Er Radeon 9700 støjsvagt?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-07-03 02:28

Jeg skal købe ny PC i starten af næste måned, og er faldet for en P4
2.4 GHz PC hos Zitech der er mærket "støjsvag", men den er født med et
FX 5200 grafikkort, som jeg har hørt mange slemme ting om. Radeon 9700
skulle være godt, men hvordan er det med støj? Når nu Zitech
formodentlig har gjort meget ud af at lave en stille PC, så ville det
være synd at ødelægge det hele ved at installere et monsterkort.

Og er der noget der hedder 9700 Pro? Hvis ja, hvad er forskellen så?
Jeg skal bare ha' støjsvag men god ydelse i 3D og 2D. TV-Op, TV-Ned og
Semi-Automatisk SMS er flintrende irrelevant.

Er der andre støjsvage muligheder i 1000-2000 kroners klassen?

--
Peter Knutsen

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 18-07-03 08:23

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> formodentlig har gjort meget ud af at lave en stille PC, så ville det
> være synd at ødelægge det hele ved at installere et monsterkort.

5200 kortet er sikkert uden blæser og dermed lydløst, mens et 9700/9700
Pro er enten med blæser eller en voldsom stor køleprofil. Køleprofilen
(Zalman Heatpipe et-eller-andet) kan eftermonteres, men der er ikke
plads på alle motherboards.

Vi har et par stykker af de Zietech maskiner på mit arbejde og de er
helt fine, men det skal siges de er lavet stille ved at skrue ned for
blæserhastigheden i strømforsyningen og på CPU'en. Maskinerne er altså
stille på bekostning af at de køles minimalt, så hvis du f.eks. vil
overclocke er det nok ikke lige det rigtige at købe.

> Og er der noget der hedder 9700 Pro?

Ja

> Hvis ja, hvad er forskellen så?

Det er hurtigere end 9700 og koster mere.

> Er der andre støjsvage muligheder i 1000-2000 kroners klassen?

Du får ikke et 9700 Pro for under 2400 eller sån, men du kan godt få et
9700 og ellers så er det hurtigste et Geforce FX 5600 så jeg ville vælge
9700. Men læs selv nogle sammenligninger, søg blot på kortne med
google og så ordet review eller test.

Mvh

Bruno

Fra : rAnders

Dato : 18-07-03 09:46

"iddqdATworldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Du får ikke et 9700 Pro for under 2400 eller sån, men du kan godt få et
> 9700 og ellers så er det hurtigste et Geforce FX 5600 ...

Hmm, og jeg som troede FX 5800 og FX 5900 var hurtigere !!?

rAnders.

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 18-07-03 10:01

rAnders wrote:

> Hmm, og jeg som troede FX 5800 og FX 5900 var hurtigere !!?

Nu var der jo lige et budget der hed max. 2000, ellers ville et 9800 Pro
også havde været en mulighed.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-07-03 14:03

iddqdATworldonline.dk wrote:
> [...]
> stille på bekostning af at de køles minimalt, så hvis du f.eks. vil
> overclocke er det nok ikke lige det rigtige at købe.

<OT>
Jeg skal ikke overclocke, men jeg kan godt finde på at have PCen tændt
16 timer i døgnet hver dag. Kan den holde til det, med nedskruet
blæserhastighed?
</OT>

[...]
> [...]
> 9700 og ellers så er det hurtigste et Geforce FX 5600 så jeg ville vælge
> 9700. Men læs selv nogle sammenligninger, søg blot på kortne med

Jeg har læst at Radeon-kort ikke skulle virke så godt med ældre spil,
og det er lidt af et problem, da jeg ud over nyere spil (især
Morrowind) også gerne vil spille Deus Ex, Homeworld/Cataclysm, Unreal
Tournament og Tropico.

Skal jeg så vælge et kort med NVidia-chip, altså Ti4xxx eller FX 5xxx?
I så fald hvilket, til max kr 2000?

Egentlig har jeg ikke så mange penge, måske skulle jeg starte med et
lille kort til omkring kr 800-1000 (Ti 4200?) og så 4-5 måneder senere
købe et rigtig stort grafikkort, 9700 Pro eller noget i den stil. Så
kan det jo også være at jeg ender med at være så glad for TI 4200
kortet (eller hvad det nu bliver) at jeg slet ikke følger trang til at
opgradere.

--
Peter Knutsen

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 18-07-03 21:10

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> Jeg skal ikke overclocke, men jeg kan godt finde på at have PCen tændt
> 16 timer i døgnet hver dag. Kan den holde til det, med nedskruet

Det vil jeg tro, på de maskiner vi har købt kan man skrue op for
strømforsyningens blæser med en drejeknap på bagsiden (og dermed få
bedre køling og mere larm).

> [...]
> det er lidt af et problem, da jeg ud over nyere spil (især Morrowind)
> også gerne vil spille Deus Ex, Homeworld/Cataclysm, Unreal Tournament og

UT er mit primære spil og der er ingen problemer, og jeg husker heller
ikke at havde haft problemer med Deus Ex. Jeg tror det var for et par år
siden der var problemer, i dag kan man vist ikke rigtig sige Nviida er
bedre end ATI eller omvendt for den sags skyld.

> Skal jeg så vælge et kort med NVidia-chip, altså Ti4xxx eller FX 5xxx? I
> så fald hvilket, til max kr 2000?

Der er meget at vælge imellem, jeg vil ikke anbefale et Ti4xxx da der er
tale om et Dx8 kort. Skulle jeg kigge lidt på pengene så ville jeg vælge
et Radeon 9600 Pro, de kan vist fås for cirka 1300.

> [...]
> det jo også være at jeg ender med at være så glad for TI 4200 kortet
> (eller hvad det nu bliver) at jeg slet ikke følger trang til at opgradere.

Fornuftigt, men nok alligevel dyrt i det lange løb. Giv lidt mere og få
noget der understøtter Dx9, det bliver der brug for til fx. Halo.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-07-03 13:28

> [...]
> siden der var problemer, i dag kan man vist ikke rigtig sige Nviida er
> bedre end ATI eller omvendt for den sags skyld.

Så jeg kan altså godt spille gamle spil med et Radeon 9700 eller 9600?

> Der er meget at vælge imellem, jeg vil ikke anbefale et Ti4xxx da der er
> tale om et Dx8 kort. Skulle jeg kigge lidt på pengene så ville jeg vælge
> et Radeon 9600 Pro, de kan vist fås for cirka 1300.

Hvordan er støjniveauet?

Kører blæseren også når jeg kun bruger 2D-grafik? Lidt blæs er vel
okay når jeg spiller spil, men til almindeligt brug vil jeg gerne have
et lavt støjniveau.

> Fornuftigt, men nok alligevel dyrt i det lange løb. Giv lidt mere og få
> noget der understøtter Dx9, det bliver der brug for til fx. Halo.

Udgiften til Radeon 9700 er ikke noget problem, men jeg er stadig
bekymret mht. støjniveauet.

--
Peter Knutsen

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 19-07-03 17:59

Peter Knutsen wrote:
> Så jeg kan altså godt spille gamle spil med et Radeon 9700 eller 9600?

Jeg kan ihvertfald godt.

> Hvordan er støjniveauet?

Svært at svare på, det afhænger af hvem der har produceret kortet. Mit
er et ATI og jeg syntes det var meget fornuftigt, men jeg har dog
alligevel eftermonteret en passiv køler (Zalman heatpipe ting) - det
skal dog siges at alt i min PC er lyddæmpet på forskellig vis så jeg er
også ret krittisk.

> Kører blæseren også når jeg kun bruger 2D-grafik? Lidt blæs er vel okay
> når jeg spiller spil, men til almindeligt brug vil jeg gerne have et
> lavt støjniveau.

Blæseren kører altid, det er mig bekendt kun GeForceFX kortene der har
fået styring af blæseren - simpelthen fordi de larmede helt forfærdeligt
da de kom frem.

> Udgiften til Radeon 9700 er ikke noget problem, men jeg er stadig
> bekymret mht. støjniveauet.

Så ville jeg købe et, hvis det skulle være nødvendigt kan du så
eftermontere noget bedre køling.

Mvh

Bruno

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 19-07-03 17:09

"iddqdATworldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> [...]

> Du får ikke et 9700 Pro for under 2400 eller sån, men du kan godt få et
> 9700 og ellers så er det hurtigste et Geforce FX 5600 så jeg ville vælge

I prisklassen 1000-2000 er Radeon 9500 Pro, 9600 Pro og Radeon 9700 de
hurtigste. GeForceFX 5600 og 5600 Ultra er langsommere end alle tre Radeon
kort.
---
Anders

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 18-07-03 11:21

Peter Knutsen skrev:
> Er der andre støjsvage muligheder i 1000-2000 kroners klassen?

Du kan overveje et Radeon 9600 (ikke Pro), de køles uden blæser.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364777902

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Lasse

Dato : 18-07-03 21:25

Davs.

GeForceFX5200 er under al kritik, det kører så langsomt i spil. Og ja, det
er uden køler, underligt nok :]
Køb du dig et Radeon 9700, lånte forleden et af en kammerat, af mærket
Sapphire, det var hurtigt og larmede ikke. Regner med selv at anskaffe mig
sådan et, hvis det ikke bliver et Tyan 9700 Pro. Nu får vi at se.

Hilsen
Lasse