bruger RAM af typen PC100, er der så mere jeg bør vide
inden jeg ser mig om efter favorable RAM-tilbud?

Alene navnet "PC100" lyder jo som en fæl misforståelse, ikke sandt? *s*

Betyder det virkleig at jeg ligeså godt kan købe en low-budget 128Mb RAM

klods på postordre fra en hvilken som helst PC-discount shop og selv
proppe den i, eller ville min iMac være gladere for en bestemt type
PC100 RAM?

Venlig hilsen Lars Pallesen

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 09:38

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 04-12-00 09:38

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Men gå ikke alene derind - det siges at de visse steder tager
> macbrugere til fange og tvinger dem til at sluge små modstande fra gamle
> IBM-bundkort, giver dem kindbriller på og spiller Windows-startlyden om og
> om igen ..

LOL

hygge

Jakob
--
The Lord in His wisdom made the fly
And then forgot to tell us why.

OGDEN NASH

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 04-12-00 23:27

> [...]

> eller generelt 1.parts blokke, de koster stort set det samme. Den RAM du i
> så fald rager til dig for spotpris hos en PC-dicountbiks og selv møjer i din
> maskine er præcis den samme som du kan erhverve dig for et solidt beløb hos
> en Macintosh-forhandler, og følgeligt begære monteret mod godtgørelse
> herfor. Men gå ikke alene derind - det siges at de visse steder tager
> macbrugere til fange og tvinger dem til at sluge små modstande fra gamle
> IBM-bundkort, giver dem kindbriller på og spiller Windows-startlyden om og

*FNIS* Sådan har jeg det, når jeg møder på arbejde hver dag :)

Mojn, Thomas

--
Properly set up, your [Windows] system will purr along day
after day after day -- perhaps even for weeks and months...

- Fred Langa, LangaList (et seriøst Windows newsletter)

Fra : Erik Aalund

Dato : 04-12-00 08:46

Lars Pallesen <lars.pallesen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> at min maskine bruger RAM af typen PC100, er der så mere jeg bør vide
> inden jeg ser mig om efter favorable RAM-tilbud?

Jeg har snakket med først Officeline som påstår at man SKAL købe
de dyre RAM til ca. 2200,- hvisd de skalbruges i en af de første iMac
rev A.
Computerstore derimod siger at jeg sagtens kan købe de billige
til ca. 900,-.

Hvem skal man vælge og tro på?

Er der forøvrigt nogle der kan sige mig om det er nemt at
udskifte de 32MB RAM i iMac'en som var monteret fra fabrikken. Jeg har
selv monteret 64MB RAM i den anden "slot", hvor jeg dengang fandt en
udførlig vejleding på nettet.

--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Gunnar Holse

Dato : 04-12-00 12:11

"Erik Aalund" <mail@erik-aalund.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rev A.
> Computerstore derimod siger at jeg sagtens kan købe de billige

www.apple.com/søgogduvilfinde

:)

/GH

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-00 23:43

Erik Aalund <mail@erik-aalund.dk> w

Fra : Erik Aalund

Dato : 05-12-00 15:41

> Erik Aalund <mail@erik-aalund.dk> w

øhhhh.........hvad kommer der efter "w"?
--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Jan Jonasen

Dato : 05-12-00 20:46

Erik Aalund <mail@erik-aalund.dk> wrote:

> øhhhh.........hvad kommer der efter "w"?

Det ved du da, du har jo selv skrevet det

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ny signatur søges.

Fra : Erik Aalund

Dato : 06-12-00 07:32

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Det ved du da, du har jo selv skrevet det

Ja...men hos mig var der altså ikke mere end den ene linie fra
Henrik........måske den er ved at stå af for mig.
--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-00 23:04

> øhhhh.........hvad kommer der efter "w"?

Hvad sker der? Kan du ikke læse mit indlæg? Her hos mig kan jeg
læse, at jeg først har citeret dig, og derefter skrevet en hel masse
klogt. Selv om det er spild af båndbredde, tillader jeg mig at gentage
det her, hvis nu der skulle være sket noget med din MacSOUP:

> [...]

> udskifte de 32MB RAM i iMac'en som var monteret fra fabrikken. Jeg har
> selv monteret 64MB RAM i den anden "slot", hvor jeg dengang fandt en

Ja-ja, Erik. Det er enormt nemt. Bare klø på; det kan ikke gå
galt, he-he. Om ikke andet kan jeg vise dig et sted på nettet, hvor de
sælger sæt til at lave en iMac om til et akvarium. Og gravhunde kan jo
blive nogle glimrende akvariefisk (hov for Søren, der var Monty Python
igen).
Jeg har selv prøvet det engang for sjov. Det sværeste er at
samle iMac igen, men det gælder jo ligegyldigt hvad man har lavet
indeni. Jeg kan ikke fremgangsmåden udenad. Det er noget med, at man
skal tage kølepladen af og så fjerne processorkortet. Der var engang en
vejledning på nettet, men ellers så tror jeg såmænd sagtens selv, man
kan finde ud af det.
Men husk, at det skal være en speciel lav RAM-klods, for at den
kan være i det nederste slot. Mig bekendt er de noget dyre, og det
skulle ikke undre mig, om det bedre kan betale sig at købe en lidt
større klods til det øverste slot, så man ender med RAM nok alligevel.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 06-12-00 22:47

Fra : N/A

Dato : 06-12-00 22:47

Fra : N/A

Dato : 06-12-00 22:47

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-00 22:47

> Er der et generelt problem med det? Jeg har ikke selv oplevet
> det, men strengt taget bruger jeg også UNI2, selv om min header af en
> eller anden grund siger Get2net. Det er selvfølgelig samme firma, men
> aligevel.

Ja undskyld, men efter jeg skrev ovenstående har jeg set, at
også andre har haft problemer med at det meste af et indlæg manglede.
Henrik Münster
Esbjerg